Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Scania Omniexpress 320 - Univerzální hráč

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Ekonomický propad vystřelil na výsluní autobusy rozličného použití. Jezdí za město a nemusí plnit bezpečnostní požadavky zájezdových vozidel.

Odkládací stropní poličky včetně tlačítek pro znamení k řidiči dovolovaly autobusu sloužit v linkovém i příměstském provozu. Městské využití nebylo zcela ideální kvůli schůdku do uličky vpředu a čtyřem stupňům u zadních dveří. Aby však častý pohyb cestujících skrze druhé dveře umístěné do rozvoru vozidla byl co nejpohodlnější, dostal madla.

Výška podlahy 860 mm se dá přijmout v obou režimech provozu, pro příměstský byl autobus vybaven volitelným osvětlením nad sedadly včetně tlumeného nočního osvícení. Pro doplnění vnější krásy Scania obdržela příplatkové disky kol z lehké slitiny a LED diody ve sdružených svítilnách.

Plné obsazení

Během jízdy nám dělala společnost necelá padesátka figurín naplněných vodou, abychom mohli vyzkoušet vozidlo v reálných podmínkách. Výrobce nešetřil a ze tří možných verzí devítilitrové šestiválce DC9 dal do testovaného autobusu tu nejsilnější, přestože šlo jen o 12,39 m dlouhé dvounápravové vozidlo.

Scania OmniExpress s devítilitrovým agregátem je totiž k dostání v celkových délkách 10,99 až 15 metrů. Motor ve specifikaci Euro 5/EEV používal tradiční systém řešení výfukových plynů pomocí recirkulace výfukových plynů EGR, ale bez činidla AdBlue. Tato hmotnostní výhoda u meziměstského typu šetřícího každý kilogram pro dosažení maximální obsaditelnosti byla vítaná.

Odvrácenou stranu řešení bez SCR tvoří produkce velkého množství pevných částic. Proto jsme na pracovišti řidiče našli tlačítko nuceného vypálení zachycovače sazí, které ostatní výrobci nasadili až u specifikací Euro 6.

Ukončete výstup a nástup…

Trasu jsme vybrali dle nasazení vozidla. Vyjeli jsme na okraj Prahy a projeli okolní vesničky s občasným navštívením zastávek. Ocenili jsme vzduchové pérování na obou nápravách a rovněž vyzkoušeli kneeling po celé délce autobusu. Řízení nám usnadňovala automatizovaná převodovka Opticruise o osmi stupních, což plně dostačovalo k udržení otáček v ekonomickém pásmu i při vyjížďce za hranice obcí.

Dopravce může autobus použít i pro krátké turistické trasy, protože pod podlahou se nacházely ložné prostory o celkovém objemu 4,75 m3. OmniExpress byl připraven i pro transport hendikepovaných osob, nicméně čtyři nástupové schůdky nejsou pro záda asistenta pohybově omezené osoby ideální.

Nezrezne

Skelet autobusu z nerezu má velkou výhodu nejen v odolnosti vůči napadení rzí, ale kvalitní materiál také dává předpoklad solidní odolnosti konstrukce při převrácení vozidla. Nás na místě řidiče chránil tříbodový bezpečnostní pás. K pohodě při jízdě za městem jsme hojně využívali tempovat.

Dopravce bude v zimních měsících klidný, že mu nezamrzne nafta. Zkoušený autobus měl systém vyhřívání paliva, které jinak má v hlubokých mrazech tendenci zacpávat filtr krystalizujícími parafíny.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC9 24 Euro 5/EEV
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 9300
Největší výkon (kW/min-1) 265/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1600/1100-1350
Vstřikování paliva XPI
Převodovka osmistupňová automat.
Motorová brzda (kW/min-1) 181/2400
Rozsah převodovky 9,17-1,00
Stálý převod 2,73
Pneumatiky 295/80 R 22.5
Provozní hmotnost (kg) 13 020
Rozvor (mm) 6200
P/Z převis (mm) 2795/3395
Obrysový poloměr otáčení (mm) 11 500
Obsaditelnost 53 + 1
Nádrž paliva (l) 455
Zavazadlové prostory (m3) 4,75

Ladislav Černý
Diskuze (0)