TEST VW Tiguan 1,4 TSI (110 kW) vs. Škoda Yeti 1,4 TSI (90 kW) – Dvakrát 4x2
V redakci se nám sešly dvě kompaktní es-ú-véčka z koncernové nabídky se zážehovým motorem označeným 1,4 TSI a poháněnou přední nápravou.
Stříbrný VW Tiguan dostal silnější verzi s podporou kompresoru a turbodmychadla o výkonu 110 kW, bílou Škodu Yeti hnal kupředu pouze turbodmychadlem přeplňovaný agregát o stejném objemu a nižším výkonu 90 kW.
Na první pohled možná ne zcela ideální dvojice do společného testu, jenže Volkswagen je ve všech směrech o něco větší auto, takže větší výkonová zásoba je na místě.
Elegán vs. krabice
Již exteriér přináší rozdílný pohled na svět. Zatímco Tiguan boduje zepředu uhlazenými liniemi a lehce luxusním dojmem s chromovanou maskou, Yeti ctí heslo praktičnost a nekonformnost. Na Škodu má Yeti lehce netradiční vzhled přední části a až přímé srovnání s protihráčem podtrhne fakt, že je širší a nižší – jako by na něj někdo (z Wolfsburgu?) šlápl a přimáčkl jej k zemi.
Oba vozy nosí stejná zpětná zrcátka lakovaná do barvy karoserie, Tiguana zdobí klasické rozložení světel se samostatnými mlhovkami, Yetiho zase kulaté světlomety vedle masky a “hliníkový“ plech chránící choulostivé přední partie.
Zboku vypadá taktéž každý vůz jinak. VW i tomto pohledu sází na uhlazené linie elegána s klasicky klesající střešní linkou a zaobleným víkem kufru. U Škody vytváří dojem rovné střechy horní hrana oken, která je v naprosté přímce. Také useknutá záď je přinejmenším netradiční, ale je to praktické a pro někoho i hezké.
Velmi podobné jsou blatníky resp. tvar vykrojení pro kola: u Yetiho je mezera mezi kolem a blatníkem citelně větší než u Volkswagenu, jehož blatník je navíc opatřen plastovým lemem.
suv skoda vw testy srovnavacitesty
Zezadu jsou rozdíly podobné jako zboku. Zaoblená, až barokní záď z Wolfsburgu už dnes začíná být tak trochu out. Škoda upřednostňuje nadčasově rovné linky spojené s malými zaoblenými rohy. Každé řešení má však své kouzlo, záleží na vkusu každého jednotlivce.
Široký vs. kompaktní
První čeho si po přesednutí z jednoho vozu do druhého všimnete, je menší vnitřní šířka Yetiho. Není to žádný diametrální rozdíl (1500 vs. 1460 mm), ale díky tomu (nad hlavou máme stejně místa v obou vozech) působí interiér Tiguanu vzdušněji a prostorněji.
Ve Škodě řidičovo pravé koleno a holeň nepotěší široká středová konzola, která je utlačuje. Ve VW je zase daleko úzká loketní opěrka ve výplni dveří, takže na ni levým loktem dosáhnete jen tak tak.
Posaz za volantem a možnost najít si ideální pozici bychom lépe hodnotili ve stříbrném voze. Řidič Yetiho sedí více nad přístrojovou deskou, ovládací centrum klimatizace a rádia je výrazně níže než u Tiguanu, jehož přístrojová deska je vysoká a mohutnější.
suv skoda vw testy srovnavacitesty Řadicí páka je delší u Tiguanu, ale to nevadí, protože řazení je přesné a nevyžaduje velkou pozornost. Navíc, když máte pravou ruku na středové loketní opěrce, krásně na řadičku dosáhnete a vůbec ji při tom nemusíte z opěrky sundávat. Jestliže bychom řazení u Tiguanu nazvali velmi dobré, u Yetiho jej musíme nazvat excelentní! Je totiž ještě o něco přesnější, má krátké dráhy a řadit lze velmi lehce s použitím minimální síly – jako když prochází ostrý nůž máslem – tady Škoda překonává VW. Kratší páka se u Yetiho projevuje tím, že ruka k ní má od volantu o něco dále. Když přesednete z osobní Octavie vynikne tento rys nejvíce.
Brzdové systémy v obou vozech působí sebevědomě a samozřejmě spolehlivě stačí na zastavení rozjetého auta na relativně krátké vzdálenosti. Zatímco v Tiguanu mají brzdy velmi kousavý nástup (lehce šlápnete na pedál a už visíte v pásech), v Yetim mají nástup krásně plynulý a dají se dobře dávkovat.
Člověk vs. zavazadla
A protože k testovaným vozům přistupujeme jako k rodinným automobilům, musíme okomentovat i prostor v zadní části.
suv skoda vw testy srovnavacitesty Ve Škodě i ve Volkswagenu se vzadu sedí výše, než vepředu a samotný posaz bychom přirovnali k tomu v autobusu. Nohy lze bez problémů zasunout pod přední sedadla, bez větších problémů si zde sednou pouze dva dospělí. Před koleny má více místa VW, nad hlavou překvapivě Škoda. V Tiguanu se sedí vůči zemi výše než v Yetim a při vystupování musíte ze sedadla téměř seskočit.
