Suzuki Swift Sport - Dokonale nedokonalý

Suzuki Swift Sport - Dokonale nedokonalý

 
 

Swift Sport určitě nepatří mezi nejlepší malé hot-hatche, ale zas tak moc vám to vadit nemusí. Jde totiž zcela jistě o jedno z nejzábavnějších aut, jaké si v téhle třídě (a nejen v ní) můžete koupit.

Tohle suzuki nevypadá, že byste se před ním měli mít na pozoru. Je přibližně stejně vysoké, široké ... a snad i dlouhé. Jenže i s těmito proporcemi se designérům povedlo udělat překvapivě dynamicky vypadající vůz. Nástavce prahů si sice asi Swift vypůjčil z vitary, jinak ale nelze mít vůči jeho sportovnímu vzhledu sebemenších výhrad.

Usednutí do sedadel s lehkým bočním vedením odhaluje, proč je „svišť“ tak krátký a vysoký. Sedadlo totiž svým umístěním nad podlahou připomíná spíš barovou židličku, což v kombinaci s pouze výškově stavitelným volantem neumožňuje tak sportovní posaz, jaký by odpovídal sportovně laděnému autíčku. Alespoň že ten volant je dobře tvarovaný a pěkně do dlaně padne i hlavice řadicí páky manuálního pětikvaltu.

obrázek [555 x 365]  

Výkonná jednašestka

Ani pohled do tabulky technických údajů nezavdává důvody ke kdovíjakému optimismu. Výkon 92 kW z objemu 1,6 l je sice slušná hodnota, ale pomalu se už stává pravidlem, že má ostré malé auto této kategorie tak 160-200 koní. Nepodcenili Japonci tak trochu konkurenci?.

Na papíře opravdu nevypadá Swift Sport nijak zázračně, ale šestnáctistovka dokáže vytěžit maximum z toho, že jde o atmosférický motor. Ačkoli nemá vysloveně sportovní charakter, její dynamika se zvyšujícími se otáčkami nabírá na intenzitě, a to za pěkného zvukového doprovodu, který je dostatečně jadrný, v kabině ale rozhodně neobtěžuje. To znamená, že posádku neotravuje hlukem a současně řidiče spolupráce s ním bude bavit.

Tedy alespoň my se bavili náramně, tím spíš, že pětistupňový manuál má krátké, přesné a blízko vedle sebe poskládané dráhy. Na neutrálu je, pravda, docela vzdorovité a nezachrání to ani meziplyny, které lze díky rychle reagujícímu pedálu plynu dávat velmi snadno. Při jízdě se však na tuhost řazení dalo zvyknout celkem dobře a zápěstí netrpělo.

obrázek [555 x 388]  

Škoda, že motoru vystaví elektronika stop ihned poté, co výkon dosáhne v 6800 otáčkách svého maxima. I přesto je ale dynamika auta velmi dobrá, nebo lépe řečeno tak dobrá, že když ze swifta budete dostávat maximum, jeho schopnosti vás nepochybně uspokojí. Nesmíme totiž zapomínat, že tohle malé suzuki váží méně než 1,1 tuny, takže s ním těch stopětadvacet koní cvičí celkem slušně. Při svižné jízdě nám palubní počítač ukazoval hodnoty mezi 9 a 10 litry, když jsme schopnosti auta zkoušeli na okruhu v Sosnové, podařilo se nám dosáhnout ale i bezmála třiadvacetilitrové mety. Na druhou stranu snaha o klidnou jízdu (což nebylo vůbec nic snadného) naznačila, že by neměl být problém se dostat pod osm litrů na 100 km.

Hravost v genech

Naladění podvozku hodně připomíná o kategorii větší Civic Type R nebo (hodně) nepřímého konkurenta Mini Cooper S JCW, je však ještě tvrdší než u této dvojice. To samo o sobě jako by snad bylo klíčem k tomu, že se při jeho řízení budete bavit stejně dobře jako u těch výše jmenovaných. Swift Sport má tvrdé pružiny a tuhé, ale rychle pracující tlumiče. Tvrdé nastavení se postará o důkladné natřesení posádky, ale tlumiče zvládají velmi slušně tlumit rázy, takže jízda rozhodně není nepříjemná a přitom auto dokáže perfektně vtáhnout do děje.

To ale neznamená, že by swift měl být příkladem motokárového chování na silnici. Nelze ho totiž považovat za neutrální s lehkou tendencí k nedotáčivosti, jako je tomu u celé řady jeho soků. Malé suzuki je totiž prakticky stále lehce nedotáčivé a do zatáčky je třeba ho „strkat“ pootáčením volantu o něco více, než je skutečný poloměr zatáčky. To má jistě svůj podíl na tom, že v zatáčce stačí polevit tlak na pedál, na což zadní náprava reaguje odlehčením a ochotně se vydává do přetáčivého smyku. Ten ale nepřichází záludně, ale plynule a je velmi dobře kontrolovatelný. Stačí lehké kontra volantem a prakticky vzápětí se Eagly F1 opět zakousnou do asfaltu a pokračují v původně plánovaném směru. Na nerovnostech v zatáčce je kvůli krátkému rozvoru a tvrdému pérování trošku neklidný a snaží se odskakovat, ale to už u tvrdého pérování patří k bontonu. Zdá se, že inženýři Suzuki prostě do Sportu přenesli něco z toho, co se naučili v rallye...

