Test Auto.cz

Renault Scénic XMOD 1.2 TCe - Měšťák v pohorkách

15.5. 2013
Verdikt
 

Zapomeňte na pohon všech kol, v oplastovaném Scénicu najdete jen „chytrou“ elektroniku. Je to takový měšťák v pohorkách.

Pokud často jezdíte do přírody, nebo vám k chatě vede cesta s lehce off-roadovými parametry po těžbě přilehlého lesa, dost možná přemýšlíte v případě nákupu nového vozu o crossoveru.

V posledních letech se stalo trochu smutnou módou na crossovery nadávat. Ano, obyčejné kombi toho uveze většinou více a je levnější, a naopak SUV mají terénní schopnosti o kus lepší, jenže i přesto je početná skupina zákazníků, kterým sedne právě crossover. Chtějí zkrátka „své“ auto, v tomto případě Scénic, avšak vyžadují o něco větší světlost či se jim prostě líbí oplastování na exponovaných částech auta. To se totiž může na parkovišti před supermarketem hodit.

Asi už tušíte, že Scénic XMOD nemá ambice navázat na typ RX4 s výrazně zvýšenou světlou výškou a hlavně pohonem všech kol. Jde zkrátka o lehké obrnění oblíbeného MPV s decentním navýšením světlosti. Automobilka bohužel udává pouze údaj v zatíženém stavu, kde je tato hodnota zvětšena o hodnotu“větší nebo rovnou 30 mm“ na 150 milimetrů.

obrázek [600 x 348]  

Přesto má XMOD v rukávu jeden trumf, nebo spíše trumfíček. Jde o systém Extended Grip, ovládaný „off-roadovým“ ovladačem na středovém tunelu před řadicí pákou. V něm si můžete vybrat ze tří režimů: „Normální”, přednastavený režim slouží pro jízdu po zpevněných plochách, tedy klasické silnice nebo polní cesty. Regulace prokluzu funguje stejně jako v každém jiném Renaultu a proto je toto nastavení vhodné i na běžné zimní ježdění. Režim „Zlepšená trakce“ je vlastně jednoduchý elektronický závěr, který brzdí protáčející se kolo, avšak určitý prokluz dovoluje, aktivní je však pouze do 40 km/h. No a konečně třetí režim „Expert“, ve kterém elektronika nemluví do točivého momentu motoru vůbec a nechává řidiče v klidu pracovat.

Vyzkoušeli jsme tento režim na podmáčené, blátivé louce a je pravdou, že v takto jednoduchém terénu má určitě smysl. Nezapadli jsme ani v místech, kde by se jedno z předních kol normálního Scénicu bezradně protáčelo.

TEST Renault Scénic 1,4 TCe - Jde to i bez nafty?

Jinak je ale XMOD klasický Scénic, tedy s jediným rozdílem, spočívajícím v odlišných jízdních vlastnostech. Je to poměrně zajímavé, ale auta s vyšší stavbou karoserie mohou být paradoxně uživatelsky příjemnější. Však vzpomeňme třeba na Dacii Sandero Stepway, jejíž podvozek je znatelně jistější a komfortnější. Vyšší rozpočet a tím kvalitnější pružiny či tlumiče nebo možná jenom tužší stabilizátory (kvůli strachu z problému při losím testu) a větší péče při naladění podvozku tak vedou ke správnému cíli. I Scénic XMOD působil v testu velmi dobrým dojmem.