Z hlediska cestujících má sedadla lépe vyřešená Tiguan – dělení 40/20/40 – zatímco Yeti má tři samostatná a nezávislá sedadla. Na nich si mnoho pohodlí neužijí ani dva dospělí, protože sedáky jsou příliš úzké. Tiguan má sedák rozdělený 60:40 a dva cestující tak nic neomezuje. Je to ovšem na úkor variability, u Yetiho se se sedačkami dají dělat téměř zázraky, čili přesně to, co v Roomsteru.
Jestli je lepší v kategorii SUV nevšední variabilita, nebo komfort pro dospělé cestující, to je obtížné říci. Rodiny s dětmi by zřejmě preferovaly interiér Yetiho. Kdo občas jezdí v plném obsazení dospělými a jejich zavazadly, bude chtít Tiguan.
Objemnější vs. variabilní
Větší kufr má v základním uspořádání Tiguan (470 vs. 405 litrů). Šířka zavazadlového prostoru je u obou vozů stejná (101 cm), hloubka se mění v závislosti na pozici zadních sedadel (87 až 103 vs 75 až 89 cm u Yetiho). Ode dna po plato naměříte více u Tiguanu (63 vs. 59 cm). Snazší nakládání budete mít u Yetiho – nakládací hrana je ve výšce 730 mm, u Tiguanu budete muset těžký kufr zvednout ještě o 30 mm výše.
Jak jsme již naznačili výše, u mladoboleslavského vozu můžete v zadní části - mimo posuvu jednotlivých sedadel - také sklápět opěradla nebo rovnou celá sedadla složit za přední sedačky. V tom případě budete mít k dispozici ložnou plochu o délce 1240 mm. Pokud sedadla z vozu vyjmete, zvětší se tato hodnota na 1760 mm. Litovat můžete už je toho, že nejde vyjmout nebo alespoň sklopit přední opěradlo. To bychom ale zasahovali do revíru interiérově propracovanějších MPV.
Těžší Tiguan je homologován na užitečné zatížení 570 kg, do Yetiho můžete naložit 620 kg cestujících a zavazadel.
Silnější vs. slabší
Jak jsme nastínili již v úvodu, vozy nebyly osazeny stejnými pohonnými jednotkami – proto se ke každému motoru vyjádříme zvlášť.
Kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaná čtrnáctistovka v Tiguanu poskytuje nejvyšší výkon 110 kW v 5800 min-1 a točivý moment 240 Nm máte k dispozici od 1750 do 4000 min-1. Pocitově motor velmi slušně táhne díky přeplňování kompresorem už od 1200 min-1, ale lépe se cítí a je živější po překročení 3000 min-1 kdy se kompresor odpojí a o plnění se stará samotné roztočené turbodmychadlo. Do 6000 min-1 máte o lineární zábavu postaráno, o 500 otáček výše motor v rozletu utne omezovač. V celém spektru otáček je motor krásně plynulý, nikde nezaznamenáte žádné turbo- ani kompresoro-kopance.
Zvenku motor lehounce ševelí a je krásně tichý, bohužel se to samé nedá konstatovat o zvuku slyšitelném zevnitř. Pokud je připojen kompresor – a to je při rodinné jízdě většinu času – bude vám společníka na palubě dělat kovový mechanický zvuk s lehkým syčením, který se pod zatížením ještě zvýrazňuje. Příjemnější to je nad 3000 min-1, kdy tento neduh vymizí.
suv skoda vw testy srovnavacitesty Agregát ve Škodě disponuje “pouze přeplňováním turbodmychadlem“ a poskytuje výkon 90 kW v 5000 min-1, maximální točivý moment vrcholí hodnotou 200 Nm v rozmezí 1500 až 4000 min-1. Slabší verze čtrnáctistovky hbitěji zrychluje od 1300 min-1, po překročení mety 3500 min-1 citelně zesílí a táhne až do 6000 min-1. V celém spektru je podobně lineární jako u VW, v dolní polovině spektra je ale tichý a nahoře dostává pod zatížením decentně jadrný zvuk.
Úspornější vs. žíznivější
Pokud s Tiguanem vážícím 1510 kg uháníte po českých dálnicích, bude silnější jedna-čtyřka odsávat z nádrže 8,3 l/100 km, motor v tomto případě bude na šestku točit jen 2750 min-1. V autě je relativní klid, podvozek je dostatečně komfortní, ani příčné spáry neobtěžují, při jejich přejezdu zaznamenáváte pouze tlumené bouchnutí, takže se můžete i s rodinou v klidu vydat na delší výlety.
Konkurent ze stáje Škoda je lehčí o úctyhodných 210 kg. Při stejných podmínkách jeho slabší motor točí 3100 min-1 a spotřebovává více – 8,8 l/100 km. Motor není vůbec slyšet a zřetelný je mírný aerodynamický šum. Dominantním zdrojem jízdního hluku nad 80 km/h byly zimní pneumatiky Pirelli Sotozero Winter 210 široké 225 mm.
