Test Auto.cz

Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo

17.3. 2014
Verdikt
 

Turbodieselová šestnáctistovka pod kapotou Leonu kombi, to zní jako zajímavá nabídka pro české rodiny. Našli jsme někde háček?

Je Seat Leon ST nejhezčí kombi nižší střední třídy? Spousta lidí by nejspíše řekla, že ano, my jsme se však zaměřili na jeho ryze praktickou stránku: za kolik nafty dokáže turbodieselový Leon s automatickou převodovkou jezdit?

Přesto se v úvodu ještě nad designem na chvíli zastavme. Zdá se vám, že na autě za více než 600.000 korun by přece jenom měla být honosnější kola, než v této třídě už pomalu podprůměrné šestnáctky? Souhlasíme, na fotkách by to jistě vypadalo lépe, jenže naftový kombík nemá v popisu práce (třeba na rozdíl od verze Cupra) omračovat vzhledem, ale spíše rodinnými schopnostmi. Dnešní trendy nahrávají velkým kolům a automobilky se jim samozřejmě nebrání: za větší disky si mohou nechat zaplatit docela dost peněz.

TEST Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

U této konkrétní specifikace se vůbec nemá smysl bavit o tom, že na šestnáctkách je auto o něco nedotáčivější a že pocitově tak „nesedí“ jako na ráfcích o palec či dva větších. Ano, nesedí, ale za náš pocit může menším dílem také trochu mdlé řízení. Byli jsme však překvapeni, jak umí být jindy spíše tužší Leon se zadní vlečenou nápravou komfortní a to i na příčných nerovnostech či dlažebních kostkách. Příplatková sportovní sedadla sice v této souvislosti vypadají trochu zbytečná, ve skutečnosti však až zase tolik sportovní nejsou, vyšší míra bočního vedení se hodí a alcantara je vždy sázka na jistotu.

obrázek [600 x 403]  

Rodinné auto tradičně znamená velký zavazadelník, což Leon splňuje do puntíku. Jeho 587 litrů doslova drtí konkurenci jakou je Opel Astra Tourer (500 litrů) či Ford Focus Kombi (476 litrů) a příliš nezaostává ani za koncernovou konkurencí v podobě Golfu Variant (605 l) či Octavie Combi (610 l). V současnosti nejlepší kufrový přeborník, Honda Civic Tourer, je před Leonem jen o necelých čtyřicet litrů.

TEST Škoda Octavia 1.8 TSI – Závodník v utajení

Dobrá, papírový objem je jedna věc, ale praktická využitelnost druhá. Přístup do zavazadlového prostoru je naštěstí bezproblémový, navíc mezi vámi a „587 litry“ se nachází (při dvojité podlážce v horní poloze) pouze malý schůdek. Trochu horší je to s výškou nakládací hrany, tu bychom raději viděli o něco níže než ve výšce 640 mm nad vozovkou. Na rozdíl třeba od první generace moderní Octavie zde však není objem na úkor posádky; kabina nabízí dostatek prostoru pro pět dospělých pasažérů.

1.6 TDI a DSG

Menší z dvojice nabízených turbodieselů se může pochlubit výbornou papírovou spotřebou, v praxi však propastný rozdíl mezi ním a silnějším dvoulitrem není. On tedy není ani na papíře, za což patří technikům koncernu Volkswagen poklona. To se potvrdilo i tentokráte, kdy dlouhodobý průměr v testu, 5,6 litru na 100 kilometrů, je sice solidní, ale na žádné velké jásání to není. Dvoulitr by, troufáme si odhadnout, také neměl se šestilitrovou hranicí problém a jeho 110 kW a 320 N.m už dokáže sympaticky přitvrdit muziku.

Příplatek 53.000 korun se na první pohled zdá být zbytečně velký, ruku v ruce s vyšším výkonem a nikterak výrazně zvýšenou spotřebou však s pořízením tohoto agregátu přichází i jemnější běh a nižší vibrace, než v případě šestnáctistovky.

obrázek [600 x 344]  

Ve městě si vůz řekl o zhruba šest litrů, mimo město jde docela úspěšně atakovat čtyřlitrovou hranici. Ani když si vzpomenete na dřívější slogan španělské automobilky auto emoción, nemusíte se bát nikterak vysokých hodnot spotřeby. Udržet ji nad osmi litry nafty chce už opravdu hodně emocí.

