Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo

Aleš Jungmann
Diskuze (187)

Turbodieselová šestnáctistovka pod kapotou Leonu kombi, to zní jako zajímavá nabídka pro české rodiny. Našli jsme někde háček?

Je Seat Leon ST nejhezčí kombi nižší střední třídy? Spousta lidí by nejspíše řekla, že ano, my jsme se však zaměřili na jeho ryze praktickou stránku: za kolik nafty dokáže turbodieselový Leon s automatickou převodovkou jezdit?

Přesto se v úvodu ještě nad designem na chvíli zastavme. Zdá se vám, že na autě za více než 600.000 korun by přece jenom měla být honosnější kola, než v této třídě už pomalu podprůměrné šestnáctky? Souhlasíme, na fotkách by to jistě vypadalo lépe, jenže naftový kombík nemá v popisu práce (třeba na rozdíl od verze Cupra) omračovat vzhledem, ale spíše rodinnými schopnostmi. Dnešní trendy nahrávají velkým kolům a automobilky se jim samozřejmě nebrání: za větší disky si mohou nechat zaplatit docela dost peněz.

U této konkrétní specifikace se vůbec nemá smysl bavit o tom, že na šestnáctkách je auto o něco nedotáčivější a že pocitově tak „nesedí“ jako na ráfcích o palec či dva větších. Ano, nesedí, ale za náš pocit může menším dílem také trochu mdlé řízení. Byli jsme však překvapeni, jak umí být jindy spíše tužší Leon se zadní vlečenou nápravou komfortní a to i na příčných nerovnostech či dlažebních kostkách. Příplatková sportovní sedadla sice v této souvislosti vypadají trochu zbytečná, ve skutečnosti však až zase tolik sportovní nejsou, vyšší míra bočního vedení se hodí a alcantara je vždy sázka na jistotu.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Rodinné auto tradičně znamená velký zavazadelník, což Leon splňuje do puntíku. Jeho 587 litrů doslova drtí konkurenci jakou je Opel Astra Tourer (500 litrů) či Ford Focus Kombi (476 litrů) a příliš nezaostává ani za koncernovou konkurencí v podobě Golfu Variant (605 l) či Octavie Combi (610 l). V současnosti nejlepší kufrový přeborník, Honda Civic Tourer, je před Leonem jen o necelých čtyřicet litrů.

Dobrá, papírový objem je jedna věc, ale praktická využitelnost druhá. Přístup do zavazadlového prostoru je naštěstí bezproblémový, navíc mezi vámi a „587 litry“ se nachází (při dvojité podlážce v horní poloze) pouze malý schůdek. Trochu horší je to s výškou nakládací hrany, tu bychom raději viděli o něco níže než ve výšce 640 mm nad vozovkou. Na rozdíl třeba od první generace moderní Octavie zde však není objem na úkor posádky; kabina nabízí dostatek prostoru pro pět dospělých pasažérů.

1.6 TDI a DSG

Menší z dvojice nabízených turbodieselů se může pochlubit výbornou papírovou spotřebou, v praxi však propastný rozdíl mezi ním a silnějším dvoulitrem není. On tedy není ani na papíře, za což patří technikům koncernu Volkswagen poklona. To se potvrdilo i tentokráte, kdy dlouhodobý průměr v testu, 5,6 litru na 100 kilometrů, je sice solidní, ale na žádné velké jásání to není. Dvoulitr by, troufáme si odhadnout, také neměl se šestilitrovou hranicí problém a jeho 110 kW a 320 N.m už dokáže sympaticky přitvrdit muziku.

Příplatek 53.000 korun se na první pohled zdá být zbytečně velký, ruku v ruce s vyšším výkonem a nikterak výrazně zvýšenou spotřebou však s pořízením tohoto agregátu přichází i jemnější běh a nižší vibrace, než v případě šestnáctistovky.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Ve městě si vůz řekl o zhruba šest litrů, mimo město jde docela úspěšně atakovat čtyřlitrovou hranici. Ani když si vzpomenete na dřívější slogan španělské automobilky auto emoción, nemusíte se bát nikterak vysokých hodnot spotřeby. Udržet ji nad osmi litry nafty chce už opravdu hodně emocí.

Sedmistupňové DSG spolupracuje s pohonnou jednotkou tradičně dobře, jemné cukání za studena na jedničku sice ani po zahřátí zcela nezmizí, oproti dřívějším nastavením této spojky však jde jasně o posun kupředu. V běžném režimu převodovka motor ve snaze o co nejnižší spotřebu drží ve velmi nízkých otáčkách, takže jakýkoliv pokus o zrychlení vede k podřazení. To není úplně příjemné, a protože ve sportovním režimu jde zase o lehce opačný extrém a zbytečně zvýšené otáčky, je asi nejlepší řadit si manuálně. Bohužel pouze pákou a nikoliv pod volantem.

