Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Roomster 1,2 TSI Green tec – Půl-litr

Ondřej Šuch
Diskuze (77)
Zásadní změnu od stop-start systému a inteligentního dobíjení nečekejte. Nevýznamně nižší spotřeba vás bude na začátku stát 7.100,-Kč.

O Roomsteru bylo poslední měsíce málo slyšet – pomineme-li zmínky o tom, zda se vůbec počítá s jeho novou generací a boje o zachování jeho montáže ve Vrchlabí, jako by tenhle poněkud excentrický posel designového stylu „extrémem rozdělující kvalita“ zacházel na úbytě.

Opak je přitom pravdou. První dva roky po svém uvedení na trh to byl právě on, kdo očekávatelně uhryzával z prodejních koláčů o řád vyšších modelů Renault Kangoo, Citroen Berlingo a Peugeot Partner, ale především rozmělnil masu zájemců, kteří by jinak sáhli po Fabii Combi.

Ale i tyhle bohatýrské doby jsou za námi a Roomster, obklopen novou konkurencí musí bojovat. Až donedávna mu to šlo se základní cenou 269 tisíc za holý vůz jen obtížně a akční výbava Magic má pomoci oživit prodeje tohoto jinak docela povedeného auta. Základem jsou nové úrovně výbavy Magic Easy od 239.000,- Kč a Magic Style 264.000,-Kč, které jsou zájemcům k dispozici ve verzích s výhradně zážehovými motory 1,2 HTP (51 kW), 1,4 MPI (63 kW) a 1,2 TSI (63 kW).

skoda testy mpv skoda testy mpv

Testovaný vůz byl blízko cenového vrcholu: v kombinaci s příslušnými akčními pakety, metalízou a pár dalšími příplatky jsme se rázem dostali na 378 tisíc, což sice není cena z nejlidovějších, ale nikoli nutná. V konfigurátoru je sice potřeba přeskakovat různé nástrahy, ale v zásadě platí, že na rozdíl od před-magicových dob lze sestavit solidně vybavené a dále dobře prodejné auto s turbomotorem pod 300 tisíc.

Vzhled Roomsteru stále budí trochu dohadů. Byť se většina diskusí točí kolem bublinoidní zádi, my si, s ohledem na subjektivitu hodnocení designu, necháváme tradičně odstup a upozorňujeme na jinou věc: téměř šípovitě ostrý a prohnutý roh předních dveří je něco, na co si z pohledu bezpečnosti asi nezvykneme.

skoda testy mpv skoda testy mpv Interiér je stále starý známý – vpředu si posádka musí vystačit s prostorností Fabie, na zadní neplnohodnotnou trojici sedadel a do zavazadelníku se vejde díky rozměrným dveřím téměř cokoli. Variabilita uspořádání zejména díky vyjímatelným a sklopným sedadlům je příkladná a pohodlí přiměřené ceně a velikosti.

Ano, pod kapotou je přeplňovaný přímovstřikový motor. Kvůli jednoduchosti konstrukce, nákladům a minimalizaci ztrát si vystačí se dvěma ventily na válec a jedinou vačkovou hřídelí – nic z toho mu ale neubírá na kultivovanosti. Vibrace jsou i na volnoběh neznatelné a dynamika slušná. Agregát je totiž upraven tak, aby maximum točivého momentu poskytoval v nižších i středních otáčkách. Díky tomu se daří i s pětistupňovou převodovkou udržet spotřebu na přijatelných hodnotách při slušné dynamice. Konkrétní jízda s průměrem 100 km/h se projevila hodnotou 5,9 l/100 km a dálniční přesun pak vyžaduje 7,9 l/100 km. Hodnoty, nad kterými bychom se jinak nepozastavili, ale nabývají na významu poté, co si uvědomíme, že řídíme verzi Green Tec.

Zvenčí není poznat nic a to je i účelem – na rozdíl od svébytného provedení GreenLine, které je primárně zaměřeno na flotily s požadavkem na nízké emise, je GreenTec jakýmsi mezistupněm.

skoda testy mpv skoda testy mpv Za příplatek 7.100 Kč získá zákazník do vozu Start-Stop systém, pneumatiky s nižším valivým odporem a systém rekuperace brzdné energie. Nepříjemnější je přitom svoboda volby – systém lze využít jako alternativu k oběma výkonovým verzím 1,2 TSI a přitom si auto vybavit i prvky, které jsou pro GreenLine „zakázány“. Zelené „i“ v označení motorizace na zádi je jediným viditelným znakem toho, že řídíme úspornější auto: žádné hnusné aerodynamické kryty kol, žádný snížený podvozek a hyperúzké pneumatiky se nekonají.

