Twingo Renault Sport - Koncentrovaná radost

Twingo Renault Sport - Koncentrovaná radost

 
 

Jste si opravdu jistí, že k tomu, abyste se parádně svezli, potřebujete minimálně kompaktní hot-hatch?

Už jsem si zvykl, že v očích celé řady lidí vypadám jako šílenec, když tvrdím, že abych si užil jízdu na okreskách, opravdu nepotřebuji hodně přes 1,5 tuny vážící BMW M3 nebo Lexus IS F, tím méně třeba BMW M5. Ale mohu snad za to, že si jízdu mnohem víc užiji třeba v MX-5, Civicu Type R nebo Corse OPC? Kdy si zase lidé uvědomí, že úsloví „bigger is better“ prostě u sporťáků neplatí? A nyní musím svůj seznam oblíbených sportovních aut zase o jeden exemplář rozšířil – je jím Twingo Renault Sport.

Prostě mini...

Nejmenší Renault se nevyhnul charakteristické slabině miniaut – nevalné pozici za volantem. Sedadlo je dost vysoko a kvůli nemožnosti podélného seřízení sloupku máte nohy pokrčené víc, než by vyhovovalo, volant má navíc nepříjemně autobusový odklon od svislé osy. Malou útěchou je alespoň jeho velikost a tloušťka – drží se opravdu parádně. Obrovskou pochvalu zaslouží též sedadla. Perfektně drží trup od kyčlí až pod lopatky a jejich profilování je tak výrazné, že ani nevadí absence vedení v oblasti ramen. Přitom ale čalounění není nijak přehnaně tuhé, takže se v sedadlech sedí velice pohodlně, i pokud zrovna neřádíte v serpentinách.

Víc toho ale v kabině sportovního nečekejte, tedy až na kovové pedály, Francouzi ponechali dokonce i hlavici řadicí páky ze sériového modelu.

obrázek [555 x 360]  

Voilà – atmosféra!

Renault zaslouží ocenění, že nepodlehl lákadlu téměř bezpracného použití maloobjemového turbomotoru. Stejně jako u většího Clia RS se rozhodl pro atmosféricky plněný motor s obvyklým objemem. Twingo RS dostalo jako jediné z modelové řady jiný motor než mimořádně rozšířený čtyřválec 1150 cm3. Šestnáctistovka se znamenitými parametry: 98 kW (133 koní) při 6750 min-1 a 160 Nm při 4400 min-1. Stovku sice udělá nejlépe za 8,7 s, ale věřte mi, že to o reálné dynamice tohoto autíčka nevypovídá vůbec nic.

Motor je totiž jednoduše skvělý. Už proto, že rozhýbává hmotnost jen 1050 kg. Ať už ho necháváte povalovat kolem 2500 otáček, kdy disponuje znamenitou pružností, nebo ho držíte nad 4500 ot/min, kdy ze sebe dostává to nejlepší. Nemá sice takovou výbušnost ve vysokých otáčkách, jakou by atmosféra měla mít, ale i přesto řidiči činí potěšení vytočit motor až k omezovači v 7000 otáčkách. I tyhle výšiny zvládá s francouzskou noblesou – motor je totiž dost pečlivě odhlučněn a extrémně vyladěný vůz by mohl být klidně o nějaké to kilo na tlumicích hmotách lehčí.

obrázek [555 x 344]  

Bohužel žádný ze sportovních renaultů nemá řazení, které by odpovídalo kvalitám zbytku auta a Twingo není výjimkou – pětistupňová kulisa má sice dráhy přesné a bez vůlí, a dokonce i délka drah je rozumná, ale gumové dorazy jednotlivých poloh kulisy, duté lupání z útrob auta a zadrhávání v neutrální poloze se se sportovním řazením prostě neslučují. Jenže jak na počítadle kilometrů naskakují další a další kilometry, zjišťuji, že to nevadí tak moc, jak si na začátku seznamování myslíte.

