reklama


Subaru Impreza WRX 265 - Náklonům odzvonilo

Subaru Impreza WRX 265 - Náklonům odzvonilo

 
 

Ostré Imprezy na tom byly podvozkově vždy výborně, s příchodem hatchbacku jsme ale byli trochu na rozpacích – auto se v zatáčkách naklánělo více, než by se na ikonu okreskových dýchánků slušelo. To je nyní u WRX naštěstí minulostí.

S příchodem vozů modelového roku 2009 lidé od Subaru upravili tuhost pružin, nasadili silentbloky z STi a použili silnější stabilizátory. To znamená jediné – WRX 265 se tolik nenaklání a v extrému je kontakt kol s podložkou jistější. A navíc má nyní větší křídlo na pátých dveřích, což je pro určitou sortu lidí ta nejdůležitější úprava :-).

Znatelná změna k lepšímu je znát hned v první ostřejší sérii zatáček. Zkouším, co si modrý ďáblík nechá líbit a auto schválně rozvlním. Odpovědí je lehoučké zhoupnutí, žádné drama se nekoná. Super. Blíží se dlouhá, pravotočivá zatáčka, tak trošku přitopíme pod kotlem. Impreza pečlivě naslouchá pohybům volantu, poslušně se stočí přesně tam, kam chcete a pomocí plynu jde úspěšně bojovat se vrozenou lehkou nedotáčivostí, která je teď o poznání lépe potlačena, byť ostré zatáčky WRX přece jen moc nemiluje.

Čistá stopa je sice bezva věc, ale trochu toho „špinavějšího“ odreagování přece nikomu neuškodí. Cítím, jak nad autem vítězí odstředivé síly, takže následuje lehká korekce volantem a větší přišlápnutí plynu. Bezvadné je, že elektronická stabilizace zasahuje opravdu až když se vám to vymkne z rukou a nějaké ty civilnější powerslidy ji nestojí ani za bliknutí kontrolky. Pohon všech kol udělá ve většině případů přesně to, co od něj čekám – vytáhne Imprezu za čumák ze zatáčky a vrhne jej vstříc další. Když přeci jen chcete být co nejrychlejší, jedete zkrátka čistou stopu a snažíte se mít auto neustále rozumně pod plynem, všem čtyřkolkářům známý efekt „jízdy jako po kolejích“ udělá vše za vás. Jenom pozor na limity, u čtyřkolek bývá jejich nečekané překročení rovno pozvánce k dostaveníčku s nejbližším topolem u cesty. Raději včas použijte brzdy. Ty mají sice docela ležérní nástup, ve druhé půlce zdvihu pedálu ale konečně pořádně zaberou.

obrázek [555 x 394]  

Musím se přiznat, že design nové generace Imprezy si donedávna cestičku pod mou kůži ne a ne najít. Předchozí Impreza sedan byla po designové stránce dost možná ta nejlepší z celé řady a příchod kýčovitého hatchbacku byl jako kopanec do pozadí všech fanoušků značky. Impreza bez zadečku? Hrůza! Jenomže čas plynul a přišlo nové WRX STi. Agresivní tlama, spojlery, čtyři laufy, šibalský úsměv a jiskra v očích začaly znovu pronásledovat sympatizanty značky v divokých, šotolinových snech. Škoda, že se nová Impreza ani pořádně nestačila rozkoukat a šampionát WRC pro Subaru vinou ekonomické (a v posledních letech i výsledkové krize) skončil. Z kšiltovky týmu Subaru se tak přes noc stala relikvie připomínající zašlé slavné časy. Ještě že se z WRX relikvie jen tak nestane.

