Suzuki Swift Sport - Dokonale nedokonalý

Suzuki Swift Sport - Dokonale nedokonalý

 
 
24.8. 2009 Michal Fokt

Swift Sport určitě nepatří mezi nejlepší malé hot-hatche, ale zas tak moc vám to vadit nemusí. Jde totiž zcela jistě o jedno z nejzábavnějších aut, jaké si v téhle třídě (a nejen v ní) můžete koupit.

Tohle suzuki nevypadá, že byste se před ním měli mít na pozoru. Je přibližně stejně vysoké, široké ... a snad i dlouhé. Jenže i s těmito proporcemi se designérům povedlo udělat překvapivě dynamicky vypadající vůz. Nástavce prahů si sice asi Swift vypůjčil z vitary, jinak ale nelze mít vůči jeho sportovnímu vzhledu sebemenších výhrad.

Usednutí do sedadel s lehkým bočním vedením odhaluje, proč je „svišť“ tak krátký a vysoký. Sedadlo totiž svým umístěním nad podlahou připomíná spíš barovou židličku, což v kombinaci s pouze výškově stavitelným volantem neumožňuje tak sportovní posaz, jaký by odpovídal sportovně laděnému autíčku. Alespoň že ten volant je dobře tvarovaný a pěkně do dlaně padne i hlavice řadicí páky manuálního pětikvaltu.

obrázek [555 x 365]  

Výkonná jednašestka

Ani pohled do tabulky technických údajů nezavdává důvody ke kdovíjakému optimismu. Výkon 92 kW z objemu 1,6 l je sice slušná hodnota, ale pomalu se už stává pravidlem, že má ostré malé auto této kategorie tak 160-200 koní. Nepodcenili Japonci tak trochu konkurenci?.

Na papíře opravdu nevypadá Swift Sport nijak zázračně, ale šestnáctistovka dokáže vytěžit maximum z toho, že jde o atmosférický motor. Ačkoli nemá vysloveně sportovní charakter, její dynamika se zvyšujícími se otáčkami nabírá na intenzitě, a to za pěkného zvukového doprovodu, který je dostatečně jadrný, v kabině ale rozhodně neobtěžuje. To znamená, že posádku neotravuje hlukem a současně řidiče spolupráce s ním bude bavit.

Tedy alespoň my se bavili náramně, tím spíš, že pětistupňový manuál má krátké, přesné a blízko vedle sebe poskládané dráhy. Na neutrálu je, pravda, docela vzdorovité a nezachrání to ani meziplyny, které lze díky rychle reagujícímu pedálu plynu dávat velmi snadno. Při jízdě se však na tuhost řazení dalo zvyknout celkem dobře a zápěstí netrpělo.

obrázek [555 x 388]  

Škoda, že motoru vystaví elektronika stop ihned poté, co výkon dosáhne v 6800 otáčkách svého maxima. I přesto je ale dynamika auta velmi dobrá, nebo lépe řečeno tak dobrá, že když ze swifta budete dostávat maximum, jeho schopnosti vás nepochybně uspokojí. Nesmíme totiž zapomínat, že tohle malé suzuki váží méně než 1,1 tuny, takže s ním těch stopětadvacet koní cvičí celkem slušně. Při svižné jízdě nám palubní počítač ukazoval hodnoty mezi 9 a 10 litry, když jsme schopnosti auta zkoušeli na okruhu v Sosnové, podařilo se nám dosáhnout ale i bezmála třiadvacetilitrové mety. Na druhou stranu snaha o klidnou jízdu (což nebylo vůbec nic snadného) naznačila, že by neměl být problém se dostat pod osm litrů na 100 km.

Hravost v genech

Naladění podvozku hodně připomíná o kategorii větší Civic Type R nebo (hodně) nepřímého konkurenta Mini Cooper S JCW, je však ještě tvrdší než u této dvojice. To samo o sobě jako by snad bylo klíčem k tomu, že se při jeho řízení budete bavit stejně dobře jako u těch výše jmenovaných. Swift Sport má tvrdé pružiny a tuhé, ale rychle pracující tlumiče. Tvrdé nastavení se postará o důkladné natřesení posádky, ale tlumiče zvládají velmi slušně tlumit rázy, takže jízda rozhodně není nepříjemná a přitom auto dokáže perfektně vtáhnout do děje.

