TEST Subaru BRZ AT – Automat ano/ne?
Znáte ten pocit, kdy přicházíte k dobře známému automobilu, který však vypadá přitažlivěji, než jste si pamatovali? Chodíte kolem něj a zkoumáte, čím to vlastně je. Někdy k tomu stačí opravdu jenom drobnosti – což je přesně případ tohoto Subaru BRZ. Několik tmavých lišt z nabídky doplňků STI z vozu udělalo o kus atraktivnější stroj.
Celkovému dojmu přidávají i příplatkové masivní koncovky výfuku, které přibarvují zvukový doprovod a zároveň vypadají skvěle, i když podle jejich průměru byste tipovali, že má BRZ alespoň šest set koní. Bohužel nepříliš efektní sedmnáctipalcová kola automobilu zůstala. Celkově je však vzhledový paket mnohem povedenější, než teatrální verze Aero pack u Toyoty GT86.
Uvnitř vozu stále vládne onen minimalistický styl, který se přesně hodí k tomuto typu sportovního vozu. Středobodem interiéru je skvělá sedačka řidiče a tak akorát velký i tlustý volant. Tyhle dvě věci se podílejí na perfektní pozici řidiče, kterou oceníte hned v první zatáčce. Zadní sedadla jsou pak spíše nouzová a budete je obsazovat jenom výjimečně, přičemž v takovou chvíli se musejí přizpůsobit i cestující vpředu.
Potěší rozumně veliký zavazadelník, do kterého se bez problémů vejdou zavazadla na týdenní dovolenou ve dvou lidech. Nějaký zápor se ovšem uvnitř BRZ rovněž najde, stačí, aby se setmělo. Celý interiér včetně budíků totiž září červeně s výjimkou zeleně svítícího autorádia, což oko estéta jistě neohodnotí kladně.
Novinkou je řadicí páka, tedy v tomto případě spíše volič převodovky, který se jako řadička jenom tváří. Na první pohled to tedy vypadá, že stále řadíte manuálně, chybí však spojkový pedál. Malé kupé by mělo dobře vypadat, což se podle nás i nadšených reakcí okolí tomuto Subaru daří, hlavně by ale mělo skvěle jezdit. Dost tedy bylo statického popisu, chová se tohle auto jinak než zbylá BRZ?
Motor a převodovka
Podle puristů automatická převodovka do malého a lehkého sportovního vozu nepatří, jaká je však praxe? Subaru BRZ dostalo šestistupňový automat s klasickým hydrodynamickým měničem točivého momentu a možností řadit páčkami pod volantem. Co se týče řazení vyšších stupňů, zejména ve sportovním režimu tento úkon probíhá příjemně rychle a nerušivě. Potěší i to, že v manuálním režimu automobil nepřeřadí ani v omezovači otáček.
Bohužel, tím jsou plusy převodovky sečteny. Je třeba říci, že sportovní charakter auta tento automat úplně neničí, náročného řidiče ale nemá šanci uspokojit. Řazení v běžném módu často cuká a i v manuálním režimu jasně cítíte, jak se výkon vytrácí někde v měniči, který neustále klouže. Reakce na povely páčkami jsou opožděné a nepřesné. Transmise se sice snaží dávat při podřazování meziplyny, dělá to však zhruba stejně zdatně jako řidič, který se tuto techniku v autě s manuální převodovkou teprve učí.
A to není všechno, pro dynamiku vozu v přímce jsou omezující ještě delší převody než u manuálu, kde se nám už i tak zdály dosti dlouhé vzhledem k vysoko položenému maximu točivého momentu. Navíc když se probíjíte otáčkami na plný plyn, tak v místě, kde má křivka výkonu i točivého momentu propad, tedy zhruba okolo čtyř tisíc otáček, proklouzne měnič převodovky ve snaze zakrýt tyto nedostatky v naladění motoru, což v době dnešních dvouspojkových skříní působí trochu archaicky. Při 130 km/h točí motor zhruba 2800 otáček za minutu na šestý převodový stupeň a automobil spotřebovává okolo 7,5 litru na 100 km. Po týdenním testu jsme naměřili spotřebu 10,9 l, to jsme si však často a řádně vychutnávali dynamiku auta.
Motor Subaru BRZ budete milovat, pokud s ním budete jezdit nad 5000 otáček. V tu chvíli zažijete gradaci výkonu u červeného pole, dostanete brilantní reakce na pobídnutí pedálem plynu, budete se kochat charakterem a s příplatkovým koncovým tlumičem výfuku i zvukem plochého atmosférického čtyřválce, který má maximální výkon 147 kW v 7000 otáčkách za minutu. Problémem je však naladění agregátu ve středním pásmu, tam motor působí líně a neochotně. V nízkých otáčkách je agregát poměrně živý, jak jej však postupně vytáčíte, tak v oblasti mezi třemi a pěti tisíci otáček se plynulá gradace výkonu velmi utlumí.
