Twingo Renault Sport - Koncentrovaná radost

Twingo Renault Sport - Koncentrovaná radost

 
 
12.1. 2009 Michal Fokt

Jste si opravdu jistí, že k tomu, abyste se parádně svezli, potřebujete minimálně kompaktní hot-hatch?

Už jsem si zvykl, že v očích celé řady lidí vypadám jako šílenec, když tvrdím, že abych si užil jízdu na okreskách, opravdu nepotřebuji hodně přes 1,5 tuny vážící BMW M3 nebo Lexus IS F, tím méně třeba BMW M5. Ale mohu snad za to, že si jízdu mnohem víc užiji třeba v MX-5, Civicu Type R nebo Corse OPC? Kdy si zase lidé uvědomí, že úsloví „bigger is better“ prostě u sporťáků neplatí? A nyní musím svůj seznam oblíbených sportovních aut zase o jeden exemplář rozšířil – je jím Twingo Renault Sport.

Prostě mini...

Nejmenší Renault se nevyhnul charakteristické slabině miniaut – nevalné pozici za volantem. Sedadlo je dost vysoko a kvůli nemožnosti podélného seřízení sloupku máte nohy pokrčené víc, než by vyhovovalo, volant má navíc nepříjemně autobusový odklon od svislé osy. Malou útěchou je alespoň jeho velikost a tloušťka – drží se opravdu parádně. Obrovskou pochvalu zaslouží též sedadla. Perfektně drží trup od kyčlí až pod lopatky a jejich profilování je tak výrazné, že ani nevadí absence vedení v oblasti ramen. Přitom ale čalounění není nijak přehnaně tuhé, takže se v sedadlech sedí velice pohodlně, i pokud zrovna neřádíte v serpentinách.

Víc toho ale v kabině sportovního nečekejte, tedy až na kovové pedály, Francouzi ponechali dokonce i hlavici řadicí páky ze sériového modelu.

obrázek [555 x 360]  

Voilà – atmosféra!

Renault zaslouží ocenění, že nepodlehl lákadlu téměř bezpracného použití maloobjemového turbomotoru. Stejně jako u většího Clia RS se rozhodl pro atmosféricky plněný motor s obvyklým objemem. Twingo RS dostalo jako jediné z modelové řady jiný motor než mimořádně rozšířený čtyřválec 1150 cm3. Šestnáctistovka se znamenitými parametry: 98 kW (133 koní) při 6750 min-1 a 160 Nm při 4400 min-1. Stovku sice udělá nejlépe za 8,7 s, ale věřte mi, že to o reálné dynamice tohoto autíčka nevypovídá vůbec nic.

Motor je totiž jednoduše skvělý. Už proto, že rozhýbává hmotnost jen 1050 kg. Ať už ho necháváte povalovat kolem 2500 otáček, kdy disponuje znamenitou pružností, nebo ho držíte nad 4500 ot/min, kdy ze sebe dostává to nejlepší. Nemá sice takovou výbušnost ve vysokých otáčkách, jakou by atmosféra měla mít, ale i přesto řidiči činí potěšení vytočit motor až k omezovači v 7000 otáčkách. I tyhle výšiny zvládá s francouzskou noblesou – motor je totiž dost pečlivě odhlučněn a extrémně vyladěný vůz by mohl být klidně o nějaké to kilo na tlumicích hmotách lehčí.

obrázek [555 x 344]  

Bohužel žádný ze sportovních renaultů nemá řazení, které by odpovídalo kvalitám zbytku auta a Twingo není výjimkou – pětistupňová kulisa má sice dráhy přesné a bez vůlí, a dokonce i délka drah je rozumná, ale gumové dorazy jednotlivých poloh kulisy, duté lupání z útrob auta a zadrhávání v neutrální poloze se se sportovním řazením prostě neslučují. Jenže jak na počítadle kilometrů naskakují další a další kilometry, zjišťuji, že to nevadí tak moc, jak si na začátku seznamování myslíte.

Jako motokára

Jakmile Twingo protáhnu prvními zatáčkami, rozpačité pocity z pozice za volantem a z nepřesvědčivé převodovky se začnou vytrácet. Krátký rozvor a vyšší stavba karoserie se přidávají na stranu kladů auta, protože lehký neklid vozu (typický pro všechna miniauta) na nerovné silnici umocňuje dojem rychlosti a i když zatím nejedu naplno, perfektně se s autem a jeho reakcemi sžívám. Jenže kouzlo Twinga RS nespočívá jen v tom, že se i pomalá jízda zdá být docela svižnou, malý renault umí jet i velmi ostře a přitom se nemění ve svéhlavou a neovladatelnou potvoru. Skvělé pérování, které dosud velmi schopně pohlcovalo rázy od nerovností, najednou začíná fungovat i jako sportovní hardware.

obrázek [555 x 331]  

Auto se v zatáčkách téměř nenaklání a do každé zatáčky se vrhá s obrovskou chutí a ochotou. Přitom je šasi autíčka velice komunikativní, a tak máte neustále přehled o tom, co se s oběma nápravami děje. Díky tomu si lze vybrat i jízdní styl – buď čistou stopu v méně ostrých zatáčkách, při níž se Renault drží zvoleného směru jako klíště, nebo lze v těch ostrých využít nedotáčivosti, k níž mají sklony všechna miniauta – jakmile kola začnou naznačovat nedotáčivé hrnutí, stačí uvolnit tlak na plynový pedál a vůz přechází do krásně čitelné a kontrolovatelné přetáčivosti – prostě radost až na půdu. Jen systém jízdní stability nás trochu potrápil – občas zasahoval do řízení, i když byl vypnutý…

obrázek [300 x 410] Po poněkud rozpačitých pocitech z řízení u Mégane RS a Clio RS mě to u Twinga vysloveně nadchlo. Nepůsobí tak uměle, jako tomu je u jeho větších sourozenců, účinek posilovače je přiměřený a auto reaguje na každý pohyb volantem přesně. Hodně připomíná to v Laguně Coupe – také není tak ostré, jak by mohlo (a mělo) být, i přesto je však vedení vozu příjemné. S naladěním řízení jako by korespondovalo nastavení brzd – mají rychlý nástup a jsou účinné a docela dobře se dávkují, pedál ale působí trochu gumově.

