Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Hilux 2.4 D-4D – Z Čech až na Kraj světa

Michal Fokt
Diskuze (30)
S novým hiluxem jsem podnikl expedici zcela v duchu středoevropských tradic – k prasknutí nacpané auto vyrazilo na dvoutýdenní dovolenou pod stan na jih Chorvatska.


Úvod, interiér


Určitě si vzpomínáte na naše první jízdní dojmy s novým hiluxem – vypravili jsme se kvůli němu až do namibijské pouště. K prověření jeho nezdolného charakteru určitě dobré místo, ale co přesně to zákazníkům v téhle části světa o autě vlastně řekne? Toyota slibuje zachování nekompromisních schopností v terénu, současně se však mělo auto zcivilizovat a na běžných silnicích se má vyrovnat klasickým osobákům. Je to ale opravdu tak?

Rozhodl jsem se tento test pojmout úplně jinak než formou běžné týdenní rutiny, s cílem doslova na vlastní kůži zjistit, jestli je to všechno pravda a vyrazit na 1300 km dlouhou cestu po dálnicích i klikatých horských silnicích s cílem na chorvatském poloostrově Pelješac. Když jsem se s tímto záměrem svěřil kamarádům, vesměs si ťukali na čelo, jestli jsem se nezbláznil, takovou dálku v pracovním autě… Ale nenechal jsem se zviklat. Rodinný dostavník tedy protentokrát zůstal doma a veškerou výbavu jsem se zručností šampiona v tetrisu začal skládat na korbu toyoty. Má uzamykatelný kryt a zdála se obrovská. Toyota objem ložné plochu neudává, pouze její rozměry a prostým výpočtem dostaneme objem přes 1100 litrů, část místa ale zabírají blatníky. I tak se bude prostor pro náklad pohybovat kolem 800 litrů, což z něj dělá určitě jedno z nejpraktičtějších rodinných aut, jaké lze koupit.

toyota testy pickup toyota testy pickup  

Máme tedy naloženo a zamčeno, můžeme nasedat. Ještě že tu jsou ty masivní prahové nášlapy, nahoru je to pěkná výška… A moment – stojí za to si Hilux zvenku důkladně prohlédnout – má opravdu atraktivní design, zvláště pak v kombinaci s nádherným modrým lakem, zmíněnými prahovými nášlapy a ozdobným rámem za kabinou. Musím vám říct, že jsem byl v Chorvatsku opravdu king, domorodci byli autem opravdu nadšení…

Jako v osobáku

K pracovnímu autu patří pracovní interiér. Levné plasty, jednoduchý design, tuhá sedadla. Nebo ne? Hilux srovnal krok s běžnými auty, palubní deska vypadá jako v běžném SUV, její design je sympatický, textury plastů příjemné, stejně jako barvy a ozdobné dekory. Volant není přehnaně velký a má tlustý věnec, neurazí ani design přístrojů v kapličce a tablet infotainmentu působí vyloženě moderně. Jediné retro představuje „červotoč“ voliče automatu. Je to sice trochu „oldschool“, ale když o tom tak přemýšlím, zase při obsluze i bez sklopení pohledu po krátkém používání poznáte, v jaké pozici volič zrovna je.

Na palubní desce najdeme přepínač režimů pohonu, od zadokolky, přes čtyřkolku až po redukci a nechybí ani tlačítko závěrky zadního diferenciálu a režimu pro slézání kopců. Nemyslel jsem, že něco z toho použiji, ale o tom později. Vhod přijde také spousta odkládacích prostor.

toyota testy pickup toyota testy pickup  

Sedadla vrcholně vybavené verze jsou čalouněna kůží a velkoryse dimenzovaná. Možná až moc, opěradla s decentním vedením jsou zbytečně široká. Ostatně s místem se tu doslova plýtvalo, je ho všude nadbytek. A to i vzadu. Pro kolena je zde prostoru asi ve větším kompaktu nebo menším autě střední třídy, tedy dostatek, pokud nejste zrovna nadějí naší košíkové. Dobré je to i v příčném směru, hilux zvládne trojici dětských sedaček, přičemž ty krajní mohou být ukotveny v isofixu.

