Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Grand Scénic 1,6 dCi – GrandCiózní nabídka

Diskuze (99)
Renault Scénic dostal nový dieselový motor i novou tvář. U prodloužené verze Grand jsme zjišťovali, jak tato kombinace funguje.

Aktuální generace Renaultu Scénic, která je na trhu od roku 2009, prošla loni faceliftem. Ten přinesl dva nové motory (benzinový 1,2 TCe/85 kW a dieselový 1,6 dCi/96 kW) a nový design předních partií. Přibyly diody pro denní svícení, karoserie je ozdobená větší porcí chromu a světlomety mají jednodušší tvar.

Renault ale hlavně poslal do důchodu letitý turbodiesel 1,9 dCi a místo něj nasadil zcela novou konstrukci: 1,6 dCi. Jak napovídá název, objem motoru je o výrazné tři decilitry menší. Výkon 96 kW ale zůstává nezměněn, maximum točivého momentu se dokonce zvýšilo z 300 na 320 Nm. V tomto případě ale nejde o žádnou downsizingovou fintičku.

renault testy mpv renault testy mpv  

Tabulkové údaje odpovídají dvoulitrovým turbodieselům a jízdní výkony nového motoru tyto předpoklady naplňují. Nová konstrukce, navíc doplněná o revoluční dvouokruhovou recirkulaci výfukových plynů, umí skloubit dvě důležité věci: čistotu výfukových plynů a živý projev. 1,6 dCi jde hbitě za plynem a ochotně se vytáčí až za čtyři tisíce otáček, přitom projde přísnými emisními limity, které dnešní motory tolik dusí.

Novinka pod kapotou Renaultu si nicméně za výkon a hbitost nenechá zaplatit vysokou spotřebou, ba naopak! Průměr 6 l/100 km platí pro městský i dálniční provoz – v obou případech je to výkon na kategorii MPV opravdu excelentní. Ve vyšších rychlostech účet za naftu rychle stoupá, to už do ekonomiky provozu výrazně promlouvá aerodynamika vysoké karoserie.

Důležitější je ale něco jiného: motor spolupracuje s rozumně odstupňovanou převodovkou, která ho při 130 km/h drží na šestku v 2500 min-1. Díky tomu zbývá rezerva pro dálniční stoupání, která i plně naložený vůz vyjede bez zaváhání.

Šestnáctistovka má kultivovaný chod, především akustický projev zaslouží pochvalu. Motor není zcela utlumen, jednotlivé frekvence se ale skládají do uceleného zvukového projevu, který za jízdy nijak neruší.

renault testy mpv renault testy mpv  

Největší chyba nového agregátu se projevuje při jízdě ve městě, vysoký litrový výkon je totiž vykoupen staromódním turboefektem. Pro jízdu ustálenou rychlostí stačí nějakých 1500 min-1, výraznější akcelerace se ale dočkáte, až se ručička otáčkoměru dotkne dvojky. Potom ovšem přirozený nárůst výkonu pokračuje až téměř k omezovači otáček.

Jízdní vlastnosti nepatří na špičku kompaktních MPV. Podvozek s jednoduchou konstrukcí ale zvládá nástrahy českých silnic obstojně, jen je v kombinaci se 17palcovými koly možná zbytečně tvrdý. Ve vysokých rychlostech nechybí směrová stabilita, jízdu ovšem znepříjemňuje celkově vysoká úroveň hluku v rychlostech od 130 km/h.

renault testy mpv renault testy mpv  

Palubní deska má na francouzské poměry umírněný design a potrápí jen několika detaily – například malými tlačítky na ovládacích panelech klimatizace a rádia. Umístění přístrojového štítu doprostřed palubní desky je kontroverzní, Renault ho ovšem obhajuje použitím dvou velkých TFT displejů. U digitálních budíků je navíc možnost vybrat si z různých grafických témat.

Místa je v obou řadách sedadel dostatek, trojice zadních sedadel je navíc samostatně nastavitelná, posuvná a vyjímatelná. Královských 752 litrů pro zavazadla lze touto operací zvětšit na více než dva kubíky. K chytrým řešením dále patří posuvná konzole s devítilitrovou schránkou, naopak stolečky na zadní straně předních sedadel jsou nebezpečně chatrné. Za zbytečné pak považujeme kožené čalounění, které je lajdácky zpracované, kvalita použitého materiálu neodpovídá příplatku 50 tisíc korun a výsledká cena auta se zbytečně navyšuje.

