Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D – Nenápadný perfekcionista

Toyota Avensis
Toyota Avensis
Toyota Avensis
Toyota Avensis
46 Fotogalerie
Diskuze (14)
Zůstává Avensis výjimečný poměrem cena/hodnota, nebo dokáže něčím opravdu nadchnout?

Toyota si vybudovala reputaci jako výrobce aut s dobrým poměrem cena/hodnota ale také nepříliš výrazným charakterem. Platí to i pro nový Avensis ve verzi kombi, nebo dokáže něčím opravdu nadchnout?

Toyota Avensis je klasickým zástupcem střední třídy. Aktuální, v pořadí třetí generace se prodává od loňského roku. Tehdy testem prošel sedan s motorem 2,0 D-4D o výkonu 93 kW, nyní se k nám dostalo stejně motorizované kombi v akčním provedení Business Navi.

Sedan můžeme označit za elegantní a jeho tvary nepostrádají jistou špetku dynamiky. Nicméně v tomto tržním segmentu jsou žádanější praktické kombíky, zpravidla s co nejlepším poměrem ceny a výbavy. Obojímu vyhovuje Avensis kombi bez zaváhání, větší záď – navíc v kombinaci s černým lakem a 16palcovými koly - ale ubírá kus dynamiky a kompaktních proporcí sedanu a naopak zdůrazňuje pro japonská auta často typická nadměrně velká světla. Exteriér této Toyoty jednoduše může vyvolávat rozpaky, rozhodně nezpůsobí estetické uspokojení, či snad lásku na první pohled.

toyota testy strednitridatoyota testy strednitrida | Zdroj: acz 

Jenže o to tady nejde, všechny aspekty testované verze míří na praktické vlastnosti auta. Začněme od interiéru. Tady se hraje především na pocit solidnosti, bytelné a kvalitně působící zpracování a dostatek odkládacích prostorů. Uvnitř vládnou kvalitní a dobře slícované materiály převážně černé barvy, na mnoha místech měkčené. Rozpaky může vyvolávat snad jen dekor imitující kov a způsob, jakým je navigační systém zakomponovaný do palubní desky, rozhodně není ukázkou precizní práce designérů.

Navigace TNS 510 ale vše vynahradí svými funkčními přednostmi. Grafika dotykové obrazovky jakoby z oka vypadala Lexusu, k tomu se přidávají kvalitní mapové podklady na SD kartě a spolehlivý algoritmus výpočtu trasy. Ty nejlepší vzpomínky na Lexus také vyvolává audio s mimořádně kvalitním zvukem a vysokým výkonem.

Obrazovka navigace zároveň slouží jako grafické rozhraní zadní parkovací kamery. Toyota v případě provedení Business Navi zvolila netradiční konfiguraci, kdy auto má kameru, ale nemá parkovací senzory. Ve skutečnosti se ale jedná o kombinaci, která je kompromisem výrobních/pořizovacích nákladů a v praxi funguje na jedničku. S kamerou lze totiž manévrovat mnohem přesněji, než dovolují běžné senzory.

Obchodní dostavník na cestách

Počáteční dobrý dojem ještě zesiluje jízdní projev Avensisu. Když si uvědomíme tržní zaměření tohoto modelu a uspořádání s turbodieselem napříč před přední nápravou, těžko lze schopnostem podvozku něco vyčítat. Avensis má dobrou směrovou stabilitu, přitom je ale jeho chování v zatáčkách takřka neutrální a dovolí velmi rychlé průjezdy – bez nedotáčivosti, bez výrazných náklonů a bez odskakování.

To vše navzdory pneumatikám s vysokým profilem 205/60 R16. Ty zároveň podporují velmi slušný komfort tlumení nerovností. Valivý hluk od pneumatik i aerodynamický hluk jsou navíc v kabině dobře utlumeny.

Přiměřené, i když už spíše průměrné, je odhlučnění motoru. Ten za studena dá neomylně najevo počet válců i spalované palivo. Po zahřátí se ale zklidní a hlavně dokáže plynule přinášet hnací sílu. Turbodíra prakticky neexistuje a turboefekt je omezen na minimum.