Úsporná jízda se slušným rychlostním průměrem 100 km/h umožňuje stlačit odběr obou vozů pod 6,5 l/100. S Tiguanem dojedete dál díky objemnější nádrži (64 l), Yeti musí vystačit s 55 litry.
Tiguan byl vybaven systémem Start-Stop v balíku BlueMotion Technology, který vypíná motor např. při stání na křižovatkách. S vypínáním motoru a velmi lehkou nohou jsme se po Praze pohybovali se spotřebou 7,7 l/100 km. Pokud chytrý startér vypnete a navíc budete využívat možností motoru, spotřeba se vyšplhá k 10 l/100 km. Škoda, že si start-stop pomocníci při nastartování vozu nepamatují jeho deaktivaci a vůz tak nastartuje vždy se zapnutým systémem.
Dvakrát ergonomie a la VW
Interiéry obou vozů jsou kvalitně sestaveny, takže posádka zůstane prosta různých skřípotů, povrzávání a podobných nežádoucích zvuků. Všechny ovládací prvky jsou tam, kde je intuitivně očekáváte.
Postrádat tak snad můžete pouze trochu nápaditosti a “francouzské elegance,“ ale to je u koncernových vozů spíše standard. U Tiguanu nám chyběla kontrolka rozsvícených potkávacích světel, u Yetiho tato zelená ikona z palubní desky svítila.
suv skoda vw testy srovnavacitesty U obou vozů nás těšil fakt, že do kapsy v předních dveřích lze bez problémů odložit 1,5litrovou PET láhev. A také, že oba vozy poskytovaly dostatek jiných odkládacích prostor – namátkou pod loketní opěrkou, přihrádka před řadicí pákou, klasickou uzavírací před spolujezdcem a také ve stropě – zde Tiguan vítězí poměrem 3:1.
Vzadu mají oba vozy kapsy ve dveřích (u obou dost malé) a výklopné držáky nápojů ze středové konzoly. Yeti navíc přidává kapsy na zadní straně předních sedadel, Tiguanu tato “vymoženost“ chybí.
Za dobrý nápad u rodinného SUV (4x2) považujeme funkci Autohold. Jakmile jednou vůz zastavíte, aktivovaný AutoHold zajistí, že se vozidlo samo nerozjede, dokud jej k tomu nevybídnete pomocí motoru.
AutoHold byl dopřán pouze u Tiguanu, který má jako jediný z této dvojice elektromechanickou ruční brzdu.
Závěr
Tiguan zvenku působí jako elegantní malé es-ú-véčko, Yeti vyvolává dojem pracovitějšího člena rodiny s lehce netradičním nádechem.
Interiér působí prostorněji u Volkswagenu a taky že prostornější je. U Škody bychom jej nazvali kompaktnějším. Špatně se necítíme ani v jednom z vozů, ale přednost by dostal Tiguan – vyvolává v řidiči pocit, že je hierarchicky o půl stupínku výše než jeho konkurent.
Silnější motor v Tiguanu nevyžaduje po řidiči tolik spolupráce, vzhledem k charakteru bychom však zvolili spíše slabší provedení, kterým disponoval Yeti. Do Tiguanu jej lze objednat, silnější provedení do Yetiho však nedostanete.
Zástupce VW rovněž potěší vyšším jízdním komfortem, a to nejen díky balónovitějším pneumatikám (215/65 R16), ale i celkově pohodovějšímu nastavení podvozku.
Yeti vás může uchvátit bezprostředními reakcemi auta na povely od volantu, nebo brzd, a v tomto segmentu unikátní variabilitou interiéru.
suv skoda vw testy srovnavacitesty
VW Tiguan
První cena vozu | 459.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 90 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 499.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 110 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 499.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 110 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 554.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 110 kW) |
Plusy:
- Prostorný a dobře odhlučněný interiér
- Dobré jízdní vlastnosti a současně komfortní naladění
- Široké rozpětí využitelných otáček
- Funkce Autohold, elektromechanická ruční brzda
- Přesné řazení
- Výborná ergonomie
- Větší kufr
Mínusy:
- Kousavé brzdy
- Mechanický zvuk motoru
- Strohost interiéru
- Vysoká nakládací hrana
- Chybějící kontrolka potkávacích světel
Škoda Yeti
První cena vozu | 362.800,-Kč (Yeti 1,2 TSI 77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 425.800,-Kč (Active 1,4 TSI 90 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 486.800,-Kč (Ambition 1,4 TSI 90 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 561.520,-Kč (Active 1,4 TSI 90 kW) |
Plusy:
- Ovladatelnost vozu
- Živý motor s širokým rozsahem využitelných otáček
- Skvěle utlumený motor
- Přesné řazení
- Výborná ergonomie
- Variabilita interiéru
- Originálnější vzhled
Mínusy:
- Spotřeba více závislá na jízdním stylu
- Hluk od kol (zimní pneumatiky)
- Široká středová konzola
- Utopená řadicí páka