Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový?

Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový?

 
 

Bude dlouho očekávaný motor 1,6 TDI s dlouho očekávaným vstřikováním Common-Rail opět tahounem prodejů Octavie?

Škoda Octavia, to je dodnes v očích mnohých synonymum pro motorizaci 1,9 TDI (66 kW). Motor, který prošel mnoha modely koncernu Volkswagen, udělal (postupně i s mnoha výkonovými verzemi se 81 nebo 96 kW) pro dobrou pověst značky, modelu i turbodieselů obecně neskutečný kus práce, přičemž vzývaným božstvem byly především hodnoty spotřeby. Na hlučnost se tolik nehledělo. Nástupnické agregáty s koncernem prosazovanou technologií vstřikování čerpadlo-tryska 1,9 TDI (74 kW) a později se 77 kW jsme také chválili – sice složité, trochu hlučné a s turboprodlevou, ale opět mimořádně úsporné.

Rozhodnutí koncernu věnovat se spíše vývoji masově rozšířeného vstřikování common-rail okusila Octavia nejprve ve verzi RS (2,0 TDI 125kW) a teprve od letošního léta si lze objednat i nejnovější přírůstek do rodiny moderních naftových motorů – 1,6 TDI (77 kW).

obrázek [555 x 369]
 

Protože je původní agregát 1,9 TDI PD (77 kW) stále ještě v nabídce (vyřazena byla až verze s DPF), jde o zajímavé srovnání. Námi testovaný common-rail je o 16 tisíc korun dražší, přičemž cenový rozdíl je stejný ve všech úrovních výbav.

Papírově shodného výkonu 77 kW dosahuje 1,6 TDI se šestnáctiventilovou technikou o 400 otáček výše, tedy ve 4400 min-1. Důležitější je ale křivka průběhu točivého momentu nový motor dosáhne hodnoty 250 Nm už při 1500 otáčkách (1,9 TDI při 1900 min-1). Širší pásmo využitelných otáček doplňuje nižší spotřeba (4,5 vs. 4,9 l/100km) a plnění emisní normy Euro 5 (1.9 TDI jen Euro 4).

Čísla jsou poměrně sympatická, ovšem praktická zkušenost za nimi mnoho nezaostává. Viditelnou aktivitu zaznamenává motor sice už od 1300 otáček, skutečný a chvályhodně nenakopávající zátah je cítit až někde u 1700-1800 min-1. Při běžné jízdě do cca 2500 min-1 je v kabině znát podstatný rozdíl v technice – sdružené vstřikovače prostě tolik rámusu nenadělají a využití tlumicích hmot je znát. Prostě – naftová škodovka s low-endovým turbodieselem neřve jako traktor s pluhem.

obrázek [300 x 242] Dálniční rychlostní limit znamená 2400 min-1 na pátý převodový stupeň, omezovač zasahuje až při hodnotě 5300 min-1. Na displeji mezi kruhovými přístroji napovídá auto vhodné přeřazení spíše s důrazem na ekonomiku provozu, což se projevuje tolerancí k podtáčení. Stav, kdy při 1300 otáčkách na pátý stupeň počítač stále ještě nedoporučuje podřadit, vydrží asi jen řidič s pramalým rozpočtem i citem pro motor. Kdo kašle na nápovědu, a prostě drží otáčky mezi hodnotami 1800-2500, užije si přiměřeně pružný a tichý motor. Na dálnici neztrácí dech a ve městě se odpichuje svižně i bez oblaků kouře.

Argumentem pro absenci šestého převodového stupně je jistě cena a směrování zákazníků k dražším motorizacím, u takto koncipovaného motoru bychom ale šestistupňovou převodovku očekávali třeba i za příplatek.

Nejostřeji sledovanou hodnotou je bezesporu spotřeba a ani zde není velký prostor ke zklamání. Mimo město lze opravdu bez problémů jezdit pod „pět na sto“, v běžném městském provozu pak dokonce pod šestilitrovou hranici. Hraničními hodnotami týdenního testu se pak staly 6,3 l/100 km na zkušebním dálničním přesunu s maximálním zatížením a 3,8 l/100 při uvolněné projížďce po rovinatých okreskách.