Pokud jde o pracoviště řidiče, mohl bych mít volant trochu blíž tělu, ale bez větších obtíží jsem si zvykl.

Motor, jízdní vlastnosti


Toyota trošku zariskovala a model hilux v Evropě nabízí výhradně se čtyřválcovým turbodieselem 2.4 D-4D, disponujícím na danou kategorii poměrně skromnými parametry. Má výkon 110 kW při 3400 otáčkách a točivý moment 400 N.m v rozmezí 1600-2000/min. A to není na auto s hmotností někde mezi 1,8 – 2 tunami zrovna mnoho. Automobilka se ale dušuje, že dynamika je na podobné úrovni jako u silnější konkurence.

Možná tomu tak je u verzí s manuálem, ale v kombinaci se šestistupňovým automatem působí hilux poněkud mdle. Nemá pochopitelně problém držet tempo okolního provozu, ale předjíždění je třeba si dobře načasovat a v dálničních stoupáních občas dojde i na čtyřku. Při klidné jízdě se otáčky drží kolem 1500-1600/min, při akceleraci dojde ke zvýšení zhruba na 3200-3300, přičemž od tří tisíc výš začíná být motor docela hlučný. Každopádně 125kW dva-osmička by autu slušela určitě víc.

Na druhou stranu je motor dobře odhlučněn nejen na poměry pick-upů, ale není obtěžující ani na poměry „normálních“ aut, při cestování dálničními rychlostmi není problém se v kabině bavit bez zvyšování hlasu. Ostatně výborně odhlučněné jsou i podběhy kol a příjemně překvapí také nízký aerodynamický hluk. Na palubě je tedy klid, srovnatelný zhruba s průměrným kompaktem, což není vůbec špatný výsledek.

toyota testy pickup toyota testy pickup  

Turbodiesel má také rozumnou spotřebu. Při dálničním tempu spaluje v průměru 10,4 l nafty, při devadesátce pak 8,3 l. Spotřeba za celý test činila 9,5 l, což je parádní výsledek, uvážíme-li, že většinu kilometrů najezdil hilux po dálnici, klikatých okreskách a popojížděním v kolonách. V našich podmínkách se spotřeba pohybovala lehce nad hranici 8,5 l.

Šestistupňový automat řadí v režimu D rozvážně, ale hladce, režim S není třeba vůbec používat, zvýšení provozních otáček se na dynamice nijak neprojevuje. To už je příjemnější přepínání mezi módy Eco a Power, kde ten posledně jmenovaný zrychlí reakce motoru na pohyby plynového pedálu, což budí zdání svižnější jízdy, ale hilux je pohodový pick-up, poměrně brzo jsem skončil u ekonomického režimu. Kam spěchat, ve Středomoří…

The Duel

Viděli jste první Spielbergův film? Za volantem hiluxu se z vás snadno stane ten tajemný zabijácký řidič trucku. S nárazníkem ve výšce očí řidičů běžných aut, v autě, k němuž musí zvedat pohled i majitelé range roverů, ani není nutné jezdit nijak agresivně. Hilux sice je nedotáčivý, ale v rukách zkušeného řidiče si auto dokáže najít svůj rytmus jízdy, z něhož mohou být ostatní řidiči „na prášky“. Pokud se opravdu nesnažíte, hiluxu na klikaté okresce neujedete a vidět ten nasupený čumák neustále ve zpětném zrcátku a zadním okně je pro spoustu řidičů už trošku moc. Často auta přede mnou dávala pravý blinkr a klidila se na odpočívadla. Ztratit se jim z dohledu pak nebyl žádný problém.

Ne, nemám ve tváři šílený výraz, tím méně kosti připevněné na masce chladiče. Jen se snažím naznačit, že i jízdní vlastnosti téhle toyoty umí okolí překvapit. Sice to není bílá dodávka, ale i tak… Auto má sice trošku nestrmé, ale přesné řízení a povely řidiče poslouchá bez protestů, pokud jsou v mezích fyzikálních zákonů. O to překvapivější je, že hilux není žádný kostitřas. Na delších nerovnostech je nečekaně plavný a slušně tlumí menší nerovnosti i některé větší výtluky, kvalita jízdy se zlepšuje se zatížením vozu. Vyloženě nesnáší pouze „roletky“, na nichž se rozskáče a na větších hrbolech a dírách zadní tuhá náprava s listovými pery „zakopává“. Fyziku prostě lze ošálit jen do určité míry. Pochválit však musím ještě účinné brzdy s rychlým nástupem a dobrým dávkováním, spolehlivě zpomalit takový kolos určitě není úplně snadné.

toyota testy pickup toyota testy pickup  

A to se stále bavíme o situacích, které hilux musí zvládnout jako bonus ke svému prapůvodnímu účelu, tedy jízdě mimo zpevněné cesty. I na tohle došlo – našli jsme totiž odlehlejší pláž, k níž vedla písčitá a kamenitá cesta s občasnými skalnatými úseky. Co si budeme povídat – stačilo přepnout kruhový ovladač na čtyřkolku, a to jen proto, aby kola při protáčení moc neprášila (najděte v Chorvatsku automyčku…) a toyota díky své obrovské světlé výšce překonala znuděně vše, co jí přišlo do cesty. Ale o tom asi nikdo nepochyboval.

Závěr


Rozhodně nemůže být pochyb o tom, že je Toyota Hilux expertem na nezpevněné povrchy a někteří její majitelé to možná občas dokonce využijí. Co je ovšem důležitější – zcivilizovala se a po silnicích a dálnicích s ní lze jezdit téměř jako s běžným osobákem, a to ji rázem posouvá do úplně jiné pozice. S dostatečně prostorným interiérem, obrovským zavazadlovým prostorem a snesitelnou spotřebou může plnit kromě funkce otloukánka ve službách energetických společností, lesníků nebo bezpečnostních složek roli skutečně multifunkčního rodinného auta. Bez legrace. Nabízí opravdu hodně a vyžaduje po svých majitelích, aby dělali jen minimum kompromisů ve srovnání s tím, jak tomu u takových bylo doposud. V průběhu náročného testu se vyskytly vlastně jen dva problémy. Jeden ze zámečků víka ložné plochy přestal fungovat už asi po pátém otevření a systém rozpoznávání dopravních značek byl velmi nespolehlivý, zejména v Chorvatsku a Rakousku. U nás naopak překvapivě fungoval dobře.

toyota testy pickup toyota testy pickup  

Nejlevnější verze modelu675.180 Kč (2.4 D-4D/110 kW Base SC)

Základ s testovaným motorem825.220 Kč (2.4 D-4D/110 kW Base DC)
Testovaný vůz bez příplatků980.100 Kč (2.4 D-4D/110 kW Executive SC)
Testovaný vůz s výbavou1.023.078 Kč (2.4 D-4D/110 kW Base SC)

Plusy

  • Tichá kabina
  • Komfortní naladění podvozku
  • Úsporný motor
  • Velká ložná plocha
  • Útulný a prostorný interiér

Minusy

  • Nespolehlivý systém rozpoznávání dopravních značek
  • Poskakování na sérii nerovností, rázování na velkých nerovnostech
  • Horší dynamika jízdy

