Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D – Nenápadný perfekcionista

Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D – Nenápadný perfekcionista

 
 
20.10. 2010 Lukáš Vaverka Lukáš Vaverka - lv.png Google+ profil

Zůstává Avensis výjimečný poměrem cena/hodnota, nebo dokáže něčím opravdu nadchnout?

Toyota si vybudovala reputaci jako výrobce aut s dobrým poměrem cena/hodnota ale také nepříliš výrazným charakterem. Platí to i pro nový Avensis ve verzi kombi, nebo dokáže něčím opravdu nadchnout?

Toyota Avensis je klasickým zástupcem střední třídy. Aktuální, v pořadí třetí generace se prodává od loňského roku. Tehdy testem prošel sedan s motorem 2,0 D-4D o výkonu 93 kW, nyní se k nám dostalo stejně motorizované kombi v akčním provedení Business Navi.

Sedan můžeme označit za elegantní a jeho tvary nepostrádají jistou špetku dynamiky. Nicméně v tomto tržním segmentu jsou žádanější praktické kombíky, zpravidla s co nejlepším poměrem ceny a výbavy. Obojímu vyhovuje Avensis kombi bez zaváhání, větší záď – navíc v kombinaci s černým lakem a 16palcovými koly - ale ubírá kus dynamiky a kompaktních proporcí sedanu a naopak zdůrazňuje pro japonská auta často typická nadměrně velká světla. Exteriér této Toyoty jednoduše může vyvolávat rozpaky, rozhodně nezpůsobí estetické uspokojení, či snad lásku na první pohled.

obrázek [600 x 362]  

Jenže o to tady nejde, všechny aspekty testované verze míří na praktické vlastnosti auta. Začněme od interiéru. Tady se hraje především na pocit solidnosti, bytelné a kvalitně působící zpracování a dostatek odkládacích prostorů. Uvnitř vládnou kvalitní a dobře slícované materiály převážně černé barvy, na mnoha místech měkčené. Rozpaky může vyvolávat snad jen dekor imitující kov a způsob, jakým je navigační systém zakomponovaný do palubní desky, rozhodně není ukázkou precizní práce designérů.

Navigace TNS 510 ale vše vynahradí svými funkčními přednostmi. Grafika dotykové obrazovky jakoby z oka vypadala Lexusu, k tomu se přidávají kvalitní mapové podklady na SD kartě a spolehlivý algoritmus výpočtu trasy. Ty nejlepší vzpomínky na Lexus také vyvolává audio s mimořádně kvalitním zvukem a vysokým výkonem.

Obrazovka navigace zároveň slouží jako grafické rozhraní zadní parkovací kamery. Toyota v případě provedení Business Navi zvolila netradiční konfiguraci, kdy auto má kameru, ale nemá parkovací senzory. Ve skutečnosti se ale jedná o kombinaci, která je kompromisem výrobních/pořizovacích nákladů a v praxi funguje na jedničku. S kamerou lze totiž manévrovat mnohem přesněji, než dovolují běžné senzory.

Obchodní dostavník na cestách

Počáteční dobrý dojem ještě zesiluje jízdní projev Avensisu. Když si uvědomíme tržní zaměření tohoto modelu a uspořádání s turbodieselem napříč před přední nápravou, těžko lze schopnostem podvozku něco vyčítat. Avensis má dobrou směrovou stabilitu, přitom je ale jeho chování v zatáčkách takřka neutrální a dovolí velmi rychlé průjezdy – bez nedotáčivosti, bez výrazných náklonů a bez odskakování.

To vše navzdory pneumatikám s vysokým profilem 205/60 R16. Ty zároveň podporují velmi slušný komfort tlumení nerovností. Valivý hluk od pneumatik i aerodynamický hluk jsou navíc v kabině dobře utlumeny.

Přiměřené, i když už spíše průměrné, je odhlučnění motoru. Ten za studena dá neomylně najevo počet válců i spalované palivo. Po zahřátí se ale zklidní a hlavně dokáže plynule přinášet hnací sílu. Turbodíra prakticky neexistuje a turboefekt je omezen na minimum.

Tabulkové hodnoty 93 kW při 3600 min-1 a 310 Nm mezi 1800 až 2400 min-1 dnes nikoho neoslní, motor se ale sbírá hezky od nejnižších otáček. Udávané otáčky maxima točivého momentu přibližně vymezují skutečné optimum pro jízdu a po překročení 3000 min-1 zátah postupně vadne, jak bývá u takových motorů zvykem.

obrázek [600 x 348]  

Ukazatel vhodného zařazeného stupně je v případě Avensisu cenným rádcem. Vymyká se běžné praxi „zařaď co nejtěžší převod“ a naopak včas upozorní na hrozící podtáčení. V opačných případech zase elektronika dokáže rozpoznat, kdy řidič potřebuje zásobu newtonmetrů, a při akceleraci nenabádá k brzkému přeřazení. Samotné řazení ale patří k běžnému průměru, nevyniká ani přesností ani délkou drah, způsob pohybu řadicí páky v kulise ale není ani vyloženě na obtíž.

