Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb Combi 2,0 TDI vs. Ford Mondeo 2,0 TDCi – Miluj své litry

Ondřej Šuch
Nováček Superb si troufá na velké kombi od Fordu. Pro srovnávací test jsme nemohli vybrat nic lepšího než nejpopulárnější dvoulitrové turbodiesely.

Pokud by někdo pomýšlel na pomník české automobilové modly, bez ohledu na značku by musel vytesat kombi. Stovky litrů zavazadlového prostoru za zády, to je pravá mantra ve zbytku Evropy nevídaného procenta koupěchtivých lidí napříč segmenty.

Dnes už nám připadá samozřejmé, že tahle karoserie slaví úspěchy i ve třídě malých vozů (kdysi Forman a Felicia, nyní Fabia Combi), že trh nahlodávají extrémy typu Dacie Logan kombi s rozvorem 2,9 m a podobně.

Ale… kde všechna ta prostorová válka začala? Kdo by hádal střední třídu, má bod k dobru. Ozvěny amerických křižníkovitých kombi s krátkými zadními dveřmi a hyperdlouhým zavazadelníkem se dostaly i do Evropy, aby je zde místní koncernové sestry přetavily do snesitelnějších tvarů a opatřily méně rozpitými motory. Kdo se někdy projel první verzí Fordu Mondeo či ještě lépe Opelem Omega ví, o čem je řeč.

Nástup karosářské verze kombi u Škody Superb, která je tradičním roztahovačem objemu zavazadelníku bez ohledu na model, je proto u domácího publika vnímáno s nemalým očekáváním. Kdyby šlo jen o litry, nemuseli bychom organizovat srovnávací test a Superb Combi by zválcoval vše kromě Mercedesu třídy E, který ovšem stojí o třídu výše.

ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty
 

Srovnání domácího vyzyvatele s Fordem Mondeo kombi se přímo nabízí. Kromě popularity, podobného třídního zařazení, rozměrů a motorizací má totiž Ford pověst jednoho z nejprostornějších kombi střední třídy vůbec.

Zvenčí tenčí

Teprve přímé srovnání vozů vedle sebe odhalí překvapivý fakt: Superb působí menším dojmem než Mondeo. Zatímco délkou 4838 mm jej překonává o osm milimetrů, na šířku ztrácí velmi viditelných sedm centimetrů. Zřetelná je také mladoboleslavská politika dlouhých převisů: Mondeo má rozvor 2850 mm a nepatrně delší Superb jen 2761 mm.

Subjektivní srovnání je obdobné: Zatímco Mondeo působí především díky šířce poněkud stabilněji a v dobrém slova smyslu konzervativněji, Superb je i díky výšce a bohatému prosklení spíše vzdušnější a opticky lehčí. Při pohledu z boku vynikne jednak zřetelně větší sklon D-sloupku u škodovky, což vynikne v kombinaci se zřetelně širším zadním párem dveří. Mondeo má naopak blíže k americkému pojetí a předlouhou záď doplňují relativně krátké zadní dveře.

Vnímání superbu coby vyššího vozu napomáhá i členění zadních světel: Mondeo je má vodorovné a částečně integrované do víka zavazadelníku, škodovka zůstává u kompaktního uspořádání v D-sloupku.

Jeskynní průzkum

Superb disponuje příplatkovým elektrickým ovládáním víka zavazadelníku a jeho více šikmá záď umožňuje po otevření dobrý přístup i „shora“. Naopak Mondeo sází na klasické, téměř svislé víko a je neméně úspěšné: pod oběma otevřenými dveřmi se 190 cm vysoký redaktor prošel bez kolize.

Jakkoli Mondeo na Superb ztrácí papírovým objemem zavazadelníku (542 vs. 633 l), na první pohled to vypadá naopak. A skutečně, plošné měření potvrzuje: Zatímco Mondeo nabízí pro zavazadla délku 1150 mm a pro šířku shodných 1150 mm (i mezi podběhy), Superb ve stejných rozměrech nabízí délku 1070 mm a šířku jen 1030 mm.

ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty Tajemství je tedy nutno hledat ve výšce. Zatímco nakládací hrana je u obou vozů zhruba stejně vysoko nad vozovkou (590 mm Mondeo, 600 mm Superb), pokračuje Ford hladkou podlahou, na kterou lze navázat neméně hladkým a bezstupňovým přechodem na sklopená zadní opěradla. Superb má oproti tomu podlahu o cca 5 cm níže, což je znát jednak u nakládací hrany, jednak u schodu po sklopení zadních opěradel. Připočítáme-li zřetelně vyšší umístění rolovacího krytu zavazadelníku, je výsledek jasný: vnitřní výška zavazadlového prostoru u Superbu je 560 mm, u Mondea o 90 mm méně. Pro úplnost také dodejme, že pod podlahou Fordu se skrývá dojezdová rezerva a několik asi 60 mm vysokých schránek na drobnosti, Superb zde nabízí jen prostor, vzniklý po absenci náhradního kola.

Do kategorie využitelnosti musíme zařadit i užitečnou hmotnost 563 kg u superbu a 760 kg (!) u Mondea.

Lidé v tísni střední třídy

ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty Pohodlí pro posádku poskytují oba vozy srovnatelný, ovšem až na dvě výjimky. Superb sice na hlavu poráží Mondeo (a nejen Mondeo) podélnou prostorností na zadních sedadlech, v šířkové disciplíně ale na témže místě ztrácí. Prakticky se nic neděje, trojice dospělých osob vzadu nejezdí až tak často, ale šířka 1450 mm oproti 1510 mm u Mondea už je znát.

Hýčkatelé vlastních kolen ale budou nadšeni: kombi od Škodovky nezůstává nic dlužno pověsti první generace ani současné verzi sedan a umožňuje i modelkám a basketbalistům bezpečný přehoz jedné nohy přes druhou.

Střednětřídní pohony – čekání na modernizaci

Ke srovnání jsme záměrně vybrali potenciálně nejprodávanější motorizace, tedy přeplňované vznětové dvoulitry o shodném maximálním výkonu 103 kW. Oba agregáty mají už leccos za sebou.

Čtyřválec TDI v Superbu je zástupcem postupně opouštěné technologie čerpadlo-tryska a typické znaky této technologie jsou na něm znát: Ač je odhlučnění asi nejlepší, které jsme u tohoto motoru zažili, přesto jsou studené starty stále dobře slyšitelné pro okolí i posádku. Také počátek činnosti turbodmychadla okolo 1800 otáček je znát mírou blízkou nakopnutí. Celek vůbec není nepříjemný, pro vůz střední třídy ale určitě existují komfortnější naladění. Hodně kladných bodů ale stále získává spotřeba, která se bez jakýchkoli problémů drží okolo šestilitrové hranice.

Také motor Duratorq TDCi v Mondeu čeká zakrátko modernizace, odvádí ovšem precizní práci. Pozitivem je menší hlučnost a méně znatelná turboprodleva, naopak spotřebu jsme pod hranicí 6,5 l/100 km udržovali jen za cenu dynamických ústupků. U Mondea ale potěší větší palivová nádrž (70 vs. 60 l) i papírově lepší zrychlení 0-100 km/h (9,8 vs. 10,5 s).

Řidič a jízda

Na pohled těžkopádnější Mondeo překvapí: Kombinace komfortu a současně stability v zatáčkách bere dech i po několika letech na trhu. Superb je v tomto ohledu přímočarý – nejlépe s ním je na rychlé dálnici, v kombinaci s 18palcovými koly ovšem nedělá ostudu ani v zatáčkách, v porovnání se Fordem je znát tvrdší odpružení, především na příčných nerovnostech byste nehádali, že sedíte ve střední třídě.

ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty Pocity řidiče záleží na preferencích: Mondeo nabízí menší volant (360 vs. 380 mm), Superb zase zřetelně lepší řazení. Multifunkční prvky na volantu se nám subjektivně zdály srovnatelně intuitivní, preference barevného (Mondeo) nebo černobílého (Superb) displeje mezi centrálními přístroji považujeme také spíše za věc osobního vkusu.

Hodnotné materiály v interiéru, sedadla neunavující ani při delší jízdě a víceméně intuitivní ovládání jsou oběma vozům společné.

Kolik

Komplikované ceníky obou modelů neumožňují postavit proti sobě zcela rovnocenné nabídky, určité srovnání ale poskytují. Zatímco Superb boduje relativně malým příplatkem (20 tisíc korun) za verzi Combi a především možností pohonu všech kol, Mondeo má výhodu nižších základních cen. Znát je to především u srovnání Mondea s akčním stupněm výbavy Enterprise s testovaným Superbem Combi Ambition. Základní cena 689.900,- Kč u Mondea totiž zahrnuje mj. i elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a polokožené čalounění, za což se i u Superbu s cenou 735.900,-Kč musí dále připlácet.

