TEST Škoda Fabia Combi 1.0 MPI (55 kW) – Modrá a bílá, v litru je síla
Malé kombi s atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 55 kW musí být pěkný lenoch, řeknete si. Rozhodli jsme se to vyzkoušet v praxi, přičemž jsme při této příležitosti sáhli po novince Škoda Fabia Combi. Agregát 1.0 MPI je nejslabší, který se pro tento vůz nabízí.
Segment malých kombi není právě široký. Na trhu jsou jenom tři takové vozy – vedle Škody Fabia Combi ještě Renault Clio Grandtour a Seat Ibiza ST. Fabia přitom se svými 55 kW vypadá jako slaboch, ve skutečnosti ale z tohoto tria nabízí nejvýkonnější motor. Clio Grandtour v základu pohání zážehová dvanáctistovka o výkonu 54 kW, zatímco Ibizu ST je dokonce možné pořídit s 44kW tříválcem. Nejvyšší výkon Fabie je ale kompenzován nejnižším točivým momentem – Clio nabízí 107 N.m, Ibiza pak 112 N.m, zatímco Fabia jenom 95 N.m.
Pohledný praktik
O designu Fabie Combi byly napsány již stohy stránek. Automobil se chlubí ostře řezanými linkami, celkové tvary jsou sportovnější než u předchůdce. Taky vypadá lépe než minulá Fabia Combi, objemnější záď je do celku zkrátka šikovně zakomponována.
Karoserie testovaného exempláře byla lakována modrou metalízou Race (+10.900 Kč) doplněnou o bílá šestnáctipalcová kola Beam (+7.500 Kč), což je kombinace, ve které to Fabii Combi náramně sluší. Na druhou stranu bílá kola nejsou v praxi příliš praktická – nejen v aprílovém počasí se rychle ušpiní.
Vnitřek odhalil množství příplatkových prvků. Pohodlná jsou sportovní sedadla s výraznými bočnicemi, které příjemně podrží v zatáčkách. Spolu s kryty pedálů z ušlechtilé oceli jsou tyto sedačky dodávány za 5.000 korun, proto jistě stojí zapřemýšlet nad jejich pořízením. Perfektně se drží sportovní multifunkční volant s masivním věncem z perforované kůže, který je dole zploštělý. Za něj se připlácí 7.500 korun. Zatímco kolega si stěžoval na loketní opěrku mezi předními sedadly, mně naprosto vyhovovala.
Řidič ocení dobrý výhled všemi směry, vnitřní zpětné zrcátko by však mohlo být rozměrnější. Palubní desku tvoří tvrdé plasty, působí však hodnotným dojmem a v interiéru navíc nic nevrže. Plasty použité na dveřích vypadají ale levnější. V testovaném vozu palubní desku oživoval elegantní bílý dekor a obrázek před spolujezdcem. Tento originální detail za příplatek 480 korun bych si odpustil, věřím ale, že fotku svých dětí nebo jakýkoliv jiný snímek někteří zákazníci ocení.
Zadní sedák leží níže, 360 milimetrů nad podlahou. Místa je tu akorát, přední opěradla jsou totiž výrazně vykrojená. Prostoru pro nohy je tu stejně jako v hatchbacku, nad hlavou je však díky pozvolnějšímu svažování střechy o 10 milimetrů více místa.
Zavazadlový prostor Fabie Combi nabízí nepřekonatelný objem, na který soupeřící Seat ibiza ST ani Renault Clio Grandtour nestačí. Základních 530 litrů Škodovky (s rezervou 505 litrů) konkuruje i o segment větším, kompaktním vozům. Zavazadelník má pravidelný tvar a takřka čtvercový půdorys – na délku měří 940 a na šířku 960 milimetrů. Pod roletku je vysoký 600 mm. Někdo by Fabii Combi mohl vytýkat chybějící dvojitou podlážku, která je i u nejvyšší výbavy dodávána za příplatek 3.400 korun, na druhou stranu zbytečně nezabírá prostor. Drobnosti je navíc možné uložit do odkládacího prostoru u rezervního kola.
Škoda Fabia Combi – srovnání rozměrů s konkurencí | |||
Model | Škoda Fabia Combi | Renault Clio Grandtour | Seat Ibiza ST |
Délka [mm] | 4257 | 4267 | 4236 |
Šířka [mm] | 1732 | 1732 | 1693 |
Výška [mm] | 1488 | 1445 | 1445 |
Rozvor [mm] | 2470 | 2589 | 2469 |
Zavazadelník [l] | 530 | 443 | 430 |
Praktičnost zavazadelníku dále zvyšují šikovné háčky na bocích nebo přihrádky u podběhů. Po sklopení zadních sedadel v poměru 3:2 však vznikne jedenácticentimetrový schod, a to i přes možnost sklopení zadních sedáků. Tento problém řeší právě příplatkové dvojité dno.