V praxi lze asi nejlépe využít systém Start-Stop a pochopitelně hlavně při městském popojíždění. Jeho největší nevýhodou je absence paměti, takže pokud jej vypnete, vydrží vypnutý jen do prvního vyjmutí zapalovacího klíče ze skříňky. Logika vypínání motoru je nastavena rozumně, takže například při opakovaných popojetích o pár metrů se zastávkami v řádu sekund agregát zhasínat nebude. Stejně rozumně je jištěno ne-vypínání například při studených startech, potřebě maximálního výkonu topení a podobně.

Výsledkem by, dle výrobce, měla být u námi testovaného motoru 1,2 TSI (63 kW) městská spotřeba snížená z běžných 7,1 na 6,6 l/100 km. Při vyloženě ekonomické jízdě jsme se dostali na 6,8 l/100 km, při nijak agresivním, přesto daleko pravděpodobnějším stylu pak na 7,2 l/100 km. Malý vliv na spotřebu tedy vysledovat lze, otázkou je ale jeho výše ve vztahu k příslušnému příplatku.

skoda testy mpv skoda testy mpv Jako u každého benzínového turba je spotřeba extrémně závislá na tíze nohy a i zde zaslouží chlapci z Česany malé pukrle: čtyřválec si velmi nízké otáčky nejenže nechá líbit, ale i k nim přímo svádí ukazatelem optimálního přeřazení. Výsledkem je sklon k rozumné a chvályhodně ekonomické jízdě. Oproti například Citroenu C3 potěší ostřejší nástup brzd a jistější podvozek.

Budete-li při hrátkách s mimořádnými výbavami Roomsteru střízliví v obou významech slova, více než kdy jindy máte naději na sestavení solidního, poměrně úsporného a stále docela dynamického vozu za přiměřené peníze. V kontextu konkurence to není málo.

První cena vozu239.900,-Kč (Roomster 1,2 12V HTP 51 kW, Magic Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací264.900,-Kč (Roomster 1,2 TSI, 63 kW Magic Easy)
Základní cena testovaného vozu289.900,-Kč (Roomster 1,2 TSI, 63 kW Magic Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků378.100,-Kč (Roomster 1,2 TSI, 63 kW Magic Style)

Plusy

  • Tichý a překvapivě úsporný motor
  • Rozumná cena
  • Velikost a variabilita interiéru za první řadou sedadel
  • Kvalita zpracování
  • Neutrální jízdní vlastnosti

Minusy

  • Stísněnost interiéru vpředu
  • Ostrý roh předních dveří
  • Nevýznamný vliv na spotřebu u verze GreenTec