To ale neznamená, že by swift měl být příkladem motokárového chování na silnici. Nelze ho totiž považovat za neutrální s lehkou tendencí k nedotáčivosti, jako je tomu u celé řady jeho soků. Malé suzuki je totiž prakticky stále lehce nedotáčivé a do zatáčky je třeba ho „strkat“ pootáčením volantu o něco více, než je skutečný poloměr zatáčky. To má jistě svůj podíl na tom, že v zatáčce stačí polevit tlak na pedál, na což zadní náprava reaguje odlehčením a ochotně se vydává do přetáčivého smyku. Ten ale nepřichází záludně, ale plynule a je velmi dobře kontrolovatelný. Stačí lehké kontra volantem a prakticky vzápětí se Eagly F1 opět zakousnou do asfaltu a pokračují v původně plánovaném směru. Na nerovnostech v zatáčce je kvůli krátkému rozvoru a tvrdému pérování trošku neklidný a snaží se odskakovat, ale to už u tvrdého pérování patří k bontonu. Zdá se, že inženýři Suzuki prostě do Sportu přenesli něco z toho, co se naučili v rallye...

obrázek [555 x 381]  

Náklony swiftu v zatáčkách jsou minimální, což přidává autu na obratnosti a ovladatelnosti, na níž má lví podíl i přesné řízení se zdařile zvoleným účinkem posilovače řízení. Ten řidiče nutí skutečně řídit a držet volant oběma rukama. Posilovač se sice snaží vracet volant do středové polohy trošku „playstationově“, ale požitek z jízdy to nijak zvlášť nedegraduje. Kvůli vyššímu posazu lze zaujmout za volantem hodně vzpřímený posaz, takže sedadlo dokáže poskytnout více opory, než se původně zdálo. Velkou pochvalu ale rozhodně zaslouží brzdy. Mají rychlý nástup, perfektně se dávkují a především – jsou k neutahání. Brzdové destičky sice občas trochu pískají a hučí, takže jsme lidi od Suzuki podezřívali, že dali na auto nějaké polozávodní, ale jde opravdu o sériovky od TRW.

Nekupte to

Swift Sport nepatří k těm autům, které uchvátí jízdními vlastnostmi a ostrým motorem. Vlastně má spoustu chybiček, kterých se už jeho konkurence dokázala vyvarovat. Jenže jeho obratnost, ovladatelnost a spontánnost způsobuje, že je velmi zábavné ho řídit a vlastně by nikomu z redakce nevadilo, kdyby měl sviště doma jako autíčko na hraní. Tím spíš, že stojí necelých 365 000 korun, tedy prakticky stejně jako o kategorii menší Twingo Renault Sport.

První cena vozu214.900,- (Swift 3d, 1.3 GA (68 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací364.900,- (Swift Sport, 1.6 (92 kW))
Základní cena testovaného vozu364.900,- (Swift Sport, 1.6 (92 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků374.900,- (Swift Sport, 1.6 (92 kW))

Plusy

  • Výkonný a dynamický motor
  • Přesné řízení
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Lehce nedotáčivá charakteristika podvozku
  • Vysoký posaz za volantem
  • Na nerovnostech neklidný podvozek
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift Sport

Cena v základní výbavě: 364 900 Kč Cena v testované výbavě: 374 900 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS s EBD, ESP, TCS, přední mlhovky, akustické upozornění nezapnutých bezp. pásů, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, 6 reproduktorů, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení, automatická klimatizace, informační displej, 17palcové litinové disky, bezklíčový přístup, imobilizér, vyhřívaná přední sedadla, tónovaná skla (zdadu tmavá).

Výbava testovaného vozu:Metalíza (10 000,-).

Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté

Růst české ekonomiky meziročně zpomalil o téměř dva…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 216 / 95
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 395
Rozměr pneu:205/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3760
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2380
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Swift Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie

Od uvedení minulé generace v roce 2005 se celosvětově…

Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami

Swift přichází již v šesté generaci. Z testů Euro NCAP…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…