Třída sama pro sebe

Když jsem psal o příchodu Twinga RS na český trh, spekuloval jsem, jak moc velká konkurence to bude pro Pandu 100HP. Teď je to jasné – Francouzi vymazali italské auto z mapy snad ve všech ohledech – tedy kromě stylu. Pandě dá teď prostě přednost jen ten, kdo z nějakého důvodu opravdu nechce twingo. A takových důvodů se bude hledat opravdu málo…

První cena vozu179 900,-Kč (1.2 Acces, 43 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací349 900,-Kč (Renault Sport, 98 kW)
Základní cena testovaného vozu349 900,-Kč (Renault Sport, 98 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků389 400,-Kč (Renault Sport, 98 kW)

Plusy

  • tvarování a rozměry sedadel
  • velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • výkonný a tichý motor
  • přesné řízení
  • velmi dobrá jízdní dynamika
  • dobrý jízdní komfort

Mínusy

  • posaz za volantem
  • nesportovní charakter řazení
  • neklid podvozku na nerovnostech
Spolupracujeme s TipCars.com

Twingo Renault Sport

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 389 400 Kč

Základní výbava:ABS s EBD a BAS, aut. rozsvěcení výstražných světel, 4x airbag, ESP, centrální zamykání, posilovač řízení, tempomat, otáčkoměr, sada na opravu pneumatiky, sportovní aerokit, 16“ litá kola, mlhovky, dešťový a světelný senzor, manuální klimatizace, výškově nastavitelný kožený volant, el. ovládaná zrcátka a boční okna vpředu, tónovaná skla

Výbava testovaného vozu:Metalíza (8000,-), zadní spoiler (2500,-), automatická klimatizace (10 000,-), panoramatické střešní okno (15 000,-), rádio s CD a MP3 a ovládáním pod volantem (4000,-)

Babiš odmítá privatizaci ČD Cargo, prý je v rozporu s vládním programem Babiš odmítá privatizaci ČD Cargo, prý je v rozporu s vládním programem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dnes postavil proti úvahám…

Výběr daní letos rostl, příjem z DPH se zvýšil o sedm procent Výběr daní letos rostl, příjem z DPH se zvýšil o sedm procent

Finanční úřady vybraly za tři čtvrtletí na dani z přidané…

Část linky metra A stojí, ve stanici Bořislavka došlo k průsaku vody Část linky metra A stojí, ve stanici Bořislavka došlo k průsaku vody

Na lince A pražského metra je obousměrně zastavený provoz…

 
Technické údaje
Motor Twingo Renault Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 6750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.7 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 165 / 959
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1049 / 340
Rozměr pneu:195/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3600
b) šířka (mm): 1654
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2367
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1386
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1338
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Twingo Renault Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby! Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby!

Rozroste se dále modelová řada BMW? Nová X7 by mohla…

 



Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární? Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární?

První twingo si pamatují všichni. Ve své době nezvykle…

Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál! Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál!

Po zveřejnění detailu ostrého twinga pustila automobilka…

 



 
Tesla uvedla na trh nový Model 3. Ten základní to ale stále ještě není

Tesla uvedla na trh nový Model 3. Ten základní to ale stále ještě není

Dnes 09:33

Americká společnost Tesla ve čtvrtek představila na svých webových stránkách novou verzi sedanu Model 3 s cenou začínající na 45.000 dolarů (přes jeden milion Kč).




Blesk.cz

Porotkyně StarDance Drexler promluvila po skončení vysílání: O vypadnutí Moniky rozhodl detail

Porotkyně StarDance Drexler promluvila po skončení…

Včerejší první vyřazování ve StarDance nechalo všechny v šoku. Vypadla velká favoritka, temperamentní mladá…

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční můra každého rodiče, vzlyká modelka

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční…

Případ malého Adámka (10), kterého nechali dlouhých 13 minut krvácejícího a bez pomoci v pardubické nemocnici,…

 

iSport.cz

Jihlava gólem Tlustého zdolala Žižkov a vrátila se před Budějovice do čela

Jihlava gólem Tlustého zdolala Žižkov a vrátila se…

Fotbalisté Jihlavy ve 12. kole druhé ligy vydřeli vítězství 1:0 na hřišti Viktorie Žižkov a vrátili se do čela…

Jak se hraje na Realu. Byli zákeřní, vzpomíná Mašek. Selhal i brankář

Jak se hraje na Realu. Byli zákeřní, vzpomíná Mašek.…

V březnu to bylo padesát let, co si Václav Mašek zahrál drsné čtvrtfinále PMEZ na posvátném stadionu Santiaga…

 

Reflex.cz

Projekt z říše snů: Čína plánuje nahradit pouliční osvětlení uměle vyrobeným Měsícem

Projekt z říše snů: Čína plánuje nahradit pouliční…

Čína oznámila spuštění mimořádně neobvyklého projektu, který má snížit náklady na elektřinu a má nahradit…

I opilý řidič zasluhuje pohřeb!

I opilý řidič zasluhuje pohřeb!

Takovou vlnu špíny, zloby a nenávisti, jaká se na mě vylila po článku o pohřbu nešťastně zemřelého Jana Kočky,…