obrázek [555 x 381]  

Náklony swiftu v zatáčkách jsou minimální, což přidává autu na obratnosti a ovladatelnosti, na níž má lví podíl i přesné řízení se zdařile zvoleným účinkem posilovače řízení. Ten řidiče nutí skutečně řídit a držet volant oběma rukama. Posilovač se sice snaží vracet volant do středové polohy trošku „playstationově“, ale požitek z jízdy to nijak zvlášť nedegraduje. Kvůli vyššímu posazu lze zaujmout za volantem hodně vzpřímený posaz, takže sedadlo dokáže poskytnout více opory, než se původně zdálo. Velkou pochvalu ale rozhodně zaslouží brzdy. Mají rychlý nástup, perfektně se dávkují a především – jsou k neutahání. Brzdové destičky sice občas trochu pískají a hučí, takže jsme lidi od Suzuki podezřívali, že dali na auto nějaké polozávodní, ale jde opravdu o sériovky od TRW.

Nekupte to

Swift Sport nepatří k těm autům, které uchvátí jízdními vlastnostmi a ostrým motorem. Vlastně má spoustu chybiček, kterých se už jeho konkurence dokázala vyvarovat. Jenže jeho obratnost, ovladatelnost a spontánnost způsobuje, že je velmi zábavné ho řídit a vlastně by nikomu z redakce nevadilo, kdyby měl sviště doma jako autíčko na hraní. Tím spíš, že stojí necelých 365 000 korun, tedy prakticky stejně jako o kategorii menší Twingo Renault Sport.

První cena vozu214.900,- (Swift 3d, 1.3 GA (68 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací364.900,- (Swift Sport, 1.6 (92 kW))
Základní cena testovaného vozu364.900,- (Swift Sport, 1.6 (92 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků374.900,- (Swift Sport, 1.6 (92 kW))

Plusy

  • Výkonný a dynamický motor
  • Přesné řízení
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Lehce nedotáčivá charakteristika podvozku
  • Vysoký posaz za volantem
  • Na nerovnostech neklidný podvozek
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift Sport

Cena v základní výbavě: 364 900 Kč Cena v testované výbavě: 374 900 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS s EBD, ESP, TCS, přední mlhovky, akustické upozornění nezapnutých bezp. pásů, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, 6 reproduktorů, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení, automatická klimatizace, informační displej, 17palcové litinové disky, bezklíčový přístup, imobilizér, vyhřívaná přední sedadla, tónovaná skla (zdadu tmavá).

Výbava testovaného vozu:Metalíza (10 000,-).

Dalík vyvázl, soud vrátil případ na začátek Dalík vyvázl, soud vrátil případ na začátek

Nejvyšší soud (NS) zrušil odsuzující verdikt nad…

Státní pojišťovna EGAP propadla do ztráty 1,25 miliardy, příčinou je i elektrárna v Turecku Státní pojišťovna EGAP propadla do ztráty 1,25 miliardy, příčinou je i elektrárna v Turecku

Státní pojišťovna EGAP loni vykázala ztrátu 1,25 miliardy…

Sobotka chce odvolat Babiše. Ten jde na Hrad Sobotka chce odvolat Babiše. Ten jde na Hrad

Premiér podezřívá ministra financí, že ošidil stát na…

Velké sítě lékáren vydělávají i díky svým e-shopům Velké sítě lékáren vydělávají i díky svým e-shopům

O postavení jedničky v elektronickém prodeji léků se…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 216 / 95
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 395
Rozměr pneu:205/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3760
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2380
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Swift Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie

Od uvedení minulé generace v roce 2005 se celosvětově…

Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami

Swift přichází již v šesté generaci. Z testů Euro NCAP…

 



 
Auta 3 pomalu míří do kin. Mrkněte na pořádný trailer!

Auta 3 pomalu míří do kin. Mrkněte na pořádný trailer!

Dnes 15:55

Třetí díl komiksové série Auta bude opět vyprávět příběh Bleska McQueena. Jeho role se ale změní, z nadějného mladíčka bude zkušený závodník bojující s mladšími jezdci.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Rajtoralovo (†31) tělo je v Česku: Rakev s ostatky přiletěla ranní linkou

Rajtoralovo (†31) tělo je v Česku: Rakev s ostatky…

Z Turecka, kde fotbalistovi Františku Rajtoralovi (†31) neplatili a kde vysedával na lavičce, chtěl utéct.…

 

iSport.cz

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár pro šampiona Ligy mistrů

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár…

Do Prahy na 48 hodin zavítala trofej pro šampiony fotbalové Ligy mistrů. Fanoušci budou moci na vlastní oči…

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl vážnou poruchou

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl…

Měl k němu blízko. Jako k vlastnímu bratrovi. Bývalý útočník David Střihavka (34) působil se zesnulým Františkem…

 

Reflex.cz

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat dokončená barcelonská Sagrada Familia

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat…

Stavební práce začaly už v roce 1882 a stále ještě nejsou hotovy. I přesto je katedrála Sagrada Familia ve…

Fantastické ostrovy, kde nevládnou lidé, ale zvířata: Kočky, králíci, kraby, prasata, či koně

Fantastické ostrovy, kde nevládnou lidé, ale…

Na světě existují místa, kde „vládnou“ spíše zvířata, než lidé. Není jich málo a zajímavé je, že jsou to…