VW Golf GTD - Nudný perfekcionista

VW Golf GTD - Nudný perfekcionista

 
 

Nepříliš originální nadpis, co říkáte? Máte pravdu, ovšem naprosto výstižný. Co napsat jiného o sportovní verzi auta, u níž je naprosto kontraproduktivní přepínat podvozek do režimu Sport?

Když si Golf GTD obejdete kolem dokola, získáte dojem, že si prohlížíte GTI – auto, které nás příjemně překvapilo svým lehkým odklonem od tradiční jízdní sterility. Nebudete ostatně daleko od pravdy, ono to skutečně GTI je, tedy až na to poslední písmenko v označení, které prozrazuje, že namísto přeplňovaného benzinového TSI pod kapotou leží chrochtavý turbodiesel.

Diesel v rouše GTI

Ehm, chrochtavý... Nová commonrailová generace tédéíček už rozhodně není tragicky nekultivovaná a přímovstřikové benziňáky TSI mají na volnoběh a v nízkých otáčkách skoro stejný chraplák jako tahle nafta, takže jakmile se po zahřátí GTD zklidní, krom lehkých vibrací v kabině se neděje nic nepřístojného.

obrázek [555 x 273]  

Sedadla z GTI jsou známá kombinací pohodlí a dobrého bočního vedení ve spodní části opěradla a jeho absencí v oblasti ramen. Volant s větším průměrem, než by bylo vhodné (ale s dobrým úchopem), se situaci snaží stylově zachránit zploštěním ve spodní části, k ničemu (krom vzhledu) to ale dobré není. Naopak naprosto žádné výhrady nelze mít k posazu, sedadlo je možné spustit hodně nízko a rozsah seřízení volantu je luxusní.

Překvapivě obratný

Jakmile se dostaneme na začátek oblíbené testovací trasy, trošku intenzivněji šlapeme na pedál, abychom prověřili, jak se GTD chová v ostřejším tempu. A už první zatáčky přinášení překvapení – i přesto, že je vpředu těžký turbodiesel, vykazuje Golf jen velmi malou tendenci k nedotáčivosti, kterou lze ve většině případů vyřešit pouhým přitažením volantu směrem ke středu zatáčky. Příchod větších problémů, daných zejména chybou v podobě špatného odhadu nájezdové rychlosti, hatchback dává najevo hrnutím nízkoprofilových pneumatik. Těžší čumák však s sebou nese oproti GTI i drobnou výhodu – polevení tlaku na plynový pedál způsobí větší odlehčení zádi, která je vůči přetáčivosti odolná méně, než GTI, takže si s GTD lze užít i trošku té zábavy z krocení auta, byť není kvůli pomalým reakcím motoru kontrolovatelná tak, jako je tomu u motoru TSI.

obrázek [555 x 322]  

Jedeme v ostrém, avšak nijak zběsilém tempu a Golf funguje naprosto bezproblémově. Řízení je trošku lehčí a méně strmé, než by u sportovněji laděného auta mělo být, ale podvozek na pokyny volantu reaguje ochotně a precizně. Šasi přitom rozhodně není nějak zvlášť tvrdé, na větších nerovnostech se karoserie dokonce lehce pohupuje, tlumiče velmi dobře pohlcují rázy a přitom jsou náklony jen mírné. Předjetí pomalejšího auta je díky obří porci newtonmetrů snadnou záležitostí, ani netřeba činnost DSGčka ovlivňovat pádlováním. To je žádoucí pouze v případě, že chceme zefektivnit výjezdy ze zatáček pod plynem, protože automat na sešlápnutí příslušného pedálu za vrcholem zatáčky nezřídka reaguje podřazením, což negativně ovlivní techniku výjezdu. Dvouspojková převodovka a motor TDI ale jinak pracují ve vzájemné harmonii (což se před pár lety úplně říci nedalo), agregát za doprovodu tlumeného cvrlikání moudře využívá masivního točivého momentu a nežene se do vysokých otáček za každou cenu, což v kombinaci s poměrně malou „turbodírou“ umožňuje komfortní, a přitom rychlé cestování, které však lze okořenit i vytočením čtyřválce až k pětitisícové hranici, což se občas přece jen hodit může.

