Volvo XC60 - Volvo jak ho (ne)známe

Volvo XC60 - Volvo jak ho (ne)známe

 
 

Zapomeňte na řeči o sexy autech a silných motorech, Volvo si rozpomnělo na svá nejlepší léta a zase mluví především o bezpečnosti. A nejen mluví, ale i koná. Nové Volvo XC60 stanovuje bezpečnostní měřítka pro automobilku i celý segment kompaktních SUV.

Ještě někdy v 80. letech 20. století existovala na otázku - Co znamená Volvo - jednoznačná odpověď. Fanoušek značky neváhal a vystřelil ze sebe odpověď ve smyslu - nejkomfortnější a nejbezpečnější auta světa s nezaměnitelným charakterem. I značkou nezasažený motorista či dokonce odpůrce však musel uznat, že tihle Švédové vyrábí někde na kraji Göteborgu (mimo jiné) opravdu bezpečná auta.

Následně sice dodal, že tahle super-bezpečná auta zároveň vypadají jako pojízdné rakve, ale to význam informace o vysoké míře bezpečnosti nijak nesnížilo. Anebo to řekněme jinak a hezky polopatě. Volvo mělo nějakých dvacet – třicet let zpátky image automobilky produkující hranaté obludy, které ovšem dokázaly ochránit posádku při nárazu jako málokteré jiné auto.

Tak to bylo. Pak ale přišla 90. léta se svým pádem železné opony a následným průmyslovým rozmachem spojeným s obsazováním nových trhů a zrychleným procesem globalizace, internetovými, realitními, hypotečními a jinými bublinami, a s tím vší i krutá ekonomická realita. Volvo si nevedlo vyloženě zle ve smyslu balancování na hraně bankrotu, ale žádný ekonomický zázrak to také nebyl.

Skupina Volvo Group neboli vyšší instance proto jednou celkem logicky rozhodla, že přenechá výrobu „osobáků“ povolanějším a zaměří se raději na výrobu nákladních vozů. V roce 1999 přispěchal tehdy dobře naladěný a rozdavačný Ford a s velkou slávou si švédskou značku pořídil do sbírky. A možná v této chvíli (zřejmě však mnohem dříve) začalo hledání nové identity a místa na trhu značky Volvo.

obrázek [555 x 332]
 

Volvo úplně neopustilo rétoriku bezpečných či dokonce nejbezpečnějších vozů, zároveň ovšem začalo zákazníkům podsouvat myšlenku, že značka Volvo vyrábí auta především moderní, dynamická, se sportovním nádechem a silnými motory, auta mladistvá a kdoví jaká ještě. Prostě nosný pilíř celé značky ověšeli hromadou cinkrlátek, pod kterými začala původní myšlenka trochu zanikat.

Věrní zákazníci asi zůstali věrní, ti noví ovšem začali mít evidentně problém s identifikací. Co je vlastně Volvo? A jsme skokem u XC60. Tohle auto vzniklo proto, aby nabídka luxusních kompaktních SUV čítající donedávna jediné auto (BMW X3), nebyla náhodou příliš chudá. Tohle auto mělo Volvu pomoci vylepšit čísla v účetní závěrce, tohle auto si ale zároveň od počátku buduje aureolu nejbezpečnějšího auta v segmentu, na trhu a snad i na světě. A ejhle, ono to funguje, lidé na to slyší.

Severská klasika

Jelikož tohle není první setkání s Volvem XC60 na Auto.cz (to proběhlo v únoru roku 2009), odpustím si dalekosáhlé komentáře k vnějšímu designu a koneckonců i ztvárnění interiéru. Zkazky Volva o dynamickém, emotivním designu můžeme klidně chápat jako klišé, bez kterého se uvedení moderního auta na trh neobejde, faktem ovšem zůstává, že si designéři s tvary kompaktního SUV opravdu vyhráli. Ač robustní a docela velká, ukrývá v sobě XC60 skutečně sportovní nádech.

Jestliže exteriér něčím ozvláštňuje aktuální produktové portfolio švédské automobilky, interiér nepřináší nic moc nového, nebudeme-li za nosnou inovaci považovat uplácání středové konzoly z masivního plastu nebo mírně zvětšení tlačítek na středové konzole (dobrý nápad). Využití osvědčených komponent s sebou přináší i vynikající sedačky, volant s příjemně tlustým věncem nebo třeba hradby měkčených materiálů precizně spojených v jeden honosný palác.

