Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Kizashi – Skvělý i bez downsizingu

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Nováček ve střední třídě si troufá na zavedené ikony. Útočí kultivovaným motorem, výborným podvozkem a designem.

Čtyřkolka kombinovaná s automatem je sice v neprémiové střední třídě vzácností, drtivá většina platících zákazníků se na českém trhu osobních automobilů zaměřuje na jednodušší a levnější verze s poháněnou přední nápravou a ručně řazenou převodovkou. Přesně to je druhá motorizace jakou vám Suzuki nabídne, když se začnete ptát po Kizashi a nechcete pohon 4x4 nebo převodovku CVT.

Vyzkoušeli jsme levnější ze dvou Kizashi, jaké na českém trhu můžete zakoupit.

Rekapitulace

První test černého Kizashi 4x4 se odehrával uprostřed minulé zimy na bílém pozadí. Druhý test absolvovalo perleťově bílé Kizashi na černém asfaltu uprostřed léta.

Místo kompletního popisu, který najdete v prvním testu, zopakujeme jen základní charakteristiku tohoto japonského sedanu.

První dojmy po převzetí vozu se ani s půlročním odstupem neliší: Designově vyvážené auto s atraktivními proporcemi svádí pohledy, ať se o auta zajímáte nebo ne. Výrazná a právě teď i velmi módní barva (+13.000,-Kč) zvýrazňuje svalnaté tvary a vizuálně zvětšuje nezvykle skromné míry Kizashi.

suzuki testy strednitrida suzuki testy strednitrida  

K bohatému standardu patří nejen kompletní bezpečnostní výbava, ale třeba i krásná 18palcová kola s pneumatikami 235/45 R18, xenonové světlomety nebo kožené čalounění sedadel. Absenci tovární vestavěné navigace v nabídce se český dovozce snaží vynahradit dvouDINovým systémem Clarion (+32.000,-Kč). V našem voze bylo pouze standardní, vkusně integrované a dobře hrající rádio, které přehrává i formát MP3 a umožňuje připojení mobilního telefonu přes Bluetooth.

Interiér plní dobře téměř vše, co od sportovněji naladěného cestovního sedanu můžete chtít. Jeho provedení není přehnaně zdobné, antracitové barevné ladění a bytelná stavba zvládne konkurovat i těm nejlepším v neprémiové střední třídě. Řidič si užívá dostatek místa do šířky ve výši loktů i v oblasti nohou, interiér jej ale současně přirozeně obklopuje. Poloha za volantem patří k nejlepším ve třídě podobně laděných vozů, volant lze nastavit na krátké ruce. Kožená sedadla mají příjemné čalounění i přiměřené boční vedení, v zimě přijde vhod trojstupňové vyhřívání.

Na zadních sedadlech je to s místem poněkud slabší, ale když nesrovnáváte se Superbem, Mondeem nebo Passatem, lze s přimhouřením oka mluvit o prostorových poměrech střední třídy.

Nejméně praktickým rysem je Kizashi je zavazadelník. To plyne už ze samotné koncepce tříprostorové karoserie, ale v tomto konkrétním případě je situace horší kvůli sportovně zaoblené zádi a protaženému zadnímu sklu. Obojí ubírá centimetry vstupnímu otvoru. Do zavazadelníku se 461 l navíc zasahují klasické panty, na nichž je víko uchyceno.

Bez turbodieselu, za to s poctivým objemem

S jedním motorem o objemu 2,4 l, který navíc nespaluje naftu ale benzin, se toho na českém trhu zdánlivě mnoho dělat nedá. Jenže i krátké svezení ukáže, že klasický atmosférický motor japonské konstrukční školy nemusí být ani v roce 2011 zcela mimo!

