reklama


Test Auto.cz

Subaru WRX STI sedan – Dejte mu klec!

10.1. 2014
Verdikt
 

Existují auta, která lze dobře mířenými úpravami posunout o velký kus dál. Subaru WRX STI si o to přímo říká…

Sériové STI není žádný otloukánek a už z továrny přichází do showroomu ve skvělé formě. Udělejte si však malý průzkum mezi majiteli a vyjde vám, že jen málokdo nechá své Subaru v čistě továrním provedení.

Pokud se vám nechce spoléhat na um soukromníků a garážistů, můžete si automobil nechat upravit přímo u prodejce. Už před časem jsem měl možnost vyzkoušet STI s nálepkami „beSTIe“, které mělo určité nadstandardní prvky jako třeba výztuhy přední i zadní nápravnice či zkrácené řazení.

TEST Subaru WRX STI - Konečně zadeček!

Jízda s takovým autem byla poměrně zajímavou zkušeností, protože jestli je normální STI trochu náročnější na objevování limitů podvozku, v tomto případě šlo o úplnou ruskou ruletu: vůz mi nevycházel vstříc a při běžných rychlostech působil velmi nečitelně. Na auta, jako je toto, je sice často potřeba „přitlačit“, aby začala fungovat tak, jak jej zkušení inženýři odladili, nicméně rozhodnutí upravit (vyztužit) jen některé části mi prostě nepřišlo úplně ideální. Nyní máme možnost vyzkoušet upravené WRX STI podruhé, ovšem tentokráte jde o opravdu poctivou úpravu.

Když se řekne STI...

Popis jízdních vlastností ještě chvíli počká, nejdříve si musíme říci něco o autě jako takovém. Pod kapotou se nic nezměnilo, všechna čtyři kola i nadále roztáčí čtyřválec s protilehlými válci o objemu 2,5 litru. Jeho 221 kW a 407 N.m nemá s rozpohybováním 1,5 tuny vážícího auta žádný větší problém: z klidu na stovku vystřelí ikonická čtyřkolka za 5,2 sekundy. Díky nastavitelné charakteristice máte vlastně tři auta v jednom: líného, ale relativně úsporného bručouna, běžné sportovní nářadí a v nejostřejším režimu jde o piraňu, lačnící po každém sebejemnějším přidání plynu.

obrázek [600 x 312]  

Se sebezapřením se s WRX STI dá mimo město jezdit za devět litrů (pozor, spaluje vysokooktanový benzin), budete však nejspíše terčem tázavých pohledů. Mnohem lépe autu sluší poněkud svižnější tempo, kdy jízda začíná bavit nejen vás, ale také automobil samotný. Spotřebu se při „běžném“ používání dařilo držet někde kolem dvanácti litrů, spíše však počítejte s litry patnácti. Občasné popuštění otěží a vyplavení haldy endorfinů totiž rozhodně stojí zato. Palivovou nádrž o kapacitě 60 litrů není při víkendovém laškování problém vyprázdnit během tří set kilometrů.

TEST Subaru Impreza WRX STI - zkrocená bestie

Motor si stále zachovává svůj typický, sportovně hrubší běh, kterému ochotně sekunduje laděný výfuk. Ten stál 61.000 Kč a dodává vašim radovánkám skutečně pěkný a přitom nenásilný zvukový podkres, zběsilé střílení však nečekejte. Pro splynutí s davem není nutné motor vytáčet nad tři tisíce otáček, pokud si však chcete zahrát na rallyového krále okresu, musíte držet otáčky mezi čtyřmi a šesti tisíci (výš už nemá smysl motor točit). V tomto pásmu se agregát cítí nejlépe. Možná je to přelud a klame mě paměť, ale přijde mi, že postupem času se kvůli stále přísnějším emisním normám stává nejostřejší subarácký motor o něco méně pružný ve středním pásmu.

Klec a na start!

Jak už bylo řečeno, tohle WRX STI rozhodně není obyčejné STI: na konci testu si v sekci „Výbava testovaného vozu“ můžete podrobně přečíst, proč je automobil o více než 300.000 korun dražší, než běžné provedení sedanu ve vyšší výbavě Top. Než zde znovu vypisovat celý dlouhý seznam, bude stačit ujištění, že zejména podvozek je opravdu kompletně překopán. A je to znát.

Auto působí neuvěřitelně jistým dojmem, smíšené pocity z předešlé, méně upravené verze jsou ty tam. Náklony karoserie jsou výrazně potlačeny a kola se díky perfektním tlumičům neustále drží asfaltu a to i v situacích a podmínkách, kdy běžná silniční auta boj s rozbitou okreskou již dávno vzdávají. Odezva na zatočení volantem je velmi rychlá a hlavně konzistentní, byť nastavení hydraulického posilovače je pro silniční použití možná až příliš aktivní.

