Renault Clio RS Ange & Démon – Belzebub junior

Renault Clio RS Ange & Démon – Belzebub junior

 
 
11.5. 2012 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Andělé si toho s démony pekelnými asi mnoho neřeknou, každopádně když zatouží po služebním autě, mají vybráno.

Na Cliu RS je něco přitažlivého, něco, co vás nutí o něm přemýšlet. A to, i když víte, že koupit sportovní třídveřový hatch ze segmentu Fabie za víc než 600 tisíc je čiré bláznovství.

Jenže přesně o to tu jde! Bláznovství mají rychlá Clia v žilách. Začalo to Cliem Williams v roce 1993: auto, co i s řidičem vážilo tunu, poháněl dvoulitr o výkonu 150 koní. Asi si umíte představit, jak to se sympatickým frantíkem cvičilo. O generaci později však přišlo doslova porno: šestiválcová verze s motorem uprostřed a pohonem zadních kol! Šíleně drahá hračka (svého času se prodávala za zhruba 1,3 milionu Kč) s motorem o výkonu 230 koní musela být krocena zkušenými pažemi, protože uměla nepěkně pozlobit. Ostatně, to je také důvod, proč jí inženýři do vínku nadělili „jen“ 230 koní (později 255), i když motor byl připraven poskytnout jich o padesát víc. Běžné Clio RS s příchodem druhé generace samozřejmě nezmizelo a figurovalo v nabídce dál, stále se starým dobrým čtyřválcovým atmosférickým dvoulitrem, nyní o výkonu 170 koní.

V roce 2006 přišla třetí generace Clia a s ní také třetí ereso. Jeho 197 koní měl na svědomí stále technicky vyspělý atmosférický dvoulitr. A ten, známý i pod kódovým označením F4R, je pod kapotou pořád, i když výkon se posunul o jedno trojspřeží výše na 201 koní. Renault udává 203 koní, přesný přepočet 147,5 kW do koní je ale 201 (zaokrouhleno nahoru). Triga sem, triga tam...Clio RS zkrátka zůstává své. A to tu jde.

obrázek [600 x 275]

A tím se vlastně vracíme k tomu bláznovství. Unie nám diktuje maloobjemové motůrky s turbodmychadly, to aby z výfuků plynul jen rajský plyn a ne to ošklivé CO2, které produkují větší atmosférické motory. Atmosfér ubývá rychlým tempem (mimochodem, dejte syna vyučit automechanikem, na výměnách turbokompresorů v budoucnu trhne jmění), ještě drastičtější je to však u sportovních aut. Ta totiž mohou mít v papírech napsanou zázračnou spotřebu a vy máte pod pravým chodidlem vždy říznou porci newtonmetrů, takže si svojí oblíbenou okresku si můžete dát komplet na pětku.

Kdo by tedy chtěl auto s dvoulitrovou atmosférou, jedním z nejtočivějších čtyřválců dneška?

Jen blázen...?

Rozhodně ne! Tenhle Renault se totiž dokáže vrýt pod kůži, tak jako piják nasaje inkoustovou skvrnu. Pro ty mladší, co nevědí, o čem je řeč: Ta kára umí vzbudit závislost! A stačí jen tak málo – mít rád auta a chtít se bavit.

Zajímavá na Cliu je jeho každodenní použitelnost. Motor má dostatek síly i v nízkých otáčkách, spojka není nikterak záludná a řízení je sice tužší, ale tak nějak správně, takže vám to ani nepřijde. Kdo by si také zoufal na příliš sportovní posilovač, když má v dlaních jeden z nejlepších volantů s barevně vyšitým proužkem na jeho vrcholu? Ano, přiznávám, to je jen taková frajeřinka, ale vypadá to dobře.

V zatáčkách se řízení s řidičem nepere, za což vděčí vylepšenému McPhersonu s odděleným rejdovým čepem. Atmosférických 200 koní je na přední nápravu právě tak akorát, abyste si užívali bez nutnosti přemýšlet, kdy že to vlastně můžete zamáčknout plyn do podlahy. Podvozek je bez přehánění skvělý, to co umí u RenaultSportu s torzkou na zadní nápravě, je na hlubokou poklonu. Komfort jízdy sice není přehnaně velký, RS tu však není od toho, aby si vás hýčkalo. Tlumiče jsou naštěstí poměrně chápavé a tak průjezd městem není za trest. Sportovně tuhý podvozek se vám za trpělivost odvděčí hned za hranicemi města. Zákruty vykružuje s jistotou supersportu, má až nepochopitelně mnoho gripu a nebojí se jej použít. Hravost zadní nápravy, známá třeba z Twinga RS, sice trochu vymizela, za vrchovatou porci jistoty a až absurdních rychlostí na vrcholu zatáčky to ale stojí.