Renault Grand Scénic 1,6 dCi - srovnání s konkurenty
ZnačkaRenaultFordOpel
ModelGrand ScénicGrand C-MaxZafira
Motor1,6 dCi/96 kW2,0 TDCI/103 kW2,0 CDTI/96 kW
VýbavaDynamiqueTitanium
Business
Cosmo
Základní cena [Kč]503.900,-593.150,-619.900,-
7 míst15.000,-18.500,-S
Airbagy čelní, boční, okenníSSS
BluetoothSS12.300,-
El. stahování P+Z okenSSS
Klimatizace automatickáSSS
Litá kolaR16R16R17
Metalický lak13.700,-14.900,-14.600,-
Navigační systém15.500,-S19.700,-
Parkovací senzorySS16.600,-
Přední mlhovkySSS
Rádio s USBSSS
TempomatSSS
Vyhřívání předních sedadel5.600,-8.900,-8.200,-
Cena při shodné výbavě [Kč]553.700,-635.450,-691.300,-

Cenová stránka je totiž vůbec nejzajímavějším parametrem řady Renault Scénic a Grand Scénic. Nejlevnější provedení startuje na 349.900 Kč, příplatek za prodloužený Grand Scénic činí velmi zajímavých 15 tisíc korun (stejný je i příplatek za třetí řadu sedadel u Grandu). Dieselové motory začínají až s prostřední verzí Dynamique, která je nejrozumnější co do poměru cena/výbava. Plně vybavená konfigurace testovaného auta totiž zbytečně posouvá cenu za hranici 600 tisíc.

Zájemce o motor 1,6 dCi se musí připravit na příplatek 39 tisíc korun: to je cena za spotřebu na úrovni základního dieselu 1,5 dCi/81 kW ve spojení s dynamikou podobnou naftovým dvoulitrům.

renault testy mpv renault testy mpv  


První cena vozu349.900 Kč (Scénic 1,6/81 kW Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací488.900 Kč (Scénic 1,6 dCi/96 kW Dynamique)
Základní cena testovaného vozu565.900 Kč (Grand Scénic 1,6 dCi/96 kW Privilege)
Cena testovaného vozu vč. příplatků661.400 Kč (Grand Scénic 1,6 dCi/96 kW Privilege)

Plusy

  • Reálná dynamika a účinnost motoru
  • Poměr cena/prostor a výbava
  • Rozsah standardní výbavy
  • Vyjímatelná zadní sedadla
  • Nízký příplatek za prodlouženou verzi
  • Cenově dostupná vestavěná navigace

Minusy

  • Turbodíra v nízkých otáčkách
  • Příplatek za 1,6 dCi proti 1,5 dCi
  • Hluk ve vysokých rychlostech
  • Na 17palcových kolech slabší komfort tlumení
  • Multifunkční ovladače skryté za volantem

Diskuze (99)
Renault Grand Scénic 1,6 dCi
Cena základní sestavy 565 900 Kč
Výbava základní sestavy Nárazníky v barvě karoserie, vnější kliky dveří matně chromované (v kombinaci s Hands-free kartou Renault), disky kol z lehké slitiny 17" „SARI“, odstín interiéru tmavě hnědá nebo béžová, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce a cestujících vzadu, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, tříbodové bezpečnostní pásy pro 7 míst (pouze 7místný model), ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, hands-free karta Renault, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností perzonalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, dojezdová rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, bi-xenonové světlomety s funkcí MBL a s ostřikovači světlometů, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, elektrochromatické vnitřní zrcátko, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, výdechy klimatizace pro zadní sedadla, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládaní předních oken, impulzní s ochranou proti přiskřípnutí, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 3. řadě sedadel, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 3. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožňující položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, sedadla ve 3. řadě sklopná do podlahy, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, kapsy na zadní straně předních sedadel, navigace TomTom a další. Kč
Cena testované sestavy 661 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.700,-), vyhřívání předních sedadel (+5.600,-), opěrky hlavy Comfort (+5.700,-), zatmavená zadní skla (+4.100,-), audio Bose (+16.000,-), kožené čalounění (+50.400,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 4 / 4.4
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 752 / 2050
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1599 / 580
Renault Grand Scénic 1,6 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4573
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1645
d) rozvor (mm): 2770
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1539
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 3. 2015 18:14
Zvolte jiný motor
Co jsem četl zde, tak doporučují uplně jiný motor. Také bych se přiklonil k odzkoušené a kvalitativně jistější motorizaci: [odkaz]
12. 1. 2013 14:25
Re: Časy se mění
K druhému odstavcu - články o autách "testy" uverejňujú aj spoločenské časopisy a popravde niekedy sa podobé články od tých tunajších ani veľmi nelíšia. Server zameraný výhradne na jednu tému by odborný mal rozhodne mal byť. Inak za veľa stáť nebude.
Avatar - Ronault.
11. 1. 2013 23:57
Re: Časy se mění
Ach jo. Pojem exaktní neřeší to, jestli se to jmenuje míle nebo kilometr, galon nebo litr, ale metodu práce s daty!!!
11. 1. 2013 22:09
Re: Časy se mění
To vždy aj bolo - a predsa vo firmách nepracovali laici ako dnes.
11. 1. 2013 08:33
Re: kožené čalúnenie
nie je to koža, mám to auto presne v tejto výbave presne s týmto čalúnením...kožené čalúnenie vyzerá inak, tuto je na sedákoch a v polovici operadla teflón. Kožené čalúnenie má úplne iný výzor, viď tu - hoc je v odkaze svetlé čalúnenie vidno úplne inú štruktúru: [odkaz]