TEST Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

Sedmistupňové DSG spolupracuje s pohonnou jednotkou tradičně dobře, jemné cukání za studena na jedničku sice ani po zahřátí zcela nezmizí, oproti dřívějším nastavením této spojky však jde jasně o posun kupředu. V běžném režimu převodovka motor ve snaze o co nejnižší spotřebu drží ve velmi nízkých otáčkách, takže jakýkoliv pokus o zrychlení vede k podřazení. To není úplně příjemné, a protože ve sportovním režimu jde zase o lehce opačný extrém a zbytečně zvýšené otáčky, je asi nejlepší řadit si manuálně. Bohužel pouze pákou a nikoliv pod volantem.

Golf to není...

Leon ST je celkově výborné auto, s příjemně namixovanými jízdními vlastnostmi, dobře zpracovaným interiérem (byť s menším podílem měkčených plastů) a vysokou užitností. Časy se mění a doby, kdy měl bratrský Golf svou pozici neotřesitelně jistou, vzaly za své. Leon se může pochlubit nejen modernějším vzhledem, ale také stojí (oproti stejné motorizaci s DSG ve výbavě Highline) o zhruba 50.000 korun méně. Lákavé, že?

TEST Seat Leon Cupra – Macho s trochou estrogenu (2007)

obrázek [600 x 403]  

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.2 TSI /63 kW ST Basis)
Základ s testovaným motorem433.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Reference)
Testovaný vůz s výbavou644.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Style)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Výhled vpřed a do stran
  • Umístění multimediálního systému
  • Spotřeba
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Méně citlivé řízení
  • Hlučnější motor
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon ST 1.6 TDI

Cena v základní výbavě: 433 900 Kč Cena v testované výbavě: 644 900 Kč

Základní výbava:ESP, sedm airbagů, elektrické stahování bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, střešní ližiny, dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, přední mlhovky, XDS, bluetooth, autorádio Entry Plus s barevným dotykovým displejem, litá 16” kola a další

Výbava testovaného vozu:Adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (+13.500,-), paket Convenience: dešťový a světelný senzor + funkce Coming home + automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (3.000,-), paket Schránky: schránky pod předními sedadly, uzavíratelná schránka na středové konzole (1800,-), panoramatické střešní okno (nelze s diodovým osvětlením interiéru) (20.200,-), parkovací čidla vzadu (7.700,-), prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 60 000 km (3.500,-), přední diodové světlomety + světla pro denní svícení a zadní světla z diod + mlhovky bez funkce odbočovacích světel (+30.000,-), sportovní sedadla z alcantary - černý interiér (+18.000,-), tmavá okna od sloupku B (+5.100,-), lak Montsant červená (+13.200,-)

Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Andrej Babiš by chtěl, aby perspektivně Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí

Policie obvinila deset lidí po zásahu, který od úterka…

Obrana dá miliardu na výstavbu cvičišť Obrana dá miliardu na výstavbu cvičišť

Armáda plánuje, že bude v letech 2019 až 2025 investovat…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon ST 1.6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2:102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 521
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4543
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1439
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Ostrý hot hatch ještě ostřejší! Přivítejte Seat Leon Cupra R Ostrý hot hatch ještě ostřejší! Přivítejte Seat Leon Cupra R

Naznačovaná vrcholná verze Seatu Leon Cupra je realitou.…

Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

 



 
Euro NCAP 2017: Dacia Duster – Novinka rozhodně nezazářila

Euro NCAP 2017: Dacia Duster – Novinka rozhodně nezazářila

Dnes 17:46

Dacia Duster ve své druhé generaci v případě testů organizace Euro NCAP nepřekonala výsledky generace první a dosáhla pouze na stejný počet hvězd.




Blesk.cz

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

Rekordní trest: Prodával léky přes internet, vydělal miliony! Odsedět si má 19 let

Rekordní trest: Prodával léky přes internet, vydělal…

Dalších devět let vězení »napařili« na krajském soudu v Ostravě Vlastimilovi H. (43), který prodával dva roky…

 

iSport.cz

S klidnou hlavou zpátky na špici. Nováková vyléčila kyčel a těší se na ZOH

S klidnou hlavou zpátky na špici. Nováková vyléčila…

Zpátky na výsluní? Tým reprezentace běžců na lyžích podpořila dlouho očekávaná posila Petra Nováková. Při…

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu, hodí se i Limberský

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu,…

Menšinová vláda, většinová, jednobarevná, koaliční, straníci, nestraníci, odborníci… Podzimní volební zápas…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…