Ondřej Šuch
Diskuze (77)
Škoda Roomster 1,2 TSI Green tec
Cena základní sestavy 289 900 Kč
Výbava základní sestavy 12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru, 3-bodový bezpeč. samonavíjecí pás vzadu, vnější, se štítkem ECE-homologace, 4 reproduktory (pasivní), airbag řidiče a spolujezdce, antiblokovací systém ABS, bez 2DIN-rádia, pouze se schránkou, boční a zadní okna čirá, boční airbag řidiče a spolujezdce, bubnové brzdy zadní, držák na brýle, hlavní světlomety-halogenové, pravostranný provoz, hlavové opěrky vzadu - 3 kusy, Interiér "STONE", intervalový spínač stěračů, seřiditelný potenciometrem (4 stupně), klíček bez osvětlení, make-up zrcátka vlevo, make-up zrcátka vpravo, mechanické ovládání oken, mechanické výškové seřizování levého předního sedadla (pravé přední sedadlo bez výškového seřizování), mechanické zamykání, odkládací schránka v kufru, přídavné upevnění dětské sedačky, s dálkovou regulací polohy světlometu, s kontrolou zapnutí bezpečnostního pásu, s neuzamykatelným víkem odkl. schránky a s osvětlením, s odkládacími kapsami vzadu (na dveřích nebo boku), s ukazatelem vnější teploty, set na opravu pneumatiky, spínač denního jízdního osvětlení, stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem, střešní anténa, topení s mechanickou regulací, tři samostatná sedadla v 1. řadě, tříbodový bezpeč. pás vzadu uprostřed, vnitřní světlo se spínačem ve dveřích, vnitřní zpětné zrcátko, vnější zpětná zrcátka zevnitř nastavitelná, vrstvené čelní sklo – čiré, vysokotónová fanfára, zabezpečovací systém pro zavazadla, zakrytí zavazadlového prostoru odklopné, zásuvky pod předními sedadly, řízení s posilovačem, elektro/hydraul., bez rezervního kola, disk ocelový 6J x 15 ET 43 (5 otvorů), lakovaný nárazník v barvě vozu, pneumatiky 195/55 R15 85H. Kč
Cena testované sestavy 378 100 Kč
Výbava testované sestavy Green Tec - pneumatiky 185/60 R15 s nižším valivým odporem, Start-Stop systém, rekuperace brzdné energie (+7.100 Kč), Paket Plus - kola z lehké slitiny Line 6J × 15", pneumatiky 195/55 R15 – 4 ks, Rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3 a audiozdířka, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, síťový program, sunset (+10.000,-Kč), Paket Magic - čtyřramenný multifunkční volant pro ovládání rádia, ESP Plus včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách, loketní opěra vpředu, malý kožený paket, vyhřívání předních sedadel (+15.000 Kč), metalický lak (+10.000 Kč), climatronic (+12.200 Kč), navigační systém Amundsen s dynamickým modulem — 2 DIN a mapový podklad (+18.000,-Kč), multifunkční ukazatel (+4.100,-Kč), střešní nosič stříbrný (+10.200,-Kč), vypínatelný airbag spolujezdce (+1.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.6 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1810
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1221 / 530
Rozměr pneu: 205/55 R16
Škoda Roomster 1,2 TSI Green tec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4214
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2621
e) rozchod vpředu (mm): 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
4. 12. 2011 17:25
bruhynka len im daj
caute.kazdy si moze povedat svoj nazor ja sa priklanam bruhynke.su rozne kriteria na vyber auta.priestor,motor,spotreba,vsestranost samozrejme cena.je toho strasne vela tych kriterii.ja som kupil roma za 8000eur 1.4 16v 63kw vybava sport prestvba n1 dvoj rocka najazdene 21 200km a som spokojny.mam nejake vyhrady k autu,ale to by som dokazal na kazdom.moja spotreba je 5.5-6.5l na 100km.najnisia 4.8l na dilnici 80-90ke sam abez zataze.za to v meste 2 dospely a zacpe 10l.za tie eura kupim aj ine mpv ina znacka moze byt i drahsia na servis.ked su znami a rozne moznosti preco nie.green tec plus priplatkova vybava super isriel by som do toho.skoda ze sa neda dokupit a instalovat i do toho mojho.taky star-stop by dokupily viaceri.je skoda ze to nikto este nevymislel.green tec super recenzia na 99% to 1% minus za cenu auta.nech sluzi.
7. 10. 2011 06:37
Re: Priestorovost
Nezaujatý pohled na věc ale vypadá jinak pane Ronaulte.. a už vůbec né vyspělý.
Tím, že se tam nevejdou 3 dětské sedačky vedle sebe tak přce nestojí za prd celé auto?? :no: To si všichni ti co kupují osobní auta kde se ti 3 nevejdou, ať už to je MPV či ne, kupují auta na prd? Trochu odvážné tvrzení. Očekával bych na webu o autech větší nadhled..
7. 10. 2011 01:34
Re: Priestorovost
To nebyla odpoved ale vyjadreni tveho presvedceni.
Avatar - Ronault.
6. 10. 2011 23:08
Re: Priestorovost
Takže shrnuto: Je to jedno, někdo si jej koupí, i když stojí za prd.

Tomu říkám vyspělý nezaujatý pohled na věc.
Avatar - Ronault.
6. 10. 2011 23:07
Re: Priestorovost
A taky jsem ti na to odpověděl.