Test Auto.cz

Subaru BRZ AT – Automat ano/ne?

26.5. 2014
Verdikt
 

Subaru BRZ respektive jeho dvojče Toyotu GT86 jsme testovali již několikrát. Ne však s automatickou převodovkou a továrními úpravami jako nyní. Jak se tím vůz změnil?

Znáte ten pocit, kdy přicházíte k dobře známému automobilu, který však vypadá přitažlivěji, než jste si pamatovali? Chodíte kolem něj a zkoumáte, čím to vlastně je. Někdy k tomu stačí opravdu jenom drobnosti – což je přesně případ tohoto Subaru BRZ. Několik tmavých lišt z nabídky doplňků STI z vozu udělalo o kus atraktivnější stroj.

Celkovému dojmu přidávají i příplatkové masivní koncovky výfuku, které přibarvují zvukový doprovod a zároveň vypadají skvěle, i když podle jejich průměru byste tipovali, že má BRZ alespoň šest set koní. Bohužel nepříliš efektní sedmnáctipalcová kola automobilu zůstala. Celkově je však vzhledový paket mnohem povedenější, než teatrální verze Aero pack u Toyoty GT86.

Uvnitř vozu stále vládne onen minimalistický styl, který se přesně hodí k tomuto typu sportovního vozu. Středobodem interiéru je skvělá sedačka řidiče a tak akorát velký i tlustý volant. Tyhle dvě věci se podílejí na perfektní pozici řidiče, kterou oceníte hned v první zatáčce. Zadní sedadla jsou pak spíše nouzová a budete je obsazovat jenom výjimečně, přičemž v takovou chvíli se musejí přizpůsobit i cestující vpředu.

obrázek [600 x 402]  

Potěší rozumně veliký zavazadelník, do kterého se bez problémů vejdou zavazadla na týdenní dovolenou ve dvou lidech. Nějaký zápor se ovšem uvnitř BRZ rovněž najde, stačí, aby se setmělo. Celý interiér včetně budíků totiž září červeně s výjimkou zeleně svítícího autorádia, což oko estéta jistě neohodnotí kladně.

Novinkou je řadicí páka, tedy v tomto případě spíše volič převodovky, který se jako řadička jenom tváří. Na první pohled to tedy vypadá, že stále řadíte manuálně, chybí však spojkový pedál. Malé kupé by mělo dobře vypadat, což se podle nás i nadšených reakcí okolí tomuto Subaru daří, hlavně by ale mělo skvěle jezdit. Dost tedy bylo statického popisu, chová se tohle auto jinak než zbylá BRZ?

Motor a převodovka

Podle puristů automatická převodovka do malého a lehkého sportovního vozu nepatří, jaká je však praxe? Subaru BRZ dostalo šestistupňový automat s klasickým hydrodynamickým měničem točivého momentu a možností řadit páčkami pod volantem. Co se týče řazení vyšších stupňů, zejména ve sportovním režimu tento úkon probíhá příjemně rychle a nerušivě. Potěší i to, že v manuálním režimu automobil nepřeřadí ani v omezovači otáček.

Bohužel, tím jsou plusy převodovky sečteny. Je třeba říci, že sportovní charakter auta tento automat úplně neničí, náročného řidiče ale nemá šanci uspokojit. Řazení v běžném módu často cuká a i v manuálním režimu jasně cítíte, jak se výkon vytrácí někde v měniči, který neustále klouže. Reakce na povely páčkami jsou opožděné a nepřesné. Transmise se sice snaží dávat při podřazování meziplyny, dělá to však zhruba stejně zdatně jako řidič, který se tuto techniku v autě s manuální převodovkou teprve učí.

obrázek [600 x 367]  

A to není všechno, pro dynamiku vozu v přímce jsou omezující ještě delší převody než u manuálu, kde se nám už i tak zdály dosti dlouhé vzhledem k vysoko položenému maximu točivého momentu. Navíc když se probíjíte otáčkami na plný plyn, tak v místě, kde má křivka výkonu i točivého momentu propad, tedy zhruba okolo čtyř tisíc otáček, proklouzne měnič převodovky ve snaze zakrýt tyto nedostatky v naladění motoru, což v době dnešních dvouspojkových skříní působí trochu archaicky. Při 130 km/h točí motor zhruba 2800 otáček za minutu na šestý převodový stupeň a automobil spotřebovává okolo 7,5 litru na 100 km. Po týdenním testu jsme naměřili spotřebu 10,9 l, to jsme si však často a řádně vychutnávali dynamiku auta.

Motor Subaru BRZ budete milovat, pokud s ním budete jezdit nad 5000 otáček. V tu chvíli zažijete gradaci výkonu u červeného pole, dostanete brilantní reakce na pobídnutí pedálem plynu, budete se kochat charakterem a s příplatkovým koncovým tlumičem výfuku i zvukem plochého atmosférického čtyřválce, který má maximální výkon 147 kW v 7000 otáčkách za minutu. Problémem je však naladění agregátu ve středním pásmu, tam motor působí líně a neochotně. V nízkých otáčkách je agregát poměrně živý, jak jej však postupně vytáčíte, tak v oblasti mezi třemi a pěti tisíci otáček se plynulá gradace výkonu velmi utlumí.

obrázek [600 x 477]  

Abyste neřekli, že jsme zhýčkaní a nechápeme atmosférické motory, tak například dvoulitr Skyactive od Mazdy je i v této fázi příjemně pružný, a to má přitom výrazně nižší výkon. Nemluvě o starších motorech stejného zdvihového objemu, například z předchozího Clia Sport. Ostatně maximum točivého momentu až v 6400 otáčkách za minutu také říká mnohé.

