Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 2,0 TDI CR (103 kW) DSG – Nejvyšší stupeň zralosti

Michal Otruba
Diskuze (2)
Že není dvoulitrový turbodiesel se 103 kW pod kapotou Octavie žádnou novinkou? Chyba! Tento má totiž vstřikování common-rail.

Octavií s dvoulitrovým té-dé-íčkem o výkonu 103 kW pod kapotou brázdí české silnice hezkých pár tisícovek. Jenže až doposud to byly výhradně motory se systémem vstřikování čerpadlo-tryska označované písmeny PD (pumpe-düse). Od posledního květnového dne si však zákazníci můžou objednávat Octavii s dvoulitrem o stejném výkonu, avšak se systémem vstřikování common-rail. Tento motor jsme vyzkoušeli ve druhé polovině prázdnin ve spojení s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jaké v nás zanechal dojmy? Jakou má spotřebu? A zvukový projev?

Už i v Octavii

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v Česku. Tedy platilo to alespoň pro minulé pololetí. Po svém větším sourozenci Superbu se i ona dočkala naftového dvoulitru o výkonu 103 kW se vstřikováním common-rail – ten byl až doposud vyhrazen pouze pro verzi RS (kde má výkon 125 kW), ostatní 2,0 TDI musely vystačit s “čerpadlem-tryskou.“ Jak tedy nástupce pé-déčka pod kapotou Octavie šlape a rozumí si s dvouspojkovým automatem DSG?

Po ránu podle klapotu neomylně poznáte, že spalovaným palivem je nafta. Ovšem vydávaný zvuk již zdatně nekonkuruje nastartovanému traktoru jako kdysi, ale je v rámci možností relativně příjemně tlumený. Kdo by si to ještě před pár lety pomyslel!? Když se uzavřete v kabině, situace se ještě zlepší a vy vnímáte pouze nikterak obtěžující lehké dunění – už nyní prozradíme, že agregát je za všech okolností dobře odhlučněný.

V nízkých otáčkách motor temně bručí, či lehce hučí. Ve středních jde o dynamický naftový rykot, který je ale dobře utlumený a odsunutý do pozadí. A ve vysokých patrech otáčkoměru motor hlučí a není vůbec příjemný. Tam se ale nepodíváte téměř nikdy. V žádném z obvykle používaných režimů zvuk motoru posádku neobtěžuje.

Samozřejmě, TDI z principu nikdy nebude dosahovat zvukového projevu benzinového motoru, ale (a to bychom před pár lety napsat nemohli) v některých otáčkách a jízdních situacích bychom jej dokonce mohli nazvat příjemným.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Při jízdě ustálenou padesátkou v obci vám k pohybu bude postačovat něco málo nad 3 l/100 km, motor v tomto případě na pětku točí 1150 min-1. Celková spotřeba však v městské džungli končí až u hranice osmi litrů – odběr z nádrže je v tomto případě velmi citlivý na jízdní styl a počet rozjezdů.

Převodovka DSG řadí nejen rychle, ale také komfortně a vy se tak městem proplétáte s úsměvem na tváři.

Pokud na příslušné silnici zrychlíte na stokilometrovou rychlost, tak zjistíte, že “nové té-dé-íčko“ bude na šestý převodový stupeň točit 2100 min-1 a konzumovat 4,4 litru nafty na 100 km. Praxí jsme ověřili, že pokud se vaše pravá noha nechová mimo obce jako těžká pálená cihla, se spotřebou se do pěti litrů v pohodě vejdete. Navíc se pohybujete v oblasti nejvyššího točivého momentu (320 Nm při 1750 – 2500 min-1), takže kopec ani případné předjíždění nebude problémem.

Při jízdě vnímáme jen lehký aerodynamický hluk, který byl u testovaného vozu potlačen instalací příplatkových skel SunSafeGlass (spolu s elektrickým ovládáním oken vpředu a vzadu za 18.200,- Kč). Více jsou slyšet zvuky od odvalujících se pneumatik – na špatné odhlučnění podvozkových částí jsme si stěžovali už dříve, ale jde spíše o subjektivní vjem než o měřitelnou odchylku.