TEST Subaru Impreza WRX STI - Zkrocená bestie (9/2008)

Vysvětlení hledejme mimo zpevněné cesty, například na šotolině či na sněhu je takovéto nastavení naopak vysloveně ideální bez ztráty tolik potřebného citu. Celkově je však šasi nastaveno spíše asfaltově, směrem na čistou stopu a ostré průjezdy zatáčkami s klidnou zádí. To však neznamená, že by si Subaru nechtělo hrát, jen je na to prostě až moc dobře nastavené, takže (pokud nejste profík) vlnění zádí přijde až na mokru.

obrázek [600 x 272]  

Celé auto působí velmi mechanicky, což je přesně ten pocit, který máte v závodním autě. A popravdě řečeno, tomuto Subaru k závodní hobby kariéře nic moc nechybí: stačí vybavit auto bezpečnostní klecí a zažijete s ním parádní zážitky. Pozor na změněnou charakteristiku podvozku, přitvrzením je na mokru čtyřkolka najednou více nedotáčivá než dříve. Když však nastane problém, stále můžete automobil číst a řídit ho, protože přesně víte, co se děje a co je třeba udělat.

Zaraženi v překvapivě příjemných skořepinách (bohužel bez vyhřívání) pak kilometr co kilometr získáváte na jistotě a když podobná mezní situace nastane znovu, už o ničem nepřemýšlíte. Přesně takhle fungují opravdová auta pro řidiče, nehledě na to, že se nezaleknou situací, když na ně zatlačíte. Naopak, fungují pak ještě lépe.

Závěr

Protože pod kapotu nebylo sáhnuto, dostaví se po několika dnech soužití s tímhle autem hodně zajímavý pocit: WRX STI by sneslo ještě minimálně sto koní navíc! Už sériové provedení má (naštěstí) podvozek na takové úrovni, že dokáže zvládat 300 koní bez větších problémů, což platí i o velmi dobře dávkovatelné brzdové soustavě.

Pokud hledíte na každou korunu, zklameme vás: ani Subaru za milion a půl není „hotové“. Pořád je co zlepšovat a s čím si hrát. A to i přesto (nebo právě proto?), že základem je velmi, velmi dobré auto. Stále tedy platí, že nákupem to pouze začíná...

JAKE.AUTO.CZ: Subaru Impreza (Přehled testů a dalších článků)

Nejlevnější verze modelu1.069.000 Kč (2.5 STI 5D/221 kW)
Základ s testovaným motorem1.069.000 Kč (2.5 STI 5D/221 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.552.637 Kč (2.5 STI 4D Top/221 kW)

Plusy

  • Přesné řízení a řazení
  • Propracovaný systém pohonu všech kol
  • Větší zavazadlový prostor proti hatchbacku
  • Výborný podvozek

Minusy

  • Vyšší provozní náklady
  • Vyšší pořizovací cena
Foto: Michael Kolář
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru WRX STI sedan

Cena v základní výbavě: 1 229 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 552 637 Kč

Základní výbava:AWD - stálý pohon všech kol, Super Sports ABS – čtyřkanálové, VDC systém jízdní stability, Hill Assist System, sportovní brzdy Brembo, brzdové kotouče přední a zadní s vnitřním chlazením, Multi - Mode DCCD mezinápravový diferenciál, SI-Drive, přední a zadní samosvorný diferenciál, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, airbag 8x, úchyty dětských sedaček Isofix, přední mlhová světla, sedadla Recaro potažená alcantarou, kožený sportovní volant STI, stereo CD audio 10 repro, DVD navigace, dálkové ovládání audia na volantu, bluetooth, automatická klimatizace, ukazatel spotřeby paliva, tempomat, nastavitelný volant v obou osách, elektrické ovládání bočních oken, středová konzole s loketní opěrkou, zadní dělené sklopitelné sedačky 60/40, hliníkové sportovní pedály, optitronové přístroje, kožená hlavice řadicí páky a ruční brzdy, tónovaná skla, elektrické ovládání, vyhřívání a sklápění vnějších zrcátek, zakrytování podvozku, centrální dálkové zamykání, sportovní výfuk (4 koncovky), lakované nárazníky a kliky v barvě vozu, přední, zadní a prahové spoilery, zadní nárazník s deflektorem, litá 18” kola BBS atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (12.000,-), tužší uložení zadního diferenciálu (7.846,-), zadní spoiler (56.476,-), flexibilní výztuha podvozku (16.637,-), výztuha přední nápravnice (10.398,-), flexibilní výztuha zadní nápravnice (10.398,-), sada zadních ramen (17.330,-), sportovní tlumič výfuku (61.226,-), STI sada tlumičů (73.568,-), STI sada pružin (13.876,-), hlavice řadičky Duracon (3.065,-), flexibilní rozpěrná tyč (11.551,-), lehčí přední ramena s tužším uložením (29.266,-).

Technické údaje
Motor Subaru WRX STI sedan
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 407 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 255
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14.1 / 8.4 / 10.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 475
Rozměr pneu:245/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Subaru WRX STI sedan – Dejte mu klec!



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018 Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018

Facelift ostrých subárek přináší řadu vylepšení…

David Vršecký si zahrál na taxikáře. Zákazníky vozil v Subaru WRX STI (+video) David Vršecký si zahrál na taxikáře. Zákazníky vozil v Subaru WRX STI (+video)

Cestovat z bodu A do bodu B taxíkem vždycky nemusí být…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama