reklama


Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový?

Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový?

 
 

Bude dlouho očekávaný motor 1,6 TDI s dlouho očekávaným vstřikováním Common-Rail opět tahounem prodejů Octavie?

Škoda Octavia, to je dodnes v očích mnohých synonymum pro motorizaci 1,9 TDI (66 kW). Motor, který prošel mnoha modely koncernu Volkswagen, udělal (postupně i s mnoha výkonovými verzemi se 81 nebo 96 kW) pro dobrou pověst značky, modelu i turbodieselů obecně neskutečný kus práce, přičemž vzývaným božstvem byly především hodnoty spotřeby. Na hlučnost se tolik nehledělo. Nástupnické agregáty s koncernem prosazovanou technologií vstřikování čerpadlo-tryska 1,9 TDI (74 kW) a později se 77 kW jsme také chválili – sice složité, trochu hlučné a s turboprodlevou, ale opět mimořádně úsporné.

Rozhodnutí koncernu věnovat se spíše vývoji masově rozšířeného vstřikování common-rail okusila Octavia nejprve ve verzi RS (2,0 TDI 125kW) a teprve od letošního léta si lze objednat i nejnovější přírůstek do rodiny moderních naftových motorů – 1,6 TDI (77 kW).

obrázek [555 x 369]
 

Protože je původní agregát 1,9 TDI PD (77 kW) stále ještě v nabídce (vyřazena byla až verze s DPF), jde o zajímavé srovnání. Námi testovaný common-rail je o 16 tisíc korun dražší, přičemž cenový rozdíl je stejný ve všech úrovních výbav.

Papírově shodného výkonu 77 kW dosahuje 1,6 TDI se šestnáctiventilovou technikou o 400 otáček výše, tedy ve 4400 min-1. Důležitější je ale křivka průběhu točivého momentu nový motor dosáhne hodnoty 250 Nm už při 1500 otáčkách (1,9 TDI při 1900 min-1). Širší pásmo využitelných otáček doplňuje nižší spotřeba (4,5 vs. 4,9 l/100km) a plnění emisní normy Euro 5 (1.9 TDI jen Euro 4).

Čísla jsou poměrně sympatická, ovšem praktická zkušenost za nimi mnoho nezaostává. Viditelnou aktivitu zaznamenává motor sice už od 1300 otáček, skutečný a chvályhodně nenakopávající zátah je cítit až někde u 1700-1800 min-1. Při běžné jízdě do cca 2500 min-1 je v kabině znát podstatný rozdíl v technice – sdružené vstřikovače prostě tolik rámusu nenadělají a využití tlumicích hmot je znát. Prostě – naftová škodovka s low-endovým turbodieselem neřve jako traktor s pluhem.

obrázek [300 x 242] Dálniční rychlostní limit znamená 2400 min-1 na pátý převodový stupeň, omezovač zasahuje až při hodnotě 5300 min-1. Na displeji mezi kruhovými přístroji napovídá auto vhodné přeřazení spíše s důrazem na ekonomiku provozu, což se projevuje tolerancí k podtáčení. Stav, kdy při 1300 otáčkách na pátý stupeň počítač stále ještě nedoporučuje podřadit, vydrží asi jen řidič s pramalým rozpočtem i citem pro motor. Kdo kašle na nápovědu, a prostě drží otáčky mezi hodnotami 1800-2500, užije si přiměřeně pružný a tichý motor. Na dálnici neztrácí dech a ve městě se odpichuje svižně i bez oblaků kouře.

Argumentem pro absenci šestého převodového stupně je jistě cena a směrování zákazníků k dražším motorizacím, u takto koncipovaného motoru bychom ale šestistupňovou převodovku očekávali třeba i za příplatek.

Nejostřeji sledovanou hodnotou je bezesporu spotřeba a ani zde není velký prostor ke zklamání. Mimo město lze opravdu bez problémů jezdit pod „pět na sto“, v běžném městském provozu pak dokonce pod šestilitrovou hranici. Hraničními hodnotami týdenního testu se pak staly 6,3 l/100 km na zkušebním dálničním přesunu s maximálním zatížením a 3,8 l/100 při uvolněné projížďce po rovinatých okreskách.

Zda se z motorizace 1,6 TDI stane hvězda flotilových prodejů, nedokážeme odhadnout. Cenový rozdíl oproti staršímu, stejně výkonnému motoru považujeme za přijatelný, minimálně vzhledem k hlučnosti, pružnosti a spotřebě. Navíc v rámci cenové strategie výrobce dává příplatek 16.000,-Kč smysl, protože nový motor je dodáván výhradně s filtrem pevných částic, ze který se u Škody běžně připlácí.

