Test Auto.cz

Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo

17.3. 2014
Verdikt
 

Turbodieselová šestnáctistovka pod kapotou Leonu kombi, to zní jako zajímavá nabídka pro české rodiny. Našli jsme někde háček?

Je Seat Leon ST nejhezčí kombi nižší střední třídy? Spousta lidí by nejspíše řekla, že ano, my jsme se však zaměřili na jeho ryze praktickou stránku: za kolik nafty dokáže turbodieselový Leon s automatickou převodovkou jezdit?

Přesto se v úvodu ještě nad designem na chvíli zastavme. Zdá se vám, že na autě za více než 600.000 korun by přece jenom měla být honosnější kola, než v této třídě už pomalu podprůměrné šestnáctky? Souhlasíme, na fotkách by to jistě vypadalo lépe, jenže naftový kombík nemá v popisu práce (třeba na rozdíl od verze Cupra) omračovat vzhledem, ale spíše rodinnými schopnostmi. Dnešní trendy nahrávají velkým kolům a automobilky se jim samozřejmě nebrání: za větší disky si mohou nechat zaplatit docela dost peněz.

TEST Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

U této konkrétní specifikace se vůbec nemá smysl bavit o tom, že na šestnáctkách je auto o něco nedotáčivější a že pocitově tak „nesedí“ jako na ráfcích o palec či dva větších. Ano, nesedí, ale za náš pocit může menším dílem také trochu mdlé řízení. Byli jsme však překvapeni, jak umí být jindy spíše tužší Leon se zadní vlečenou nápravou komfortní a to i na příčných nerovnostech či dlažebních kostkách. Příplatková sportovní sedadla sice v této souvislosti vypadají trochu zbytečná, ve skutečnosti však až zase tolik sportovní nejsou, vyšší míra bočního vedení se hodí a alcantara je vždy sázka na jistotu.

obrázek [600 x 403]  

Rodinné auto tradičně znamená velký zavazadelník, což Leon splňuje do puntíku. Jeho 587 litrů doslova drtí konkurenci jakou je Opel Astra Tourer (500 litrů) či Ford Focus Kombi (476 litrů) a příliš nezaostává ani za koncernovou konkurencí v podobě Golfu Variant (605 l) či Octavie Combi (610 l). V současnosti nejlepší kufrový přeborník, Honda Civic Tourer, je před Leonem jen o necelých čtyřicet litrů.

TEST Škoda Octavia 1.8 TSI – Závodník v utajení

Dobrá, papírový objem je jedna věc, ale praktická využitelnost druhá. Přístup do zavazadlového prostoru je naštěstí bezproblémový, navíc mezi vámi a „587 litry“ se nachází (při dvojité podlážce v horní poloze) pouze malý schůdek. Trochu horší je to s výškou nakládací hrany, tu bychom raději viděli o něco níže než ve výšce 640 mm nad vozovkou. Na rozdíl třeba od první generace moderní Octavie zde však není objem na úkor posádky; kabina nabízí dostatek prostoru pro pět dospělých pasažérů.

1.6 TDI a DSG

Menší z dvojice nabízených turbodieselů se může pochlubit výbornou papírovou spotřebou, v praxi však propastný rozdíl mezi ním a silnějším dvoulitrem není. On tedy není ani na papíře, za což patří technikům koncernu Volkswagen poklona. To se potvrdilo i tentokráte, kdy dlouhodobý průměr v testu, 5,6 litru na 100 kilometrů, je sice solidní, ale na žádné velké jásání to není. Dvoulitr by, troufáme si odhadnout, také neměl se šestilitrovou hranicí problém a jeho 110 kW a 320 N.m už dokáže sympaticky přitvrdit muziku.

Příplatek 53.000 korun se na první pohled zdá být zbytečně velký, ruku v ruce s vyšším výkonem a nikterak výrazně zvýšenou spotřebou však s pořízením tohoto agregátu přichází i jemnější běh a nižší vibrace, než v případě šestnáctistovky.

obrázek [600 x 344]  

Ve městě si vůz řekl o zhruba šest litrů, mimo město jde docela úspěšně atakovat čtyřlitrovou hranici. Ani když si vzpomenete na dřívější slogan španělské automobilky auto emoción, nemusíte se bát nikterak vysokých hodnot spotřeby. Udržet ji nad osmi litry nafty chce už opravdu hodně emocí.

TEST Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

Sedmistupňové DSG spolupracuje s pohonnou jednotkou tradičně dobře, jemné cukání za studena na jedničku sice ani po zahřátí zcela nezmizí, oproti dřívějším nastavením této spojky však jde jasně o posun kupředu. V běžném režimu převodovka motor ve snaze o co nejnižší spotřebu drží ve velmi nízkých otáčkách, takže jakýkoliv pokus o zrychlení vede k podřazení. To není úplně příjemné, a protože ve sportovním režimu jde zase o lehce opačný extrém a zbytečně zvýšené otáčky, je asi nejlepší řadit si manuálně. Bohužel pouze pákou a nikoliv pod volantem.

Golf to není...

Leon ST je celkově výborné auto, s příjemně namixovanými jízdními vlastnostmi, dobře zpracovaným interiérem (byť s menším podílem měkčených plastů) a vysokou užitností. Časy se mění a doby, kdy měl bratrský Golf svou pozici neotřesitelně jistou, vzaly za své. Leon se může pochlubit nejen modernějším vzhledem, ale také stojí (oproti stejné motorizaci s DSG ve výbavě Highline) o zhruba 50.000 korun méně. Lákavé, že?

TEST Seat Leon Cupra – Macho s trochou estrogenu (2007)

obrázek [600 x 403]  

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.2 TSI /63 kW ST Basis)
Základ s testovaným motorem433.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Reference)
Testovaný vůz s výbavou644.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Style)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Výhled vpřed a do stran
  • Umístění multimediálního systému
  • Spotřeba
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Méně citlivé řízení
  • Hlučnější motor
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon ST 1.6 TDI

Cena v základní výbavě: 433 900 Kč Cena v testované výbavě: 644 900 Kč

Základní výbava:ESP, sedm airbagů, elektrické stahování bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, střešní ližiny, dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, přední mlhovky, XDS, bluetooth, autorádio Entry Plus s barevným dotykovým displejem, litá 16” kola a další

Výbava testovaného vozu:Adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (+13.500,-), paket Convenience: dešťový a světelný senzor + funkce Coming home + automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (3.000,-), paket Schránky: schránky pod předními sedadly, uzavíratelná schránka na středové konzole (1800,-), panoramatické střešní okno (nelze s diodovým osvětlením interiéru) (20.200,-), parkovací čidla vzadu (7.700,-), prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 60 000 km (3.500,-), přední diodové světlomety + světla pro denní svícení a zadní světla z diod + mlhovky bez funkce odbočovacích světel (+30.000,-), sportovní sedadla z alcantary - černý interiér (+18.000,-), tmavá okna od sloupku B (+5.100,-), lak Montsant červená (+13.200,-)

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon ST 1.6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2:102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 521
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4543
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1439
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo

Český jezdec Petr Fulín uspěl ve třetím podniku letošního…

 



 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění ukončili až policisté

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění…

Opravdu netradiční zábavu si našli tři opilí mladíci ve slovenském Martinu. Na mušku si vzali přenosné dopravní…

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí burky na oslavu svobody

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí…

Bojovníci arabsko-kurdské koalice, kterou podporuje mezinárodní letecká koalice vedená Spojenými státy, se dál…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na koupališti v Šárce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka, kde se…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…