Zda se z motorizace 1,6 TDI stane hvězda flotilových prodejů, nedokážeme odhadnout. Cenový rozdíl oproti staršímu, stejně výkonnému motoru považujeme za přijatelný, minimálně vzhledem k hlučnosti, pružnosti a spotřebě. Navíc v rámci cenové strategie výrobce dává příplatek 16.000,-Kč smysl, protože nový motor je dodáván výhradně s filtrem pevných částic, ze který se u Škody běžně připlácí.

Pokud zákazníkovi nevadí nic na Octavii jako takové, můžeme automobilku za downsizing v oblasti naftových motorů zatím pochválit. Zbytek ukážou až dlouhodobé provozní zkušenosti.

obrázek [555 x 390]
 

Plusy:

  • Tišší, úspornější a pružnější motor
  • Vnitřní prostor
  • Výbava

Minusy

  • Absence šestého rychlostního stupně
První cena vozu329.900,- (1,4 MPI 59 kW Prima)
První cena vozu s testovanou motorizací450.900,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Classic)
Základní cena testovaného vozu545.900,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků713.250,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Elegance)
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 545 900 Kč Cena v testované výbavě: 713 250 Kč

Základní výbava:Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, interiér SHADOW, dekorační lišty Elegance, kola z lehké slitiny, nárazníky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří, lakované v barvě vozu, označení motorizace na zadním víku, plastový ozdobný kryt motoru, přístrojová deska Onyx/Onyx nebo Onyx/Ivory, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu a hlavové, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, DAY LIGHT, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, halogenové světlomety s DE-modulem a směrovým ukazatelem, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, přední mlhové světlomety, přední opěrky hlavy WOKS, přerušení přívodu paliva při nárazu, signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče, tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, funkčnost 2 čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, 2 sklopné háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, držák na parkovací lístky, 4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, el. přídavné topení pro dieselové motory, dvoutónová houkačka, JUMBO BOX - loketní opěra vpředu, popelník vpředu, audiozdířka, make-up zrcátka ve slunečních clonách, MAXI DOT, obložení nákladové hrany, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – uzavřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, osvětlení (2 lampičky), upínací oka a zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola), servořízení (elektromechanický posilovač řízení), schránka na brýle, síťový program, středová konzola s odkládací síťkou, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, vkládané tkané koberce, volant čtyřramenný, nastavitelný ve dvou osách, vyhřívané zadní sklo, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, zadní sedadlo dělené, sklopné s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, zadní stěrač s ostřikovačem (a pevným intervalem), zvuková signalizace nevypnutých světel, automaticky sklopná zrcátka ke karoserii, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), CLIMATRONIC - dvouzónová klimatizace s el. regulací včetně pachového filtru s aut. cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu a vzadu, malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadící páky, madlo ruční brzdy), osvětlení nástupního prostoru BOARDING SPOTS (integrované ve vnějších zp. zrcátkách), rádio SWING - 2DIN s CD, MP3, radiopříprava s 8 reproduktory, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, tempomat, tónovaná skla, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami.

Výbava testovaného vozu:"LIGHT ASSISTANT" s "DAY LIGHT", vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním, senzor aut. spouštění stěračů (+5.100,- Kč), kola z lehké slitiny "PEGASUS" 7J x 17" - 4 ks (+8.600,- Kč), navigační systém "Columbus" (+47.500,- Kč), přední mlhové světlomety s "CORNER" funkcí +2.500,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu (+8.000,- Kč), xenonové světlomety + AFS II s dynam. regulací sklonu a výsuvné integr. ostřikovače světlometů (+25.700,- Kč) atd.

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 3.9 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem vzpomínal zlomený otec!

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem…

Uplyne sedm let od smrti zpěváka Petra Muka (†45). Pro Top Star magazín na Primě vzpomínají jeho hudební…

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…