Subaru Impreza WRX 265 - Náklonům odzvonilo

Subaru Impreza WRX 265 - Náklonům odzvonilo

 
 

Ostré Imprezy na tom byly podvozkově vždy výborně, s příchodem hatchbacku jsme ale byli trochu na rozpacích – auto se v zatáčkách naklánělo více, než by se na ikonu okreskových dýchánků slušelo. To je nyní u WRX naštěstí minulostí.

S příchodem vozů modelového roku 2009 lidé od Subaru upravili tuhost pružin, nasadili silentbloky z STi a použili silnější stabilizátory. To znamená jediné – WRX 265 se tolik nenaklání a v extrému je kontakt kol s podložkou jistější. A navíc má nyní větší křídlo na pátých dveřích, což je pro určitou sortu lidí ta nejdůležitější úprava :-).

Znatelná změna k lepšímu je znát hned v první ostřejší sérii zatáček. Zkouším, co si modrý ďáblík nechá líbit a auto schválně rozvlním. Odpovědí je lehoučké zhoupnutí, žádné drama se nekoná. Super. Blíží se dlouhá, pravotočivá zatáčka, tak trošku přitopíme pod kotlem. Impreza pečlivě naslouchá pohybům volantu, poslušně se stočí přesně tam, kam chcete a pomocí plynu jde úspěšně bojovat se vrozenou lehkou nedotáčivostí, která je teď o poznání lépe potlačena, byť ostré zatáčky WRX přece jen moc nemiluje.

Čistá stopa je sice bezva věc, ale trochu toho „špinavějšího“ odreagování přece nikomu neuškodí. Cítím, jak nad autem vítězí odstředivé síly, takže následuje lehká korekce volantem a větší přišlápnutí plynu. Bezvadné je, že elektronická stabilizace zasahuje opravdu až když se vám to vymkne z rukou a nějaké ty civilnější powerslidy ji nestojí ani za bliknutí kontrolky. Pohon všech kol udělá ve většině případů přesně to, co od něj čekám – vytáhne Imprezu za čumák ze zatáčky a vrhne jej vstříc další. Když přeci jen chcete být co nejrychlejší, jedete zkrátka čistou stopu a snažíte se mít auto neustále rozumně pod plynem, všem čtyřkolkářům známý efekt „jízdy jako po kolejích“ udělá vše za vás. Jenom pozor na limity, u čtyřkolek bývá jejich nečekané překročení rovno pozvánce k dostaveníčku s nejbližším topolem u cesty. Raději včas použijte brzdy. Ty mají sice docela ležérní nástup, ve druhé půlce zdvihu pedálu ale konečně pořádně zaberou.

obrázek [555 x 394]  

Musím se přiznat, že design nové generace Imprezy si donedávna cestičku pod mou kůži ne a ne najít. Předchozí Impreza sedan byla po designové stránce dost možná ta nejlepší z celé řady a příchod kýčovitého hatchbacku byl jako kopanec do pozadí všech fanoušků značky. Impreza bez zadečku? Hrůza! Jenomže čas plynul a přišlo nové WRX STi. Agresivní tlama, spojlery, čtyři laufy, šibalský úsměv a jiskra v očích začaly znovu pronásledovat sympatizanty značky v divokých, šotolinových snech. Škoda, že se nová Impreza ani pořádně nestačila rozkoukat a šampionát WRC pro Subaru vinou ekonomické (a v posledních letech i výsledkové krize) skončil. Z kšiltovky týmu Subaru se tak přes noc stala relikvie připomínající zašlé slavné časy. Ještě že se z WRX relikvie jen tak nestane.

A tuplem ne po této úpravě. S dvou a půl litrovým turbomotorem je po injekci třiceti pěti koní hned větší zábava, a když se ručička otáčkoměru dostane nad čtyři tisíce (do dvou a půl tisíce nejeví o zrychlování velký zájem), vystřelí vpřed s nevídanou, téměř STičkovskou razancí. Koncert pro čtyři válce a jedno turbodmychadlo pokračuje až k omezovači, kde příliv brutální síly končí. Spektrum využitelných otáček pro svižnou jízdu je tedy příjemně velké – od tří do šesti a půl tisíc. Dobré je, že turbodíru se podařilo zase o něco potlačit, a tak se není třeba obávat žádných velkých kopanců do zad.

Ale kdo proboha má u téhle japonské značky na starosti převodovky? Letěl by na hodinu! Ještě se mi snad nikdy nedostalo do ruky subaru, u kterého by bylo řazení absolutně v pořádku. Zadrhávání ve střední poloze po pár tisících najetých kilometrech většinou poleví, hrubý chod však zůstane. Někdo tento nedostatek omlouvá větším vtáhnutím řidiče do hry. Jo, je fajn cítit, jak do sebe zapadají ta správná kolečka, ale zkuste to prosím udělat pořádně. Alespoň že řízení je o velký kus lepší. Sice je kolem středové polohy trochu apatické a ani ve zbytku rozsahu není zrovna ostré, ale mírnou odtažitost asi musíme u čtyřkolky čekat. Nebo že by to bylo novým tlumícím ventilem, který redukuje rázy od kol?

obrázek [555 x 314]  