Pocit z interiéru v zásadě odpovídá vysoké cenovce, v některých situacích se však nelze ubránit myšlence, že Audi nebo Mercedes odvádí svou práci lépe. Je to subjektivní záležitost, ale zvuky dovírání dveří, dojezdu bočních oken nebo rachot vnějších klik dveří prostě zůstávají stále poměrně daleko za německými premianty. Hrozně rád bych Volvu přiznal stejný dojem a tedy subjektivně vnímanou kvalitu, neboť si na XC60 dalo evidentně záležet, ale výsledek tomu prostě neodpovídá.

obrázek [555 x 330]
 

No naštěstí pro Volvo budoucí úspěch tohoto SUV bude stát na úplně jiných věcech. Pamatujete? Volvo se stoprocentně vrátilo na cestu bezpečnosti, což s sebou přináší hromadu zajímavých systémů aktivní a pasivní bezpečnosti. Kdybych měl zhodnotit jejich fungování v praxi v jediné větě, napsal bych něco o švýcarských hodinkách a přidal odkaz na představovací článek, v němž najdete jejich kompletní souhrn. Některé z nich si ovšem zaslouží trochu rozvést.

XC60 - anděl strážný

Collision warning – praktický pomocník a menší brácha anděla strážného jménem City Safety. Pokud nedodržíte bezpečnou vzdálenost od auta jedoucího před vámi, systém vám za to hlasitě vynadá. Dobrá věc, která vás ovšem může začít trochu iritovat při sportovnější jízdě na okreskách. V takovém případě hodně oceníte možnost deaktivace.

Lane Departure Warning – povedená hračka upozorňující na přejetí krajní nebo střední dělící čáry. Přínos vidím hlavně na dálnici, kde může zejména ve večerních a nočních hodinách docházet ke ztrátě koncentrace a zvýšení rizika mikrospánku. Akustický signál vás ze snění rychle vytrhne, a pokud auto vyhodnotí, že toho máte opravdu plné zuby, vnutí vám odpočinek nebo alespoň kafíčko. Opět se hodí možnost deaktivace, zejména na zakroucených okreskách byste totiž autu za neustále napomínání někdy s chutí zakroutili krkem.

BLIS – Vynikající systém a můj velký oblíbenec. Praktická pomůcka na dálnici, na okreskách i ve městě, která skutečně dokáže zabránit nebezpečným kolizím. Nenásilnou a přitom dostatečně výraznou formou informuje o přejíždějícím autě, jež můžete v zrcátku docela snadno přehlédnout.

City Safety – Velká chlouba Volva a skutečný andělíček strážníček, který nad vámi bdí ve dne v noci. Systém postavený na bázi laseru dokáže zabránit kolizi samočinnou aktivací brzd. V reklamní brožurce to vypadá hezky, ale teprve tváří v tvář překážce si uvědomíte, jak obrovskou moc tenhle systém má. V rámci natáčení dalšího dílu Auto Moto Stylu jsme se rozjížděli proti zdi z krabic a zkoušeli, zda auto opravdu samo zastaví. Zastavilo jedenkrát, pětkrát, desetkrát i dvacetkrát za sebou. Systém funguje fantasticky a při rychlostech do 30 km/h opravdu zastaví auto před překážkou bez ohledu na to, zda máte zařazen rychlostní stupeň, stojíte na plynu nebo brzdě. Nad tuto rychlost už převládnou zákony fyziky, auto nestihne dobrzdit a do překážky narazí. Každopádně když za nic, za tohle Volvo zaslouží metál.

Nafta, manuál a zatáčky

K motoru dnes krátce. Naftový pětiválec se zdvihovým objemem 2400 cm3 poskytuje ve své silnější verzi maximální výkon 136 kW ve 4000 min-1 a točivý moment 400 Nm od 2000 do 2750 min-1, jenž proudí standardně na všechna čtyři kola. K motoru kromě technických údajů snad pouze tolik, že má na 1,8 tuny těžké SUV dostatečný zátah, přijatelný zvuk v celém rozmezí otáček daný z části kultivovaným projevem motoru a z části dobrým utlumením a konečně i rozumnou spotřebu.

U testovaného kusu nabízejícího malinko nestandardní mix naftového pětiválce a manuální převodovky se spotřeba držela většinou na hranici 8 litrů, ve městě vystoupala mírně nad 10 litrů, mimo město naopak klesla až na 7 litrů. Zmíněná manuální převodovka možná dokáže ušetřit nějaký decilitr nafty (s otazníkem), v ostatních oblastech ovšem automobilce nijak zvlášť dobrou reklamu nedělá.

Řazení není ani výjimečně přesné, ani lehké, stupně bych snesl klidně blíže sebe a řadicí páku o kus kratší. Zvyknout si zvyknete (člověk si ostatně zvykne na všechno), ale větší radost z jízdy kvůli převodovce mít určitě nebude. O důvod víc, proč si pořídit XC60 s automatem. Přijde-li ovšem řeč na jízdní vlastnosti, budeme zpívat úplně jinou písničku. Nominace na Grammy to v tomto případě jistí. Volvu se totiž podařila úžasná věc.

obrázek [555 x 317]
 

Už několik automobilek dokázalo naladit podvozek svých kompaktních SUV tak, aby se v zatáčkách nevlnily jako tanečnice Hula Hula a přitom nevymlátili majiteli poslední vlastní zuby na zalátaných českých silnících. Dokázal to Volkswagen s Tiguanem, podařilo se to Audi s Q5, stejně dobře si vedl i Mercedes se svým GLK nebo Honda s modelem CR-V. Ve srovnání s těmito značkami Volvo pouze dotahovalo, ale dotahovalo tak, až se vyšvihlo na špici třídy a nechalo za sebou i svou vlastní pověst tradičních houpavých kočárů.

Vsadím se s vámi, že například v S80 nebudu mít větší problém vyvolat u cestujících na zadních sedačkách symptomy mořské nemoci. V XC60 nemám šanci. Auto se navzdory vyšší stavbě drží vozovky se zarputilostí psa dolujícího ze země hlodavce, ale na rozdíl od něj, i když XC60 na kořist nenarazí, vozovky se nepustí. Jinak řečeno, i když se vrhnete do zatáčky v rychlostech zdánlivě vyhrazených pouze osobním vozům, auto vás nenechá na holičkách.

Dostat jedno ze zadních kol do vzduchu žádá hodně drsné zacházení a velkou odvahu, kterou si raději schovejte na noční návraty domů skrze městský park nebo toulky hlubokým lesem mimo civilizaci. Za normálních okolností můžete počítat s fantastickou přilnavostí, téměř nulovými náklony v zatáčkách, minimální citlivostí na boční vítr a například i velmi dobrou aerodynamikou. XC60 se přitom dokáže slušně vypořádat i s většinou typických nemocí českých silnic, tedy krátkými příčnými nerovnostmi, výtluky i vypoulenými záplatami.

Spolehnout se můžete rovněž na nevadnoucí brzdy a přesné řízení, od kterého však rozhodně nečekejte přehršel informací. Informační dálnice se nekoná, přednost dostalo naladění pro město. Zajímá vás chování v terénu? Jde-li o terén lehký, můžete zůstat v klidu. S tím nemá XC60 problém. Terén středně těžký zůstává doménou Mercedesu GLK a terén těžký snad Nissanu Patrol a jemu podobných. Takovým místům se raději vyhněte.

Volvo jak ho (ne)známe

Volvo XC60 je dobrým poselstvím fanouškům značky Volvo i všem ostatním. Švédská automobilka právě tímto autem světu vzkazuje – jsme tady a v plné síle. Dokážeme vyrábět auta hezká, pohodlná a klidně i luxusní, ale hlavně velmi bezpečná, která ochrání vás a vaše blízké. Můžete se na nás spolehnout. No a to je přesně to, co chtějí lidé zvláště v současné nejisté době slyšet.