Motor se po nastartování tlačítkem projevuje jen neznatelným ševelením, které trvá i při klidné jízdě asi do 4000 min-1. Vyladění uložení v karoserii a izolace hluku od motoru patří jednoznačně k silným stránkám Kizashi. Slabším místem je, podle očekávání, menší ochota ke sportovně rychlé akceleraci do otáček. V praxi to lze částečně obejít přeřazením, což ale ne vždy probíhá hladce. Řadička s velkou hlavicí má sem tam chuť celý proces pozdržet zadrhnutím v kulise. Samotné dráhy jsou standardně dlouhé ale docela přesně vymezené.

suzuki testy strednitrida suzuki testy strednitrida  

Výkon 131 kW při 6500 min-1 i točivý moment 230 Nm ve 4000 min-1 svádí k myšlence, že motor je potřeba hnát do vyšších otáček. Jenže roli zde přebírá objem a z něj plynoucí točivý moment, který už v nízkých otáčkách roste z vyšších hodnot. Zatímco momentové maximum vrcholí až v obvyklých čtyřech tisících, běžně lze jezdit s otáčkoměrem mezi 2000 a 3000 min-1. Jen těsně nad tímto pásmem (ve 3100 min-1) se ustálí ručka otáčkoměru, když na tempomatu nastavujeme 138 km/h. Spotřeba se po 100 km jízdy podle palubního tempomatu zastavila na velmi dobrých 7,9 l/100 km. Úspornou ale ne pomalou jízdou mimo město můžete odběr srazit až k 6,5 l/100 km (s rychlostním průměrem 100 km/h). Velký objem tedy nemusí zákonitě znamenat velkou spotřebu!

Pohodlí i zážitky

Sportovně střižený sedan určený prvotně pro americký trh a to vše na 18palcových kolech, to obvykle není dobrý základ pro chování podvozku, který by měl uspět na českých silnicích. Jenže i tady Suzuki překvapuje.

Naladění Kizashi je totiž velmi dobrým kompromisem mezi sportovním a cestovním sedanem. Toto auto pro „cestování ve velkém stylu“ (GT) dokáže i s 18palcovými koly tlumit nerovnosti dálnic s nejhorším povrchem ve střední Evropě. Současně se vývojářům povedlo zachovat neutralitu podvozku verze 4x4, což jistě podpořila i redukce hmotnosti o 110 kg. Kizashi se ochotně nechá vodit do zatáček, kde si uvědomíte, že jeho vnější rozměry patří k těm menším ve třídě.

Ovládání spojky je japonsky měkké, ale záběr je poměrně přesně vymezen, o zadrhávání řazení jsme psali o několik odstavců výše a brzdy dělají právě to, co od nich očekáváte. Snadno se ovládají, dávkují a jejich účinek podporuje řidiče v dynamické jízdě. Naladění posilovače řízení jsme v prvním testu dali jedničku s hvězdičkou a dvoukolka na tom nic nemění.

suzuki testy strednitrida suzuki testy strednitrida  

Není dokonalé, jen velmi dobré

Kizashi dnes patří k nejzajímavějším alternativám zavedených sedanů střední třídy. Předpokladem je, že přijmete několik počátečních podmínek plynoucích z omezené nabídky českého dovozce. Je tu jeden motor, jedna téměř kompletní výbava a jedna pohledná karoserie. Nic víc, nic míň. To vše za cenu, které se po dorovnání výbavy, odváží postavit jen vybrané akční modely konkurenčních značek.

Toto Suzuki je autem na dlouhé cesty i víkendové projížďky. Jeho hravý podvozek si brzy zamilujete, protože z vás nevytřese duši a přitom ochotně poslouchá. Motor je příjemným společníkem v běžném provozu kvůli dobrému odhlučnění a nízké spotřebě, ve vysokých otáčkách umí ukázat svou sílu, ale jednoznačně sportovní projev od něj čekat nelze.

suzuki testy strednitrida suzuki testy strednitrida  

První cena vozu 679.900,- Kč (2,4 VVT Sport)
První cena vozu s testovanou motorizací 679.900,- Kč (2,4 VVT Sport)
Základní cena testovaného vozu 679.900,- Kč (2,4 VVT Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 692.900,- Kč (2,4 VVT Sport)

