5.4. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Toto měl být sporťák od Dacie! S pohonem zadních kol!

 

Prototyp známý jako Dacia MD87 využívá techniku sériového dvoudveřového modelu Dacia 1410 Sport. Používal se i na závodních tratích.

Rumunskou automobilku Dacia si dnes spojujeme s levnými automobily, starší generace si vzpomene i na licenční renaulty. Jenže na sklonku osmdesátých let však znaky Dacia použilo něco, co byste od tohoto výrobce absolutně nečekali. Jednalo se o prototyp Dacia MD87.

Automobil postavený v roce 1987 týmem konstruktéra Nicolae Cosmescuho byl sporťákem s pohonem zadních kol, tedy něčím, co do té doby u Dacie nevzniklo. Proti tehdejší produkci se výrazně lišil i samotný vzhled auta, který byl výrazný a agresivní. Pravda, původní varianta moc krásy nepobrala, z některých úhlů vypadala notně neforemně, to se ale časem změnilo.

Vznikla totiž i „modernizovaná“ verze Dacia MD87 Evo 2, která se liší především řešením přídě. Auto nově použilo výklopné světlomety, zadní sklo místo žaluzií a decentní spoiler na zádi, výsledkem čehož bylo líbivější dílko, které v mnohém připomíná tehdejší první generaci Toyoty MR2. Na rumunských silnicích ve své době působilo jako zjevení, které mezi ostatními daciemi nebo ary notně vyčnívalo.

Dacia v nové době: Od licenčních renaultů k úspěchům napříč Evropou

Na poměry značky byla radikální i samotná koncepce automobilu. Prototyp sice technicky vycházel z dvoudveřového modelu 1410 Sport, jenže místo předokolky byl použit pohon zadních kol, jak je pro sportovní vozy typické. Stejně tak se za záda posádky přesunul motor, podle všeho zážehová čtrnáctistovka o výkonu 48 kW a točivém momentu 100 N.m, zatímco pod přední kapotou zůstal jen chladič a rezervní kola.

Dvoumístný sporťák pojmenovaný podle příbuzných hlavního konstruktéra (syna Dragose a manželky Monicy) a roku vzniku (1987) byl postaven hlavně pro potřeby rallye, do kterého bylo skutečně několik postavených kousků nasazeno. Nejen při závodech se ukázalo, že na MD87 je potřeba provést mnoho změn, a to hlavně kvůli špatné ovladatelnosti. Právě to byl ostatně hlavní důvod vzniku již zmíněné vylepšené varianty Evo 2. Ta vedle přepracovaných tvarů dostala třeba tužší odpružení nebo větší sání vzduchu.

Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Výraznějších úspěchů ale ani tak na závodních tratích nedosáhl, a tak skončil zapomenutý. Dnes tak Dacii MD87 znají jen nejvěrnější fanoušci, kteří ani pořádně neví, kolik jejích exemplářů vzniklo. Pár jich bylo, kolik přesně ale nikdo neví. Hezká možná nebyla, jako ukázka toho, že i za éry socialismu mohl v Rumunsku vzniknout sporťák, ale za připomenutí rozhodně stojí.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Dacia Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 





 
Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Dnes 17:35

Připomeňte si, co psali redaktoři Světa motorů o Mercedes-Benzu 300 E-24, když byl nový.




Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi. Žádají přezkoumání

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi.…

Na svazové půdě se bude šetřit údajné simulování hradeckých hráčů. Rovnou tři podněty zaslal jejich páteční…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…