Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy

 

Octavia přichází s pohonem všech kol – již tradičně jen jako kombi, zato se třemi motory.

Nová generace Škody Octavia 4x4 je tady, souběžně se standardním kombi. Stejně jako u předchůdce se nabízí výběr ze tří motorů – benzinového 1.8 TSI a dvojice turbodieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI. Každý z nich má „tu svoji“ převodovku, osmnáctistovka šestistupňové DSG (s pohonem předních kol má jiné DSG se sedmi převody), tédéíčka šestistupňové manuály. U 1.6 TDI se jedná opět o odchylku od standardu – s pohonem předních kol dostává tento motor pětistupňovou manuální převodovku.

Středobodem verze 4x4 je mezinápravová spojka Haldex. S novou generací Octavie přichází i nová generace Haldexu, v pořadí pátá, která je lehčí a výrazněji spoléhá na elektroniku. Konstrukčně je nový systém jednodušší: obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Octavia nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách zase obstarává systém EDS – přibrzďováním kol nahrazuje závěry diferenciálů.

VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Na rozdíl od technicky spřízněného Golfu neznamená instalace pohonu všech kol zmenšení zavazadelníku. I Octavie Combi 4x4 tedy pojme 610 litrů a nepřichází ani o otvor pro náhradní kolo.

Příplatek za 4x4 je u benzinového motoru 53 tisíc korun. U obou TDI činí 55 tisíc, společně se čtyřkolkou si ale dieselová Octavia polepší z vlečené nápravy na víceprvkové zavěšení zadních kol.

Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG

K testování v rakouských Alpách v okolí Kitzbühelu Škoda poskytla verzi s motorem 1.8 TSI – nejdražší Octavii v aktuální nabídce. V provedení Ambition stojí od 649.900,- a vyšší specifikace Elegance vyjde na 699.900 Kč. Cena plně vybaveného vozu, který vidíte na obrázcích, ale může dosáhnout až k milionu, stačí velkoryse volit vše, co Octavia umí nabídnout.

Přeplňovaná osmnáctistovka se může pochlubit příjemnou zvukovou kulisou a silným zátahem napříč celým spektrem otáček – téměř od volnoběhu až po dosažení pásma maximálního výkonu. I když se jedná o nejsilnější motor v Octavii, s trakcí díky Haldexu nemá nejmenší problém. Na testovací šotolinové trati zvládl bez váhání rychlé rozjezdy, stejně jako pomalou i rychlou jízdu do kopce. Elektronika dokáže připojovat zadní kola rychleji, než by došlo k jejich protočení.

Octavia Combi 4x4 ale neznamená jen přidání pohonu všech kol. Motor 1.8 TSI dostal jinou převodovku DSG – místo sedmistupňové DQ200, která vylučuje instalaci 4x4, má odolnější šestistupňovou DQ250 s mokrými spojkami. Tato úprava umožnila nové naladění motoru: točivý moment vzrostl z 250 na 280 N.m a maximum výkonu 132 kW leží už v 4500 min-1 místo 5100 min-1 u provedení s pohonem předních kol.

Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+video)

Šestistupňové DSG také znamená plynulejší rozjezdy. Převodovka ale stále nedosáhla dokonalosti, rychlost řazení při zátěži by se mohla zlepšit – zvlášť při manuální volbě převodů. Zajímavou inovací je úprava kulisy řazení po vzoru Audi, nová Octavia řadí sportovní režim přitáhnutím páky k sobě, poté se ale volič sám vrací zpět do pozice D.

A známá kauza multilink, ta má u Octavie 4x4 zajímavé rozuzlení. Zkoušený vůz sice dostal nízkoprofilové pneumatiky, přesto překvapil schopností filtrovat nerovnosti. Zjevně pomáhají dvě věci: multilink od Škody ponechává zadním kolům volnost pohybu v podélném směru, o to pevněji ale vede kola v příčném směru. Zesílený podvozek čtyřkolky navíc disponuje kvalitními tlumiči, které jsou dostatečně pevné, ale umí se rychle stlačovat. Výsledkem je plavná jízda přes příčné prahy a klid na cestě plné výtluků.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) za leden až…

Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde

Automobilovým průmyslem hýbou změny v cenových hladinách…

OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80) do vod Vltavy vzbuzují otázky a provází je jedna záhada za…

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum. Festival vážné hudby navštívilo 16 tisíc posluchačů

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum.…

Rudolfinum v sobotu večer zaplnili fanoušci vážné hudby, aby se rozloučili s festivalem Dvořákova Praha. Na…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění budoucnosti? Turci tomu věří

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění…

Jakou má budoucnost Turecko oproti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka Sparrowa a slibuje 10 milionů

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka…

Zlínský kraj chce do regionu přilákat filmaře. Na dotační program vyčlenil deset milionů korun. Podpořeny budou…