Test Auto.cz

Renault Scénic XMOD 1.2 TCe - Měšťák v pohorkách

15.5. 2013
Verdikt
 

Zapomeňte na pohon všech kol, v oplastovaném Scénicu najdete jen „chytrou“ elektroniku. Je to takový měšťák v pohorkách.

Pokud často jezdíte do přírody, nebo vám k chatě vede cesta s lehce off-roadovými parametry po těžbě přilehlého lesa, dost možná přemýšlíte v případě nákupu nového vozu o crossoveru.

V posledních letech se stalo trochu smutnou módou na crossovery nadávat. Ano, obyčejné kombi toho uveze většinou více a je levnější, a naopak SUV mají terénní schopnosti o kus lepší, jenže i přesto je početná skupina zákazníků, kterým sedne právě crossover. Chtějí zkrátka „své“ auto, v tomto případě Scénic, avšak vyžadují o něco větší světlost či se jim prostě líbí oplastování na exponovaných částech auta. To se totiž může na parkovišti před supermarketem hodit.

Asi už tušíte, že Scénic XMOD nemá ambice navázat na typ RX4 s výrazně zvýšenou světlou výškou a hlavně pohonem všech kol. Jde zkrátka o lehké obrnění oblíbeného MPV s decentním navýšením světlosti. Automobilka bohužel udává pouze údaj v zatíženém stavu, kde je tato hodnota zvětšena o hodnotu“větší nebo rovnou 30 mm“ na 150 milimetrů.

obrázek [600 x 348]  

Přesto má XMOD v rukávu jeden trumf, nebo spíše trumfíček. Jde o systém Extended Grip, ovládaný „off-roadovým“ ovladačem na středovém tunelu před řadicí pákou. V něm si můžete vybrat ze tří režimů: „Normální”, přednastavený režim slouží pro jízdu po zpevněných plochách, tedy klasické silnice nebo polní cesty. Regulace prokluzu funguje stejně jako v každém jiném Renaultu a proto je toto nastavení vhodné i na běžné zimní ježdění. Režim „Zlepšená trakce“ je vlastně jednoduchý elektronický závěr, který brzdí protáčející se kolo, avšak určitý prokluz dovoluje, aktivní je však pouze do 40 km/h. No a konečně třetí režim „Expert“, ve kterém elektronika nemluví do točivého momentu motoru vůbec a nechává řidiče v klidu pracovat.

Vyzkoušeli jsme tento režim na podmáčené, blátivé louce a je pravdou, že v takto jednoduchém terénu má určitě smysl. Nezapadli jsme ani v místech, kde by se jedno z předních kol normálního Scénicu bezradně protáčelo.

TEST Renault Scénic 1,4 TCe - Jde to i bez nafty?

Jinak je ale XMOD klasický Scénic, tedy s jediným rozdílem, spočívajícím v odlišných jízdních vlastnostech. Je to poměrně zajímavé, ale auta s vyšší stavbou karoserie mohou být paradoxně uživatelsky příjemnější. Však vzpomeňme třeba na Dacii Sandero Stepway, jejíž podvozek je znatelně jistější a komfortnější. Vyšší rozpočet a tím kvalitnější pružiny či tlumiče nebo možná jenom tužší stabilizátory (kvůli strachu z problému při losím testu) a větší péče při naladění podvozku tak vedou ke správnému cíli. I Scénic XMOD působil v testu velmi dobrým dojmem.

V zatáčkách se naklání decentně, dobře drží stopu a díky lehkému benzinovému agregátu netrpí zvýšenou nedotáčivostí a přitom správně tlumí nerovnosti. Řízení je lehké a přesné, řazení taktéž – je vůbec co kritizovat? Ano je, i když to nejsou žádné zásadní nedostatky: digitální otáčkoměr má pomalé reakce, člověk zvyklý na svižné analogy si bude muset na uvolněné tempo zvyknout. Všechny přístroje jsou po vzoru kokpitů moderních letadel (tzv. glass cockpit) digitální, umístěny jsou však uprostřed. Asi proto, aby i vzadu jedoucí osoby přesně věděly, jaké má motor otáčky a jak rychle se jede...

obrázek [600 x 373]  

Podobně jako u dalších vozů Renaultu i zde je ovládání autorádia řešeno modulem pod volantem. Toto řešení nemusí vyhovovat každému, překvapila však poměrně velká prodleva od otočení kolečkem (listování v seznamu stanic) po naladění. A ještě jedna „systémová“: po deaktivaci systému start-stop při čekání na semaforech si musíte za trest nastartovat sami.

