Test Auto.cz

Renault Clio Grandtour 1.2 – Malý princ

24.6. 2013
Verdikt
 

Přemýšlíte o novém rodinném automobilu a máte spíše skromnější rozpočet? Pak by vás mohlo zajímat kombi Renault Clio Grandtour s motorem 1,2 l/54 kW.

Renault Clio Grandtour se základním čtyřválcem by se mohl stát ideálem nenáročného, levného vozu pro rodinu. Jak a za kolik jezdí? Osvědčené „železo“ pod kapotou znamená na jedné straně nikterak úchvatné jízdní výkony (0-100 km/h za 15,4 s), na straně druhé však potěšíte rodinný rozpočet: v základní výbavě vás přijde na méně než 250.000 korun. To je u nového modelu hezká nabídka, byť musíte připlatit za autorádio (5.000 Kč) i manuální klimatizaci (20.000 Kč). My jsme si k testu vzali verzi v nejvyšší výbavě Dynamique, přičemž i její cena se základním motorem se vešla do 300.000 korun.

Obyčejně mají automobilky v ceníku levný motor jako plakátovou již od vábničku a když chcete samočinnou klimatizaci, navigaci nebo některý z dalších prvků nadstandardní výbavy, musíte chtě nechtě sáhnout po některé dražší jednotce. Za možnost „plné palby“ i pro nejlevnější motor má od nás Renault palec nahoru.

TEST Renault Clio 0.9 TCe – Lidová stylovka

Zdvihový objem 1149 kubických centimetrů znamená, že spalovací prostor každého z pístů je znatelně menší než třetinka. Vlastně když se nad tím zamyslíte, jenom těžko vás napadne běžně používaný agregát s menším objemem jednotlivých válců. Jeho skromné parametry (54 kW, 107 N.m) dávají jasně najevo, že o trhače asfaltu rozhodně nepůjde. Ve spojení s velmi nízkou pohotovostní hmotností, která je na dohled od jedné tuny, by to však poměrně solidně fungovat přece jenom mohlo.

Malý, ale bojovný

A ono to opravdu funguje! Motor sice potřebuje na rozpohybování vozu trochu více času, ale pokud si dobře připravíte převodový stupeň tak, abyste otáčky drželi v pásmu mezi čtyřmi a šesti tisíci, není problém předjíždět. V reálném provozu, pokud budete potřebovat jet trochu svižněji, se ostatně častému vytáčení čtyřválce nevyhnete. Máme však hned dvě dobré zprávy: nebude vám to trhat ušní bubínky a ani se to příliš neprodraží.

obrázek [600 x 402]  

Jako dóza plná šroubků začne automobil znít až za pěti tisíci otáčkami (zde je změna k horšímu překvapivě náhlá), takže vás nebude svým zvukem obtěžovat dlouho. Nadto spotřeba je velmi příjemná: vydáte-li se na okresní silnice v klidném tempu, ukáže palubní počítač hodnotu začínající čtyřkou. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na 4.000 min-1, spotřeba se i při takto výrazném zpřevodování „nakrátko“ drží na přijatelných 6,8 litrech. Dokonce, i když před sebou máte prázdnou silnici a pedál akcelerátoru je neustále zabořen do koberečku, nepřekročíte výrazněji osmilitrovou hranici. Udávaná maximální rychlost 167 km/h není výmyslem, digitální tachometr během testu ukázal hodnotu o 9 km/h vyšší.

TEST: Renault Clio Grandtour vs. Škoda Fabia Combi

Jde tedy o ideální automobil na cesty? To úplně ne, přece jenom držet motor neustále ve vyšších otáčkách není příjemné. Navíc si v některých dálničních stoupáních musíte podřadit na čtyřku, jinak 130 km/h neudržíte. Překvapila nás však stabilita vozu ve vysokých rychlostech, na danou cenovou kategorii jde o vynikající výkon.

Tím však chvalozpěvy na podvozek zdaleka nekončí. Renaultu se podařilo trefit skvělý mix pohodlnosti a jistoty. Auto se nakloní, tlumiče a pružiny pohltí nerovnost, karoserie se zhoupne, avšak řidič má vůz stále pod kontrolou. Nebo si to alespoň myslí. Lehoučký motor není pro přední nápravu nepřítel, Clio je i na nikterak sportovních šestnáctipalcových kolech pouze minimálně nedotáčivé a tak si můžete bez obav střihnout i klikatou okresku.

Tam, kde jsme si před nedávnem užívali stylem brzda-plyn s automobilem téměř osmkrát výkonnějším, nyní svištíme jenom s lehkým ťuknutím na brzdu (rovinky jsou najednou nekonečně dlouhé) v mnohem nižším, zato taktéž zábavném tempu. Odreagování na cestě z práce nekazí ani pětistupňová manuální převodovka, dráhy jsou dobře vymezené, páka se v kulise nezasekává a pracuje po přiměřeně dlouhých drahách. Navíc „vajíčkovitá“ hlavice padne dobře do ruky, což lze říci také o koženém volantu. Jeho jedinou slabostí je plast, který vás občas počastuje nepříjemným odleskem.

TEST: Renault Clio Grandtour 1.5 dCi – La mode nouvelle

Během testování jsme zaznamenali poněkud podivné chování ukazatele paliva. Až to dokonce nějaký čas vypadalo, že se zasekl v poloze „plná“. Ani po spotřebování patnácti litrů benzinu se totiž ručička neodlepila od horní rysky, což je přinejmenším podivné. První pohyb a překonání horní rysky byl zaznamenán po ujetí 270 km s tím, že během další stovky kilometrů ubyla dle ukazatele téměř polovina 45litrové nádrže. Asi by to chtělo ukazatel trochu poladit...

Objem zavazadlového prostoru není silnou zbraní Clia, spíše naopak. Podle továrních údajů pobere zavazadelník 443 litrů, což je o 37 litrů méně než třeba Seat Ibiza kombi či o 62 litrů méně než Škoda Fabia. Na druhou stranu většina konkurentů ve třídě malých vozů karoserii kombi vůbec nenabízí a proti klasickým hatchbackům má Clio k dobru leckdy i 150 litrů. Pokud vám nestačí základní půdorys 800 x 1020 milimetrů a sklopíte zadní sedadla, vznikne téměř rovná ložná plocha. Nakládací hrana je o celých 11 centimetrů blíže k silnici než v případě hatchbacku.

obrázek [600 x 402]  

Vrcholem současné nabídky jsou u kombi agregáty o výkonu 66 kW. Cliu by slušel nejen silnější benzin, kterého bychom se měli dočkat někdy koncem července (1.2 TCe/88 kW), ale také turbodiesel. Verze 1.5 dCi s 81 kW známá z Méganu by hezky završila nabídku a většímu bratříčkovi by zůstal trumf v podobě 1.6 dCi/96 kW. Podle informací přímo od automobilky se však na silnější turbodiesel těšit nemáme...

TEST: Renault Clio Grandtour 1.5 dCi – Malé kombi nebo velký hatchback? (02/2008)


Závěr

Renault Clio Grandtour má i se základním motorem 1,2 l/54 kW něco do sebe. Silnější přeplňovaný tříválec TCe o výkonu 66 kW je sice na silnici suverénnější a má podobnou spotřebu paliva, jenže cenový rozdíl 30.000 korun (tedy více než desetina pořizovací ceny vozu) a předpokládané vyšší servisní náklady budou nakonec v řadě případů hovořit pro základní jednotku. A jak jste se dozvěděli v testu, chyba to rozhodně není.

Video

Jake.auto.cz: Vše o Renaultu Clio na jednom místě

První cena vozu245.900 Kč (Authentique 1,2 l/54 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací245.900 Kč (Authentique 1,2 l/54 kW)
Základní cena testovaného vozu295.900 Kč (Dynamique 1,2 l/54 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků327.400 Kč (Dynamique 1,2 l/54 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Vstřícná cenová politika, bohatá výbava
  • Ovladatelnost, jízdní komfort
  • Pětiletá záruka
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Krátká pětka = vysoké otáčky motoru na dálnici
  • Prostornost v podélném směru
  • Nejmenší zavazadelník mezi konkurenty
  • Podivný palivoměr
  • Absence silných motorů (zatím)
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio Grandtour 1.2

Cena v základní výbavě: 295 900 Kč Cena v testované výbavě: 327 400 Kč

Základní výbava:ESP, čelní a boční airbagy, tempomat, diody denní svícení, elektrické stahování předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dělené zadní sedadlo, manuální klimatizace, Media Nav (autorádio, navigace, bluetooth), reproduktory Bass Reflex, přední mlhovky, hands-free karta Renault, kožený volant, litá 16” kola a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+12.500,-), zadní parkovací čidla (+9.000,-), Pack Klimatizace – automatická klimatizace, světelný a dešťový senzor (+10.000,-)

Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři

Reorganizační plán, který předložilo vedení těžební…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio Grandtour 1.2
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 54 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 107 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.7 / 5.5
Emise CO2:127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 443 / 1380
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1040 / 515
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4267
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1498
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1365
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio Grandtour 1.2 – Malý princ







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine! Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine!

Už už to vypadalo, že Renault pošle na silnice clio s…

Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí? Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí?

Čtyři roky po příchodu na trh se čtvrtá generace clia…

 



 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Krach vztahu v rodině Žilkové: Hercova mladá exmilenka si užívá u moře! A není sama!

Krach vztahu v rodině Žilkové: Hercova mladá…

Zahání smutek u moře. Poté, co se mladá herečka Sabina Rojková (20) rozešla se synem Veroniky Žilkové (55),…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Akty X: Udělte čtenářskou kartu nejlepšímu letošnímu snímku!

Akty X: Udělte čtenářskou kartu nejlepšímu letošnímu snímku!

Dnes, ve čtvrtek 17. července v pravé poledne, vstoupila tradiční soutěž Reflexu o nejlepší akt do své další…