A motor? Ten je ze všech zdrojů jízdních ruchů nejméně hlučný. Slyšíte lehoučké dunění, které ale neobtěžuje, natož abyste z něj dostávali migrény – posun kupředu je opravdu znatelný. Francouzské turbodiesely Renaultu nebo PSA přesto stále v kategorii “kultura chodu“ udržují mírný náskok. Ve Škodě posádku už nepronásledují vibrace, či chvění ve volantu, nebo podlaze, za což dáváme prst nahoru.

Rychle, komfortně a hlavně bezstarostně

Šestistupňová převodovka DSG se spojkami pracujícími v olejové lázni je proti své kolegyni se stupněm navíc a suchými spojkami komfortnější. Její software se téměř vždy snaží o co nejvyšší převodový stupeň a minimalizaci otáček motoru. Výjimkou nejsou situace kdy z pátého stupně a 1500 min-1 převodovka přeřadí na šestku – otáčky spadnou někam k 1100 min-1 a motor se s tím chtíc nechtíc musí vypořádat.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Po převolení voliče převodovky do sportovního režimu S nechá software motor daleko více vytáčet, na stejné sešlápnutí plynového pedálu jej proti režimu D (2500 min-1) nechá vyletět až ke 4000 min-1. Dříve také dává pokyn k podřazení. Má to být mód pro rychlé svezení, sportovní je však jen v rámci možností plynoucích z přítomnosti nízkootáčkového turbodieselu. Svezte se s 1,8 TSI a pochopíte rozdíl.

Sympatické je, že při jízdě z kopce a použití brzdy dé-es-géčko podřadí a pomáhá brzdit motorem, stejně tak se nerozpakuje a při potřebě zrychlení bez protestů, či zaváhání podřadí rychle za sebou o dva stupně.

Zpět na dálnici

Když se vrátíme k jízdě na našich čtyřproudových tepnách, tak na rychlostním limitu 130 km/h motor na šestku pracuje s 2650 min-1 a usrkává z nádrže 5,6 litru nafty každých sto kilometrů. Slyšíte pneumatiky a také aerodynamický šum, motor je v této rychlosti zcela přehlušen a vlastně si jeho přítomnost ani neuvědomujete. Nic zde už neduní, takže bez problémů lze absolvovat několikasetkilometrové výlety bez rizika rozskočení hlavy. Ovšem čím hrubější povrch, tím více hučí pneumatiky – ty vám budou nakonec vadit ze všeho nejvíce.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Na 50ti kilometrové trase přes obce a mezi nimi jsme si zahráli na účastníky soutěže o co nejnižší spotřebu a výsledkem nám byla konzumace 3,3 l/100 km! Podrobnou radost nám přinášel i příplatkový Sound System s 12 reproduktory (+10.000,- Kč), jenž nelze pro milovníky kvalitní hudby jinak než vřele doporučit.

Závěr

Dalo by se říci, že naftová Octavia dozrála. Pod kapotou jí “tiše“ brumlá commonrailový turbodiesel, který má po stránce kultivovanosti s předchozím PD společného jen málo. Motor 2,0 TDI CR (103 kW) je solidní volbou, která uspokojí zájemce o dynamickou jízdu, ale přitom nabídne úsporný provoz.

Chování motoru při pružném zrychlování se přiblížilo ideálu – prodleva turbodmychadla je malá, nástup motoru s rostoucími otáčkami plynulý.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Šestistupňová převodovka DSG je už několik let v nižší střední třídě etalonem mezi samočinnými skříněmi, protože dobře spojuje vlastnosti manuálního řazení s pohodlím řazení automatického a přitom dokáže udržet spotřebu na úrovni motorizace se standardní mechanickou převodovkou.

Kamenem úrazu dvoulitrových turbodieselů byla donedávna cenová politika, což už taky neplatí. Například pro výbavový stupeň Ambiente Edition CZ žádá automobilka příplatek za 2,0 TDI jen 20.000,-Kč, proti zážehové verzi 1,8 TSI.