V zatáčkách se naklání decentně, dobře drží stopu a díky lehkému benzinovému agregátu netrpí zvýšenou nedotáčivostí a přitom správně tlumí nerovnosti. Řízení je lehké a přesné, řazení taktéž – je vůbec co kritizovat? Ano je, i když to nejsou žádné zásadní nedostatky: digitální otáčkoměr má pomalé reakce, člověk zvyklý na svižné analogy si bude muset na uvolněné tempo zvyknout. Všechny přístroje jsou po vzoru kokpitů moderních letadel (tzv. glass cockpit) digitální, umístěny jsou však uprostřed. Asi proto, aby i vzadu jedoucí osoby přesně věděly, jaké má motor otáčky a jak rychle se jede...

obrázek [600 x 373]  

Podobně jako u dalších vozů Renaultu i zde je ovládání autorádia řešeno modulem pod volantem. Toto řešení nemusí vyhovovat každému, překvapila však poměrně velká prodleva od otočení kolečkem (listování v seznamu stanic) po naladění. A ještě jedna „systémová“: po deaktivaci systému start-stop při čekání na semaforech si musíte za trest nastartovat sami.

TEST Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW) – Scénické čtení potřetí

Dnešní test je také o kombinaci vyšší stavby, malého downsizovaného motoru a šestistupňové převodovce. Zkrátka a dobře: o tom, jak (a za kolik) to vlastně jezdí. Po městě si prostorné MPV řekne o zhruba sedm litrů naturalu na 100 kilometrů, klidná jízda stokilometrovou rychlostí znamenala při otáčkách 2.400 min-1 na šestku odběr 6,5 litru. To nejsou kdovíjak zázračné hodnoty, pro srovnání, Scénic s 1.4 TCe/96 kW před zhruba dvěma lety vyžadoval při stovce rovných sedm litrů při otáčkách o 400 min-1 vyšších. Strach jsme měli z dálničního limitu, naštěstí spotřeba se drží v přijatelných mezích a vzroste jenom o dva litry. Ba co více, ani rychlost kolem 150 km/h neznamená překonání desetilitrové hranice.

obrázek [600 x 361]  

Závěr

Klasické MPV o velkorysém vnitřním prostoru, dostatku odkládacích schránek a jednotlivě posuvnými i sklopnými sedadly doplňte o vyšší světlou výšku a moderní oplastování - a máte zaručený prodejní trhák. Líbí se nám, jak jezdí, navíc máte zajímavou možnost pořídit si dobře vybavený Scénic i s malým benzinovým turbomotorem. V nejvyšší výbavě Privilege jej totiž dostanete s oběma verzemi 1.2 TCe o výkonu 85 i 97 kilowattů. Běžný Scénic je v nejvyšší specifikaci prodáván pouze jako turbodiesel. Poslední otázka: za kolik? U shodných verzí je cenový rozdíl 31.000 korun.

Video

Jake.auto.cz: Vše o Renaultu Scénic na jednom místě

První cena vozu399.900 Kč (1.6 16V/81 kW, Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Expression)
Základní cena testovaného vozu494.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Privilege)
Cena testovaného vozu vč. příplatků512.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Privilege)

obrázek [600 x 387]  

Plusy

  • Velký interiér, posaz vpředu i vzadu
  • Dobré odhlučnění interiéru
  • Kvalita materiálů a zpracování
  • Dostupná navigace Tom Tom

Minusy

  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Ovládání audiosoustavy
  • Absence pohonu všech kol
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic XMOD 1.2 TCe

Cena v základní výbavě: 494 900 Kč Cena v testované výbavě: 512 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, úchyty Isofix na zadních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, oplastování, vyšší světlá výška, barevná multifunkční obrazovka TFT, poloautomatická ruční brzda, ukazatel vnější teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, stírač zadního okna, dvouzónová klimatizace + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání, elektrické ovládání bočních oken, parkovací čidla vzadu, výškově nastavitelná přední sedadla, u řidiče s bederní opěrkou a u spolujezdce sklopné, zadní sedadla sklopná, výklopná a vyjímatelná, autorádio s MP3 a ovládáním pod volantem, litá 17” kola Tennessee, navigace Tom Tom, zploštělý volant a hlavice řadicí páky v kůži atd.

Výbava testovaného vozu:Pack Pozornost (+18.000 Kč),

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Technické údaje
Motor Renault Scénic XMOD 1.2 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 437 / 1837
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1349 / 619
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4372
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1656
d) rozvor (mm): 2704
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…