TEST Toyota GT86 Aero pack – Křídlo se slevou
Sportovní kupé Toyota GT86 přichází s novou verzí. Jmenuje se výmluvně Aero pack a od standardního provedení se liší aerodynamickým bodykitem. Upravené nárazníky, rozšířené prahy, polepy a hlavně velké křídlo tuto verzi viditelně odlišují od ostatních GT86. Má to ale jednu chybu – kola zůstávají stejná, takže se sedmnáctipalcové ráfky s pneumatikami 215/45 v blatnících trochu ztrácejí. Této Toyotě by určitě slušel širší postoj.
Naopak cenová politika je silnou zbraní Aero packu, „okřídlená“ GT86 totiž vyjde o 50.000 korun levněji! To proto, že výbava není tak rozsáhlá jako ve verzi Premium – chybí kožené čalounění, vyhřívání sedadel, bezklíčový vstup nebo tempomat, klimatizace je jenom manuální. Také přední světlomety jsou klasické halogenové. Tedy to všechno platí, pokud si GT86 odvezete ze showroomu. Testovaná GT86 Aero pack vznikla už v předstihu, a tak jde ve skutečnosti o verzi Premium s dodatečně namontovaným bodykitem. Nenechte se proto zmást fotkami.
Každopádně je přístup Toyoty sympatičtější než u Subaru. Jeho základní verze BRZ stojí sice ještě méně (709.000 Kč), má však „ošizenou“ techniku – chybí jí samosvorný diferenciál, má slabší brzdy, delší stálý převod a vyšší světlou výšku než plnotučná varianta Sport. Nic z toho se u Toyoty naštěstí nekoná.
To znamená, že GT86 s křídlem jezdí vlastně úplně stejně jako GT86 se standardním křidýlkem. Nejen, že je tato Toyota nejdostupnější zadokolkou na trhu, k této zásadní vlastnosti přidává výkonný atmosférický motor a dobře naladěný, hravý podvozek. Interiér je navržen účelně, nabízí anatomická sedadla s ideální oporou v zatáčkách, výborný výhled dopředu a do stran, přehledný přístrojový štít s dominantním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem, ale také jednoduchý a vhodně tvarovaný volant, nebo řadicí páku, která je doslova po ruce. S praktickou využitelností kupé je to trochu slabší, ale GT86 chce porážet hot hatche radostí z jízdy a nenapodobitelným vyvážením klasické koncepce, nikoliv přepravní kapacitou.
Způsob, jakým se GT86 nechá vodit, v dané cenové kategorii nemá srovnání. Řízení je osazeno elektromechanickým posilovačem, přesto je precizní a hlavně k rukám řidiče propouští informace o dění pod předními koly. Tato podstatná vlastnost se dnes bohužel i z rychlejších aut vytrácí, sportovní Toyota ji dosahuje díky klasické koncepci, která nevyžaduje zbytečné kompromisy v nastavení geometrie přední nápravy.
Podvozek je příjemně tuhý. Přestože se karoserie téměř nenaklání, jsou limity auta jasně čitelné a podvozek je velmi poslušný. Umí se samozřejmě vydat i vstříc nedotáčivosti, takové chování je ale vždy důsledkem řidičské chyby. S přetáčivými smyky to ale taky není nijak žhavé – stabilizační systém vás nikam nepustí a i po jeho deaktivaci se musíte snažit, abyste na suchu poslali GT86 do zatáčky opravdu dveřmi napřed.
Na vině je především atmosférický dvoulitrový motor se 147 kW a 205 N.m. Konkurenti mají pohonné jednotky větší a výkonnější, a tak si mohou k jízdě smykem pomoci přebytkem výkonu. Výsledkem bude powerslide, na který byste si u Toyoty měli nechat zajít chuť. Je to snad špatně? To určitě ne, GT86 naopak místo laciných efektů nutí řidiče pracovat na svých schopnostech a výměnou za to mu dává opravdové potěšení z jízdy, kterému se v pásmu do milionu korun dokáže přiblížit jedině Nissan 370Z.
Nejdiskutabilnějším bodem v tom celém proto nakonec zůstává motor. Ano, je silný, na sešlápnutí pedálu plynu reaguje rychle a dokáže se rozjet daleko za hranici 200 km/h. V přímém směru ale moc působivý není a plné akcelerace se dočkáte jedině tehdy, když budete správně pracovat s převodovkou. Zřejmě se proto nebudeme příliš mýlit, když prohlásíme, že s něčím silnějším nebo alespoň přeplňovaným pod kapotou by si tato Toyota našla cestu k širšímu okruhu zákazníků…
Nejlevnější verze modelu | 799.900 Kč (GT86 2.0 D-4S/147 kW Aero pack) |
Základ s testovaným motorem | 799.900 Kč (GT86 2.0 D-4S/147 kW Aero pack) |
Testovaný vůz s výbavou | 799.900 Kč (GT86 2.0 D-4S/147 kW Aero pack) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Pozice za volantem
- Řízení
- Hravost a čitelnost podvozku
Minusy
- Omezené možnosti individualizace
- Málo místa na zadních sedadlech
- Výkon v nižších a středních otáčkách
Foto: Petr Homolka