reklama


Test Auto.cz

Škoda Octavia 1.8 TSI – Závodník v utajení

19.6. 2013
Verdikt
 

Od pohledu vypadá skoro jako obyčejná Škoda Octavia, pod kapotou má ale 132 kW a vzadu víceprvkovou nápravu. Jak jezdí?

Silný turbomotor v kompaktním autě je vzácným úkazem. Řada výrobců končí někde okolo 100 kW, málokterý pokračuje výrazněji výše. Výjimkou je například Ford, který ve Focusu nabízí až 132 kW. Stejný je také výkon aktuálně nejsilnější Škody Octavia, tu pohání turbomotor 1.8 TSI. Taková varianta nerozhoduje o úspěchu či neúspěchu daného modelu, jistě si ale najde pár příznivců, kteří si raději připlatí za výkonnější motor než za větší automobil.

Jedním ze zajímavých rysů přitom je, že takovou Octavii vlastně nepoznáte. Žádné zdvojené výfuky, žádné výrazné nadpisy, jenom červené „es“ a „í“ v nápise TSI na zádi. A to ještě jenom tehdy, pokud majitel nezvolí možnost „bez označení modelu“. K tomu Octavia 1.8 TSI přidává ještě jednu stejně neviditelnou specialitu, která se už ale prodiskutovala snad v každé české hospodě. Mimo variant 4x4 je tento motor jediným, který má víceprvkovou zadní nápravu, zatímco všechny ostatní dostaly jednodušší (a lehčí) vlečená ramena s torzní příčkou.

obrázek [600 x 357]  

A pojďme se rovnou podívat na tento nejkontroverznější aspekt nové Octavie. Teorie je jasná: víceprvková náprava by měla za cenu větší složitosti a poněkud vyšší hmotnosti zlepšit ovladatelnost i komfort na palubě – až by se chtělo říct „to přece musím mít!“ Jenže praxe tak jednoznačná není. Jízda je sice tišší a celkově klidnější, platí to ale hlavně pro rychlý přejezd větších nerovností. Drobné nedokonalosti na vozovce coby typický rys českých silnic totiž nestačí pořádně stlačit tlumič a posádka musí poslouchat „bubnování“ zadního zavěšení. Mechanických vibrací je přitom minimum, stejně jako u levnějších verzí Octavie.

Ani ovladatelnosti multilink v této konfiguraci nijak výrazně neprospěl. Octavia je už s vlečenou nápravou dobrá, u testovaného kusu ji naopak uškodily „ekologické“ pneumatiky Pirelli P7 Cinturato. Lehkou nervozitu přídě v rychlostech nad 160 km/h víceprvkové zavěšení definitivně nevyřešilo, jenom o něco zlepšilo – tady by spíše pomohlo větší zatížení předních kol. Lepší náprava v podstatě stačí hlavně vyrovnat zvýšené nároky silnějšího motoru.

Kdo by si chtěl připlácet 52.000 korun za osmnáctistovku hlavně kvůli zadnímu zavěšení, ten nejspíše bude zklamán. Tato investice totiž z pohledu využití složitější zadní nápravy začne opravdu dávat smysl až u kombi (dalších 30.000 korun), kde se mohou tlumiče opřít o tužší karoserii. Liftback si situaci komplikuje zkrácenou střechou a velkým otvorem v zádi, který omezuje odolnost skeletu vůči kroucení.

Motor dvou tváří

Osmnáctistovka s turbodmychadlem patří k Octavii od nepaměti. Pětiventilový motor o výkonu 110 kW si získal popularitu již v první generaci, druhá Octavia přišla s novým přímovstřikovým 1.8 TSI/118 kW – ovšem až v roce 2007, kdy nahradil atmosférické 2.0 FSI/110 kW. Aktuální model na předchůdce navazuje, posílil ale na 132 kilowattů.

