TEST Renault Grand Scénic 1,6 dCi – GrandCiózní nabídka
Aktuální generace Renaultu Scénic, která je na trhu od roku 2009, prošla loni faceliftem. Ten přinesl dva nové motory (benzinový 1,2 TCe/85 kW a dieselový 1,6 dCi/96 kW) a nový design předních partií. Přibyly diody pro denní svícení, karoserie je ozdobená větší porcí chromu a světlomety mají jednodušší tvar.
Renault ale hlavně poslal do důchodu letitý turbodiesel 1,9 dCi a místo něj nasadil zcela novou konstrukci: 1,6 dCi. Jak napovídá název, objem motoru je o výrazné tři decilitry menší. Výkon 96 kW ale zůstává nezměněn, maximum točivého momentu se dokonce zvýšilo z 300 na 320 Nm. V tomto případě ale nejde o žádnou downsizingovou fintičku.
Tabulkové údaje odpovídají dvoulitrovým turbodieselům a jízdní výkony nového motoru tyto předpoklady naplňují. Nová konstrukce, navíc doplněná o revoluční dvouokruhovou recirkulaci výfukových plynů, umí skloubit dvě důležité věci: čistotu výfukových plynů a živý projev. 1,6 dCi jde hbitě za plynem a ochotně se vytáčí až za čtyři tisíce otáček, přitom projde přísnými emisními limity, které dnešní motory tolik dusí.
Novinka pod kapotou Renaultu si nicméně za výkon a hbitost nenechá zaplatit vysokou spotřebou, ba naopak! Průměr 6 l/100 km platí pro městský i dálniční provoz – v obou případech je to výkon na kategorii MPV opravdu excelentní. Ve vyšších rychlostech účet za naftu rychle stoupá, to už do ekonomiky provozu výrazně promlouvá aerodynamika vysoké karoserie.
Důležitější je ale něco jiného: motor spolupracuje s rozumně odstupňovanou převodovkou, která ho při 130 km/h drží na šestku v 2500 min-1. Díky tomu zbývá rezerva pro dálniční stoupání, která i plně naložený vůz vyjede bez zaváhání.
Šestnáctistovka má kultivovaný chod, především akustický projev zaslouží pochvalu. Motor není zcela utlumen, jednotlivé frekvence se ale skládají do uceleného zvukového projevu, který za jízdy nijak neruší.
Největší chyba nového agregátu se projevuje při jízdě ve městě, vysoký litrový výkon je totiž vykoupen staromódním turboefektem. Pro jízdu ustálenou rychlostí stačí nějakých 1500 min-1, výraznější akcelerace se ale dočkáte, až se ručička otáčkoměru dotkne dvojky. Potom ovšem přirozený nárůst výkonu pokračuje až téměř k omezovači otáček.
Jízdní vlastnosti nepatří na špičku kompaktních MPV. Podvozek s jednoduchou konstrukcí ale zvládá nástrahy českých silnic obstojně, jen je v kombinaci se 17palcovými koly možná zbytečně tvrdý. Ve vysokých rychlostech nechybí směrová stabilita, jízdu ovšem znepříjemňuje celkově vysoká úroveň hluku v rychlostech od 130 km/h.
Palubní deska má na francouzské poměry umírněný design a potrápí jen několika detaily – například malými tlačítky na ovládacích panelech klimatizace a rádia. Umístění přístrojového štítu doprostřed palubní desky je kontroverzní, Renault ho ovšem obhajuje použitím dvou velkých TFT displejů. U digitálních budíků je navíc možnost vybrat si z různých grafických témat.
Místa je v obou řadách sedadel dostatek, trojice zadních sedadel je navíc samostatně nastavitelná, posuvná a vyjímatelná. Královských 752 litrů pro zavazadla lze touto operací zvětšit na více než dva kubíky. K chytrým řešením dále patří posuvná konzole s devítilitrovou schránkou, naopak stolečky na zadní straně předních sedadel jsou nebezpečně chatrné. Za zbytečné pak považujeme kožené čalounění, které je lajdácky zpracované, kvalita použitého materiálu neodpovídá příplatku 50 tisíc korun a výsledká cena auta se zbytečně navyšuje.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi - srovnání s konkurenty | |||
Značka | Renault | Ford | Opel |
Model | Grand Scénic | Grand C-Max | Zafira |
Motor | 1,6 dCi/96 kW | 2,0 TDCI/103 kW | 2,0 CDTI/96 kW |
Výbava | Dynamique | Titanium Business | Cosmo |
Základní cena [Kč] | 503.900,- | 593.150,- | 619.900,- |
7 míst | 15.000,- | 18.500,- | S |
Airbagy čelní, boční, okenní | S | S | S |
Bluetooth | S | S | 12.300,- |
El. stahování P+Z oken | S | S | S |
Klimatizace automatická | S | S | S |
Litá kola | R16 | R16 | R17 |
Metalický lak | 13.700,- | 14.900,- | 14.600,- |
Navigační systém | 15.500,- | S | 19.700,- |
Parkovací senzory | S | S | 16.600,- |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio s USB | S | S | S |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | 5.600,- | 8.900,- | 8.200,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 553.700,- | 635.450,- | 691.300,- |
Cenová stránka je totiž vůbec nejzajímavějším parametrem řady Renault Scénic a Grand Scénic. Nejlevnější provedení startuje na 349.900 Kč, příplatek za prodloužený Grand Scénic činí velmi zajímavých 15 tisíc korun (stejný je i příplatek za třetí řadu sedadel u Grandu). Dieselové motory začínají až s prostřední verzí Dynamique, která je nejrozumnější co do poměru cena/výbava. Plně vybavená konfigurace testovaného auta totiž zbytečně posouvá cenu za hranici 600 tisíc.
Zájemce o motor 1,6 dCi se musí připravit na příplatek 39 tisíc korun: to je cena za spotřebu na úrovni základního dieselu 1,5 dCi/81 kW ve spojení s dynamikou podobnou naftovým dvoulitrům.
První cena vozu | 349.900 Kč (Scénic 1,6/81 kW Expression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 488.900 Kč (Scénic 1,6 dCi/96 kW Dynamique) |
Základní cena testovaného vozu | 565.900 Kč (Grand Scénic 1,6 dCi/96 kW Privilege) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 661.400 Kč (Grand Scénic 1,6 dCi/96 kW Privilege) |
Plusy
- Reálná dynamika a účinnost motoru
- Poměr cena/prostor a výbava
- Rozsah standardní výbavy
- Vyjímatelná zadní sedadla
- Nízký příplatek za prodlouženou verzi
- Cenově dostupná vestavěná navigace
Minusy
- Turbodíra v nízkých otáčkách
- Příplatek za 1,6 dCi proti 1,5 dCi
- Hluk ve vysokých rychlostech
- Na 17palcových kolech slabší komfort tlumení
- Multifunkční ovladače skryté za volantem