Tělo v tu chvíli podrží skvělé skořepiny od Recara, které jsou v autě připevněny hodně vysoko, a bohužel s tím nejde nic dělat. Tolik adheze a k tomu poloha jako na kozlíku... Zvyknete si, ale oproti ostrému Cliu je pozice třeba v takové Octavii úplně formulová. Aspoň že hliníkové pedály jsou opět bez kompromisu, stejně jako brzdy. Čtyřpístková přední Bremba nevadnou a umí se do kotoučů zakousnout opravdu pořádně, navíc se dají moc pěkně dávkovat.

obrázek [600 x 344]

Jeden manévr se Cliu RS nelíbil a dokázalo mě při něm docela vystrašit – rychlá změna pruhu, ideálně kombinovaná s brzděním. Znáte to, předjíždíte a ono tam něco vyjede, proto je třeba se co nejrychleji schovat do bezpečí. Po změně pruhu se však v Cliu probudí přehnaná hravost a auto se nehezky zavlní, což jinak nemá v povaze.

Motor je jedním z největších otazníků – dokáže si i po letech ve službě obhájit své místo na slunci? Za sebe bez rozmýšlení říkám, že ano. Někomu se nemusí líbit jeho zvuk ve vysokých otáčkách, mě se naopak závoďácké sýpání a kovové rezonování (ale takové to „drsňácké“) líbí. Taky mám rád, když se o zvukový efekt spravedlivě dělí motor a výfuk. Hodně znát je na projevu motoru plynulé časování ventilů, protože umí být jak beránek, tak vlk.

Prvním zvířetem je ve městě nebo při stovce na dálnici, zkrátka tam, kde od něho nic nečekáte. Budete jezdit za osm litrů, a když nevytočíte motor nad čtyři tisíce, ani si nevšimnete, s kým máte tu čest.

Rostoucí otáčky mění beránka ve vlka. Točivý moment 215 Nm vrcholí při 5.400 min-1, výkon při 7.100 min-1 a čtyřválec můžete hnát až k 7.500 otáčkám, elektronika vám však přeřazení doporučí již dříve. Spotřeba v tom případě utíká na dvojnásobek té předchozí. Poslední tři tisíce otáček si auto vysloveně užívá, do dlaní vám přes volant prostupují drobné vibrace a Clio RS pádí splašeně vpřed. Jo, takhle vypadá auto pro řidiče!

obrázek [600 x 414]

Jen kdyby byla pro řidiče i převodovka. Dlouhá řadička je zřejmě poctou pravěkým lidem, protože velmi silně připomíná kyj. Překvapivé jsou proto její krátké dráhy a docela dobře vymezená kulisa. Jednotlivé rychlosti však zapadají s trochu větší nevolí, než by bylo milé, takže je potřeba vynaložit trochu více síly a nic moc si nedělat ani z gumové mezipolohy a dorazů. Převodovka je celkově na trojčičku, zato její poskládání nakrátko se povedlo na jedničku s hvězdičkou.

Vidíte, málem jsem zapomněl na interiér. Jeho relevantní čísti, tedy pedály, volant, řadičku a sedadla jsme už probrali, no a ten zbytek...vás vlastně ani zajímat nemusí. Uf, dobře jsem z toho vybruslil, skoro jsem musel říct, že interiér vypadá jako z nějakého vytuněného low-cost modelu.

Anděl a démon

Matně rudé Clio RS vypadá opravdu uhrančivě, nevšední šatičky v podobě černých kol a červené matné karoserie francouzskému hot-hatchi prostě sluší. Matně rudý ďáblík je jedním z 666 vozů, které budou v edici Ange & Démon vyrobeny. Vzhledem k nízkému počtu kousků se na náš trh dostane jen pětice těchto aut, takže majitel bude mít opravdu exkluzivní auto. Vždyť i prodeje Ferrari se ročně počítají na desítky.

Speciálnost edice spočívá jednak v premiérové aplikaci matného laku (šedý, červený a bílý lak) v kombinaci s černou střechou, připlatit si však můžete třeba i za podvozek Cup (15.200,- Kč), černá osmnáctipalcová kola „Interlagos“ (4.100,- Kč), rudě lakované třmeny Brembo nebo poprvé v Cliu RS i za kožená skořepinová sedadla Recaro (15 tisíc Kč).

obrázek [600 x 371]

Interiér obsahuje například hands-free kartu, rádio Bluetooth® Plug & Music, automatickou klimatizaci nebo elektricky sklopná zpětná zrcátka. Zákazníci kupující Clio RS Ange & Démon si budou moci vybrat bez příplatku mezi RS Monitorem, vestavěným telemetrickým počítačem Renault Sport či integrovaným navigačním systémem Carminat TomTom Live. Nechci vám radit, ale největší smysl mi dává bez diskuze navigace. Alespoň se při cestě na okruh neztratíte a „géčka“ vám umí změřit i mobil.

Clio RS v této speciální edici nejen dobře vypadá, ale také skvěle jezdí. Když odhlédneme od jednoduššího interiéru, přimhouříme oko nad řazením a ani poměrně vysoká konečná cena není problém, bude vám přítelkyně nákup Clia RS místo něčeho praktičtějšího, kam se vejde i kočárek, jen těžko vymlouvat. Ostatně - třeba jí přesvědčíte tím stylovým matným lakem!