Pokud zákazníkovi nevadí nic na Octavii jako takové, můžeme automobilku za downsizing v oblasti naftových motorů zatím pochválit. Zbytek ukážou až dlouhodobé provozní zkušenosti.

obrázek [555 x 390]
 

Plusy:

  • Tišší, úspornější a pružnější motor
  • Vnitřní prostor
  • Výbava

Minusy

  • Absence šestého rychlostního stupně
První cena vozu329.900,- (1,4 MPI 59 kW Prima)
První cena vozu s testovanou motorizací450.900,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Classic)
Základní cena testovaného vozu545.900,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků713.250,- (1,6 TDI CR DPF 77 kW Elegance)
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 545 900 Kč Cena v testované výbavě: 713 250 Kč

Základní výbava:Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, interiér SHADOW, dekorační lišty Elegance, kola z lehké slitiny, nárazníky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří, lakované v barvě vozu, označení motorizace na zadním víku, plastový ozdobný kryt motoru, přístrojová deska Onyx/Onyx nebo Onyx/Ivory, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu a hlavové, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, DAY LIGHT, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, halogenové světlomety s DE-modulem a směrovým ukazatelem, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, přední mlhové světlomety, přední opěrky hlavy WOKS, přerušení přívodu paliva při nárazu, signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče, tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, funkčnost 2 čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, 2 sklopné háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, držák na parkovací lístky, 4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, el. přídavné topení pro dieselové motory, dvoutónová houkačka, JUMBO BOX - loketní opěra vpředu, popelník vpředu, audiozdířka, make-up zrcátka ve slunečních clonách, MAXI DOT, obložení nákladové hrany, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – uzavřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, osvětlení (2 lampičky), upínací oka a zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola), servořízení (elektromechanický posilovač řízení), schránka na brýle, síťový program, středová konzola s odkládací síťkou, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, vkládané tkané koberce, volant čtyřramenný, nastavitelný ve dvou osách, vyhřívané zadní sklo, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, zadní sedadlo dělené, sklopné s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, zadní stěrač s ostřikovačem (a pevným intervalem), zvuková signalizace nevypnutých světel, automaticky sklopná zrcátka ke karoserii, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), CLIMATRONIC - dvouzónová klimatizace s el. regulací včetně pachového filtru s aut. cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu a vzadu, malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadící páky, madlo ruční brzdy), osvětlení nástupního prostoru BOARDING SPOTS (integrované ve vnějších zp. zrcátkách), rádio SWING - 2DIN s CD, MP3, radiopříprava s 8 reproduktory, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, tempomat, tónovaná skla, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami.

Výbava testovaného vozu:"LIGHT ASSISTANT" s "DAY LIGHT", vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním, senzor aut. spouštění stěračů (+5.100,- Kč), kola z lehké slitiny "PEGASUS" 7J x 17" - 4 ks (+8.600,- Kč), navigační systém "Columbus" (+47.500,- Kč), přední mlhové světlomety s "CORNER" funkcí +2.500,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu (+8.000,- Kč), xenonové světlomety + AFS II s dynam. regulací sklonu a výsuvné integr. ostřikovače světlometů (+25.700,- Kč) atd.

Porsche pomůže s integrací uprchlíků Porsche pomůže s integrací uprchlíků

Výrobce sportovních vozů Porsche se chce zapojit do…

Zeman chce do etické komise donašeče StB, Sobotka jmenování nepodepíše Zeman chce do etické komise donašeče StB, Sobotka jmenování nepodepíše

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) odmítl podepsat…

Kovosvit chce po problémech expandovat, v hledáčku má Německo a Rumunsko Kovosvit chce po problémech expandovat, v hledáčku má Německo a Rumunsko

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na…

Zeman očekává konec intervencí v polovině roku Zeman očekává konec intervencí v polovině roku

Prezident Miloš Zeman je plně přesvědčen, že devizové…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 3.9 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry! Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu…

Zběsilá honička v pražských ulicích! Cizince v kradené Octavii zastavily pásy s hroty Zběsilá honička v pražských ulicích! Cizince v kradené Octavii zastavily pásy s hroty

Dramatické automobilové honičky nemusíte sledovat pouze v…

 



 
Co se stane, když u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Co se stane, když u automatu během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Dnes 09:53

Dnešní automobily jsou čím dál více přetechnizované, ani jednoduché ovládání však nemusí zcela odfiltrovat chyby řidiče. Je to tak i v případě, že u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?




Blesk.cz

Horor u známé slovenské zpěvačky: Švagr na ni vzal sekeru!

Horor u známé slovenské zpěvačky: Švagr na ni vzal sekeru!

Známá slovenská zpěvačka si toho v životě prožila opravdu hodně. Pokaždé stačilo málo a nemusela být mezi námi.…

Co bude s bývalým „pasťákem“ v Králíkách? Pelikán chce vězení, Babiš prodej

Co bude s bývalým „pasťákem“ v Králíkách? Pelikán…

Blíží se další politický spor? Dost možná ano, jelikož Andrej Babiš by rád prodal budovu bývalého dětského…

 

iSport.cz

Leicester se topí v bídě. Jsi sobecký egoista, slyšel kouč od agenta

Leicester se topí v bídě. Jsi sobecký egoista,…

Pohádky mívají nádherný příběh se šťastným koncem. To se Leicesteru povedlo, když minulý rok na jaře slavil…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

Internet zesměšňuje Trumpova nejmladšího syna. Zastala se ho dcera Clintonové

Internet zesměšňuje Trumpova nejmladšího syna.…

Internetoví trollové vcelku pravidelně zesměšňují všechny veřejné činitele a nic jim není svaté. V případě…

 
 
reklama