Jako jediný motor v nové Octavii není 1.8 TSI zcela nový, jenom je výrazně modernizovaný. Více či méně se změnilo téměř všechno, v zájmu snížení hmotnosti a zvýšení účinnosti, tedy i s ohledem na nižší spotřebu a větší výkon. K technickým specialitám patří například zdvojené vstřikování, toto TSI používá přímý i nepřímý vstřik benzinu. Jediná věc zůstává stejná – maximum točivého momentu se i nadále drží na 250 N.m. Sám motor má přitom na víc, v Audi dává až 320 Newtonmetrů, jenže Škodovka použila slabší převodovku, která víc dlouhodobě přenášet nemůže. Kompenzací je alespoň široké pásmo maxima – sahá od 1250 až do 5000 min-1.

obrázek [600 x 402]  

Jak se s takovým motorem jezdí? Na první seznámení nikterak zvláštně. Osmnáctistovka překvapí tím, že v nízkých otáčkách svůj potenciál nedává příliš najevo. Tento motor, že je o 14 kW silnější než předchozí, má 250 N.m skoro na volnoběhu a umí zrychlit na stovku za něco málo přes sedm sekund? No ona je to pravda, jenom je potřeba se do pedálu plynu více opřít.

Nejsilnější z Octavií není žádným downsizingovým motorem, který ze sebe okamžitě vydá maximum a pak už nemá žádnou rezervu výkonu. Naopak, 1.8 TSI si chce s řidičem trochu hrát, pak ale dokáže předvést slušné divadlo. Ve srovnání s předchozí generací je výrazně živější, dychtivější po otáčkách a se zřetelně vyšším maximálním výkonem. Zvolené naladění navíc umožňuje i běžnou plynulou jízdu. I díky tomu můžete jezdit po městě snadno za 8 litrů (výrobce přitom udává 7,8 l na 100 km). Za městem apetit klesne k šesti litrům, přičemž dálniční průměr činí rozumných 6,7 l na 100 km a otáčky motoru 2900 min-1. Kultura běhu motoru a spotřeba je silným protiargumentem volby turbodieselového motoru.

V kontextu s nedávným testem Fordu Mondeo se ovšem sluší dodat, že motor 1.6 EcoBoost působí v běžném provozu ještě o něco živěji a i přes menší výkon není ve vysokých dálničních rychlostech o mnoho pomalejší.

Závěr

Jako to nejlepší, co umí Škoda Octavia nabídnout, působí turbomotor 1.8 TSI poněkud rozpačitým dojmem. Problém není v samotné pohonné jednotce, ale v chování vozu na silnici, které nedokáže využít technický potenciál této konkrétní verze. Raději doporučujeme zvolit kombi se stejným motorem, případně rovnou verzi 4x4, nebo počkat, jak se předvede chystaná Octavia RS. Ta dorazí už doslova za pár týdnů...

Video

obrázek [600 x 386]  

První cena vozu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací511.900 Kč (1.8 TSI/132 kW Ambition)
Základní cena testovaného vozu561.900 Kč (1.8 TSI/132 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků835.900 Kč (1.8 TSI/132 kW Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba, málo závislá na stylu jízdy
  • Lepší stabilita ve vysokých rychlostech než u 1.6 TDI
  • Prostorný interiér, pohodlná přední sedadla
  • Objemný a dobře přístupný zavazadelník
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení

Minusy

  • Valivý hluk v nízkých rychlostech (17” kola)
  • Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
  • Tvrdší podvozek než u 1.2 TSI snižuje komfort na rozbité silnici
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1.8 TSI

Cena v základní výbavě: 561 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus v hodnotě až 21 600 Kč: litá 17” kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací čidla vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-)
Traveller Assistant: čtení dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigační systém Columbus, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a čidlem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant (+1.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelná přední sedadla (+30.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anténou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), malý kožený paket (+1.000,-), potah sedadel Alcantara/kůže (+35.200,-), přední mlhovky s funkcí Corner (+3.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), Sound System Canton (+12.900,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), zásuvka na 220 V (+2.500,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-).

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1.8 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1250 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 231
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.1 / 6.1
Emise CO2:141
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 585
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.8 TSI – Závodník v utajení



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu… Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových…

Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži

Policisté v belgickém městečku Aalter jezdí hodně…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama