Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG 4x4 – Nepatří na druhou kolej

Jan Mička
Diskuze (328)
Absolutní vrchol benzinové nabídky Škody Octavia Combi nebude trhákem prodeje. Z hlediska fungování celku by však klidně mohl.

Pohon všech kol má v rámci nabídky Škoda Auto tradici od roku 1999. Tímto systémem je vybavena každá pátá prodaná Škodovka Yeti, Superb nebo Octavia a celosvětově se jich do dnešního dne podařilo zákazníkům dodat okolo 400.000 exemplářů. Lví podíl na celkových výsledcích přitom má Octavia 4x4, pro kterou se do dubna letošního roku rozhodlo skoro 220.000 kupců.

Čísla hovoří jasně – Škoda Octavia Combi 4x4 (čtyřkolku v liftbacku nekoupíte) je mezi zákazníky oblíbená a podle dlouhodobého vývoje její hvězda stále stoupá. Ačkoliv je nabídka pohonných jednotek rozmanitá, kombinaci pohonu 4x4 a automatické převodovky DSG nabídne jenom verze s turbomotorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW. Ve zbytku (další agregáty se 4x4 jsou vznětové) si totiž musíte vybrat mezi jedním nebo druhým. A právě to staví testovanou verzi na absolutní cenový vrchol (od 650.900 Kč), byť je oproti turbodieselu 2.0 TDI 4x4 (110 kW) pouze o 20.000 korun dražší (od 630.900 Kč). Pro představu: nejlevnější kombi s turbomotorem 1.2 TSI/63 stojí v základu Active od 364.900 Kč, tedy skoro polovičku.

Z pohledu českého zákazníka, pro kterého je jedním z nejdůležitějších kriterií nízká spotřeba paliva, představuje koupě Škody Octavia s nejsilnějším benzinovým turbomotorem (kromě Octavie RS se 162 kW) jisté riziko. Ačkoliv normovaná spotřeba nevypadá nikterak kontroverzně, realita se může zásadně lišit. Je tomu tak i v případě testovaného vozu?

Turbo v podstatě nepoznáte

Ačkoliv se s příchodem třetí generace Octavie objevila v nabídce zcela nová koncernová řada pohonných jednotek, osmnáctistovka TSI prošla „pouze“ modernizací. Technicky vychází ze starší verze, kterou ještě v současnosti najdeme třeba pod kapotou Škody Superb. Dostala však chlazené výfukové svody, přímé i nepřímé vstřikování paliva a opatření pro snížení vnitřního tření.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni

Rozdíly však najdeme i napříč modelovou řadou. Zatímco verze s pohonem předních kol dosahuje v rozmezí 1250 až 5000 otáček točivého momentu 250 N.m, čtyřkolka má o 30 newtonmetrů více, avšak v užším spektru (1350 až 4500 otáček). Změnilo se dokonce i působení maximálního výkonu 132 kW. Zde s rozmezím 4500 až 6200 min-1 kraluje naše testovaná verze.

Se zvýšením točivého momentu souvisí také změna převodovky – předokolka má za příplatek sedmistupňové DSG (50.000 Kč), zatímco testované 4x4 má o stupeň méně. Důvod je prostý – dvojice suchých spojek by si s vyšším točivým momentem dlouhodobě neporadila a bytelnější skříň se spojkami v olejové lázni proto byla jasnou volbou.

Osmnáctistovka TSI je jasným příkladem motoru dvou tváří s až „atmosférickým“ chováním po sešlápnutí pedálu plynu. Absenci turboefektu a minimální prodlevu samočinné převodovky před ostrým startem si zamilujete, stejně jako silný zátah takřka od volnoběhu a možnost plynulého vytáčení zhruba do 6000 min-1. Kombi s dvouspojkovou skříní pak z klidu na stovku dostanete za 7,5 s, což zaručuje dostatečnou rezervu třeba při předjíždění.

Je zřejmé, že při využívání maximální potenciálu turbomotoru se s výslednou spotřebou dostanete mimo udávané hodnoty, v běžném provozu se však od nich realita až tak moc neliší. Ve městě jsme se bez přílišného snažení pohybovali za necelých 9 litrů, v kombinovaném cyklu počítejte se sedmi a na dálnici zhruba osmi litry naturalu. Výsledné skóre příznivě ovlivňuje standardně dodávaný systém Start/stop či automatické řazení „neutrálu“ po povolení plynu v režimu Eco. Převodovka má také rozumně dlouhé stupně a zbytečně nežene motor do otáček, což při dálniční rychlosti představuje 2800 min-1 a prakticky neslyšný běh.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni

Kombi je lepší, ale ne o moc

O problematice zadních náprav Škody Octavia toho už bylo napsáno hodně. Ve stručnosti víme, že vlečená náprava přináší ve srovnání s víceprvkovým zavěšením, které mají právě vozy s turbomotorem 1.8 TSI, jistá omezení, nejde však o nic markantního. Stejnou úvahu ale můžeme vést i v případě testovaného kombi a liftbacku, který jsme vyzkoušeli v červnu loňského roku.


