Test Auto.cz

Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo

17.3. 2014
Verdikt
 

Turbodieselová šestnáctistovka pod kapotou Leonu kombi, to zní jako zajímavá nabídka pro české rodiny. Našli jsme někde háček?

Je Seat Leon ST nejhezčí kombi nižší střední třídy? Spousta lidí by nejspíše řekla, že ano, my jsme se však zaměřili na jeho ryze praktickou stránku: za kolik nafty dokáže turbodieselový Leon s automatickou převodovkou jezdit?

Přesto se v úvodu ještě nad designem na chvíli zastavme. Zdá se vám, že na autě za více než 600.000 korun by přece jenom měla být honosnější kola, než v této třídě už pomalu podprůměrné šestnáctky? Souhlasíme, na fotkách by to jistě vypadalo lépe, jenže naftový kombík nemá v popisu práce (třeba na rozdíl od verze Cupra) omračovat vzhledem, ale spíše rodinnými schopnostmi. Dnešní trendy nahrávají velkým kolům a automobilky se jim samozřejmě nebrání: za větší disky si mohou nechat zaplatit docela dost peněz.

TEST Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

U této konkrétní specifikace se vůbec nemá smysl bavit o tom, že na šestnáctkách je auto o něco nedotáčivější a že pocitově tak „nesedí“ jako na ráfcích o palec či dva větších. Ano, nesedí, ale za náš pocit může menším dílem také trochu mdlé řízení. Byli jsme však překvapeni, jak umí být jindy spíše tužší Leon se zadní vlečenou nápravou komfortní a to i na příčných nerovnostech či dlažebních kostkách. Příplatková sportovní sedadla sice v této souvislosti vypadají trochu zbytečná, ve skutečnosti však až zase tolik sportovní nejsou, vyšší míra bočního vedení se hodí a alcantara je vždy sázka na jistotu.

obrázek [600 x 403]  

Rodinné auto tradičně znamená velký zavazadelník, což Leon splňuje do puntíku. Jeho 587 litrů doslova drtí konkurenci jakou je Opel Astra Tourer (500 litrů) či Ford Focus Kombi (476 litrů) a příliš nezaostává ani za koncernovou konkurencí v podobě Golfu Variant (605 l) či Octavie Combi (610 l). V současnosti nejlepší kufrový přeborník, Honda Civic Tourer, je před Leonem jen o necelých čtyřicet litrů.

TEST Škoda Octavia 1.8 TSI – Závodník v utajení

Dobrá, papírový objem je jedna věc, ale praktická využitelnost druhá. Přístup do zavazadlového prostoru je naštěstí bezproblémový, navíc mezi vámi a „587 litry“ se nachází (při dvojité podlážce v horní poloze) pouze malý schůdek. Trochu horší je to s výškou nakládací hrany, tu bychom raději viděli o něco níže než ve výšce 640 mm nad vozovkou. Na rozdíl třeba od první generace moderní Octavie zde však není objem na úkor posádky; kabina nabízí dostatek prostoru pro pět dospělých pasažérů.

1.6 TDI a DSG

Menší z dvojice nabízených turbodieselů se může pochlubit výbornou papírovou spotřebou, v praxi však propastný rozdíl mezi ním a silnějším dvoulitrem není. On tedy není ani na papíře, za což patří technikům koncernu Volkswagen poklona. To se potvrdilo i tentokráte, kdy dlouhodobý průměr v testu, 5,6 litru na 100 kilometrů, je sice solidní, ale na žádné velké jásání to není. Dvoulitr by, troufáme si odhadnout, také neměl se šestilitrovou hranicí problém a jeho 110 kW a 320 N.m už dokáže sympaticky přitvrdit muziku.

Příplatek 53.000 korun se na první pohled zdá být zbytečně velký, ruku v ruce s vyšším výkonem a nikterak výrazně zvýšenou spotřebou však s pořízením tohoto agregátu přichází i jemnější běh a nižší vibrace, než v případě šestnáctistovky.

obrázek [600 x 344]  

Ve městě si vůz řekl o zhruba šest litrů, mimo město jde docela úspěšně atakovat čtyřlitrovou hranici. Ani když si vzpomenete na dřívější slogan španělské automobilky auto emoción, nemusíte se bát nikterak vysokých hodnot spotřeby. Udržet ji nad osmi litry nafty chce už opravdu hodně emocí.

TEST Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

Sedmistupňové DSG spolupracuje s pohonnou jednotkou tradičně dobře, jemné cukání za studena na jedničku sice ani po zahřátí zcela nezmizí, oproti dřívějším nastavením této spojky však jde jasně o posun kupředu. V běžném režimu převodovka motor ve snaze o co nejnižší spotřebu drží ve velmi nízkých otáčkách, takže jakýkoliv pokus o zrychlení vede k podřazení. To není úplně příjemné, a protože ve sportovním režimu jde zase o lehce opačný extrém a zbytečně zvýšené otáčky, je asi nejlepší řadit si manuálně. Bohužel pouze pákou a nikoliv pod volantem.

Golf to není...

Leon ST je celkově výborné auto, s příjemně namixovanými jízdními vlastnostmi, dobře zpracovaným interiérem (byť s menším podílem měkčených plastů) a vysokou užitností. Časy se mění a doby, kdy měl bratrský Golf svou pozici neotřesitelně jistou, vzaly za své. Leon se může pochlubit nejen modernějším vzhledem, ale také stojí (oproti stejné motorizaci s DSG ve výbavě Highline) o zhruba 50.000 korun méně. Lákavé, že?

TEST Seat Leon Cupra – Macho s trochou estrogenu (2007)

obrázek [600 x 403]  

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.2 TSI /63 kW ST Basis)
Základ s testovaným motorem433.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Reference)
Testovaný vůz s výbavou644.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Style)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Výhled vpřed a do stran
  • Umístění multimediálního systému
  • Spotřeba
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Méně citlivé řízení
  • Hlučnější motor
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon ST 1.6 TDI

Cena v základní výbavě: 433 900 Kč Cena v testované výbavě: 644 900 Kč

Základní výbava:ESP, sedm airbagů, elektrické stahování bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, střešní ližiny, dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, přední mlhovky, XDS, bluetooth, autorádio Entry Plus s barevným dotykovým displejem, litá 16” kola a další

Výbava testovaného vozu:Adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (+13.500,-), paket Convenience: dešťový a světelný senzor + funkce Coming home + automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (3.000,-), paket Schránky: schránky pod předními sedadly, uzavíratelná schránka na středové konzole (1800,-), panoramatické střešní okno (nelze s diodovým osvětlením interiéru) (20.200,-), parkovací čidla vzadu (7.700,-), prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 60 000 km (3.500,-), přední diodové světlomety + světla pro denní svícení a zadní světla z diod + mlhovky bez funkce odbočovacích světel (+30.000,-), sportovní sedadla z alcantary - černý interiér (+18.000,-), tmavá okna od sloupku B (+5.100,-), lak Montsant červená (+13.200,-)

Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon ST 1.6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2:102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 521
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4543
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1439
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém! Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém!

Volkswagen Golf R jsme vždy považovali za skvělého…

Je vám 280 koní v Seatu Leon málo? Česká firma z něj dostala 412 koní a 514 N.m! Je vám 280 koní v Seatu Leon málo? Česká firma z něj dostala 412 koní a 514 N.m!

Seat Leon Cupra platí za jeden z nejlepších ostrých…

 



 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu, smějí se mu fanoušci

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu,…

Zkoušel simulovat pro penaltu? V přípravě? Proč? Anglický útočník Jamie Vardy se stal opět po několika dnech…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…