Na to, jak rychlé WRX umí být, je jízda s ním překvapivě pohodlná. Jasně, nečekejte chování limuzíny, ale od ostré imprezy jsme tak příjemně plavné naladění při současné eliminaci protivných náklonů nečekali. Tlumení rázů se kvůli tužšímu podvozku sice o něco zhoršilo, celkový komfort byl ale spíše lehce vylepšen. Na palubě je i docela ticho, pokud zrovna nejedete svou malou soukromou „erzetu“. Auto na nerovnostech neodskakuje, v zatáčkách se nenaklání a zarputile drží zvolený směr i na nekvalitním povrchu, což se hodí zejména tam, kde je to nejvíc třeba – na okreskách. Tam je totiž Impreza díky svému špičkovému podvozku opravdu jako ryba ve vodě. Tedy abych to řekl úplně jasně – WRX se snad lépe chová na rozmlácené okresce čtvrté třídy než na hladkém asfaltu, to jsou prostě ty rallyové geny…

Naopak dálnice jí k srdci moc nepřirostly a to zejména díky pouze pětistupňové (a jsme zase u toho …) manuální převodovce. Na víceproudovkách tak jde jezdit jenom jedním stylem – ostře. Nad 140 km/h totiž motor točí více než 4 tisíce otáček, a tak je každý pohyb pravého kotníku elektronikou pečlivě sledován. Pro úspornou jízdu to chce uvolněné tempo někde kolem 110 km/h, pokud ale poslechnete vábení turbínky (která si moc ráda vyzývavě zasténá) a auto rozpohybujete do u nás nelegálních rychlostí, ručička palivoměru nebude stíhat utíkat k nule. Většina řidičů bude ve WRX dosahovat průměrné spotřeby mezi 13 a 15 litry Naturalu. Budete-li jezdit za méně (a jistě to jde), nemá smysl abyste si WRX kupovali – občasné podřazení a vystřelení vstříc horizontu je totiž tím pravým kořením každodenního cestování autem.

obrázek [555 x 373]  

Posaz za volantem je parádní, najít tu správnou polohu mi trvalo jen několik málo sekund. Sedadlo pěkně dolů, ruce uvolněně na volant spíše blíže k tělu, i na řadicí páku dosáhneme bez problémů. Horší je to s bočním vedením sedadel Recaro, která jsou v horní části zad až příliš měkce polstrovaná, takže ramena moc nepodrží. No co, není to STI, s tím musí zákazníci počítat.

Ono se vůbec z WRX 265 stalo zajímavé auto – umí být velmi rychlé, přitom ale relativně pohodlné, tiché a uživatelsky přívětivé. A to může být nakonec jeho problém – kdo si za devět set tisíc korun koupí hodné a přívětivé (v rámci možností, pochopitelně) Subaru? Nejsou skalní subaristé tou zvrhlou sektou, uctívající podivně placaté motory a ostatky nestejně dlouhých svodů výfuků? Myslím, že ti si stejně dříve či později koupí STi. A pro ty ostatní je tu nyní velmi dobrá možnost pořídit špičkový kus auta, který z vás na přejezdu nevymlátí duši a synek si vzadu nepřekousne jazyk. Přemýšlejte o tom.

obrázek [555 x 250]  
První cena vozu528.800,- (Impreza 1,5 R, 79 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací898.800,- (Impreza 2,5 WRX 265, 195 kW)
Základní cena testovaného vozu898.800,- (Impreza 2,5 WRX 265, 195 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků909.600,- (Impreza 2,5 WRX 265, 195 kW)

Plusy

  • Vynikající přeplňovaný benzinový motor
  • Přesné řízení
  • Účinné tlumení nerovností
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti i na špatném povrchu
  • Stálý pohon všech kol

Minusy

  • Nepřesné řazení
  • Vyšší spotřeba
  • Malý zavazadlový prostor
  • Pouze pětistupňová převodovka
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Impreza WRX 265

Cena v základní výbavě: 528 800 Kč Cena v testované výbavě: 909 600 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol, ABS, systém jízdní stability VDC, Hill asistent, přední brzdové kotouče s vnitřním chlazením, samosvorný zadní diferenciál, posilovač řízení, čelní + boční + hlavové airbagy, kožený volant a hlavice řadicí páky, stereo audio systém s CD měničem na 6 CD, multifunkční volant, AUX vstup, automatická klimatizace, tempomat, nastavitelný volant v obou osách, výškově stavitelná sedačka řidiče, 17palcová litá kola, látková sportovní sedadla, bezklíčový vstup Smart Entry, start tlačítkem, kožená hlavice ruční brzdy, hliníkové sportovní pedály, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhovky, elektrické ovládání všech oken, dálkově ovládané centrální zamykání, chromovaná koncovka výfuku, zadní nárazník s deflektorem, střešní + přední + prahové spoilery, tónovaná skla.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 11.800,-)

Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

 
Technické údaje
Motor Subaru Impreza WRX 265
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 343 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.4 / 8.1 / 10.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 301 / 1216
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 510
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 8880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1300
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Subaru Impreza WRX 265
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video) Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video)

Isle of Man TT je sice určeno pro motocykly, když se tu…

 



 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter Garrett bavil fanoušky na besedě Reflexu

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter…

Frontman skupiny Midnight Oil PETER GARRETT se vrací z australského parlamentu na koncertní pódia. Promluvil o…

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…