TEST Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW) – Scénické čtení potřetí

Dnešní test je také o kombinaci vyšší stavby, malého downsizovaného motoru a šestistupňové převodovce. Zkrátka a dobře: o tom, jak (a za kolik) to vlastně jezdí. Po městě si prostorné MPV řekne o zhruba sedm litrů naturalu na 100 kilometrů, klidná jízda stokilometrovou rychlostí znamenala při otáčkách 2.400 min-1 na šestku odběr 6,5 litru. To nejsou kdovíjak zázračné hodnoty, pro srovnání, Scénic s 1.4 TCe/96 kW před zhruba dvěma lety vyžadoval při stovce rovných sedm litrů při otáčkách o 400 min-1 vyšších. Strach jsme měli z dálničního limitu, naštěstí spotřeba se drží v přijatelných mezích a vzroste jenom o dva litry. Ba co více, ani rychlost kolem 150 km/h neznamená překonání desetilitrové hranice.

obrázek [600 x 361]  

Závěr

Klasické MPV o velkorysém vnitřním prostoru, dostatku odkládacích schránek a jednotlivě posuvnými i sklopnými sedadly doplňte o vyšší světlou výšku a moderní oplastování - a máte zaručený prodejní trhák. Líbí se nám, jak jezdí, navíc máte zajímavou možnost pořídit si dobře vybavený Scénic i s malým benzinovým turbomotorem. V nejvyšší výbavě Privilege jej totiž dostanete s oběma verzemi 1.2 TCe o výkonu 85 i 97 kilowattů. Běžný Scénic je v nejvyšší specifikaci prodáván pouze jako turbodiesel. Poslední otázka: za kolik? U shodných verzí je cenový rozdíl 31.000 korun.

Video

Jake.auto.cz: Vše o Renaultu Scénic na jednom místě

První cena vozu399.900 Kč (1.6 16V/81 kW, Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Expression)
Základní cena testovaného vozu494.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Privilege)
Cena testovaného vozu vč. příplatků512.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Privilege)

obrázek [600 x 387]  

Plusy

  • Velký interiér, posaz vpředu i vzadu
  • Dobré odhlučnění interiéru
  • Kvalita materiálů a zpracování
  • Dostupná navigace Tom Tom

Minusy

  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Ovládání audiosoustavy
  • Absence pohonu všech kol
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic XMOD 1.2 TCe

Cena v základní výbavě: 494 900 Kč Cena v testované výbavě: 512 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, úchyty Isofix na zadních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, oplastování, vyšší světlá výška, barevná multifunkční obrazovka TFT, poloautomatická ruční brzda, ukazatel vnější teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, stírač zadního okna, dvouzónová klimatizace + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání, elektrické ovládání bočních oken, parkovací čidla vzadu, výškově nastavitelná přední sedadla, u řidiče s bederní opěrkou a u spolujezdce sklopné, zadní sedadla sklopná, výklopná a vyjímatelná, autorádio s MP3 a ovládáním pod volantem, litá 17” kola Tennessee, navigace Tom Tom, zploštělý volant a hlavice řadicí páky v kůži atd.

Výbava testovaného vozu:Pack Pozornost (+18.000 Kč),

USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

 
Technické údaje
Motor Renault Scénic XMOD 1.2 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 437 / 1837
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1349 / 619
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4372
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1656
d) rozvor (mm): 2704
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď, radil Trump španělskému ministrovi

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď,…

Americký prezident Donald Trump nabídl španělskému ministru zahraničí Josepovi Borrellovi radu, jak zastavit…

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve vnitrobloku domů burcuje obyvatele ve čtyři ráno!

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve…

Chtěli byste se denně budit ve čtyři ráno? Zřejmě ne! Řada lidí, kteří bydlí v pražské Petrohradské ulici,…

 

iSport.cz

Smolař Holeš: Stalo se nám to, co Plzni. To bolí, hlesl bek Jablonce

Smolař Holeš: Stalo se nám to, co Plzni. To bolí,…

PŘÍMO Z RENNES | Smolař utkání. Až ho bylo člověku líto. Tomáš Holeš nechtěně dopomohl Rennes k oběma brankám.…

Slavia – Bordeaux 1:0. První výhru ve skupině trefila Zmrhalova paráda

Slavia – Bordeaux 1:0. První výhru ve skupině…

Fotbalisté Slavie vstoupili do základní skupiny C Evropské ligy domácím vítězstvím 1:0 nad francouzským…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…