Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový?

Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový?

 
 
19.10. 2009 Ondřej Šuch

Bude dlouho očekávaný motor 1,6 TDI s dlouho očekávaným vstřikováním Common-Rail opět tahounem prodejů Octavie?

Škoda Octavia, to je dodnes v očích mnohých synonymum pro motorizaci 1,9 TDI (66 kW). Motor, který prošel mnoha modely koncernu Volkswagen, udělal (postupně i s mnoha výkonovými verzemi se 81 nebo 96 kW) pro dobrou pověst značky, modelu i turbodieselů obecně neskutečný kus práce, přičemž vzývaným božstvem byly především hodnoty spotřeby. Na hlučnost se tolik nehledělo. Nástupnické agregáty s koncernem prosazovanou technologií vstřikování čerpadlo-tryska 1,9 TDI (74 kW) a později se 77 kW jsme také chválili – sice složité, trochu hlučné a s turboprodlevou, ale opět mimořádně úsporné.

Rozhodnutí koncernu věnovat se spíše vývoji masově rozšířeného vstřikování common-rail okusila Octavia nejprve ve verzi RS (2,0 TDI 125kW) a teprve od letošního léta si lze objednat i nejnovější přírůstek do rodiny moderních naftových motorů – 1,6 TDI (77 kW).

obrázek [555 x 369]
 

Protože je původní agregát 1,9 TDI PD (77 kW) stále ještě v nabídce (vyřazena byla až verze s DPF), jde o zajímavé srovnání. Námi testovaný common-rail je o 16 tisíc korun dražší, přičemž cenový rozdíl je stejný ve všech úrovních výbav.

Papírově shodného výkonu 77 kW dosahuje 1,6 TDI se šestnáctiventilovou technikou o 400 otáček výše, tedy ve 4400 min-1. Důležitější je ale křivka průběhu točivého momentu nový motor dosáhne hodnoty 250 Nm už při 1500 otáčkách (1,9 TDI při 1900 min-1). Širší pásmo využitelných otáček doplňuje nižší spotřeba (4,5 vs. 4,9 l/100km) a plnění emisní normy Euro 5 (1.9 TDI jen Euro 4).

Čísla jsou poměrně sympatická, ovšem praktická zkušenost za nimi mnoho nezaostává. Viditelnou aktivitu zaznamenává motor sice už od 1300 otáček, skutečný a chvályhodně nenakopávající zátah je cítit až někde u 1700-1800 min-1. Při běžné jízdě do cca 2500 min-1 je v kabině znát podstatný rozdíl v technice – sdružené vstřikovače prostě tolik rámusu nenadělají a využití tlumicích hmot je znát. Prostě – naftová škodovka s low-endovým turbodieselem neřve jako traktor s pluhem.

obrázek [300 x 242] Dálniční rychlostní limit znamená 2400 min-1 na pátý převodový stupeň, omezovač zasahuje až při hodnotě 5300 min-1. Na displeji mezi kruhovými přístroji napovídá auto vhodné přeřazení spíše s důrazem na ekonomiku provozu, což se projevuje tolerancí k podtáčení. Stav, kdy při 1300 otáčkách na pátý stupeň počítač stále ještě nedoporučuje podřadit, vydrží asi jen řidič s pramalým rozpočtem i citem pro motor. Kdo kašle na nápovědu, a prostě drží otáčky mezi hodnotami 1800-2500, užije si přiměřeně pružný a tichý motor. Na dálnici neztrácí dech a ve městě se odpichuje svižně i bez oblaků kouře.

Argumentem pro absenci šestého převodového stupně je jistě cena a směrování zákazníků k dražším motorizacím, u takto koncipovaného motoru bychom ale šestistupňovou převodovku očekávali třeba i za příplatek.

Nejostřeji sledovanou hodnotou je bezesporu spotřeba a ani zde není velký prostor ke zklamání. Mimo město lze opravdu bez problémů jezdit pod „pět na sto“, v běžném městském provozu pak dokonce pod šestilitrovou hranici. Hraničními hodnotami týdenního testu se pak staly 6,3 l/100 km na zkušebním dálničním přesunu s maximálním zatížením a 3,8 l/100 při uvolněné projížďce po rovinatých okreskách.