Abyste neřekli, že jsme zhýčkaní a nechápeme atmosférické motory, tak například dvoulitr Skyactive od Mazdy je i v této fázi příjemně pružný, a to má přitom výrazně nižší výkon. Nemluvě o starších motorech stejného zdvihového objemu, například z předchozího Clia Sport. Ostatně maximum točivého momentu až v 6400 otáčkách za minutu také říká mnohé.
Tohle všechno může znít poměrně negativně, u lépe zpřevodovaného manuálu je však radost s motorem spolupracovat, tedy alespoň ve vyšších otáčkách. A opravdové kouzlo tohoto automobilu stejně musíte hledat ještě někde jinde.
Fantastický podvozek se stal ještě lepším
Subaru BRZ bylo odjakživa neskutečně hravým, obratným a zábavným strojem, který dokázal napumpovat řidiči adrenalin do žil a maximálně jej pobavit i v běžných rychlostech. Neudělaly úpravy podvozku z automobilu sterilnější řidičský nástroj? Nebojte, v reálu jsme objevili soubor excelentních funkčních úprav. Začíná to již při běžné klidné jízdě. Auto přesně kopíruje nerovnosti silnice, výmoly však filtruje bez nepříjemných rázů. Jde jasně cítit, že BRZ je tužší, takže se při tlumení tolik neotřásá a zvládá horší silnice s větším nadhledem. I díky tomu není auto nepohodlné, ačkoliv jste v kontaktu s každým kamínkem na silnici.
Úpravy jdou poznat i v zatáčkách, do kterých se tohle Subaru vrhá ještě ochotněji a udržuje si v nich dobrou přilnavost navzdory poměrně levným pneumatikám Michelin. Pokud tedy chcete, můžete s BRZ jezdit překvapivě rychle a čistě, řidič tohoto auta se však bude chtít hlavně bavit rozevlátostí. Pak není problém na jednoduché pobídnutí odstavit záď a užívat si snadno kontrolovatelných smyků. To všechno lze stejně jako u běžné verze zvládat i v nízkých, snad až městských rychlostech, bez obav z nepříjemného výletu mimo silnici.
Filozofie tohoto vozu tedy zůstala zachována, jenom je všechno přesnější a podstatně vypilovanější. Kontrola nad automobilem je jednoduše dechberoucí a vůbec nevadí, že řízení má elektrický posilovač. Vy totiž cítíte každý pohyb auta v celém svém těle, jak ze sedačky putují informace k vaší míše. A ve výsledku i ten volant mnoho napoví – například při začínajícím smyku sám lehce naznačí kam kontrovat, což nám dává vzpomenout na starší sportovní vozy, které v těchto situacích naznačovaly velmi vehementně.
Subaru BRZ jednoduše vyvolává úsměv na tváři řidiče a svou snadno dostupnou hravostí i komunikací s řidičem dokáže ohromit. Podvozek je perfektně vyvážený a auto celkově působí jako ideální nástroj pro toho, kdo se chce naučit ovládat sportovní automobil se zadním pohonem.
Závěr
Poselství je v tomto případě jasné. Pokud rádi řídíte, zejména trochu ostřeji, Subaru BRZ vás nezklame. Byla by škoda nepoznat, v čem tkví kouzlo tohoto vozu. Na druhou stranu, není to automobil pro každého. Jeho zaměření je dost jednoznačné směrem k jízdním zážitkům, zatímco takové odhlučnění pokulhává. Pohonné ústrojí má navíc také své mouchy, jakkoliv ve výsledku umí i nadchnout, pokud jej tvrdě ždímáte.
Nám to ovšem moc nevadí, a pokud to máte podobně, dovolte jednu radu. Kupte si tenhle automobil raději s manuální převodovkou a za ušetřené peníze si pořiďte podvozkové úpravy námi testovaného vozu – stojí to opravdu za to! Zábavnější svezení pod milion korun se totiž hledá jen těžko...
Nejlevnější verze modelu | 709.000 Kč (Active 2.0/147 kW) |
Základ s testovaným motorem | 849.000 Kč (Sport AT 2.0/147 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 955.592 Kč (Sport AT 2.0/147 kW) |
Plusy
- Perfektní ovladatelnost
- Pozice za volantem
- Funkční příplatkové úpravy
- Vyvážení podvozku
- Řízení
Minusy
- Chování motoru ve středních otáčkách
- Pomalu reagující převodovka
- Dlouhé zpřevodování
- Absence parkovacích čidel
Foto: Petr Homolka