Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy

 

Octavia přichází s pohonem všech kol – již tradičně jen jako kombi, zato se třemi motory.

Nová generace Škody Octavia 4x4 je tady, souběžně se standardním kombi. Stejně jako u předchůdce se nabízí výběr ze tří motorů – benzinového 1.8 TSI a dvojice turbodieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI. Každý z nich má „tu svoji“ převodovku, osmnáctistovka šestistupňové DSG (s pohonem předních kol má jiné DSG se sedmi převody), tédéíčka šestistupňové manuály. U 1.6 TDI se jedná opět o odchylku od standardu – s pohonem předních kol dostává tento motor pětistupňovou manuální převodovku.

Středobodem verze 4x4 je mezinápravová spojka Haldex. S novou generací Octavie přichází i nová generace Haldexu, v pořadí pátá, která je lehčí a výrazněji spoléhá na elektroniku. Konstrukčně je nový systém jednodušší: obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Octavia nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách zase obstarává systém EDS – přibrzďováním kol nahrazuje závěry diferenciálů.

VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Na rozdíl od technicky spřízněného Golfu neznamená instalace pohonu všech kol zmenšení zavazadelníku. I Octavie Combi 4x4 tedy pojme 610 litrů a nepřichází ani o otvor pro náhradní kolo.

Příplatek za 4x4 je u benzinového motoru 53 tisíc korun. U obou TDI činí 55 tisíc, společně se čtyřkolkou si ale dieselová Octavia polepší z vlečené nápravy na víceprvkové zavěšení zadních kol.

Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG

K testování v rakouských Alpách v okolí Kitzbühelu Škoda poskytla verzi s motorem 1.8 TSI – nejdražší Octavii v aktuální nabídce. V provedení Ambition stojí od 649.900,- a vyšší specifikace Elegance vyjde na 699.900 Kč. Cena plně vybaveného vozu, který vidíte na obrázcích, ale může dosáhnout až k milionu, stačí velkoryse volit vše, co Octavia umí nabídnout.

Přeplňovaná osmnáctistovka se může pochlubit příjemnou zvukovou kulisou a silným zátahem napříč celým spektrem otáček – téměř od volnoběhu až po dosažení pásma maximálního výkonu. I když se jedná o nejsilnější motor v Octavii, s trakcí díky Haldexu nemá nejmenší problém. Na testovací šotolinové trati zvládl bez váhání rychlé rozjezdy, stejně jako pomalou i rychlou jízdu do kopce. Elektronika dokáže připojovat zadní kola rychleji, než by došlo k jejich protočení.

Octavia Combi 4x4 ale neznamená jen přidání pohonu všech kol. Motor 1.8 TSI dostal jinou převodovku DSG – místo sedmistupňové DQ200, která vylučuje instalaci 4x4, má odolnější šestistupňovou DQ250 s mokrými spojkami. Tato úprava umožnila nové naladění motoru: točivý moment vzrostl z 250 na 280 N.m a maximum výkonu 132 kW leží už v 4500 min-1 místo 5100 min-1 u provedení s pohonem předních kol.

Škoda Octavia Combi 2013: První jízdní dojmy (+video)

Šestistupňové DSG také znamená plynulejší rozjezdy. Převodovka ale stále nedosáhla dokonalosti, rychlost řazení při zátěži by se mohla zlepšit – zvlášť při manuální volbě převodů. Zajímavou inovací je úprava kulisy řazení po vzoru Audi, nová Octavia řadí sportovní režim přitáhnutím páky k sobě, poté se ale volič sám vrací zpět do pozice D.

A známá kauza multilink, ta má u Octavie 4x4 zajímavé rozuzlení. Zkoušený vůz sice dostal nízkoprofilové pneumatiky, přesto překvapil schopností filtrovat nerovnosti. Zjevně pomáhají dvě věci: multilink od Škody ponechává zadním kolům volnost pohybu v podélném směru, o to pevněji ale vede kola v příčném směru. Zesílený podvozek čtyřkolky navíc disponuje kvalitními tlumiči, které jsou dostatečně pevné, ale umí se rychle stlačovat. Výsledkem je plavná jízda přes příčné prahy a klid na cestě plné výtluků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní? Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida vykřesala naději

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida…

SOUHRN | Aleš Hemský vstřelil ve čtvrtečním utkání NHL obě branky Dallasu, které podlehlo na ledě Chicaga 2:3 po…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…