Při dálkových cestách se dokáže Avensis se základním turbodieselem pohybovat opravdu úsporně. Při rychlosti 100 km/h odebírá z nádrže 4,4 l na 100 km a motor na šestý převod točí 1700 min-1. Jízda konstantní rychlosti na 130 km/h znamená spotřebu na úrovni 5,6 l/100 km a otáčky motoru 2200 min-1. Mimochodem, přesně stejných hodnot spotřeby jsme dosáhli v testu Škody Octavia 2,0 TDI DSG. Toyota však dosahuje výrazně nižších otáček motoru.

obrázek [300 x 250] Relativně těžké zpřevodování vyžaduje od řidiče ve městě určitou dávku pozornosti (především rozjezdy z nízkých rychlostí vždy na jedničku), ale výměnou za to se v městském provozu spotřeba paliva drží pod 7 litry. Síla motoru přitom na dlouhé převody stačí, i při 160 km/h, kdy se otáčky motoru blíží 3000, je auto ochotné akcelerovat.

Avensis jsme využili mimo jiné pro 800 km dlouhou cestu, kterou jsme absolvovali v jediném dni. Pohodlí sedadel ani na konci dne nezklamalo, palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. V 60litrové nádrži přitom stále zbývala nafta na dalších asi 200 km.

Závěr

Shrnout týdenní zkušenosti s Avensisem do jednoznačného výčtu plusů a mínusů se nakonec ukázalo být docela těžký úkol. Velké kombi od Toyoty asi v ničem zásadně nevyniká, stejně tak se ale na ní obtížně hledají nějaké slabé stránky. Všechna negativa totiž spočívají v detailech. Avensis nedokáže zcela nadchnout, současně ale potěší vytříbenou kvalitou jízdy a vcelku kultivovaným motorem se slušným zátahem.

Když se zaměříme na verzi Business Navi, máme zajímavě nakonfigurované auto, kterému nechybí nic podstatného (navigace, parkovací kamera, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla, tempomat) a zároveň nemá zbytné prvky výbavy (dešťový senzor, bezklíčový vstup, střešní okno, CD měnič, pneumatiky s nižším profilem).

Z vyšších stupňů výbavy bychom nejvíce ocenili zde chybějící adaptivní bi-xenonové světlomety. Toyota s touto verzí vynáší silnou kartu – takto nakonfigurované auto stojí včetně metalízy bez stokoruny rovných 650 tisíc, přičemž turbodiesel je za cenu benzinového motoru.

obrázek [600 x 316]  

První cena vozu599.900,- Kč (1,6 Valvematic/97 kW Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací629.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Terra)
Základní cena testovaného vozu634.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Business Navi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,- Kč (2,0 D-4D/93 kW Business Navi)

Plusy

  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Stabilní chování v přímém směru i v zatáčkách
  • Dobré odhlučnění
  • Bohatá výbava, dobrý poměr cena/výbava
  • Kvalita zvuku audiosystému

Minusy

  • Způsob usazení navigačního systému do palubní desky
  • Vzhled auta na 16palcových kolech
  • Malé prostory pod podlahou zavazadelníku
  • Absence funkce komfortního blikání
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D

Cena v základní výbavě: 634 900 Kč Cena v testované výbavě: 649 900 Kč

Základní výbava:Střešní ližiny, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, ABS, EBD, stabilizační systém VSC a kontrola trakce TRC, čelní airbagy, boční airbagy, kolenní airbag řidiče, okenní airbagy pro obě řady sedadel, aktivní opěrky hlavy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním audiosystému, konektor Aux-in pro externí přehrávač, audiosystém s dvojitým tunerem, CD přehrávačem a Bluetooth, dělená zadní sedadla, elektrické stahování předních a zadních oken, kožený volant, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel, průvlak v zadním opěradle, zadní parkovací kamera, navigační systém TNS 510 s podklady na SD kartě, zatmavená zadní skla, přední mlhovky, litá kola s pneu 205/60 R16.

Výbava testovaného vozu:Příplatková barva (+15.000,- Kč).

Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 
Technické údaje
Motor Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.3 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 543 / 1609
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1565 / 535
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4765
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 6
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Toyotu Avensis patrně čeká konec. Důvod uhodnete... Toyotu Avensis patrně čeká konec. Důvod uhodnete...

Aktuální třetí generace Avensisu je v prodeji už od roku…

Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

 



 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat rezignaci

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat…

Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka se 26. dubna dožívá 75 let. Po tomto termínu musí podle kanonického…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

"Vousáč" Hertl pálí a táhne Sharks. Táta mi vyčítá…

Když dá gól, tryskají z něj emoce. V rychlosti vpálí do mantinelu a mává fanouškům, vášnivě skáče do náručí…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…