Ceny a výbava [Kč] Mondeo Superb
Výbava Enterprise Ambition
Základní cena v dané výbavě 689.900,- 735.900,-
Čelní, boční a hlavové airbagy S S
Boční airbagy vzadu - 7.100,-
ABS + ESP S S
Kolenní airbag řidiče S S
Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče S 26.200,-
Volant a řadicí páka potažená kůží S S
Automatická duální klimatizace S S
Elektricky ovládané střešní okno(*el. ovl. panoramatická střecha) 24.900,- 29.200,-*
Autorádio s CD S S
DVD navigační systém, velký barevný displej 62.000,- 39.340,-
Metalický lak 14.500,- 15.200,-
Vstup do vozu a startování bez použití klíče 14.000,- -
Elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu S S
Kola z lehkých slitin 16" S S
Kola z lehkých slitin 17" 11.000,- 9.100,-
Elektricky ovládaná a sklápěná zrcátka s vyhříváním S S
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel 10.800,- S
Vyhřívání a ventilování předních sedadel 33.800,- -
Vyhřívání zadních sedadel 8.900,- 6.000,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu i vpředu 12.900,- 8.100,-
Bi-xenonové světlomety S S
Vyhřívané čelní sklo S -
Tempomat S S
Adaptivní tempomat 29.200,- -
Polokožené čalounění S 50.400,-
Páté dveře otevírané elektricky - 10.000,-

Ale Mondeo si nezaslouží jen pochvalu – onen velký barevný multifunkční displej mezi půlotáčkoměrem a rychloměrem je sice od výbavy Titanium v ceně, ale za DVD navigaci s barevnou obrazovkou chce Ford závratných 62 tisíc, přičemž u Superbu vyjde totéž na 39 tisíc. Za parkovací senzory vpředu i vzadu chce Ford 13 tisíc a Škoda 8 tisíc….a tak bychom mohli pokračovat.

Závěr

Oba vozy jsou si rovnocennými soupeři, což by před 10 lety neřekl nikdo ani ve Ford of Europe, natož v Mladé Boleslavi.

Mondeo vyniká vyvážeností, klidnějším motorem, snadností řízení a komfortem. Zavazadlový prostor je především pohodlný a díky zcela hladké podlaze dobře využitelný pro větší předměty.

Superb je králem v disciplíně spotřeby, kvality sedadel, podélného prostoru, odstupňování převodovky, kladem je také možnost pohonu všech kol. Zavazadelník je lépe přístupný a objektivně objemnější.

V celkovém porovnání tedy bude rozhodující především účel využití vozu: Superb s jasnou inklinací k pohodlí na zadních sedadlech bude dobrou volbou pro firemní vozové parky se zaměřením na rychlé delší přesuny, doménou Mondea bude i nadále pohodlí a všestrannost pro rodinu i práci.

ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty ford skoda superb mondeo testy vyssistredni srovnavacitesty
 

Škoda Superb Combi 2,0 TDI

Plusy

  • Úsporný motor
  • Snadné řazení
  • Možnost pohonu všech kol
  • Podélný prostor, zvláště vzadu
  • Kapacita zavazadlového prostoru
  • Kvalita zpracování interiéru

Minusy

  • Tvrdý podvozek
  • Hlučnost motoru
  • Členité dno zavazadlového prostoru
  • Malá vnitřní šířka

Ford Mondeo kombi 2,0 TDCi

Plusy

  • Tichý a pružný motor
  • Pohodlný a kvalitně zpracovaný interiér
  • Vnitřní šířka
  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Variabilita zavazadlového prostoru

Minusy

  • Ceny některých příplatkových výbav
  • Citlivost spotřeby na dynamiku jízdy
Ondřej Šuch
Model Ford Mondeo Škoda Superb
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1740 - 2240 320 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.9 / 6.2 7.7 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 1733 633 / 1865
Objem nádrže (l): 70 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 760 1569 / 563
Rozměr pneu: 235/45 R17 225/40 R18
Ford Mondeo
Škoda Superb
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830 4838
b) šířka (mm): 1886 1817
c) výška (mm): 1512 1510
d) rozvor (mm): 2850 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1579 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1595 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1160 810 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 1000 770 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000 990
k) šířka vpředu (mm): 1510 1490
l) šířka vzadu (mm): 1520 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520 520
délka sedáku vzadu (mm): 500 480
výška opěradla vpředu (mm): 620 640
výška opěradla vzadu (mm): 630 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano