28.3. 2014 Ladislav Černý

Test: Scania Omniexpress 320 - Univerzální hráč

 

Ekonomický propad vystřelil na výsluní autobusy rozličného použití. Jezdí za město a nemusí plnit bezpečnostní požadavky zájezdových vozidel.

Odkládací stropní poličky včetně tlačítek pro znamení k řidiči dovolovaly autobusu sloužit v linkovém i příměstském provozu. Městské využití nebylo zcela ideální kvůli schůdku do uličky vpředu a čtyřem stupňům u zadních dveří. Aby však častý pohyb cestujících skrze druhé dveře umístěné do rozvoru vozidla byl co nejpohodlnější, dostal madla.

Výška podlahy 860 mm se dá přijmout v obou režimech provozu, pro příměstský byl autobus vybaven volitelným osvětlením nad sedadly včetně tlumeného nočního osvícení. Pro doplnění vnější krásy Scania obdržela příplatkové disky kol z lehké slitiny a LED diody ve sdružených svítilnách.

Plné obsazení

Během jízdy nám dělala společnost necelá padesátka figurín naplněných vodou, abychom mohli vyzkoušet vozidlo v reálných podmínkách. Výrobce nešetřil a ze tří možných verzí devítilitrové šestiválce DC9 dal do testovaného autobusu tu nejsilnější, přestože šlo jen o 12,39 m dlouhé dvounápravové vozidlo.

Scania OmniExpress s devítilitrovým agregátem je totiž k dostání v celkových délkách 10,99 až 15 metrů. Motor ve specifikaci Euro 5/EEV používal tradiční systém řešení výfukových plynů pomocí recirkulace výfukových plynů EGR, ale bez činidla AdBlue. Tato hmotnostní výhoda u meziměstského typu šetřícího každý kilogram pro dosažení maximální obsaditelnosti byla vítaná.

Odvrácenou stranu řešení bez SCR tvoří produkce velkého množství pevných částic. Proto jsme na pracovišti řidiče našli tlačítko nuceného vypálení zachycovače sazí, které ostatní výrobci nasadili až u specifikací Euro 6.

Ukončete výstup a nástup…

Trasu jsme vybrali dle nasazení vozidla. Vyjeli jsme na okraj Prahy a projeli okolní vesničky s občasným navštívením zastávek. Ocenili jsme vzduchové pérování na obou nápravách a rovněž vyzkoušeli kneeling po celé délce autobusu. Řízení nám usnadňovala automatizovaná převodovka Opticruise o osmi stupních, což plně dostačovalo k udržení otáček v ekonomickém pásmu i při vyjížďce za hranice obcí.

Dopravce může autobus použít i pro krátké turistické trasy, protože pod podlahou se nacházely ložné prostory o celkovém objemu 4,75 m3. OmniExpress byl připraven i pro transport hendikepovaných osob, nicméně čtyři nástupové schůdky nejsou pro záda asistenta pohybově omezené osoby ideální.

Nezrezne

Skelet autobusu z nerezu má velkou výhodu nejen v odolnosti vůči napadení rzí, ale kvalitní materiál také dává předpoklad solidní odolnosti konstrukce při převrácení vozidla. Nás na místě řidiče chránil tříbodový bezpečnostní pás. K pohodě při jízdě za městem jsme hojně využívali tempovat.

Dopravce bude v zimních měsících klidný, že mu nezamrzne nafta. Zkoušený autobus měl systém vyhřívání paliva, které jinak má v hlubokých mrazech tendenci zacpávat filtr krystalizujícími parafíny.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC9 24 Euro 5/EEV
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 9300
Největší výkon (kW/min-1) 265/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1600/1100-1350
Vstřikování paliva XPI
Převodovka osmistupňová automat.
Motorová brzda (kW/min-1) 181/2400
Rozsah převodovky 9,17-1,00
Stálý převod 2,73
Pneumatiky 295/80 R 22.5
Provozní hmotnost (kg) 13 020
Rozvor (mm) 6200
P/Z převis (mm) 2795/3395
Obrysový poloměr otáčení (mm) 11 500
Obsaditelnost 53 + 1
Nádrž paliva (l) 455
Zavazadlové prostory (m3) 4,75
Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…