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (30)
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Cena základní sestavy 980 100 Kč
Výbava základní sestavy Plnohodnotná rezerva na litém kole, Přední nárazník - lakovaný v barvě karoserie, Chromový zadní nárazník, Chromová vnější zpětná zrcátka, Chromové vnější kliky dveří, Chromová klika otevírání dveří zavazadlového prostoru, Chromová lišta spodní hrany bočních oken, Chromový rámeček oken, Zatmavená okna boční a zadní (Privacy glass), A sloupek v barvě karoserie, Černý B sloupek, Systém zpožděného zhasnutí světel (FMH), Senzor šera (automatická aktivace světel), Vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná, Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Vnější zpětná zrcátka - elektricky sklopná, Dálkově ovládané centrální zamykání, Smart Entry & Start (2× inteligentní klíč), Zámek zavazadlového prostoru, Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s detekcí chodců, Upozornění na nouzové brzdění, LED třetí brzdové světlo, LED zadní kombinovaná světla, LED přední světlomety, Automatické nastavení výšky předních světlometů, Ostřikovače světel, Přední mlhová světla, Světla denního svícení LED, Tempomat, Rozpoznání dopravních značek (RSA), VSC (kontrola stability vozu), Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA), TSC (kontrola stability přívěsu), A-TRC (aktivní kontrola trakce při rozjezdu), Asistent rozjezdu do kopce (HAC), DDAC (asistent pro sjíždění prudkých kopců), Zadní parkovací kamera, Imobilizér, Komfortní tlumiče (užitečné zatížení 755 kg), Řízení zanoření a odskoků, Uzávěra diferenciálu zadní nápravy, Nákladní prostor, Háky na vnitřní straně nákladového prostoru, Blatníky s rozšířenými lemy, Ochranný kryt podvozku, Přední a zadní lapače nečistot, Kožený volant, Světle šedé stehy na volantu, Kožená hlavice řadicí páky, Přední loketní opěrka se vzhledem kůže, Startování tlačítkem, Výškově a podélně nastavitelný volant, Vnitřní zpětné zrcátko s manuální clonou, Displej zadní parkovací kamery, Klimatizace – automatická, Pylový filtr, Vzduchový filtr, Výškově a podélně nastavitelné sedadlo řidiče, Vyhřívání předních sedadel, 2. řada sedadel - dělení 40 : 60, sklopná, Elektricky ovládaná přední a zadní okna, Stahování okna řidiče jedním dotykem, Ochrana proti přivření na všech oknech, Horní zatmavení čelního skla, Madlo na středovém sloupku, Zásuvka 220V v loketní opěrce, Multiinformační displej TFT 4,2" (barevný), Indikátor EKO jízdy, Otočný přepínač pohonu 4×2/4×4, Spínač EKO módu na středové konzole, Tlačítko ovládání zámku dveří na středové konzole, Ovládání na volantu, Bluetooth® hands-free, Klimatizovaná přední schránka, 7" dotyková obrazovka, Multimediální systém Toyota Touch® 2 (český jazyk), 6 reproduktorů, USB konektor, Přijímač DAB, 7 airbagů (SRS), Uchycení dětské sedačky ISOFIX 2×, Přední sedadla s ochranou krční páteře (WIL), Předehřívač paliva, Předehřev chladící kapaliny atd. Kč
Cena testované sestavy 1 023 078 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.730,-), ozdobné lišty prahů (+ 5685,-), vyhřívání předních sedadel (+ 14.641,-), gumové rohože (+1307,-), přední mlhovky (+10.031,-), boční rám s nášlapy (+ 26.868,-), automatické sklápění zpětných zrcátek (+5270,-), Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2393
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1600 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6.3 / 7
Emise CO2: 185
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 800 / 0
Objem nádrže (l): 80
Rozměr pneu: 265/60 R18
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5330
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1815
d) rozvor (mm): 3085
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 12. 2016 23:05
Re: Dobre auto, srackovy motor...
V Americe delaji dvojce..Tacomu a ta ma fajn motor 3,5 V6 benzin s nejakymi 200 kw...snad ho casem daji i do Hiluxu
Avatar - happy_driver
14. 9. 2016 16:44
Re: ***
To je síce pekné, ale čo za tým bolo? Nie som skalný fanúšik VW, ide mi o informáciu. Pretože často počujem nezmysly typu "oni vedia prečo to používajú/kupujú/prevádzkujú...", ale ak sa spýtam, že prečo konkrétne, tak je vo väčšine prípadov odpoveďou zarazené ticho.
14. 9. 2016 09:19
Dobre auto, srackovy motor...
Toto auto ma jedinu nevyhodu a tou je motor. Takto lahke auto by bez problemov zvladlo benzin. Nakolko benzin neponukaju, kupim inde. :no: :no: :no:
13. 9. 2016 23:35
Re: ***
Vždycky to záleží na okolnostech, provozních podmínkách. Mostecká uhelná před několika lety podlehla vábení nového Amaroku a fleetové podpory VW a nahradila Hiluxy novými Amaroky. O nějakou dobu později se zase vrátila zpět k Hiluxům... :-)
Avatar - happy_driver
11. 9. 2016 12:47
Re: ***
Skutočne? A čo stráca, kde? Prevádzkoval som vo firme niekoľko pickupov od Nissanu a Mitsu. Neviem si celkom dobre predstaviť, že v čom by na ne Amarok mal strácať.