Zda se z motorizace 1,6 TDI stane hvězda flotilových prodejů, nedokážeme odhadnout. Cenový rozdíl oproti staršímu, stejně výkonnému motoru považujeme za přijatelný, minimálně vzhledem k hlučnosti, pružnosti a spotřebě. Navíc v rámci cenové strategie výrobce dává příplatek 16.000,-Kč smysl, protože nový motor je dodáván výhradně s filtrem pevných částic, ze který se u Škody běžně připlácí.

Pokud zákazníkovi nevadí nic na Octavii jako takové, můžeme automobilku za downsizing v oblasti naftových motorů zatím pochválit. Zbytek ukážou až dlouhodobé provozní zkušenosti.

obrázek [555 x 390]
 

Plusy:

  • Tišší, úspornější a pružnější motor
  • Vnitřní prostor
  • Výbava

Minusy

  • Absence šestého rychlostního stupně
První cena vozu329.900,- (1,4 MPI 59 kW Prima)
První cena vozu s testovanou motorizací450.900,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Classic)
Základní cena testovaného vozu545.900,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků713.250,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Elegance)
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 545 900 Kč Cena v testované výbavě: 713 250 Kč

Základní výbava:Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, interiér SHADOW, dekorační lišty Elegance, kola z lehké slitiny, nárazníky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří, lakované v barvě vozu, označení motorizace na zadním víku, plastový ozdobný kryt motoru, přístrojová deska Onyx/Onyx nebo Onyx/Ivory, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu a hlavové, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, DAY LIGHT, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, halogenové světlomety s DE-modulem a směrovým ukazatelem, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, přední mlhové světlomety, přední opěrky hlavy WOKS, přerušení přívodu paliva při nárazu, signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče, tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, funkčnost 2 čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, 2 sklopné háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, držák na parkovací lístky, 4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, el. přídavné topení pro dieselové motory, dvoutónová houkačka, JUMBO BOX - loketní opěra vpředu, popelník vpředu, audiozdířka, make-up zrcátka ve slunečních clonách, MAXI DOT, obložení nákladové hrany, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – uzavřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, osvětlení (2 lampičky), upínací oka a zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola), servořízení (elektromechanický posilovač řízení), schránka na brýle, síťový program, středová konzola s odkládací síťkou, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, vkládané tkané koberce, volant čtyřramenný, nastavitelný ve dvou osách, vyhřívané zadní sklo, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, zadní sedadlo dělené, sklopné s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, zadní stěrač s ostřikovačem (a pevným intervalem), zvuková signalizace nevypnutých světel, automaticky sklopná zrcátka ke karoserii, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), CLIMATRONIC - dvouzónová klimatizace s el. regulací včetně pachového filtru s aut. cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu a vzadu, malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadící páky, madlo ruční brzdy), osvětlení nástupního prostoru BOARDING SPOTS (integrované ve vnějších zp. zrcátkách), rádio SWING - 2DIN s CD, MP3, radiopříprava s 8 reproduktory, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, tempomat, tónovaná skla, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami.

Výbava testovaného vozu:"LIGHT ASSISTANT" s "DAY LIGHT", vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním, senzor aut. spouštění stěračů (+5.100,- Kč), kola z lehké slitiny "PEGASUS" 7J x 17" - 4 ks (+8.600,- Kč), navigační systém "Columbus" (+47.500,- Kč), přední mlhové světlomety s "CORNER" funkcí +2.500,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu (+8.000,- Kč), xenonové světlomety + AFS II s dynam. regulací sklonu a výsuvné integr. ostřikovače světlometů (+25.700,- Kč) atd.

Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 3.9 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 






 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat rezignaci

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat…

Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka se 26. dubna dožívá 75 let. Po tomto termínu musí podle kanonického…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

"Vousáč" Hertl pálí a táhne Sharks. Táta mi vyčítá…

Když dá gól, tryskají z něj emoce. V rychlosti vpálí do mantinelu a mává fanouškům, vášnivě skáče do náručí…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…