28.3. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Scania Omniexpress 320 - Univerzální hráč

 

Ekonomický propad vystřelil na výsluní autobusy rozličného použití. Jezdí za město a nemusí plnit bezpečnostní požadavky zájezdových vozidel.

Odkládací stropní poličky včetně tlačítek pro znamení k řidiči dovolovaly autobusu sloužit v linkovém i příměstském provozu. Městské využití nebylo zcela ideální kvůli schůdku do uličky vpředu a čtyřem stupňům u zadních dveří. Aby však častý pohyb cestujících skrze druhé dveře umístěné do rozvoru vozidla byl co nejpohodlnější, dostal madla.

Výška podlahy 860 mm se dá přijmout v obou režimech provozu, pro příměstský byl autobus vybaven volitelným osvětlením nad sedadly včetně tlumeného nočního osvícení. Pro doplnění vnější krásy Scania obdržela příplatkové disky kol z lehké slitiny a LED diody ve sdružených svítilnách.

Plné obsazení

Během jízdy nám dělala společnost necelá padesátka figurín naplněných vodou, abychom mohli vyzkoušet vozidlo v reálných podmínkách. Výrobce nešetřil a ze tří možných verzí devítilitrové šestiválce DC9 dal do testovaného autobusu tu nejsilnější, přestože šlo jen o 12,39 m dlouhé dvounápravové vozidlo.

Scania OmniExpress s devítilitrovým agregátem je totiž k dostání v celkových délkách 10,99 až 15 metrů. Motor ve specifikaci Euro 5/EEV používal tradiční systém řešení výfukových plynů pomocí recirkulace výfukových plynů EGR, ale bez činidla AdBlue. Tato hmotnostní výhoda u meziměstského typu šetřícího každý kilogram pro dosažení maximální obsaditelnosti byla vítaná.

Odvrácenou stranu řešení bez SCR tvoří produkce velkého množství pevných částic. Proto jsme na pracovišti řidiče našli tlačítko nuceného vypálení zachycovače sazí, které ostatní výrobci nasadili až u specifikací Euro 6.

Ukončete výstup a nástup…

Trasu jsme vybrali dle nasazení vozidla. Vyjeli jsme na okraj Prahy a projeli okolní vesničky s občasným navštívením zastávek. Ocenili jsme vzduchové pérování na obou nápravách a rovněž vyzkoušeli kneeling po celé délce autobusu. Řízení nám usnadňovala automatizovaná převodovka Opticruise o osmi stupních, což plně dostačovalo k udržení otáček v ekonomickém pásmu i při vyjížďce za hranice obcí.

Dopravce může autobus použít i pro krátké turistické trasy, protože pod podlahou se nacházely ložné prostory o celkovém objemu 4,75 m3. OmniExpress byl připraven i pro transport hendikepovaných osob, nicméně čtyři nástupové schůdky nejsou pro záda asistenta pohybově omezené osoby ideální.

Nezrezne

Skelet autobusu z nerezu má velkou výhodu nejen v odolnosti vůči napadení rzí, ale kvalitní materiál také dává předpoklad solidní odolnosti konstrukce při převrácení vozidla. Nás na místě řidiče chránil tříbodový bezpečnostní pás. K pohodě při jízdě za městem jsme hojně využívali tempovat.

Dopravce bude v zimních měsících klidný, že mu nezamrzne nafta. Zkoušený autobus měl systém vyhřívání paliva, které jinak má v hlubokých mrazech tendenci zacpávat filtr krystalizujícími parafíny.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC9 24 Euro 5/EEV
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 9300
Největší výkon (kW/min-1) 265/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1600/1100-1350
Vstřikování paliva XPI
Převodovka osmistupňová automat.
Motorová brzda (kW/min-1) 181/2400
Rozsah převodovky 9,17-1,00
Stálý převod 2,73
Pneumatiky 295/80 R 22.5
Provozní hmotnost (kg) 13 020
Rozvor (mm) 6200
P/Z převis (mm) 2795/3395
Obrysový poloměr otáčení (mm) 11 500
Obsaditelnost 53 + 1
Nádrž paliva (l) 455
Zavazadlové prostory (m3) 4,75
Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…