Druhý pohled (Jiří Červenka)
Clio RS. Sednete do něj a vidíte nijak skvěle zpracované, ne moc prostorné a docela drahé auto. Ve městě je nepohodlné, na dálnici hlučné. Jenže pak přijde sjezd... Já vím, že se tomu těžko věří, ale měřeno kvalitou interakce s řidičem a schopnostmi při ostré jízdě nabízí malý Renault víc než mnohá auta s dvojnásobnou cenovkou. Na křivolakých okreskách se špatným povrchem ohromí vertikální stabilitou hodnou soutěžáckého speciálu (Renaultsport na tlumičích nešetří), předními koly se drží i děravého asfaltu jako Vít Bárta poslaneckého mandátu a zadními dělá to, co mu poručíte správně načasovaným odstavením plynového pedálu. A ještě něco. V reálném světě je Clio RS mnohem rychlejší, než by se zdálo podle jeho parametrů. Mezi malými hot hatchi představuje ostré Clio totéž, co dřívější Evo mezi rychlými čtyřkolkami – není ani nejrychlejší, ani nejhezčí, ani nejkomfortnější, ale svezení s ním je zdaleka největší nářez.
Třetí pohled (Lukáš Vaverka)
Clio RS, to je pro mě hlavně dvoulitrový atmosférický motor. Přiznám se rovnou, s žádným RenaultSportem jsem neměl dosud zkušenost, a tak jsem umění ladičů z Dieppe odhalil až teď. Z pohledu do tabulek se zdá, že by měl být zaměřený výhradně na jízdu v co nejvyšších otáčkách. Nic ale není od pravdy dál, kdyby byly všechny dvoulitry tak silné napříč celým spektrem otáček, budou turbomotory těžko hledat uplatnění.
Podvozek si netroufnu po pár kilometrech hodnotit, a tak se už zastavím jen u designu. Matný lak je šikovný nápad, škoda, že se nenabízel už s původním designem přídě. Ano, kdysi bylo Clio III pěkným autem, trochu seriózním a trochu dravým. Po faceliftu vypadá spíš jako rozšlápnutá žába. Naopak interiér se v poslední pětiletce nezměnil, a to je škoda. Vím, že na interiér sportovní auto nejezdí, ale auto za 600 tisíc by si zasloužilo vyspělejší design a promyšlenější ergonomii. Tak snad za rok, za dva, s novou generací...
První cena vozu554.900,- Kč (Clio R.S., 148 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací554.900,- Kč (Clio R.S., 148 kW)
Základní cena testovaného vozu639.900,- Kč (Clio R.S. A+D, 148 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků689.300,- Kč (Clio R.S. A+D, 148 kW)

Plusy

  • Přesné a dobře vyvážené řízení
  • Účinné brzdy
  • Výborné sportovní sedačky
  • Výkonný atmosférický motor
  • Skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nesportovní řazení
  • Vyšší posaz za volantem
  • Nevalná ergonomie ovladačů na palubní desce
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio RS Ange & Démon

Cena v základní výbavě: 639 900 Kč Cena v testované výbavě: 688 400 Kč

Základní výbava:čelní, boční a okenní airbagy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBV, elektronický stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém ASR a kontrola nedotáčivosti CSV, ISOFIX, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické uzamykání dveří za jízdy, tempomat s omezovačem rychlosti, elektronický posilovač řízení s variabilním účinkem, multifunkční displej, palubní počítač, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově nastavitelný volant, 17palcové disky z lehké slitiny, autorádio s CD a MP3 přehrávačem, ovládáním na volantu a 6 reproduktory, tempomat, sada na opravu pneumatiky, dešťový a světelný senzor, mlhovky, zatmavená zadní boční okna, kožené čalounění.

Výbava testovaného vozu:Černá 18“ kola, sedadla Recaro, kožené čalounění

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio RS Ange & Démon
Typ motoru: 1
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 215 / 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 6.4 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1240 / 450
Rozměr pneu:215/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4017
b) šířka (mm): 1717
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio RS Ange & Démon – Belzebub junior







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

Video: Zajíc jako účastník rallye Video: Zajíc jako účastník rallye

Velikonoční svátky jsou v plném proudu a jedním z jejich…

 



 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Smutný konec má téměř měsíční pátrání po osmadvacetiletém Michalovi T. z Trutnova. Mladíka našla mrtvého jeho…

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu! Zohyzdila si obličej a přišla o dva zuby!

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu!…

Zpěvačka kapely Peter Bič Project, kterou proslavil hit Hey Now, Victoria měla ve čtvrtek nehodu na kole!…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i badminton, posilovna NE

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i…

Když byl ještě ve Spartě, dávali jsme mu přezdívku třeba Duracell. Jeho „supermanství“ už si všimla i náročná…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…