Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW) – Scénické čtení potřetí

Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW) – Scénické čtení potřetí

 
 

Alternativou k rodinnému kombi Megane Grandtour se může snadno stát nový Scénic. Jízdní vlastnosti se přiblížily osobním Renaultům, cena je jen o 10 tisíc vyšší a uvnitř je dokonce více místa.

Aktuální skladba modelové řady Renaultu patří k vůbec nejmladším na trhu a neustávající smršť novinek je vlastně i příčinou toho, že se na auto.cz už nějaký čas každý týden objevuje test vozu této značky. Dnes to bude o krátkém Scénicu, který se na českém trhu prodává od června 2009.

Dvojvaječné dvojče

Automobilka tentokrát zvolila opačné pořadí uvedení dvojice MPV nižší střední třídy na trh. Jako první přišel Grand Scénic, který byl podle Renaultu v předchozí generaci ve stínu Scénicu. Dvojice tentokrát byla vyvíjena od začátku souběžně, takže bylo možné oba vozy výrazněji odlišit po konstrukční i stylistické stránce.

Scénic je o 216 mm kratší a má také o 68 mm zkrácený rozvor náprav. Vizuálně jej od Granda odlišuje přední nárazník s dynamicky vyhlížejícími otvory (ve dvou vyšších výbavách stříbrně lakované plasty) a tmavou střední částí přídě. Srovnejte s  Grand Scénicem, který má celoplošné lakování nárazníku a široký otvor přes celou šířku nárazníku.

Zadní partie krátkého provedení dostala zcela jiné řešení koncových světlometů – místo bumerangů, zasahujících daleko do boků, jsou tady dělené bumerangy pokračující z posledních sloupků karoserie do výklopné zádi. Zadní nárazník zůstává i nadále věrný tmavým plastům na ohrožených místech, ačkoli parkovací senzory jsou zde standardem už od druhé výbavy. Vpředu se musíte spolehnout na své parkovací dovednosti nebo na elektronickou parkovací asistenci za 15.000,-Kč (cena včetně zadní kamery).

Kratší neznamená malý

Po nadšeném přijetí vskutku velkého Grand Scénicu by mohly vzniknout pochybnosti o velikosti prostoru v krátkém provedení. Místa je zejména ve druhé řadě sedadel méně, ale porovnání základních vnitřních rozměrů s kombi Mégane Grandtour vysvětluje opodstatněnost existence Renaultu Scénic v aktuálním provedení.

obrázek [555 x 350]  

Následující tabulka naměřených vnitřních rozměrů ukazuje, že Scénic je co do vnitřní prostornosti právě uprostřed mezi Grandtourem a Grand Scénicem. Za pozornost stojí nejen slušná vnitřní šířka ve výši loktů, ale také větší prostor nad sedáky vpředu i vzadu. Hodnoty naměřené u kombi platí pro verze se střešním oknem, které snižuje vnitřní výšku interiéru.

Renault Scénic a jeho interní konkurence - Vnitřní rozměry
RozměrMégane GrandtourScénicGrand Scénic
Vnitřní šířka vpředu [mm]148014801480
Vnitřní šířka vzadu [mm]145014701470
Podélný prostor vpředu [mm]780-1040800-1000800-1000
Podélný prostor vzadu [mm]620-950710-950730-980
Výška nad sedákem vpředu [mm]820-9801010-10901010-1090
Výška nad sedákem vzadu [mm]92010001000
Výška zadního sedáku od podlahy [mm]370370370

obrázek [261 x 447] Z výše uvedených hodnot i z naší zkušenosti plyne, že sezení ve druhé řadě se ve srovnání s Grandtourem neliší polohou cestujících, ale spíše prostorem, který jim zbývá před koleny a nad hlavou. Ani výška zadních sedadel nad podlahou není ve Scénicu problematická, mezi MPV této kategorie patří k největším a tedy nejlepším pro účinnou podporu stehen dospělých cestujících. Připomínáme, že kombi je jen o 10 tisíc levnější, takže máte-li odrostlejší děti nebo plánujete obsazení zadních míst dospělými, bude zřejmě Scénic vhodnější volbou.

Obáváte-li se o prostornost zavazadelníku, ani tady nemá smysl Scénic předem zavrhovat. Základní objem je jen o 20 l menší než v kombi, ale to lze snadno nahnat podélně posuvnými zadními sedadly (v rozsahu 130 mm), případně využitím vnitřní výšky Scénicu. Výhodou je u něj variabilita spočívající také v možnosti postupného překlápění jednotlivých sedadel druhé řady vpřed, resp. v úplném vyjmutí z vozu. To není právě jednoduchá operace (kvůli hmotnosti sedadla a vzdorujícímu mechanismu), ale po zácviku jde o úkol na 5 minut.

