Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D – Nenápadný perfekcionista

Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D – Nenápadný perfekcionista

 
 

Zůstává Avensis výjimečný poměrem cena/hodnota, nebo dokáže něčím opravdu nadchnout?

Toyota si vybudovala reputaci jako výrobce aut s dobrým poměrem cena/hodnota ale také nepříliš výrazným charakterem. Platí to i pro nový Avensis ve verzi kombi, nebo dokáže něčím opravdu nadchnout?

Toyota Avensis je klasickým zástupcem střední třídy. Aktuální, v pořadí třetí generace se prodává od loňského roku. Tehdy testem prošel sedan s motorem 2,0 D-4D o výkonu 93 kW, nyní se k nám dostalo stejně motorizované kombi v akčním provedení Business Navi.

Sedan můžeme označit za elegantní a jeho tvary nepostrádají jistou špetku dynamiky. Nicméně v tomto tržním segmentu jsou žádanější praktické kombíky, zpravidla s co nejlepším poměrem ceny a výbavy. Obojímu vyhovuje Avensis kombi bez zaváhání, větší záď – navíc v kombinaci s černým lakem a 16palcovými koly - ale ubírá kus dynamiky a kompaktních proporcí sedanu a naopak zdůrazňuje pro japonská auta často typická nadměrně velká světla. Exteriér této Toyoty jednoduše může vyvolávat rozpaky, rozhodně nezpůsobí estetické uspokojení, či snad lásku na první pohled.

obrázek [600 x 362]  

Jenže o to tady nejde, všechny aspekty testované verze míří na praktické vlastnosti auta. Začněme od interiéru. Tady se hraje především na pocit solidnosti, bytelné a kvalitně působící zpracování a dostatek odkládacích prostorů. Uvnitř vládnou kvalitní a dobře slícované materiály převážně černé barvy, na mnoha místech měkčené. Rozpaky může vyvolávat snad jen dekor imitující kov a způsob, jakým je navigační systém zakomponovaný do palubní desky, rozhodně není ukázkou precizní práce designérů.

Navigace TNS 510 ale vše vynahradí svými funkčními přednostmi. Grafika dotykové obrazovky jakoby z oka vypadala Lexusu, k tomu se přidávají kvalitní mapové podklady na SD kartě a spolehlivý algoritmus výpočtu trasy. Ty nejlepší vzpomínky na Lexus také vyvolává audio s mimořádně kvalitním zvukem a vysokým výkonem.

Obrazovka navigace zároveň slouží jako grafické rozhraní zadní parkovací kamery. Toyota v případě provedení Business Navi zvolila netradiční konfiguraci, kdy auto má kameru, ale nemá parkovací senzory. Ve skutečnosti se ale jedná o kombinaci, která je kompromisem výrobních/pořizovacích nákladů a v praxi funguje na jedničku. S kamerou lze totiž manévrovat mnohem přesněji, než dovolují běžné senzory.

Obchodní dostavník na cestách

Počáteční dobrý dojem ještě zesiluje jízdní projev Avensisu. Když si uvědomíme tržní zaměření tohoto modelu a uspořádání s turbodieselem napříč před přední nápravou, těžko lze schopnostem podvozku něco vyčítat. Avensis má dobrou směrovou stabilitu, přitom je ale jeho chování v zatáčkách takřka neutrální a dovolí velmi rychlé průjezdy – bez nedotáčivosti, bez výrazných náklonů a bez odskakování.

To vše navzdory pneumatikám s vysokým profilem 205/60 R16. Ty zároveň podporují velmi slušný komfort tlumení nerovností. Valivý hluk od pneumatik i aerodynamický hluk jsou navíc v kabině dobře utlumeny.

Přiměřené, i když už spíše průměrné, je odhlučnění motoru. Ten za studena dá neomylně najevo počet válců i spalované palivo. Po zahřátí se ale zklidní a hlavně dokáže plynule přinášet hnací sílu. Turbodíra prakticky neexistuje a turboefekt je omezen na minimum.

Tabulkové hodnoty 93 kW při 3600 min-1 a 310 Nm mezi 1800 až 2400 min-1 dnes nikoho neoslní, motor se ale sbírá hezky od nejnižších otáček. Udávané otáčky maxima točivého momentu přibližně vymezují skutečné optimum pro jízdu a po překročení 3000 min-1 zátah postupně vadne, jak bývá u takových motorů zvykem.

obrázek [600 x 348]  

Ukazatel vhodného zařazeného stupně je v případě Avensisu cenným rádcem. Vymyká se běžné praxi „zařaď co nejtěžší převod“ a naopak včas upozorní na hrozící podtáčení. V opačných případech zase elektronika dokáže rozpoznat, kdy řidič potřebuje zásobu newtonmetrů, a při akceleraci nenabádá k brzkému přeřazení. Samotné řazení ale patří k běžnému průměru, nevyniká ani přesností ani délkou drah, způsob pohybu řadicí páky v kulise ale není ani vyloženě na obtíž.

