Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy

 

Octavia přichází s pohonem všech kol – již tradičně jen jako kombi, zato se třemi motory.

Nová generace Škody Octavia 4x4 je tady, souběžně se standardním kombi. Stejně jako u předchůdce se nabízí výběr ze tří motorů – benzinového 1.8 TSI a dvojice turbodieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI. Každý z nich má „tu svoji“ převodovku, osmnáctistovka šestistupňové DSG (s pohonem předních kol má jiné DSG se sedmi převody), tédéíčka šestistupňové manuály. U 1.6 TDI se jedná opět o odchylku od standardu – s pohonem předních kol dostává tento motor pětistupňovou manuální převodovku.

Středobodem verze 4x4 je mezinápravová spojka Haldex. S novou generací Octavie přichází i nová generace Haldexu, v pořadí pátá, která je lehčí a výrazněji spoléhá na elektroniku. Konstrukčně je nový systém jednodušší: obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Octavia nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách zase obstarává systém EDS – přibrzďováním kol nahrazuje závěry diferenciálů.

VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Na rozdíl od technicky spřízněného Golfu neznamená instalace pohonu všech kol zmenšení zavazadelníku. I Octavie Combi 4x4 tedy pojme 610 litrů a nepřichází ani o otvor pro náhradní kolo.

Příplatek za 4x4 je u benzinového motoru 53 tisíc korun. U obou TDI činí 55 tisíc, společně se čtyřkolkou si ale dieselová Octavia polepší z vlečené nápravy na víceprvkové zavěšení zadních kol.

Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG

K testování v rakouských Alpách v okolí Kitzbühelu Škoda poskytla verzi s motorem 1.8 TSI – nejdražší Octavii v aktuální nabídce. V provedení Ambition stojí od 649.900,- a vyšší specifikace Elegance vyjde na 699.900 Kč. Cena plně vybaveného vozu, který vidíte na obrázcích, ale může dosáhnout až k milionu, stačí velkoryse volit vše, co Octavia umí nabídnout.

Přeplňovaná osmnáctistovka se může pochlubit příjemnou zvukovou kulisou a silným zátahem napříč celým spektrem otáček – téměř od volnoběhu až po dosažení pásma maximálního výkonu. I když se jedná o nejsilnější motor v Octavii, s trakcí díky Haldexu nemá nejmenší problém. Na testovací šotolinové trati zvládl bez váhání rychlé rozjezdy, stejně jako pomalou i rychlou jízdu do kopce. Elektronika dokáže připojovat zadní kola rychleji, než by došlo k jejich protočení.

Octavia Combi 4x4 ale neznamená jen přidání pohonu všech kol. Motor 1.8 TSI dostal jinou převodovku DSG – místo sedmistupňové DQ200, která vylučuje instalaci 4x4, má odolnější šestistupňovou DQ250 s mokrými spojkami. Tato úprava umožnila nové naladění motoru: točivý moment vzrostl z 250 na 280 N.m a maximum výkonu 132 kW leží už v 4500 min-1 místo 5100 min-1 u provedení s pohonem předních kol.

Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+video)

Šestistupňové DSG také znamená plynulejší rozjezdy. Převodovka ale stále nedosáhla dokonalosti, rychlost řazení při zátěži by se mohla zlepšit – zvlášť při manuální volbě převodů. Zajímavou inovací je úprava kulisy řazení po vzoru Audi, nová Octavia řadí sportovní režim přitáhnutím páky k sobě, poté se ale volič sám vrací zpět do pozice D.

A známá kauza multilink, ta má u Octavie 4x4 zajímavé rozuzlení. Zkoušený vůz sice dostal nízkoprofilové pneumatiky, přesto překvapil schopností filtrovat nerovnosti. Zjevně pomáhají dvě věci: multilink od Škody ponechává zadním kolům volnost pohybu v podélném směru, o to pevněji ale vede kola v příčném směru. Zesílený podvozek čtyřkolky navíc disponuje kvalitními tlumiči, které jsou dostatečně pevné, ale umí se rychle stlačovat. Výsledkem je plavná jízda přes příčné prahy a klid na cestě plné výtluků.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více

Skupina Penta prostřednictvím dceřiné společnosti Fortbet…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji rodina odsoudila!

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji…

Brzy se stane poprvé maminkou. Herečka Andrea Kerestešová (32) má momentálně trochu jiné starosti, než přemýšlet…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Berdycha čeká finále! V Lyonu si ve dvou setech poradil s Raonicem

Berdycha čeká finále! V Lyonu si ve dvou setech…

Tenista Tomáš Berdych porazil v semifinále v Lyonu 7:6, 7:6 turnajovou jedničku Milose Raonice z Kanady a poprvé…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…