Brzdy jsou stejné, jako zbytek auta – mají sametový nástup a dobrý účinek, působí však trošku gumově, takže se nedávkují úplně ideálně.

Netlačit na pilu, bitte

Zkušební trať je za námi a musíme vyjádřit svou spokojenost nad tím, že jsme se svezli rychle a přitom necítíme únavu. Jenže ani žádné emoce. A pak si všimneme, že byl podvozek po celou tu dobu v režimu Comfort...

obrázek [555 x 355]  

S pocitem mírného zahanbení přepínáme do Sportu a vydáváme se na cestu znova. Jenže to, co následuje, rozhodně není lepší. Pérování sice citelně ztuhne, ale řízení nikoli a i nedotáčivost, která se do té doby zdála úspěšně zkrocená, se při hrubším zacházení začíná projevovat poněkud více, než by bylo příjemné. Kontrola nad autem je tedy rozhodně lepší, zejména při prudších manévrech a pokud si chcete častěji „pohrát“ se zadní nápravou, ale pocit z jízdy se nezlepšil. Spíše naopak, auto budí dojem, že nedokáže splnit řidičovy povely, a to nikdy není dobře. Po pár kilometrech to vzdáváme a přepínáme zpátky na „Comfort“. Jsme sice o chloupek pomalejší, ale rozhodně se cítíme lépe - Golf GTD prostě celou svou bytostí žadoní, aby byl využíván přesně tímto způsobem. Pokud mu vyhovíte, dá vám nepřehlédnutelným způsobem najevo svou maximální spokojenost.

Fast-hatch

Sportovně laděné naftové GTI je přesně z té kategorie, kterou ortodoxní automobiloví entuziasté řadí na samý okraj společnosti. Těžký motor na čumáku, automat, lehké řízení, emoční náboj nula. Jenže kombinace velmi slušné dynamiky a překvapivě dobrých jízdních vlastností způsobí, že tohle auto umí být zatraceně rychlé. A když se majitel rozhodne vyrazit na několik tisíc kilometrů dlouhou cestu, nebude trpět jako zvíře hlukem a nepohodlím. Pro mnoho mnoho zákazníků bude klíčové, že pojedou téměř vždy za pár korun.

Tohle auto prostě má na to, aby oslovilo (stejně jako jeho přece jen emotivnější sourozenec) početnou klientelu, bažící po autě, které je skutečně použitelné pro každodenní provoz. Pokud ale hledáte skutečný hot-hatch, musíte se porozhlédnout jinde.

obrázek [555 x 289]  
První cena vozu368.400,-Kč (1.4 Trendline, 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací682.900,-Kč (GTD 6MT, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu737.400,-Kč (GTD DSG, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 830.500,-Kč (GTD DSG, 125 kW)

Plusy

  • Silný motor
  • Nízká spotřeba
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Rychlé řazení automatu
  • Optimální pozice za volantem
  • Dobré boční vedení sedadel
  • Dobrý jízdní komfort

Minusy

  • Při ostré jízdě nedotáčivá charakteristika
  • Přeposilované řízení
  • „Gumový“ brzdový pedál
  • Rychlý přechod z nedotáčivosti do přetáčivosti
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf GTD

Cena v základní výbavě: 737 400 Kč Cena v testované výbavě: 830 500 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s výškovým nastavením, předepínači a zvukovou a světelnou výstrahou při nezapnutí, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, elektronický stabilizační systém ESP včetně hydraulického brzdového asistentu, ABS, EDS, ASR, MSR, dvě opěrky hlavy vpředu, tři opěrky hlavy vzadu, Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, klimatizace "Climatic" s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio RCD 210 s CD-MP3 přehrávačem, výkon 2 x 20 Wattů, 4 reproduktory, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíče, elektrické ovládání oken vpředu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, stěrač předního a zadního okna s intervalovým cyklovačem, sdružený ukazatel s elektronickým tachometrem, počítadlem kilometrů celkovým, denním a s otáčkoměrem, ukazatel servisních intervalů, osvětlení zavazadlového prostoru, akustická signalizace při nevypnutí světlometů, dvoutónový klakson, dojezdové rezervní kolo, halogenové světlomety s denním svícením, směrová světla integrována do vnějších zpětných zrcátek, maska chladiče a žebra masky chladiče v černé barvě, tónovaná skla v zeleném odstínu, zadní LED svítilny, nárazníky lakovány v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a ochranné lišty v černé barvě, pozinkovaná karoserie, přístrojová deska, sedadlo řidiče a spolujezdce výškově nastavitelné, zadní sedadlo nedělené, opěradlo dělené asymetricky a sklopné, bílé regulovatelné podsvícení ukazatelů na přístrojové desce, červené noční osvětlení tlačítek, černé čalounění stropu, sportovní sedadla, sportovní volant, sportovní nárazníky, chromové orámování jednotlivých ukazatelů, hliníkové pedály, make-up zrcátka ve slunečních clonách, vnitřní osvětlení se zpožďovačem a spínačem na všech dveřích, odrazky na dveřích, dvě čtecí lampičky vpředu, dva držáky na nápoje vpředu, kuřácké provedení: zapalovač cigaret a popelník vpředu, přihrádka spolujezdce s osvětlením, zamykatelná, odkládací přihrádka ve stropě, odkládací přihrádky ve všech dveřích, kryt zavazadlového prostoru, chromovaná koncovka výfuku.

Výbava testovaného vozu:Rádio s barevným dotykovým displejem (9200,-), klimatizace Climatronic (5800,-), 18“ kola (17.800,-), adaptivní podvozek DCC (21.400,-), zatmavená zadní okna (8100,-), bi-xenonové světlomety (30.800,-).

Synovci venezuelské první dámy byli odsouzeni za pašování drog Synovci venezuelské první dámy byli odsouzeni za pašování drog

Dva synovci první dámy Venezuely Cilie Floresové byli ve…

Americká daňová reforma je v ohrožení. Akcie klesají Americká daňová reforma je v ohrožení. Akcie klesají

Americké akciové trhy ve čtvrtek uzavřely obchodování se…

Evropští lídři debatovali o kvótách. Někteří byli dost agresivní, uvedl Babiš Evropští lídři debatovali o kvótách. Někteří byli dost agresivní, uvedl Babiš

Přibližně do půl jedné ráno diskutovali v noci na pátek…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf GTD
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.3 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1305
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1431 / 479
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4213
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1469
d) rozvor (mm): 2575
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Volkswagen Golf GTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň! Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň!

Američané mají zajímavý trik na Dieselgate. Volkswagen…

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky? Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen…

 



 
Budoucnost automobilů? Prohlédněte si sporťák vytvoření 3D tiskárnou

Budoucnost automobilů? Prohlédněte si sporťák vytvoření 3D tiskárnou

Dnes 08:53

Před dvěma lety vznikl výkonný sporťák vytisknutý na 3D tiskárně, jenž nedávno ohromil i Jaye Lena. Své řešení chce tvůrce nabízet velkým automobilkám.




Blesk.cz

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4 roky života. Rakovina jí teď zmizela

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4…

Když mamince dvou dětí v těhotenství řekli, že má rakovinu prsu, byla na dně. Navzdory doporučení lékařů se…

Popravil Kim Čong-un svého poradce? Soudci: Spáchal už 10 z 11 zločinů proti lidskosti

Popravil Kim Čong-un svého poradce? Soudci: Spáchal…

Jeden z hlavních poradců severokorejského diktátora Kim Čong-una zmizel z povědomí veřejnosti. Zahraniční média…

 

iSport.cz

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být nejlepší útok v Itálii

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být…

Téměř půl roku. Tak dlouho trvalo, než si Patrik Schick od červnového EURO do 21 let zahrál celý zápas.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Natočil si vlastní smrt. Známý lezec po střechách mrakodrapů se zabil při jednom ze svých triků

Natočil si vlastní smrt. Známý lezec po střechách…

Čínského lezce po střechách výškových budov stála život objednávka na spot, který si u něj zaplatil zatím…

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední z Jediů je liberalistický sen o relativizaci hodnot

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední…

Příšerky jsou tam super. Stejně jako vesmírné bitvy. Ale všechno ostatní v nových Hvězdných válkách bolí. Tohle…