TEST Subaru XV 2.0D – Král městských erzet
Subaru ctí po vzoru amerických výrobců jednotlivé modelové roky a snaží se každých dvanáct měsíců přinést do svých vozů něco nového. V případě XV modelového ročníku 2014 nejsou změny natolik patrné. Novinkou je třeba zářivá zelená barva, kterou ovšem v USA, kde se tento vůz prodává jako Subaru XV Crosstrek, znají po celou dobu života modelu. Přepracovaná jsou rovněž některá tlačítka v interiéru, to nejzajímavější se ale odehrálo pod povrchem.
Subaru vyslyšelo hlas lidu, neboť když přišlo XV na trh, bylo mu vyčítáno zejména špatné odhlučnění podvozku. To již neplatí díky přidané tlumící hmotě. Přepracován byl také samotný podvozek, který vedle jiného naladění dostal také odlišný tvar předních ramen. Proti vibracím přenášejících se do řízení nově bojuje malý tlumič. A jak to všechno funguje?
Nejdříve se pojďme podívat na to, jak XV vypadá zvenku. U podobně výstředních automobilů se to má zpravidla tak, že buď jejich vzhled rychle zastará, anebo se postupně dostává pod kůži. Málokdy je to jinak. V našem případě platí druhá možnost – i přes počáteční nezájem se nám XV s postupem času začíná líbit.
Milé je, že automobil do puntíku naplňuje význam slova crossover. Jedná se vlastně o vozidlo s karoserií hatchbacku, která však nabrala trochu více svalové hmoty a posadili ji na podvozek SUV. Výsledek je vyvýšený automobil kompaktních rozměrů, který ovšem i díky nízkému těžišti symetrického pohonu všech kol a motoru s protilehlými válci jezdí jako běžný hatchback a nabízí i část DNA rallye vozů, čímž je značka Subaru proslavena.
Interiér pak není místem, kde byste poznali cenu vozu přes 800.000 Kč. Některé jeho části by si zasloužily více citu pro detail, displej zobrazující údaje z parkovací kamery je zbytečně malý a potahy sedadel byste na svém domácím křesle jistě nechtěli. Alespoň že místa je uvnitř dostatek a i zavazadelník se základním objemem 380 litrů má dobře využitelný tvar.
Motor a převodovka – sehraná dvojka
Pokud vám na semaforech zhasne motor, je to v tomto případě jen a jen vaší nepozorností. Subaru XV se zatím vyhnulo módnímu trendu systémů start-stop, což považujeme za něco příjemně osvěžujícího.
Samotný naftový dvoulitr je tichošlápek, který díky vhodně zpřevodované šestistupňové skříni a točivému momentu 350 N.m jede lépe, než se podle papírových údajů může zdát. Agregát má přitom velmi příjemný charakter, kdy se radostně a tiše vytáčí a poskytuje široké spektrum použitelných otáček. Milým detailem je skutečnost, že pod určitou zátěží jde z motoru slyšet typické brumlání tolik charakteristické pro zejména starší motory boxer, to se ale musíte pozorně zaposlouchat.
Odstupňování převodovky a také živé reakce agregátu mohou za to, že řidič dokáže s autem velmi přesně spolupracovat a jízda v XV jej tak začne brzy bavit. Samotný chod řadicí páky v kulise nabízí odpor typický pro Subaru, stejně jako drobnou nepřesnost při volbě některých rychlostních stupňů.
Pokud vás zajímají provozní náklady, pak vězte, že po městě spotřebuje Subaru zhruba 8,5 l na sto kilometrů. Na dálnici pak auto při 130 km/h žádá 8 litrů, celkový průměr v testu dosáhl 7,5 litru na 100 km. To nejsou nijak zázračné, ale zároveň vzhledem k větší světlé výšce a stálému pohonu všech kol ani špatné hodnoty. Mimo město i dálnici se dá stáhnout chuť po palivu na něco málo přes 5 litrů.
Už zase skáču přes kaluže
Na začátku jsme popsali změny na podvozku, nyní se podíváme, jak to všechno funguje v praxi. Rovnou prozradíme, že nyní se XV chová výrazně lépe, práce podvozku je o poznání tišší než doposud, kvalita jízdy stoupla a přitom celý vůz působí pevněji a ochotněji.
Je to opravdu veliký rozdíl a nyní mi XV připadá naladěno podobně, jako starší modely Forester – tedy ideálně kupříkladu na rychlé projetí šotolinových a polních cest. Automobil se navíc chová suverénně i při zdolávání nástrah měst jako jsou retardéry. Výhodou crossoveru pak je, že i přes rozumné vnější rozměry se člověk nemusí neustále strachovat o to, že při parkování odře disk vozu či že si při výjezdu na obrubník něco poničí. I proto by mohl tento vůz mnoha lidem vyhovovat.
Co se týče zatáček, tak zde si XV počíná slušně. Na asfaltu vás to příliš bavit nebude, tam se vůz více naklání, pneumatiky s hrubším vzorkem začnou brzy pískat a o nějakém jízdním zážitku se příliš mluvit nedá. Auto je schopné, přes svou výšku hbité a docela rychlé, rozhodně však ne přehnaně obratné či záživné. Mimo silnici má pak schopnost zdolávat polňačku ve velmi vysokém tempu. Pozor však na jeden limit – při propružení a následném nadlehčení zádi se ozve od nápravy citelná rána, což jde někdy poznat i na silnici. Celkově však automobil působí velmi pevně a rozhodně lépe než doposud.
Konečně tedy Subaru XV jezdí tak, jak byste od automobilu s neustále omílaným symetrickým pohonem všech kol a ambiciózní cenou čekali. Na dálnici však počítejte s větším hlukem od již zmiňovaných pneumatik, jinak se i tam vůz chová způsobně.
Závěr
Provedené úpravy pro modelový rok 2014 sedly Subaru XV dokonale. Oceňujeme zejména práce na důkladnějším odladění podvozku, které se jednoznačně vyplatily. Subaru XV je tak výtečný univerzál, automobil vhodný do města i na výlety do hor, rychlý průlet polní cestou či delší cesty – všechno zvládá s nadhledem a typickým DNA vozů souhvězdí plejád. Líbí se rovněž to, že XV má rozměry běžného hatchbacku, ale přitom řidič sedí výše, což mohou ocenit zejména starší lidé, a nechybí ani zvýšený vyztužený podvozek. Je tedy na vás, jestli akceptujete předem dané stupně výbavy za malinko vyšší cenu, stejně jako trochu laciný interiér a neobvyklý exteriér. Pokud ano, získáte automobil s velmi ojedinělým mixem schopností.
Nejlevnější verze modelu | 589.000 Kč (1.6i X Active/84 kW) |
Základ s testovaným motorem | 779.000 Kč (2.0D X Active/108 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 841.000 Kč (2.0D XS Active/108 kW) |
Plusy
- Komfort na nerovnostech
- Kultivovaný a nadšený motor
- Jízdní vlastnosti na všech površích
- Světlá výška karoserie
Minusy
- Detaily v interiéru
- Chybí možnost individualizace
Foto: Petr Homolka