První cena vozu919.000,- Kč (XC60 2.4D, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací959.000,-Kč (XC60, D5 136 kW)
Základní cena testovaného vozu1.129.000,-Kč (XC60, D5 Summum, 136 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.283.000,-Kč (XC60, D5 Summum, 136 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Pokročilé bezpečnostní funkce
  • Vynikající jízdní stabilita
  • Kultivovaný naftový motor

Minusy

  • Nepřesné řazení
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo XC60

Cena v základní výbavě: 1 129 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 283 000 Kč

Základní výbava:ABS, posilovač řízení, tempomat, vnější zpětná zrcátka - elektricky nastavitelná a vyhřívaná, automaticky ztavovaná, včetně sklopné funkce, dešťový senzor, multifunkční volant, kožený volant, kožené čalounění sedadel, audiosystém s CD a MP3, EBA (Emergency Brake Assistant) - brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) - rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, 17" kotoučové brzdy na předních kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6 stupňová manuální převodovka, elektronicky řízený systém AWD včetně stálé trakce, Hill Descent Control (systém pro bezpečný sjezd prudkých svahů), City Safety (systém automatického zastavení vozu při rychlosti do 30 km/h), airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, palubní počítač, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), dojezdové rezervní kolo, střešní podélné ližiny, kola z lehké slitiny 7.5x17" SEGIN (235/65 R17), automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, AQS (Air Quality Sensor), přední mlhová světla, chronografické přístroje (Watch-dial), stříbrné střešní ližiny, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a pozice sedadla, vyhřívaná přední sedadla, parkovací asistent vzadu, aktivní DUAL-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, kola z lehké slitiny 7.5x18" MANTUS (235/60 R18)

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (21 000,-Kč), 2 dětské sedačky na krajních zadních sedadlech se 2 úrovněmi nastavení výšky (+10.000,-Kč), elektrická dětská pojistka zadních dveří a oken (+3.000,-Kč), Driver Support Paket (+55.000,-Kč), obsahující BLIS+ adaptivní tempomat s vizuálním a zvukovým upozorněním na blížící se kolizi a automatickou aktivací brzd + Driver Alert Systém, systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu, navigační systém RTI (+65.000,-Kč)

Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů

Na čtyřměsíčním pronájmu vozu se DPP dohodl s obchodním…

O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP

Do tendru na výběr strategického partnera, se kterým by…

Šlechtična letos oslavila sedmdesáté narozeniny. Podívejte se na legendární lokomotivu Šlechtična letos oslavila sedmdesáté narozeniny. Podívejte se na legendární lokomotivu

Škodovy plzeňské závody Československým státním drahám…

 

Štítky SUV Volvo Testy

Technické údaje
Motor Volvo XC60
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 200 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.2 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1450
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1816 / 689
Rozměr pneu:235/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1713
d) rozvor (mm): 2774
e) rozchod vpředu (mm): 1632
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volvo XC60
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Video: Volvo XC60 a ochrana chodců Video: Volvo XC60 a ochrana chodců

Modernizované Volvo XC60 může být vybaveno množstvím…

Volvo spustilo výrobu XC60 v Číně Volvo spustilo výrobu XC60 v Číně

Švédské Volvo expanduje v zemi svého majitele. Závod v…

 



 
Počítačem řízený ventilový rozvod má u benzinu přinést účinnost naftové jednotky. Funguje to?

Počítačem řízený ventilový rozvod má u benzinu přinést účinnost naftové jednotky. Funguje to?

Dnes 18:50

Malá britská firma Camcon Auto představuje benzinovou pohonnou jednotku s účinností naftové...




Blesk.cz

Byli jsme v kokpitu letadla Qatar Airways: Pravidelně bude létat z Dauhá do Prahy

Byli jsme v kokpitu letadla Qatar Airways:…

Z Dauhá, hlavního města Kataru, vzlétl v 8 hodin ráno Airbus A320 společnosti Qatar Airways. Ta se v roce 2017…

Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí jen funkci

Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí…

Manželka francouzského prezidenta Emmanuela Macrona Bridgitte Macronová přece jen získala roli v Elysejském…

 

iSport.cz

Protest španělského plavce. Nepovolili mu uctít oběti teroru, zůstal minutu na startu

Protest španělského plavce. Nepovolili mu uctít…

Uctít oběti teroristického útoku v Barceloně? Na řadě sportovišť o víkendu jasná samozřejmost. Na mistrovství…

Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát. Zajímá se o něj i Neapol

Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát.…

Fotbalista Patrik Schick má v úterý začít naplno trénovat v Sampdorii Janov a bude připraven na nedělní duel s…

 

Reflex.cz

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval tabákový průmysl

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval…

Zatímco v západních zemích je kouření na ústupu, ostrovní stát v jihovýchodní Asii řeší zcela opačný problém.…

Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo nejočekávanějšího ruského filmu roku

Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo…

Ministerstvo kultury Ruské federace vydalo před několika dny povolení k distribuci napjatě očekávaného filmu…