Renault Scénic a jeho interní konkurence - Rozměry zavazadlového prostoru
RozměrMégane GrandtourScénicGrand Scénic (5místný)
Objem základní [l]491470-555678-785
Objem po sklopení/vyjmutí sedadel ve 2. ř. [l]1567/--/1804-/2063
Délka u dna - základní [mm]8508501100
Délka u dna - po sklopení sedadel [mm]15801300 (1700)1530
Délka u dna - maximální [mm]270025002800
Šířka mezi podběhy [mm]110011001100
Výška po kryt [mm]500550550

Přední místa jsou typicky MPVčková. Sedí se dost vysoko, ale podstatně méně autobusově než kdykoliv předtím. Rozšířením čelního skla a jeho trojrozměrnějším tvarováním bylo dosaženo velmi dobrého výhledu vpřed a do stran, A-sloupky překážejí jen minimálně. Řidič se může těšit z automatické parkovací brzdy (funguje bezvadně, včetně samočinného odjišťování), intuitivního startování tlačítkem (stačí krátký stisk, není třeba držet do nastartování), velkých rozsahů seřízení sedadla (70 mm vertikálně, 240 mm podélně) a příkladného množství i rozměru odkládacích prostor. Tím, který je hodný následování, je objemná středová schránka sloužící současně jako posuvná loketní opěrka. Zvládne pojmout i 1,5l lahve nastojato!

obrázek [555 x 409]  

Moderní TFT displej lze všestranně nastavit, přesto jsme se setkali nejednou s názorem, že by nebylo špatné, kdyby měl zákazník na výběr. Analogový přístrojový štít je standardem pouze u základního provedení. Ten digitální je částečně zakrýván věncem volantu a některé zobrazované údaje jsou přeci jen poněkud titěrné a obtížně čitelné.

Silné dCi s Euro 5

Moderní turbodiesel 2,0 dCi (118 kW) patří k vůbec nejvýkonnějším naftovým jednotkám, jaké se do auta této kategorie montují. Motor již nyní plní emisní normu Euro 5, je vybaven filtrem pevných částic (jako jediný turbodiesel pro český trh) a místo standardní šestistupňové manuální převodovce si můžete objednat šestistupňový automat se sníženým výkonem (110 kW místo 118 kW) a točivým momentem (360 Nm místo 380 Nm) motoru.

Relativně těžké převody i rádce optimálního zařazení rychlostních stupňů nutí řidiče k využívání velmi nízkých otáček, zpravidla pod 2000 min-1. Podobně jako u dalších podobných motorizací je pak kvalita jízdy životně závislá na schopnostech řidiče. Hranice mezi nízkou spotřebou a zhasnutím motoru je totiž velmi křehká, dynamika jízdy přitom hodně slabá.

Při běžném způsobu jízdy, kdy nebudete doslova respektovat doporučované okamžiky přeřazení, můžete těžit ze značné síly motoru. Jak už bylo napsáno, zpřevodování uvažuje maximum 380 Nm dostupné ve 2000 min-1, a tak k účinné akceleraci dochází někde mezi 1800 a 3500 min-1. Z volnoběhu se motor sbírá těžko, ale už kolem 1400 min-1 začíná plynule zrychlovat. Velmi subjektivně vzato, 118 kW byste motoru ani ve vysokých otáčkách nehádali. Tajemství je asi ukryto v tom, že 4,3 m dlouhé auto je s tímto motorem celkem těžké, údaj výrobce přiznává 1520 kg v základní výbavě. Akcelerace z klidu na 100 km/h má být otázkou 9,1 s (rychleji, za 8,7 s, to zvládá jen Toyota Verso 2,2 D-CAT se 130 kW, 400 Nm), nejvyšší rychlost 205 km/h je jistě ovlivněna velkou čelní plochou.

obrázek [555 x 299]  

Jízdní vlastnosti se proti předchůdci posunuly o dvě třídy výše. Jednoduchý podvozek je nyní tužší, stejně jako řízení, přesto se na dlouhých dálničních vlnách budete mírně pohupovat. Na špatné silnici se projeví koncepční nedostatek odskakováním vlečené zadní nápravy až při skutečně velmi rychlé jízdě, takže nejvíce vlastně obtěžují posádku hůře tlumené rázy přítomné i při pomalejším přejezdu českých nerovností. Ovladatelnost i brzdné schopnosti plně zatíženého auta odpovídají současným vysokým požadavkům. Kulisa řazení místy zadrhává na středové poloze, ale vzhledem k předchůdcům jde o výrazný pokrok co do přesnosti i zkrácení délky drah. Zopakujeme, že Renault dnes dělá auta s nejlépe nastavenými kulisami řazení z francouzských automobilek.

Spotřební chování

…špičkové motorizace jsme vyzkoušeli na delší cestě napříč Německem. Dálniční motorizace patří na německou dálnici a navrch jsme jí naložili téměř do maximálního povoleného zatížení. Dvoutunový Scénic tak přichází o část své dynamiky, ale významně roste i spotřeba. Konkrétně: při dlouhodobém rychlostním průměru 130 km/h (na rovinaté trase s délkou 500 km) si zatížený Scénic řekl o 8,6 l/100 km, nezatížené vozidlo bylo stejnou trasu projet s očekávaným odběrem 7 l/100 km. Na dálnici ve 130 km/h očekávejte otáčky 2600 min-1, tichý a měkký běh motoru a minimální aerodynamický hluk. Za palubní akustiku Scénicu patří Renaultu uznání. Když se rozhodnete šetřit, je třeba se vydat k 2000 min-1, což na nejvyšší rychlostní stupeň stačí právě na rychlost 100 km/h a spotřebu 5 l/100 km.

Moderní design, robustní stavba, příznivá cena

Jeden z nejmladších vozů MPV v nižší střední třídě tvoří hned od počátku prodeje na českém trhu jednu z nejvýhodnějších nabídek v dané třídě. Nejsou v tom kupodivu žádné fígle ani finty. Několik drobných výtek najdete mezi slabými stránkami pod textem, ale tohoto Scénica můžeme s klidem doporučit všem zájemcům o prostorné rodinné auto.

Náš Scénic 2,0 dCi (118 kW) Dynamique s nadprůměrnou jízdní dynamikou dostanete za 554.900,-Kč včetně bohaté komfortní a bezpečnostní výbavy, ale slušný standard dokáže nabídnout i 1,5 dCi (78 kW) Expression za necelých 450 tisíc. Napjatějším rodinným rozpočtům dobře vyhoví i základní 1,6 16V (81 kW) začínající na 370 tisících korun. Za ESP, ani klimatizaci se u Renaultu nepřiplácí ani u základních modelů.

obrázek [555 x 368]  
První cena vozu369.900,- (1,6 16V 81 kW, Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací554.900,- (2,0 dCi 118 kW, Dynamique)
Základní cena testovaného vozu554.900,- (2,0 dCi 118 kW, Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků595.700,- (2,0 dCi 118 kW, Dynamique)

Plusy

  • Velký interiér, poloha sezení vpředu i vzadu
  • Prostorný zavazadelník, sklopné sedadlo spolujezdce
  • Tichý a měkce běžící motor, nízká spotřeba
  • Velmi dobré odhlučnění interiéru
  • Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
  • Bohatá výbava
  • Dostupná navigace Tom Tom
  • Příznivá cena

Minusy

  • Ergonomie TFT displeje (velikost, překrytí věncem volantu)
  • Obtížné vyjímání sedadel z vozu
  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Vysoké příplatky za turbodiesely
  • Dálkové ovládání audiosoustavy vpravo od volantu
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW)

Cena v základní výbavě: 554 900 Kč Cena v testované výbavě: 595 700 Kč

Základní výbava:ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP, ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce a cestujících vzadu, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, tříbodové bezpečnostní pásy na všech místech, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností personalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 2. řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožnujíci položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, schránky pod zadními sedadly, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, kapsy na zadní straně předních sedadel, RadioSat Classic CD MP3 Sound 4 x 15 W s Bluetooth®, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, disky kol z lehké slitiny 17" „SCHUSS“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, Pack „Look“ – mřížky předního nárazníku v barvě matného chromu, boční lišty dveří v barvě karosérie a zadní lišta v barvě chromu.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.500,-Kč), navigační a komunikační systém Carminat TomTom (+13.700,-Kč), hlavové opěrky Comfort (5.600,-), hands-free karta Renault (+8.000,-Kč).

Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov

Rybí farma na ruské řece Jenisej, vlastněná společností…

Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou

Británie nedávno oznámila, že do roku 2040 ze silnic…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.6 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 522 / 18004
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 537
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4344
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1678
d) rozvor (mm): 2704
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,64
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

 



Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Včera

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.




Blesk.cz

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji: Agents of  Mayhem je klasický zástupce žánru městských akcí

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji:…

Když je svět v ohrožení, je zapotřebí superhrdinů nebo speciálních agentů vycvičených pro boj s padouchy.…

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte se na turistické ráje, které patří do EU

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte…

I velmi atraktivní kousky Afriky, jižní Ameriky a Karibiku patří do EU To znamená, že i odtud voláte za domácí…

 

iSport.cz

Druhý basketbalista roku Satoranský: Příští rok budu snad úspěšnější

Druhý basketbalista roku Satoranský: Příští rok budu…

Vítěze Jana Veselého a jeho absenci na slavnostním vyhlášení Basketbalisty roku si lehce dobral slovy: „Honza…

CELÝ SESTŘIH: Bohemians - Slavia 0:0. Domácí měli kopat penaltu

CELÝ SESTŘIH: Bohemians - Slavia 0:0. Domácí měli…

Fotbalisté Slavie remizovali v utkání 4. ligového kola v malém pražském derby na půdě Bohemians 1905 0:0.…

 

Reflex.cz

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo rekordních 32 lidí v dalším protidrogovém tažení

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo…

Filipínská drogová válka, kterou de facto vyhlásil tamní prezident Rodrigo Duterte již téměř před dvěma lety,…

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18. narozeniny netěší

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18.…

Podle íránských zákonů jsou tamní dívky trestně odpovědné již od devíti let. Za pašování drog, ozbrojené…