Při dálkových cestách se dokáže Avensis se základním turbodieselem pohybovat opravdu úsporně. Při rychlosti 100 km/h odebírá z nádrže 4,4 l na 100 km a motor na šestý převod točí 1700 min-1. Jízda konstantní rychlosti na 130 km/h znamená spotřebu na úrovni 5,6 l/100 km a otáčky motoru 2200 min-1. Mimochodem, přesně stejných hodnot spotřeby jsme dosáhli v testu Škody Octavia 2,0 TDI DSG. Toyota však dosahuje výrazně nižších otáček motoru.

obrázek [300 x 250] Relativně těžké zpřevodování vyžaduje od řidiče ve městě určitou dávku pozornosti (především rozjezdy z nízkých rychlostí vždy na jedničku), ale výměnou za to se v městském provozu spotřeba paliva drží pod 7 litry. Síla motoru přitom na dlouhé převody stačí, i při 160 km/h, kdy se otáčky motoru blíží 3000, je auto ochotné akcelerovat.

Avensis jsme využili mimo jiné pro 800 km dlouhou cestu, kterou jsme absolvovali v jediném dni. Pohodlí sedadel ani na konci dne nezklamalo, palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. V 60litrové nádrži přitom stále zbývala nafta na dalších asi 200 km.

Závěr

Shrnout týdenní zkušenosti s Avensisem do jednoznačného výčtu plusů a mínusů se nakonec ukázalo být docela těžký úkol. Velké kombi od Toyoty asi v ničem zásadně nevyniká, stejně tak se ale na ní obtížně hledají nějaké slabé stránky. Všechna negativa totiž spočívají v detailech. Avensis nedokáže zcela nadchnout, současně ale potěší vytříbenou kvalitou jízdy a vcelku kultivovaným motorem se slušným zátahem.

Když se zaměříme na verzi Business Navi, máme zajímavě nakonfigurované auto, kterému nechybí nic podstatného (navigace, parkovací kamera, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla, tempomat) a zároveň nemá zbytné prvky výbavy (dešťový senzor, bezklíčový vstup, střešní okno, CD měnič, pneumatiky s nižším profilem).

Z vyšších stupňů výbavy bychom nejvíce ocenili zde chybějící adaptivní bi-xenonové světlomety. Toyota s touto verzí vynáší silnou kartu – takto nakonfigurované auto stojí včetně metalízy bez stokoruny rovných 650 tisíc, přičemž turbodiesel je za cenu benzinového motoru.

obrázek [600 x 316]  

První cena vozu599.900,- Kč (1,6 Valvematic/97 kW Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací629.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Terra)
Základní cena testovaného vozu634.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Business Navi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Business Navi)

Plusy

  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Stabilní chování v přímém směru i v zatáčkách
  • Dobré odhlučnění
  • Bohatá výbava, dobrý poměr cena/výbava
  • Kvalita zvuku audiosystému

Minusy

  • Způsob usazení navigačního systému do palubní desky
  • Vzhled auta na 16palcových kolech
  • Malé prostory pod podlahou zavazadelníku
  • Absence funkce komfortního blikání
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D

Cena v základní výbavě: 634 900 Kč Cena v testované výbavě: 649 900 Kč

Základní výbava:Střešní ližiny, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, ABS, EBD, stabilizační systém VSC a kontrola trakce TRC, čelní airbagy, boční airbagy, kolenní airbag řidiče, okenní airbagy pro obě řady sedadel, aktivní opěrky hlavy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním audiosystému, konektor Aux-in pro externí přehrávač, audiosystém s dvojitým tunerem, CD přehrávačem a Bluetooth, dělená zadní sedadla, elektrické stahování předních a zadních oken, kožený volant, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel, průvlak v zadním opěradle, zadní parkovací kamera, navigační systém TNS 510 s podklady na SD kartě, zatmavená zadní skla, přední mlhovky, litá kola s pneu 205/60 R16.

Výbava testovaného vozu:Příplatková barva (+15.000,- Kč).

Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
Technické údaje
Motor Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.3 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 543 / 1609
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1565 / 535
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4765
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 6
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci

Toyota Avensis třetí generace zamířila ve faceliftované…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…