Plusy

  • Silný, ale současně úsporný motor
  • Vyvážení ovladatelnosti a komfortu
  • Neutrální chování auta
  • Rychlost průjezdu zatáčkami
  • Kvalita zpracování a materiálů v interiéru
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Řadicí páka zadrhávající v kulise
  • Komfortní naladění motoru příliš nekoresponduje s dynamickým podvozkem
  • Jednoduchá grafika displeje rádia a palubního počítače
  • Horší přístupnost zavazadelníku
Ondřej Láník
Diskuze (11)
Suzuki Kizashi 2,4 VVT
Cena základní sestavy 679 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, 7 airbagů, alarm, bezklíčové vstup, startování tlačítkem, dvouzónová klimatizace, třístupňové vyhřívání předních sedadel, rádio s CD/MP3/USB a Bluetooth, elektricky nastavitelná přední sedadla, kožené čalounění sedadel a výplní dveří, xenonové světlomety, denní svícení, přední mlhovky, dešťový senzor, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické střešní okno, sportovní chromový paket pro exteriér, 18palcová kola, volant obšitý kůží, řazení pádly na volantu, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, přední a zadní parkovací senzory. Kč
Cena testované sestavy 692 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2393
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 131 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 461 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 580
Rozměr pneu: 235/45 R18
Suzuki Kizashi 2,4 VVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4650
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - matii
1. 12. 2011 20:21
Re: kizashi
První co mne po usednutí do Kizashi udeřilo do očí bylo malé čelní okno. Spíš jsem si připadal jak v tanku. Z fotek to možná tak nevypadá, ale testovali jsme ho tři a všem přišlo dost tmavé, málo prosvětlené.
9. 9. 2011 10:22
Re: Alternativa
Plny suhlas so vsetkym, co si napisal. Mozno raz bude moje, aj ked nie nove :-) Na teraz si vystacim s malou krabickou ala Swift d:-)

J.
31. 8. 2011 21:49
Re: Alternativa
Vážení, vám ponúkať Suzuki Kizashi je ako hádzať sviniam perly, vy by ste auto nespoznali ani keby vám buchlo do hlavy... Vám skutočne treba len ten decht a k tomu automat, aby ste si "zajazdili". A vrchol trápnosti je, že tu kritizujete "mdlý motor", ktorý už v Európe ani nepoznáme... klasická atmosféra so solídnym objemom a pekným záťahom odspodu, navyše super spotrebou. A skutočne, keď si chcem zajazdiť, tak si zoberiem auto s CVTčkom... a potom vypisujem o mdlom motore... A zrovnávať toto auto s Ochcávkou len dokresľuje vaše ponímanie pojmu "auto"... Aj u mňa by bol za normálnych okolností hendikep neponúknuť 4X4 s manuálom, ale nakoľko tu nie je použitý pohon 4X4 na mechanickom princípe, je mi to jedno, také nekupujem, ale predokolka môže byť. A pohľad do kabíny je ako balzam na dušu - klasická ručná brzda v novom modeli strednej triedy - 100 bodov. Tiež som zajasal, keď sa konečne nejaké normálne auto objavilo na trhu, ale mňa to nadšenie neopúšťa - obmedzenosť verzií sa dala doslova očakávať, výber atmosféry 2,4 je u mňa super voľba (decht mi vôbec nechýba), možnosť kombinovať takto (dnes už v strednej triede) veľký motor s manuálom je super, klasická ručná brzda vynikajúce... Iste sa nájde aj niekoľko záporov, ale pri takejto kombinácii si určite nebudem honiť brko nad plastami v interiéri... Dnes už naozajstné auto nevyrába žiadna značka a tak sa teším aspoň z týchto posledných exemplárov typu Kizashi, ktoré tie autá aspoň trochu pripomínajú...
Avatar - CHerokee
30. 8. 2011 20:46
Re: Alternativa
Tak tak. Kdyby měli automat na úrovni DSG třeba a k tomu silnější diesel bylo by to moc zajímavé auto. Design dobrý, ale technika nám pokulhává.
30. 8. 2011 13:18
Re: Alternativa
mě se kizashi celkem líbí a zajásal jsem když se oběvilo na trhu, ale poté co jsem zjistil v jakých se prodává variantách tak zase nic.
chci 4x4 manuál a to neumí.