Tabulkové hodnoty 93 kW při 3600 min-1 a 310 Nm mezi 1800 až 2400 min-1 dnes nikoho neoslní, motor se ale sbírá hezky od nejnižších otáček. Udávané otáčky maxima točivého momentu přibližně vymezují skutečné optimum pro jízdu a po překročení 3000 min-1 zátah postupně vadne, jak bývá u takových motorů zvykem.

toyota testy strednitridatoyota testy strednitrida | Zdroj: acz 

Ukazatel vhodného zařazeného stupně je v případě Avensisu cenným rádcem. Vymyká se běžné praxi „zařaď co nejtěžší převod“ a naopak včas upozorní na hrozící podtáčení. V opačných případech zase elektronika dokáže rozpoznat, kdy řidič potřebuje zásobu newtonmetrů, a při akceleraci nenabádá k brzkému přeřazení. Samotné řazení ale patří k běžnému průměru, nevyniká ani přesností ani délkou drah, způsob pohybu řadicí páky v kulise ale není ani vyloženě na obtíž.

Při dálkových cestách se dokáže Avensis se základním turbodieselem pohybovat opravdu úsporně. Při rychlosti 100 km/h odebírá z nádrže 4,4 l na 100 km a motor na šestý převod točí 1700 min-1. Jízda konstantní rychlosti na 130 km/h znamená spotřebu na úrovni 5,6 l/100 km a otáčky motoru 2200 min-1. Mimochodem, přesně stejných hodnot spotřeby jsme dosáhli v testu Škody Octavia 2,0 TDI DSG. Toyota však dosahuje výrazně nižších otáček motoru.

toyota testy strednitridatoyota testy strednitrida | Zdroj: aczRelativně těžké zpřevodování vyžaduje od řidiče ve městě určitou dávku pozornosti (především rozjezdy z nízkých rychlostí vždy na jedničku), ale výměnou za to se v městském provozu spotřeba paliva drží pod 7 litry. Síla motoru přitom na dlouhé převody stačí, i při 160 km/h, kdy se otáčky motoru blíží 3000, je auto ochotné akcelerovat.

Avensis jsme využili mimo jiné pro 800 km dlouhou cestu, kterou jsme absolvovali v jediném dni. Pohodlí sedadel ani na konci dne nezklamalo, palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. V 60litrové nádrži přitom stále zbývala nafta na dalších asi 200 km.

Závěr

Shrnout týdenní zkušenosti s Avensisem do jednoznačného výčtu plusů a mínusů se nakonec ukázalo být docela těžký úkol. Velké kombi od Toyoty asi v ničem zásadně nevyniká, stejně tak se ale na ní obtížně hledají nějaké slabé stránky. Všechna negativa totiž spočívají v detailech. Avensis nedokáže zcela nadchnout, současně ale potěší vytříbenou kvalitou jízdy a vcelku kultivovaným motorem se slušným zátahem.

Když se zaměříme na verzi Business Navi, máme zajímavě nakonfigurované auto, kterému nechybí nic podstatného (navigace, parkovací kamera, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla, tempomat) a zároveň nemá zbytné prvky výbavy (dešťový senzor, bezklíčový vstup, střešní okno, CD měnič, pneumatiky s nižším profilem).

Z vyšších stupňů výbavy bychom nejvíce ocenili zde chybějící adaptivní bi-xenonové světlomety. Toyota s touto verzí vynáší silnou kartu – takto nakonfigurované auto stojí včetně metalízy bez stokoruny rovných 650 tisíc, přičemž turbodiesel je za cenu benzinového motoru.

toyota testy strednitridatoyota testy strednitrida | Zdroj: acz 

První cena vozu599.900,- Kč (1,6 Valvematic/97 kW Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací629.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Terra)
Základní cena testovaného vozu634.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Business Navi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Business Navi)

Plusy

  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Stabilní chování v přímém směru i v zatáčkách
  • Dobré odhlučnění
  • Bohatá výbava, dobrý poměr cena/výbava
  • Kvalita zvuku audiosystému

Minusy

  • Způsob usazení navigačního systému do palubní desky
  • Vzhled auta na 16palcových kolech
  • Malé prostory pod podlahou zavazadelníku
  • Absence funkce komfortního blikání

Vstoupit do diskuze (14)