Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Forester 2,0 XS - Úspěšná transplantace srdce

Aleš Jungmann
Diskuze (113)
Forester 2011 právě prošel modernizační kúrou. Motor zcela nové generace však vidět není.

Forester vypadá na obrázcích v podstatě stejně jako benzinová verze testovaná naší redakcí před třemi lety. Při detailnějším průzkumu drobné rozdíly odhalíte, ten nejzásadnější se ale ukrývá pod kapotou.

Celkem velkému SUV se stálým pohonem všech kol klasické subaří koncepce aktuální facelift prospěl. Na první pohled se nic klíčového nezměnilo a přece soubor změn přispívá k pocitu dospělejšího celku.

Nově tvarovaná je maska chladiče uvnitř je nová jednotka dvouzónové klimatizace, modernější displej rádia, horní díl palubní desky z měkčeného plastu nebo nové barevné sladění interiéru.

Výborně čitelné optitronové přístroje (standard pro vyšší verzi výbavy XS) nahrazují lehce pouťový konvenční přístrojový štít. Sedmnáctipalcová kola dostala pozměněný design a vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED blikači jsou nyní optimalizovaná pro co nejnižší aerodynamický odpor (i hluk).

 

Palubní počítač zůstává poněkud méně inteligentní, nabízí jen ujetou vzdálenost plus průměrnou a okamžitou spotřebu přičemž například dojezd chybí úplně. A to je škoda, protože ve spojení s digitálním zobrazením plnosti palivové nádrže (plný stav indikuje dvanáct obdélníčků) nemáte tak úplně přesný přehled o dojezdu. Jeden čtvereček totiž zastupuje zhruba pět litrů benzinu a tedy dojezd přibližně 60 kilometrů. Zato můžeme okamžitou spotřebu a její relativní stav ke dlouhodobému průměru sledovat na ručičkovém ukazateli; který je však dublován okamžitou spotřebou na palubním počítači. Původní, velice dobře čitelný (ručička při indikaci opisovala úhel větší než 90 stupňů) ukazatel stavu paliva se nám líbil více.

Zachováno zůstalo i nepohodlné ovládání pomocí kolíčků umístěných mezi budíky stejně jako pouze jedno jednodotykové elektricky ovládané okno (u řidiče).

Nejpodstatnější změnou je však bezesporu nový motor. Vůbec poprvé u Subaru byl vyroben nadčtvercový čtyřválec; vrtání je teď 84 mm a zdvih 90 mm. Předchozí dvoulitr byl naopak výrazně podčtvercový; 92 x 75 mm. Podrobněji jsme o něm psali v článku Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011.

Sama automobilka klade důraz na snížení vnitřních ztrát motoru o 28 %, použití rozvodového řetězu místo ozubeného řemenu, či použití systému chlazené recirkulace výfukových plynů EGR. Výsledkem má být nejen plynulejší a silnější zátah agregátu v nižších otáčkách, ale také snížení emisí (spotřeby) o zhruba 10 %.

 

Podvozek míří do nového modelového roku s hlavou vztyčenou. Podle našeho názoru nyní díky vyladěnému zavěšení kol po letech opravdu dospěl – na sedmnáctipalcových litých kolech vůz velice dobře drží stopu, na rozdíl od dřívějška se ani příliš nenaklání a přitom velmi dobře filtruje všechny nerovnosti a díry. Z jízdních vlastností jsme popravdě velmi potěšeni, pamatujeme na první testy a přílišné náklony při prudkých manévrech, čemuž je nyní konec. Za volantem Foresteru panuje opravdová jistota.

Škoda že u Subaru neměli potřebu zastavět kromě motoru i novou převodovku. Ne, že by snad byl pětistupňový manuál (převody se nezměnily) špatný, leč při vyšších rychlostech víte o motoru pod kapotou až příliš a na delších cestách se časem zají i jeho charakterní zvukový projev. Agregát točí při reálné dálniční stotřicítce přijatelných 3.600 min-1, šestka by snad ale mohla ještě nějakou tu stovku ubrat, vždyť síly má boxer v nízkých otáčkách dost.

Inženýři však naštěstí při laboratorních měřeních spotřeby s kombinovanou hodnotou příliš nekouzlili. Pro SUV s velkou čelní plochou a se světlou výškou 215 mm je výsledek při této rychlosti, 9,2 litru benzinu na 100 km, rozhodně potěšitelný. Nezapomínejme, že Forester je permanentní čtyřkolka.

 

Volnější reálná stokilometrová rychlost by však přeci jen mohla přinést o něco příznivější výsledek než je 7,2 litru, na šestku by si boxer býval jen spokojeně předl, takto nám nové optitronové přístroje ukazují hodnotu 2.900 min-1 a posádka motor stále velmi zřetelně slyší pracovat. Ještěže má opravdu pěkný, mechanický zvuk.