A tuplem ne po této úpravě. S dvou a půl litrovým turbomotorem je po injekci třiceti pěti koní hned větší zábava, a když se ručička otáčkoměru dostane nad čtyři tisíce (do dvou a půl tisíce nejeví o zrychlování velký zájem), vystřelí vpřed s nevídanou, téměř STičkovskou razancí. Koncert pro čtyři válce a jedno turbodmychadlo pokračuje až k omezovači, kde příliv brutální síly končí. Spektrum využitelných otáček pro svižnou jízdu je tedy příjemně velké – od tří do šesti a půl tisíc. Dobré je, že turbodíru se podařilo zase o něco potlačit, a tak se není třeba obávat žádných velkých kopanců do zad.

Ale kdo proboha má u téhle japonské značky na starosti převodovky? Letěl by na hodinu! Ještě se mi snad nikdy nedostalo do ruky subaru, u kterého by bylo řazení absolutně v pořádku. Zadrhávání ve střední poloze po pár tisících najetých kilometrech většinou poleví, hrubý chod však zůstane. Někdo tento nedostatek omlouvá větším vtáhnutím řidiče do hry. Jo, je fajn cítit, jak do sebe zapadají ta správná kolečka, ale zkuste to prosím udělat pořádně. Alespoň že řízení je o velký kus lepší. Sice je kolem středové polohy trochu apatické a ani ve zbytku rozsahu není zrovna ostré, ale mírnou odtažitost asi musíme u čtyřkolky čekat. Nebo že by to bylo novým tlumícím ventilem, který redukuje rázy od kol?

obrázek [555 x 314]  

Na to, jak rychlé WRX umí být, je jízda s ním překvapivě pohodlná. Jasně, nečekejte chování limuzíny, ale od ostré imprezy jsme tak příjemně plavné naladění při současné eliminaci protivných náklonů nečekali. Tlumení rázů se kvůli tužšímu podvozku sice o něco zhoršilo, celkový komfort byl ale spíše lehce vylepšen. Na palubě je i docela ticho, pokud zrovna nejedete svou malou soukromou „erzetu“. Auto na nerovnostech neodskakuje, v zatáčkách se nenaklání a zarputile drží zvolený směr i na nekvalitním povrchu, což se hodí zejména tam, kde je to nejvíc třeba – na okreskách. Tam je totiž Impreza díky svému špičkovému podvozku opravdu jako ryba ve vodě. Tedy abych to řekl úplně jasně – WRX se snad lépe chová na rozmlácené okresce čtvrté třídy než na hladkém asfaltu, to jsou prostě ty rallyové geny…

Naopak dálnice jí k srdci moc nepřirostly a to zejména díky pouze pětistupňové (a jsme zase u toho …) manuální převodovce. Na víceproudovkách tak jde jezdit jenom jedním stylem – ostře. Nad 140 km/h totiž motor točí více než 4 tisíce otáček, a tak je každý pohyb pravého kotníku elektronikou pečlivě sledován. Pro úspornou jízdu to chce uvolněné tempo někde kolem 110 km/h, pokud ale poslechnete vábení turbínky (která si moc ráda vyzývavě zasténá) a auto rozpohybujete do u nás nelegálních rychlostí, ručička palivoměru nebude stíhat utíkat k nule. Většina řidičů bude ve WRX dosahovat průměrné spotřeby mezi 13 a 15 litry Naturalu. Budete-li jezdit za méně (a jistě to jde), nemá smysl abyste si WRX kupovali – občasné podřazení a vystřelení vstříc horizontu je totiž tím pravým kořením každodenního cestování autem.

obrázek [555 x 373]  

Posaz za volantem je parádní, najít tu správnou polohu mi trvalo jen několik málo sekund. Sedadlo pěkně dolů, ruce uvolněně na volant spíše blíže k tělu, i na řadicí páku dosáhneme bez problémů. Horší je to s bočním vedením sedadel Recaro, která jsou v horní části zad až příliš měkce polstrovaná, takže ramena moc nepodrží. No co, není to STI, s tím musí zákazníci počítat.