Jako motokára

Jakmile Twingo protáhnu prvními zatáčkami, rozpačité pocity z pozice za volantem a z nepřesvědčivé převodovky se začnou vytrácet. Krátký rozvor a vyšší stavba karoserie se přidávají na stranu kladů auta, protože lehký neklid vozu (typický pro všechna miniauta) na nerovné silnici umocňuje dojem rychlosti a i když zatím nejedu naplno, perfektně se s autem a jeho reakcemi sžívám. Jenže kouzlo Twinga RS nespočívá jen v tom, že se i pomalá jízda zdá být docela svižnou, malý renault umí jet i velmi ostře a přitom se nemění ve svéhlavou a neovladatelnou potvoru. Skvělé pérování, které dosud velmi schopně pohlcovalo rázy od nerovností, najednou začíná fungovat i jako sportovní hardware.

obrázek [555 x 331]  

Auto se v zatáčkách téměř nenaklání a do každé zatáčky se vrhá s obrovskou chutí a ochotou. Přitom je šasi autíčka velice komunikativní, a tak máte neustále přehled o tom, co se s oběma nápravami děje. Díky tomu si lze vybrat i jízdní styl – buď čistou stopu v méně ostrých zatáčkách, při níž se Renault drží zvoleného směru jako klíště, nebo lze v těch ostrých využít nedotáčivosti, k níž mají sklony všechna miniauta – jakmile kola začnou naznačovat nedotáčivé hrnutí, stačí uvolnit tlak na plynový pedál a vůz přechází do krásně čitelné a kontrolovatelné přetáčivosti – prostě radost až na půdu. Jen systém jízdní stability nás trochu potrápil – občas zasahoval do řízení, i když byl vypnutý…

obrázek [300 x 410] Po poněkud rozpačitých pocitech z řízení u Mégane RS a Clio RS mě to u Twinga vysloveně nadchlo. Nepůsobí tak uměle, jako tomu je u jeho větších sourozenců, účinek posilovače je přiměřený a auto reaguje na každý pohyb volantem přesně. Hodně připomíná to v Laguně Coupe – také není tak ostré, jak by mohlo (a mělo) být, i přesto je však vedení vozu příjemné. S naladěním řízení jako by korespondovalo nastavení brzd – mají rychlý nástup a jsou účinné a docela dobře se dávkují, pedál ale působí trochu gumově.

Třída sama pro sebe

Když jsem psal o příchodu Twinga RS na český trh, spekuloval jsem, jak moc velká konkurence to bude pro Pandu 100HP. Teď je to jasné – Francouzi vymazali italské auto z mapy snad ve všech ohledech – tedy kromě stylu. Pandě dá teď prostě přednost jen ten, kdo z nějakého důvodu opravdu nechce twingo. A takových důvodů se bude hledat opravdu málo…

První cena vozu179 900,-Kč (1.2 Acces, 43 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací349 900,-Kč (Renault Sport, 98 kW)
Základní cena testovaného vozu349 900,-Kč (Renault Sport, 98 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků389 400,-Kč (Renault Sport, 98 kW)

Plusy

  • tvarování a rozměry sedadel
  • velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • výkonný a tichý motor
  • přesné řízení
  • velmi dobrá jízdní dynamika
  • dobrý jízdní komfort

Mínusy

  • posaz za volantem
  • nesportovní charakter řazení
  • neklid podvozku na nerovnostech
Spolupracujeme s TipCars.com

Twingo Renault Sport

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 389 400 Kč

Základní výbava:ABS s EBD a BAS, aut. rozsvěcení výstražných světel, 4x airbag, ESP, centrální zamykání, posilovač řízení, tempomat, otáčkoměr, sada na opravu pneumatiky, sportovní aerokit, 16“ litá kola, mlhovky, dešťový a světelný senzor, manuální klimatizace, výškově nastavitelný kožený volant, el. ovládaná zrcátka a boční okna vpředu, tónovaná skla

Výbava testovaného vozu:Metalíza (8000,-), zadní spoiler (2500,-), automatická klimatizace (10 000,-), panoramatické střešní okno (15 000,-), rádio s CD a MP3 a ovládáním pod volantem (4000,-)

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Twingo Renault Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 6750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.7 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 165 / 959
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1049 / 340
Rozměr pneu:195/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3600
b) šířka (mm): 1654
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2367
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1386
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1338
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Twingo Renault Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární? Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární?

První twingo si pamatují všichni. Ve své době nezvykle…

Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál! Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál!

Po zveřejnění detailu ostrého twinga pustila automobilka…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…