Statečné srdce
Testovaný tříválec 1.0 MPI o výkonu 55 kW a točivém momentu 95 N.m tvoří základ palety Fabie Combi, slabší verze s 44 kW zůstala vyhrazená hatchbacku. S úkolem základní jednotky se atmosférický litr známý ze Citigo pere více než statečně. Ve městě má dostatečnou sílu, klidní řidiči si s ním vystačí i na okresních silnicích nebo na dálnici. Na ní se ale pozná menší síla – rozjet se na stotřicítku zkrátka chvilku trvá. Povolenou rychlost auto nicméně udržuje překvapivě snadno, a to i v plném obsazení čtyřmi osobami a zavazadly. Přesto je tento litr jednoduše volbou pro rozvážnější řidiče, zájemci o svižnější svezení musí zvolit třeba přeplňované 1.2 TSI (66 kW).
Motor má kultivovaný běh a točivý charakter, ostatně do vyšších otáček se při snaze o svižnější jízdu řidič dostane velice často, aby využil maximální výkon dostupný v 6200 otáčkách. Na dálnici je agregát slyšet – při 130 km/h motor točí vysokých 4250 otáček, má však příjemný, až sportovní zvuk. Hlukem proto posádku neobtěžuje.
Tříválec 1.0 MPI je standardně spárován s pětistupňovým manuálem, jiná možnost se pro tento motor nenabízí. Hlavice řadicí páky se příjemně drží, což je dobře, protože kvůli slabšímu agregátu s ní řidič pracuje docela často. Jednotlivé převody jsou spíše kratší, což podporuje městské zaměření automobilu. Při padesátce motor točí na čtyřku rovných 2000 otáček.
Výhrady máme ke kulise řazení: při řazení zpátečky je nutné páku stlačit dolů, přičemž vymezení jejího svislého pohybu je velmi krátké a nikterak citlivé. Několikrát se nám tak stalo, že jsme zpátečku zařadili až napodruhé. Zvykat jsme si též museli na spojkový pedál, spojka u zkoušeného exempláře zabírala úplně nahoře.
Normované kombinované spotřeby 4,8 litru na 100 kilometrů jsme nedosáhli, po týdnu testování se hodnota dlouhodobé spotřeby zastavila na 6,6 litrech na 100 km. To je zkrátka daň za nutnost vytáčet motor do vyšších otáček. Dálniční jízda znamenala spotřebu 7,1 l na 100 kilometrů, při plném obsazení se zvedla na 7,8 litru. Městské přesuny jsme zvládali za osm litrů.
Škoda Fabia Combi – srovnání s konkurencí | |||
Model | Škoda Fabia Combi | Renault Clio Grandtour | Seat Ibiza ST |
Motor | 1.0 MPI | 1.2 16V | 1.2 12V |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1149 | 1198 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 55/6200 | 54/5500 | 51/5400 |
Točivý moment [N.m/min] | 95/3000-4300 | 107/4250 | 112/3000 |
Převodovka | 5M | 5M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 167 | 163 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 | 15,4 | 14,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,8 | 5,5 | 5,5 |
Základní cena [Kč] | 262.900 | 245.900 | 278.900 |
Jistá jízda
Podvozek Fabie Combi ukazuje, že je dimenzován i pro podstatně silnější motory. Auto je velice jisté, v zatáčkách krásně sedí a nenechá se v nich rozhodit. ESP přijde ke slovu málokdy, v případě potřeby jemně zkoriguje směr. Řízení je spíše tužší a strmější, přičemž je velice přesné.
Naladění podvozku je spíše tužšího rázu, pořád však komfortní, auto se v zatáčkách příliš nenaklání. Tlumení nerovností je na slušné úrovni, na pražských kostkách se ale od podběhů ozýval znatelný hluk. Na tom nicméně měla podíl šestnáctipalcová kola testovaného exempláře. Celkově se dá říci, že jízda s Fabií Combi je jedna velká pohoda, a to při prázdném voze i v plném obsazení.
U silnějších motorů si můžete připlatit za zadní kotouče (pro 1.2 TSI/81 kW standardně), u základního litru tato možnost chybí. Zákazníky to ale nemusí mrzet, brzdné schopnosti automobilu jsou na vysoké úrovni i se základními bubny.
Jak se vyplatí?
Škoda Fabia Combi dorazila k redakčnímu testu v nejvyšší specifikaci Style. Kombinace vrcholné výbavy s nejslabším motorem ale nebude zrovna typická, proto jsme se cenu vozu rozhodli srovnat ve variantě Active.