První cena vozu 332.900,- Kč (Prima 1,4 MPI 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 554.900,- Kč (Ambiente 2,0 TDI CR 103 kW)
Základní cena testovaného vozu 619.900,- Kč (Elegance Edition CZ 2,0 TDI CR 103 kW AP)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 839.890,- Kč (Elegance Edition CZ 2,0 TDI CR 103 kW AP)

Plusy

  • Plynulý přísun výkonu, neznatelný turboefekt
  • I ve spojení s automatem úsporný provoz
  • Kultivovaný chod motoru
  • Komfortně a rychle řadící převodovka DSG
  • Snadné ovládání

Mínusy

  • Nízký komfort odpružení u nezatíženého vozu
  • Vyšší příplatek za automatickou převodovku
  • Hluk od pneumatik
  • Občasné podtáčení motoru
Michal Otruba
Diskuze (2)
Škoda Octavia 2,0 TDI CR (103 kW) DSG
Cena základní sestavy 649 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, bezpečnostní odrazky na výplních předních dveří, deaktivace airbagu spolujezdce, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix na zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, přerušení přívodu paliva při nárazu, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, tři hlavové opěrky vzadu, výškově nastavitelné, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, čtyři sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), držák na parkovací lístky, elektromechanický posilovač řízení, nekuřácký paket, obložení nákladové hrany, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, osvětlení a upínací oka v zavazadlovém prostoru, otáčkoměr a digitální hodiny, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola), síťový program, stropní lampička vpředu, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, vyhřívané zadní sklo, zadní odkládací plato, zadní sedadlo nedělené sklopné, zvuková signalizace nevypnutých světel, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ochranné boční lišty dveří lakované v barvě vozu, přístrojová deska Onyx-Šedá nebo Onyx-Onyx, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, dvě čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a stropní lampička vzadu, dvoutónová houkačka, háček na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, make-up zrcátka ve slunečních clonách, MFA (přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed uzavíratelná, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, chlazená), osvětlení (2 lampičky) v zavazadlovém prostoru, zadní sedadlo, dělené sklopné (v poměru 60/40), centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, dekorační lišty Elegance, interiér Shadow, kola z lehké slitiny Deimos 6J×15", čtecí lampičky vzadu, dva háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou, audiozdířka, MaxiDOT, schránka na brýle, středová konzola s odkládací síťkou, vkládané tkané koberce, zadní sedadlo dělené sklopné (v poměru 60/40), s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací včetně kombifiltru a automatickou cirkulací, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, malý kožený paket (volant, hlavice řadicí páky, madlo ruční brzdy), osvětlení nástupního prostoru Boarding Spots, popelník vpředu, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, tempomat, vyhřívání předních sedadel Kč
Cena testované sestavy 839 890 Kč
Výbava testované sestavy Asistent rozjezdu do kopce a ESP včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS (+2.000,- Kč), xenonové světlomety s natáčením a dynamickou regulací sklonu, výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+26.000,- Kč), přední mlhové světlomety s Corner funkcí (+2.500,- Kč), Light assistant (Coming home, Leaving home, Tunnel light, Day light), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, dešťový senzor (+5.100,- Kč), SunSafeGlass pro limuzínu s elektrickým ovládáním oken vpředu a vzadu (+18.200,- Kč), dvojitá sluneční clona (+650,- Kč), sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním u řidiče a pamětí (+7.600,- Kč), navigační systém Columbus s dynamickým modulem – 2 DIN, Maxi DOT a mapový podklad (+53.940,- Kč), Sound System s 12 reproduktory a digitálním ekvalizérem (+10.000,- Kč), tříramenný kožený multifunkční volant pro ovládání rádia, s ovládáním automatické převodovky DSG, malý kožený paket a Maxi DOT (+6.100,- Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, řidiče s pamětí (+30.200,- Kč), odkládací síť pod zadním platem (+400,- Kč), zadní stěrač Aero s ostřikovačem (+2.700,- Kč), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+4.200,- Kč), paket Elegance Plus: signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, interiér Duo, kola z lehké slitiny Crateris 6,5J×16" – 4 ks, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce (+20.400,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 585 / 1455
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 675
Rozměr pneu: 205/55 R16
Škoda Octavia 2,0 TDI CR (103 kW) DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1469
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 9. 2010 15:56
Re: VW
tu mas forum dobre na VW diesle:

[odkaz]

odporucam hned 2 prispevok od chalana mp3turbo, chalan sa rozumie a vie o com hovori..
Avatar - Merrill
10. 9. 2010 13:44
VW
to jsou ty nafťáky od VW, které mají po najetí 100 tis. kouřivost jako parní lokomotiva??? >:D