Golf to není...

Leon ST je celkově výborné auto, s příjemně namixovanými jízdními vlastnostmi, dobře zpracovaným interiérem (byť s menším podílem měkčených plastů) a vysokou užitností. Časy se mění a doby, kdy měl bratrský Golf svou pozici neotřesitelně jistou, vzaly za své. Leon se může pochlubit nejen modernějším vzhledem, ale také stojí (oproti stejné motorizaci s DSG ve výbavě Highline) o zhruba 50.000 korun méně. Lákavé, že?

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 329.900 Kč (1.2 TSI /63 kW ST Basis)
Základ s testovaným motorem 433.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Reference)
Testovaný vůz s výbavou 644.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Style)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Výhled vpřed a do stran
  • Umístění multimediálního systému
  • Spotřeba
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Méně citlivé řízení
  • Hlučnější motor

Foto: David Rajdl

Aleš Jungmann
Diskuze (187)
Seat Leon ST 1.6 TDI
Cena základní sestavy 433 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, sedm airbagů, elektrické stahování bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, střešní ližiny, dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, přední mlhovky, XDS, bluetooth, autorádio Entry Plus s barevným dotykovým displejem, litá 16” kola a další Kč
Cena testované sestavy 644 900 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (+13.500,-), paket Convenience: dešťový a světelný senzor + funkce Coming home + automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (3.000,-), paket Schránky: schránky pod předními sedadly, uzavíratelná schránka na středové konzole (1800,-), panoramatické střešní okno (nelze s diodovým osvětlením interiéru) (20.200,-), parkovací čidla vzadu (7.700,-), prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 60 000 km (3.500,-), přední diodové světlomety + světla pro denní svícení a zadní světla z diod + mlhovky bez funkce odbočovacích světel (+30.000,-), sportovní sedadla z alcantary - černý interiér (+18.000,-), tmavá okna od sloupku B (+5.100,-), lak Montsant červená (+13.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2: 102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 521
Rozměr pneu: 205/55 R 16
Seat Leon ST 1.6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4543
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1439
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
25. 3. 2014 09:40
Re: Spotřeba, výkon, nejkrásnější..?
Třeba i40 CW je sice dost podobná, ale má jistou noblesu, lepší proporce... i40 se mi kupodivu docela líbí, i s tím vlnobitím.
24. 3. 2014 23:32
Re: Spotřeba, výkon, nejkrásnější..?
Tak tvůj "subjektivní" názor na ošklivost i30 mohu jen potvrdit a znám řadu lidí s názorem totožným či podobný. Čili, v Evropě se asi o přílišnou "subjektivitu" jednat nebude... ;-) Vlnobití se prostě Evropanům moc nezamlouvá, to je celé >:D :no:
Avatar - Emel
24. 3. 2014 13:00
Re: Spotřeba, výkon, nejkrásnější..?
U Škodovek (a VW koncernu obecně) bývá naměřený výkon obvykle výrazně vyšší než udávaný... pokud jsi to myslel takhle, tak máš pravdu ;-)

i30 je subjektivně jedno z nejošklivějších aut ve třídě, Ceed je pro mě o hodně stravitelnější.
21. 3. 2014 20:07
Spotřeba, výkon, nejkrásnější..?
Motor je skoro čtvercový, jistě bude mít dost nízký kompresní poměr. kroutící moment bude nafixlovaný stejně jako tomu bývá u škodovek. Hyundai i30 nebo Ceed má se stejným objemem podstatně vyšší výkon (94kW) a motor je daleko klidnější. Také si myslím, že I30 je pěknější než Leon. Teda pokud někdo je zrovna pamětníkem a líbí se mu kapota jak u Tatry 111 a dost "kolmé" přední sklo, tak Leon je krásný a odlišuje se tak od škaredých Peugotů, Hond, Hyundaiů, KII, Volv...
21. 3. 2014 16:42
Re: Háček
Běžná rodina si na 15tis.km pořídí spíš základní 1,4, protože budou platit míň na havarijku a povinném ručení. Papírově to má menší spotřebu, je plno skladovek a obrovský výběr. Nebudou tedy muset čekat na výrobu a s autem odjedou buď hned, nebo za několik málo dní, než ho dealer přiveze odjinud.
Za 400 už by asi šli do něčeho "lepšího"