Základní cena Fabie Combi leží mezi svými soupeři. Za 262.900 korun dostanete například šest airbagů, plechová čtrnáctipalcová kola, výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče nebo centrální zamykání. Většina klientů si ale jistě připlatí za paket Active Plus, který za pouhých 5.000 korun přidává klimatizaci, lakované vnější kliky dveří, elektricky ovládaná boční okna vpředu a vyhřívaná vnější zrcátka.
Nejlevnější z tria malých kombi je Renault Clio Grandtour. Jeho cenovka 245.900 korun znamená šestnáctiventilovou dvanáctistovku o výkonu 54 kW doplněnou slušnou výbavou. Ta čítá plechová patnáctipalcová kola, čtyři airbagy, palubní počítač, tempomat, nebo elektricky ovládaná boční okna vpředu a vyhřívaná vnější zrcátka. V tomto případě je lákavý paket Life za 25.000 korun, který obsahuje manuální klimatizaci, bluetooth a autorádio s ovládáním pod volantem.
Seat Ibiza ST je i přes své stáří ze sledovaného tria nejdražší. Automobil je dostupný i s dvanáctistovkou o výkonu 44 kW, konkurenci má ale blíže silnější verze s 51 kW. S tou Ibiza ST začíná na částce 278.900 korun. Základní stupeň Reference nabízí mimo jiné čtyři airbagy, elektrické ovládání bočních oken vpředu, centrální zamykání nebo autorádio. Zájemci o klimatizaci nejspíše sáhnou po výhodném balíčku Copa za 20.000 korun. Ten vedle klimatizace obsahuje litá kola, mlhovky, dálkově ovládané centrální zamykání, vyhřívaná vnější zrcátka nebo výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce.
Při započtení vybraných prvků příplatkové výbavy (klimatizace, autorádio, rezerva apod.) leží Fabia Combi z hlediska ceny opět mezi svými soupeři. Třeba Renault Clio Grandtour ale některé prvky k základní verzi Life nenabízí ani za příplatek (například litá kola, mlhovky nebo kožený volant), proto je jeho výsledná cenovka o tolik nižší než u konkurentů.
Vybrané prvky standardní a příplatkové výbavy základních verzí | |||
Vůz | Škoda Fabia Combi | Renault Clio Grandtour | Seat Ibiza ST |
Motor | 1.0 MPI (55 kW) | 1.2 16V (54 kW) | 1.2 12V (51 kW) |
Výbava | Active | Life | Reference |
Základní cena [Kč] | 262.900 | 245.900 | 278.000 |
Airbagy čelní | S | S | S |
Airbagy boční | S | S | S |
Airbagy hlavové | S | - | 6.600 |
Centrální zamykání s DO | 4.000 | S | 20.000*** |
Elektricky ovládaná zrcátka | 5.000* | S | 20.000*** |
El. stahování předních oken | 5.000* | S | S |
Klimatizace manuální | 5.000* | 25.000** | 20.000*** |
Kožený volant | 7.000 | - | - |
Litá kola | 17.400 | - | 20.000*** |
Metalický lak | 10.900 | 12.500 | 10.200 |
Přední mlhovky | 4.100 | - | 20.000*** |
Autorádio | 6.500 | 25.000** | S |
Tempomat | - | S | - |
Palubní počítač | 2.000 | S | 11.200**** |
Rezervní kolo | 1.100 | 2.000 | S |
Cena s příplatky [Kč] | 320.900 | 285.400 | 326.000 |
*V rámci paketu Active Plus | |||
**V rámci paketu Pack Life | |||
***V rámci paketu Copa | |||
****Spolu s multimediálním systémem, navigací a bluetooth |
Závěr
Dává Škoda Fabia Combi se základním motorem smysl? Zákazníkům, kterým automobil bude sloužit hlavně k víkendovým vyjížďkám nebo ve městě, bude 1.0 MPI s 55 kW bezpochyby stačit. Městské zaměření tohoto kombi ostatně naznačují i jeho kompaktní rozměry nebo převodovka s krátkými stupni. Naopak zákazníci, kteří budou chtít plně využívat objemný zavazadelník Fabie Combi, by měli spíše zapřemýšlet nad silnějším agregátem. To samé platí pro ty, kteří s vozem budou chtít často brázdit dálnice a jezdit rychlejším tempem. Pro ty má větší smysl turbomotor 1.2 TSI (66 kW), který je jenom o 16.000 korun dražší než základní litr. Až na slabší agregát nemá testovaná Fabia Combi zásadních chyb.
Nejlevnější verze modelu | 262.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 262.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 369.334 Kč (1.0 MPI/55 kW Style) |
Plusy
- Velký zavazadlový prostor
- Komfortní tlumení nerovností
- Kultivovaný tříválec 1.0 MPI
- Přesné řazení i řízení
- Sportovnější zvuk motoru
Minusy
- Průměrná dynamika
- Malé rozměry vnitřního zrcátka
Foto: Petr Homolka, video: David Frouz