Tohle všechno může znít poměrně negativně, u lépe zpřevodovaného manuálu je však radost s motorem spolupracovat, tedy alespoň ve vyšších otáčkách. A opravdové kouzlo tohoto automobilu stejně musíte hledat ještě někde jinde.

Test 2013: Subaru BRZ – Každodenní dávka emocí


Fantastický podvozek se stal ještě lepším

Subaru BRZ bylo odjakživa neskutečně hravým, obratným a zábavným strojem, který dokázal napumpovat řidiči adrenalin do žil a maximálně jej pobavit i v běžných rychlostech. Neudělaly úpravy podvozku z automobilu sterilnější řidičský nástroj? Nebojte, v reálu jsme objevili soubor excelentních funkčních úprav. Začíná to již při běžné klidné jízdě. Auto přesně kopíruje nerovnosti silnice, výmoly však filtruje bez nepříjemných rázů. Jde jasně cítit, že BRZ je tužší, takže se při tlumení tolik neotřásá a zvládá horší silnice s větším nadhledem. I díky tomu není auto nepohodlné, ačkoliv jste v kontaktu s každým kamínkem na silnici.

Úpravy jdou poznat i v zatáčkách, do kterých se tohle Subaru vrhá ještě ochotněji a udržuje si v nich dobrou přilnavost navzdory poměrně levným pneumatikám Michelin. Pokud tedy chcete, můžete s BRZ jezdit překvapivě rychle a čistě, řidič tohoto auta se však bude chtít hlavně bavit rozevlátostí. Pak není problém na jednoduché pobídnutí odstavit záď a užívat si snadno kontrolovatelných smyků. To všechno lze stejně jako u běžné verze zvládat i v nízkých, snad až městských rychlostech, bez obav z nepříjemného výletu mimo silnici.

obrázek [600 x 348]  

Filozofie tohoto vozu tedy zůstala zachována, jenom je všechno přesnější a podstatně vypilovanější. Kontrola nad automobilem je jednoduše dechberoucí a vůbec nevadí, že řízení má elektrický posilovač. Vy totiž cítíte každý pohyb auta v celém svém těle, jak ze sedačky putují informace k vaší míše. A ve výsledku i ten volant mnoho napoví – například při začínajícím smyku sám lehce naznačí kam kontrovat, což nám dává vzpomenout na starší sportovní vozy, které v těchto situacích naznačovaly velmi vehementně.

Subaru BRZ jednoduše vyvolává úsměv na tváři řidiče a svou snadno dostupnou hravostí i komunikací s řidičem dokáže ohromit. Podvozek je perfektně vyvážený a auto celkově působí jako ideální nástroj pro toho, kdo se chce naučit ovládat sportovní automobil se zadním pohonem.

Závěr

Poselství je v tomto případě jasné. Pokud rádi řídíte, zejména trochu ostřeji, Subaru BRZ vás nezklame. Byla by škoda nepoznat, v čem tkví kouzlo tohoto vozu. Na druhou stranu, není to automobil pro každého. Jeho zaměření je dost jednoznačné směrem k jízdním zážitkům, zatímco takové odhlučnění pokulhává. Pohonné ústrojí má navíc také své mouchy, jakkoliv ve výsledku umí i nadchnout, pokud jej tvrdě ždímáte.

Nám to ovšem moc nevadí, a pokud to máte podobně, dovolte jednu radu. Kupte si tenhle automobil raději s manuální převodovkou a za ušetřené peníze si pořiďte podvozkové úpravy námi testovaného vozu – stojí to opravdu za to! Zábavnější svezení pod milion korun se totiž hledá jen těžko...

obrázek [600 x 367]  

Nejlevnější verze modelu709.000 Kč (Active 2.0/147 kW)
Základ s testovaným motorem849.000 Kč (Sport AT 2.0/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou955.592 Kč (Sport AT 2.0/147 kW)

Subaru BRZ: Vše na jednom místě


Plusy

  • Perfektní ovladatelnost
  • Pozice za volantem
  • Funkční příplatkové úpravy
  • Vyvážení podvozku
  • Řízení

Minusy

  • Chování motoru ve středních otáčkách
  • Pomalu reagující převodovka
  • Dlouhé zpřevodování
  • Absence parkovacích čidel
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru BRZ AT

Cena v základní výbavě: 849 000 Kč Cena v testované výbavě: 955 592 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 17” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, xenonové světlomety, zadní diodové svítilny, automatická klimatizace, autorádio, bluetooth, přípojka USB, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.000,-), flexibilní výztuha podvozku (+ 13.423,-), podélná zadní ramena s unibalem (+ 5.989,-), sada zadních ramen s unibalem (+11.979,-), sportovní tlumič výfuku (+17.585,-), STI spoiler předního nárazníku (+9.583,-), STI boční prahové lišty (+15.572,-), STI spoiler zadního nárazníku (+8.386,-), STI Gurneyho klapka – odtrhová hrana na křídle (+4.170,-), flexibilní rozpěrná tyč (+7.905,-).

Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
Technické údaje
Motor Subaru BRZ AT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 - 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Emise CO2:223
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 243 / 330
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1328 / 372
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1285
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Subaru BRZ AT – Automat ano/ne?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Subaru BRZ tS opět přijíždí místo očekávaného STI Subaru BRZ tS opět přijíždí místo očekávaného STI

Subaru odhaluje ostřejší verzi svého kupé BRZ a opět sahá…

Subaru BRZ po lehkém omlazení designu i techniky (+video) Subaru BRZ po lehkém omlazení designu i techniky (+video)

Subaru si pro kupé BRZ modelového roku 2017 připravilo…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…