Neodmyslitelným faktorem je totiž tuhost karoserie, kterou má kombi díky umístění sloupku C a menšímu otvoru v zádi prokazatelně lepší. Ačkoliv má Octavia přirozeně tuhý podvozek ve všech verzích, v případě “našeho” kombi odpadá většina akustických neduhů od náprav a jízda je celkově ladnější. Tlumiče navíc nemají nejmenší problém s udržováním kontaktu mezi koly a méně kvalitním povrchem silnice – zkrátka trochu jiný level i na sedmnáctipalcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami.

Nutno však podotknout, že pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace není samospasitelný a více než prokluzy kol budete řešit problémy se světlou výškou 140 milimetrů. Ta je totiž naprosto stejná jako u ostatních verzí Octavie a příliš nepomůže ani nájezdový úhel 13,9° vpředu a 12,2° vzadu.

Na více než polní cestu si tedy Octavia Combi 4x4 netroufne, avšak jiné je to na kluzkém či prašném povrchu. Haldex totiž nečeká na prokluz předních kol a do procesu se zapojuje okamžitě. Osobní zkušenosti z běžného provozu a polygonu kousek od Vídně proto jednoznačně hrají do karet čtyřkolky. Na limitu je lehce nedotáčivá až neutrální a v krizových situacích se dá snadno řídit plynem za doprovodu lehkého vybočení zádi. Řidič přitom nikdy není za volantem sám – sekunduje mu nevypínatelný stabilizační systém, výkonnější olejové čerpadlo, které tlakem na lamely spojky přesně dávkuje točivý moment na zadní kola a systém EDS, jenž má na starosti přibrzďování vnitřních kol a nahrazuje závěry diferenciálů.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni

Na suchém povrchu samozřejmě na „pohazování“ zádí zapomeňte, práci Haldexu však ve srovnání s předokolkou pozná i naprostý laik. Plynule měnitelný tlak na lamely spojky totiž automobilu umožňuje více se opřít do zadních kol, která jej okamžitě usměrňují do zatáčky. I takto vybavená Octavia je navíc poměrně lehká (váží 1450 kilogramů, ačkoliv automat a čtyřkolka přidají 103 kg) a navzdory délce přesahující 4,6 metru působí docela mrštným dojmem.

Závěr

Nejvyšší cena a větší provozní náklady – to nejsou vstupní parametry, které by český zákazník zrovna preferoval. Pomineme-li však příplatkovou výbavu testovaného vozu, která výslednou cenu navyšuje skoro o čtvrt milionu korun, vychází Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 nakonec lépe, než s turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 110 kW (byť základní cena 650.900 Kč rozhodně není lidová). Ten totiž neumožňuje kombinaci pohonu všech kol a automatické převodovky a za tyto prvky se jednotlivě připlácí 50.000, respektive 55.000 korun.

Vyšší spotřeba z našeho pohledu nepředstavuje větší problém. Papírovým hodnotám se dá totiž bez okolků věřit a oproti nejsilnějšímu turbodieselu navíc získáte lepší dynamiku a větší maximální rychlost. Již z toho pohledu by kombinace pohonu všech kol a automatické převodovky neměla být odsouvána na druhou kolej, ačkoliv by možnost pořízení čtyřkolky s manuálem rozhodně neškodila.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni

Nejlevnější verze modelu 364.900 Kč (Active / 1.2 TSI 63 kW)
Základ s testovaným motorem 650.900 Kč (Ambition / 1.8 TSI 4x4 132 kW)
Testovaný vůz s výbavou 947.800 Kč (Elegance / 1.8 TSI 4x4 132 kW)

Plusy

  • Výkon motoru a jeho průběh, kultivovanost
  • Jízdní komfort na rozbitých vozovkách
  • Zajímavá spotřeba paliva
  • Kvalita dílenského zpracování

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Pohon všech kol pouze s karoserií kombi a DSG
  • Shodná světlá výška s ostatními verzemi
Jan Mička
Diskuze (328)
Škoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG 4x4
Cena základní sestavy 650 900 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová klimatizace, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, zatmavená zadní okna, centrální zamykání Kessy, mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, multifunkční volant a další. Kč
Cena testované sestavy 947 800 Kč
Výbava testované sestavy Elegance Plus v hodnotě až 22 400 Kč: litá 17” kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo,parkovací čidla vpředu a vzadu, barevný Maxi DOT (+16.500,-) Traveller Assistant: čtení dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigační systém Columbus, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a čidlem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+67.800,-), samočinné parkování (+22.200,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+27.500,-), rozpoznání únavy řidiče (+1.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka (+6.500,-), elektricky nastavitelná přední sedadla (+30.000,-), exteriérový chrompaket (+5.300,-), komfortní telefonování s vnější anténou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), malý kožený paket pro tříramenný volant + páčky pro řazení (+5.300,-), potah sedadel látka/kůže (+23.500,-), přední mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), Sound System Canton (+12.900,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-) , Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1350 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 227
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.7 / 6.7
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 638
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
27. 7. 2014 23:39
ŠKODA OCTAVIA
...HMMM....NEVZHLEDNÁ , HRANATÁ A HNUSNÁ HROMADA ŠROTU PLECHU A ŽELEZA , BÍDNÁ TECHNIKA I DESING.....ZA NEKŘESŤANSKÉ PENÍZE - PŘESNĚ NASMĚROVANÁ A PŘIPRAVENÁ PRO ČESKÉ NACIONALISTICKÉ UBOŽÁKY - KTEŘÍ ASI V JINÉ ZNAČCE ANI NESEDĚLI A MYSLÍ SI ŽE SE ŠKODOVKOU TO VYHRAJÍ............VIVA.....AŤ ŽIJE LIDSKÁ NEOMEZENÁ BLBOST - PODPOŘENÁ KVALITNÍ MEDIÁLNÍ KAMPANÍ
16. 6. 2014 12:58
Re: Při Greptrovu kladivu, to jsou ale ceny
Pokud z konfigurace něco oželím, tak také zároveň i u OIII lezu výrazně dolů s cenou. Tudíž když vezmu naprostý základ motorizace 1.8TSi,(sedan, manuál), tak při firemním nákupu se dostanu někde na 430tKč, jako soukromá osoba cca. na 460. A i za zmíněných 700 dostanu bez problémů např. kombíka RS v automatu nebo diskutované "malé" RS z článku ve velmi solidní výbavě.

Naopak u M6 se pod 700 možná dostanu s některými specifikacemi silnějšího dvoulitru, ale 2.5G, který se zhruba může poměřit s 1.8TSi, se bavíme o 800t. a více. A spotřebu 8,14 vs. cca. 7,7 za 1.8TSi v předokolce rozhodně nelze hodnotit jako špatnou nebo neúměrnou, ale těžko jako reálně výrazně nižší.

Avatar - Emel
16. 6. 2014 12:45
Re: Při Greptrovu kladivu, to jsou ale ceny
Přesně, Insignia nebo Mondeo vedle Octavie jsou auta o třídu výš... nebo spíš o třídu větší. Mazda 6 ale jako o třídu větší auto nepůsobí... ani izolací od okolí, ani bytelností (třeba dveří), ani prostorností, ani výbavou.

Ne že by mi to vadilo, pro mě je v principu i kompaktní kombík tak akorát. Ale to omezení nabídky motorů je fakt nešťastné... s výbavou by to ještě šlo, Attraction je vcelku dobře poskládaná (oželel bych ty asistenty, ale co už).
16. 6. 2014 12:32
Re: Při Greptrovu kladivu, to jsou ale ceny
Konkrétně s Mazdou 6 mám problém v tom, že kůži nechci. Přes to vlak nejede (pokud v nabídce není perforace a odvětrávání). A tím se nabídka rozpadne jak domeček z karet.

Nahoře se psalo něco o vesmírech a bytelnosti. Mazda ve mně moc velký pocit bytelnosti nebudí. Vedle Insignie je jak věchýtek.
Avatar - Emel
16. 6. 2014 12:21
Re: Při Greptrovu kladivu, to jsou ale ceny
Mazda 6 byla můj favorit číslo jedna, takže tu mám nastudovanou do detailu. Základní problém je silnější benzín - 2.5G je pouze v automatu, kůži a na 19" za 830 jako Revolution. 2.0G 121kW je pouze v automatu v nižších výbavách, manuál mít můžeš, ale opět jen jako Revolution.

Co se spotřeby a výkonu týče, je potřeba srovnávat 2.0G proti 1.4TSI... 1.8TSI už je konkurent pro 2.5G.
Octavia 1.8TSI DSG: 0-100 7,5, max 229
Mazda 6 2.5G Automat: 0-100 7,9, max 220