Poznat, že je pod kapotou nyní nadčtvercový benzinový dvoulitr, vám bude trvat jen chvíli. Stačí razantněji přidat plyn. Motor má opravdu lepší zátah a lépe se sbírá z nižších otáček, do těch vyšších se mu však dvakrát nechce, za což samozřejmě mohou i těžší převody pětistupňového manuálu. Gradace výkonu je však velice příjemná, nad třemi tisíci otáček se motor dostává do rytmu a ve čtyřech tisících byste mu rozhodně nehádali pouhých 110 kW.

Ano, mezigeneračně motor zůstal takříkajíc na svém, zvýšil se pouze točivý moment ze 196 na 198 Nm. Toto maximum je nyní dostupné ve znatelně vyšších otáčkách, křivka ale doznala dalšího vyhlazení.

Subaru Forester třetí generace dospěl. Nabídne výborné jízdní vlastnosti, nový ekonomičtější motor připravený plnit i nadcházející emisní limity či pohodlný a dobře sestavený interiér. A samozřejmě perfektní systém stálého pohonu všech kol.

Nám by se sice ve voze líbila místo redukční převodovky (fakticky tak máte 10 stupňů pro jízdu vpřed) šestistupňová manuální převodovka zvyšující komfort posádky na delších cestách nebo bychom uvítali návrat analogového ukazatele paliva.

Novinářům se stále něco nelíbí, podstatné je že můžete mít toto velice dobré SUV za cenu nižší než 700 tisíc Kč a to i s výbavou jako je parkovací kamera, dvouzónová automatická klimatizace nebo xenonové světlomety. První dvě jmenované položky například Forester 2.0 XS Comfort na začátku prodejů v ČR neměl ve výbavě, stejně jako neměl sedmnáctipalcová litá kola (pouze 16“). O to více nyní zájemce o tento vůz může těšit nižší cena provedení 2.0 XS Comfort ve srovnání s cenou platnou před dvěma lety a to o zhruba 150 tisíc Kč!

 

První cena vozu 589.000,- Kč (Forester 2.0 X Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací 589.000,- Kč (Forester 2.0 X Trend)
Základní cena testovaného vozu 689.000,- Kč (Forester 2.0 XS Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 691.500,- Kč (Forester 2.0 XS Comfort)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Jízdní komfort a vlastnosti
  • Kultivovaný motor
  • Redukční převodovka, pohon všech kol
  • Výhled z vozu
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Hluk motoru na dálnici
  • Chod řadicí páky
  • Palubní počítač nezobrazuje dojezd
  • Méně praktická loketní opěrka
Aleš Jungmann
Diskuze (113)
Subaru Forester 2,0 XS
Cena základní sestavy 689 000 Kč
Výbava základní sestavy AWD - stálý pohon všech kol, ABS, EBD, brzdový asistent, VDC - systém stability jízdy, brzdové kotouče přední s vnitřním chlazením, brzdové kotouče zadní, elektrický posilovač řízení, Hill Assist - systém pro snadné rozjíždění v kopci, prstencové výztuhy karoserie, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpečnostních pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy pro přední i zadní řadu sedadel, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, optitronové přístroje, Multi display (ukazatel spotřeby, venkovní teploty a digitální hodiny), tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, dálkové ovládání audia z volantu, stereo CD rádio na 6 CD 2-DIN, AUX+USB vstup, 7 reproduktorů, BT handsfree s ovládáním na volantu, parkovací kamera, automatická dvouzonová klimatizace, elektrické vyhřívání předních sedaček, v obou osách stavitelný volant, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, zvýšená středová konzole s loketní opěrkou, zadní dělené sklopitelné sedačky 60/40, držáky nápojů vpředu a vzadu, otočná schránka na zadním sedadle s držáky nápojů, loketní opěrka vzadu, polohovatelná opěradla zadních sedadel, pylový filtr, kryt zavazadlového prostoru – roleta, tónovaná skla, elektricky ovládaná vnější zrcátka, vyhřívání vnějších zrcátek, HID reflektory (xenony), vysouvací ostřikovače reflektorů, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, automatické vyrovnávání nivelity zadní nápravy, lakované nárazníky, lakované kliky dveří, podélné střešní nosiče – černé, střešní spoiler, disky kol z lehkých slitin – rozměr 17" Kč
Cena testované sestavy 691 500 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 198 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 6.4 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1660
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 530
Rozměr pneu: 225/55 R17
Subaru Forester 2,0 XS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 3. 2012 09:41
Re: Do takoveho auta patří diesel!
Od toho je tam redukce...
Avatar - Ada je zase tady
24. 12. 2011 12:58
Do takoveho auta patří diesel!
Nějak nerozumim, co si v SUV počít s krouticím momentem necelých 200Nm... :no:
2. 6. 2011 10:56
Nadčtvercovost - podčtvercovost
První nadčtvercový motor nebyl dvoulitr, ale motor 1.5R (vrtání 77,7 mm, zdvih 79 mm). Honza
Avatar - anzo
14. 4. 2011 08:12
"?"
...to o jakých *.ách to tu je... 8-s >:D
Avatar - Katikakus
11. 4. 2011 09:02
Re: VOLBA
No vidis, a najdou se zde taci, kteri si mysli, ze je Forester moc levnej a ze to je doknce jedna z jeho nejvetsich nevyhod... 8-s ;-)