Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011

Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011

 
 

Subaru za svoji existenci vyvinulo tři zážehové čtyřválce. Ten nejnovější se začne prodávat nejprve ve Foresteru.

Honba za nižší spotřebou paliva, lepšími emisemi a kultivovanějším chodem vedla Subaru k vývoji třetí generace svého čtyřválcového boxeru. Debutuje v modernizovaném Foresteru, kde je nový motoru klíčovou inovací.

Kompaktní SUV se v modelovém roce 2011 dočkalo také nové masky chladiče a v interiéru například nové jednotky dvouzónové klimatizace, nového displeje rádia a vrchního dílu palubní desky z měkčeného plastu.

Tři generace japonských boxerů

Motor s protiběžnými písty neodmyslitelně patří ke značce Subaru. První čtyřválec tohoto typu se objevil v roce 1966 v sedanu Subaru 1000. Automobilka dala této konfiguraci přednost díky kompaktním rozměrům, žádoucích u auta s předním pohonem, a kultivovanému chodu ve vysokých otáčkách. V průběhu let se zvětšil objem z 1,0 až na 1,8 litru, motor přešel z rozvodu ventilů OHV na SOHC a dohromady vznikl ve 4,6 milionu exemplářích.

Druhá generace debutovala v roce 1989 s příchodem prvního Legacy. Nový agregát existoval v objemech 2,0 a 2,5 litru, s rozvodem SOHC i DOHC a v atmosférické nebo přeplňované verzi. Stal se také základem sportovních úspěchů automobilky v rallye. Za 21 let bylo vyrobeno 7,6 milionu pohonných jednotek.

Po řadě evolučních vylepšení Subaru přichází opět se zcela novým čtyřválcem. První instalace se dočkal v modernizovaném Foresteru, postupně se dostane také do Legacy a nakonec i do Imprezy, která jej dostane s příchodem nové generace v roce 2012.

Delší zdvih, menší ztráty

Agregát FB20 je novou konstrukcí, která přináší zásadní změny. Už z letmého pohledu do technických údajů je patrné, že se jedná o nadčtvercový motor – vůbec první takový čtyřválec v historii Subaru. Vrtání je 84 mm a zdvih 90 mm, zatímco u předchozího dvoulitru to bylo 92x75 mm. Odvozený 2,5litr bude mírně podčtvercový, přesto je prodloužení zdvihu i u něj markantní – 94x90 mm proti 99,5x79 mm u dosavadní konstrukce.

Menší vrtání znamená menší dotykovou plochu mezi pístními kroužky a stěnami válců, což snižuje třecí ztráty. Společně s vylepšenými vložkami válců a zcela novými asymetrickými ojnicemi (jsou lehčí a mají nové uchycení na klikový hřídel) tak došlo k významnému snížení vnitřních ztrát a zároveň se zlepšila reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

Pohon rozvodů zajišťuje nově bezúdržbový řetěz, zatímco dosud to byl ozubený řemen.

Další novinkou je chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR). K tomu motor přidává účinnější modul variabilního časování ventilů AVCS a menší olejové čerpadlo. Výsledné snížení vnitřních ztrát je o 28 %, emise CO2 se snížily o 13 %.

Subaru Forester - srovnání 2. a 3. generace motoru boxer
Motor2,0 FB20 (2011)2,0 EJ20 (2010)
Převodovka5M5M (4A)
Zdvihový objem [cm3]19951994
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/6000110/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]198/4200196/3000
Max. rychlost [km/h]185 (185)184 (185)
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7 (12,4)11,0 (12,7)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,5 (7,5)8,4 (8,4)

Nová hlava válců má menší úhel, který svírají osy ventilů a díky tomu i menší vzdálenost mezi vačkovými hřídeli. Takové řešení umožňuje použít menší ozubená kola řetězového rozvodu a také snížit celkovou výšku motoru.

Mnohé z uvedených konstrukčních prvků jsou odvozeny přímo od unikátního motoru 2,0 Boxer Diesel (typ EE20).

Sací trakt z plastu má optimalizované rezonátory a je vybaven ventilem TGV, který reguluje víření vzduchu v sacích kanálech. Upravené variabilní časování ventilů AVCS umožňuje motoru pracovat v Atkinsonově cyklu, kdy sací ventily zůstávají otevřeny zčásti i během komprese, což fakticky zmenšuje zdvihový objem a snižuje spotřebu paliva.

Forester modelového roku 2011 bude nabízen jen s novým motorem 2,0 a s turbodieselem 2,0D. Větší přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,5XT již nebude v nabídce.

Subaru Forester 2011 - technická data
Motor2,0D2,0X / 2,0 XS2,0X / 2,0 XS
Převodovka6M5M4A
Zdvihový objem [cm3]199819951995
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]108/3600110/6000110/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1800-2400198/4200198/4200
Max. rychlost [km/h]186185185
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,410,712,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,37,57,5
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN

 Dodržování lidských práv se za tři roky ruské okupace na…

Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

 



Honda, Nissan a Subaru svolávají své vozy za oceánem do servisu Honda, Nissan a Subaru svolávají své vozy za oceánem do servisu

Preventivní svolávací akce jsou dnes běžné a nejen v USA.…

Subaru Forester zlevnil na 471 tisíc Kč Subaru Forester zlevnil na 471 tisíc Kč

Subaru sice chystá pro USA a Japonsko novou generaci…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

 

iSport.cz

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma vyčítají? Jaká je jeho žena?

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma…

Hledání dokonalosti, tak se v angličtině jmenuje biografie Rogera Federera z pera uznávaného švýcarského…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…