Ono se vůbec z WRX 265 stalo zajímavé auto – umí být velmi rychlé, přitom ale relativně pohodlné, tiché a uživatelsky přívětivé. A to může být nakonec jeho problém – kdo si za devět set tisíc korun koupí hodné a přívětivé (v rámci možností, pochopitelně) Subaru? Nejsou skalní subaristé tou zvrhlou sektou, uctívající podivně placaté motory a ostatky nestejně dlouhých svodů výfuků? Myslím, že ti si stejně dříve či později koupí STi. A pro ty ostatní je tu nyní velmi dobrá možnost pořídit špičkový kus auta, který z vás na přejezdu nevymlátí duši a synek si vzadu nepřekousne jazyk. Přemýšlejte o tom.

obrázek [555 x 250]  
První cena vozu528.800,- (Impreza 1,5 R, 79 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací898.800,- (Impreza 2,5 WRX 265, 195 kW)
Základní cena testovaného vozu898.800,- (Impreza 2,5 WRX 265, 195 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků909.600,- (Impreza 2,5 WRX 265, 195 kW)

Plusy

  • Vynikající přeplňovaný benzinový motor
  • Přesné řízení
  • Účinné tlumení nerovností
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti i na špatném povrchu
  • Stálý pohon všech kol

Minusy

  • Nepřesné řazení
  • Vyšší spotřeba
  • Malý zavazadlový prostor
  • Pouze pětistupňová převodovka
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Impreza WRX 265

Cena v základní výbavě: 528 800 Kč Cena v testované výbavě: 909 600 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol, ABS, systém jízdní stability VDC, Hill asistent, přední brzdové kotouče s vnitřním chlazením, samosvorný zadní diferenciál, posilovač řízení, čelní + boční + hlavové airbagy, kožený volant a hlavice řadicí páky, stereo audio systém s CD měničem na 6 CD, multifunkční volant, AUX vstup, automatická klimatizace, tempomat, nastavitelný volant v obou osách, výškově stavitelná sedačka řidiče, 17palcová litá kola, látková sportovní sedadla, bezklíčový vstup Smart Entry, start tlačítkem, kožená hlavice ruční brzdy, hliníkové sportovní pedály, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhovky, elektrické ovládání všech oken, dálkově ovládané centrální zamykání, chromovaná koncovka výfuku, zadní nárazník s deflektorem, střešní + přední + prahové spoilery, tónovaná skla.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 11.800,-)

Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí chce nový zákon,…

Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD

Zdeněk Bakala se zbavil další firmy napojené na těžební…

Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek

Svěřenský fond, kam ministr financí a šéf hnutí ANO…

 
Technické údaje
Motor Subaru Impreza WRX 265
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 343 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14.4 / 8.1 / 10.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 301 / 1216
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 510
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 8880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1300
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Subaru Impreza WRX 265
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video) Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video)

Isle of Man TT je sice určeno pro motocykly, když se tu…

 



 
Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace?

Dnes 14:51

Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!




Blesk.cz

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora světa se možná zmenšila

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora…

Nejvyšší hora světa Mount Everest kvůli nedávným zemětřesením už možná neměří rekordních 8848 metrů. Indie se…

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá, až StarDance ji proslavila!

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá,…

Když Marie Doležalová (30) vstoupila poprvé na taneční parket ve StarDance, moc šancí jí nikdo nedával. Ale kolo…

 

iSport.cz

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne jen fandit z lavičky

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne…

V první polovině ledna ještě absolvoval soustředění se Slavií v Číně, ale jeho pozice v kádru „sešívaných“ pro…

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a nevýrazný Moravec

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a…

Do startu biatlonového mistrovství světa v Hochfilzenu zbývá pouhých šestnáct dní. A přípravy jsou v plném…

 

Reflex.cz

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost národních ekonomik konkurovat

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost…

Řešení problémů ekonomické globalizace je teoreticky snadné – vzdělání, dovednosti založené na vzdělávání a…

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

 
 
reklama