Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D 130kW - rodinný sporťák

Libor Zezulka
S velkoprostorovou Corollou Verso jsme v redakci už staří známí. Vůbec poprvé jsme se setkali v listopadu 2004, kdy se přijela představit se zážehovým motorem 1.8 VVT-i. Tehdy na mě udělala dojem vzdušným, variabilním a praktickým interiérem,...

S velkoprostorovou Corollou Verso jsme v redakci už staří známí. Vůbec poprvé jsme se setkali v listopadu 2004, kdy se přijela představit se zážehovým motorem 1.8 VVT-i. Tehdy na mě udělala dojem vzdušným, variabilním a praktickým interiérem, moderní palubní deskou i sympatickým vnějším designem. Zážehová osmnáctistovka, jinak také nejsilnější benzínový motor v tomto modelu, neoslnila dynamickými parametry ani zvukovým projevem, ale potěšila výraznou výkonovou špičkou.

Jen o pár týdnů později se Corolla Verso dostavila na test znovu, vybavena osvědčeným vznětovým dvoulitrem D-4D s výkonem 85 kW a točivým momentem 280 Nm. Naftový čtyřválec se v Corolle Verso převedl v nejlepším světle, příliš nehlučel, zabíral od volnoběžných otáček a dodával empévéčku slušnou dynamiku, jež ani nebyla vykoupena vysokou spotřebou. Jediný problém spočívají v malém rozsahu využitelných otáček milovníkům nafty většinou nevadí, jsou na něj zvyklí.

Toyota mohla klidně zůstat u jediného vznětového motoru naladěného na jednu výkonovou hladinu, ale v rámci centrální inovace motorizací nahradila starší dvoulitr čtyřválcem s objemem 2231 cm3 ve dvou výkonových verzích. Ta první poskytuje maximální výkon 100 kW při 3600 otáčkách a točivý moment 310 Nm při 2000 – 2800 otáčkách, ta druhá, mnou testovaná, vyvine maximální výkon dokonce 130 kW při 3600 otáčkách a točivý moment 400 Nm při 2000 – 2600 otáčkách.

mpv toyota testy mpv toyota testy Naroubovat takto silný turbodiesel do rodinného minivanu nemůže vyústit v nic jiného než velkoprostorový sporťák s užitnou hodnotou znásobenou na maximum. Silný vznětový motor totiž neumožňuje prudce akcelerovat pouze poloprázdnému vozu, ale vystřelí Corollu Verso vpřed i s pětičlennou posádkou a plně naloženým zavazadlovým prostorem. Do toho se mimochodem vejde spousta bagáže.

Zadní lavici můžete navíc posouvat a regulovat místo na zadních sedadlech na úkor zavazadlového prostoru. Pokud cestujete v pěti či ve čtyřech, není se třeba posunutí lavice obávat, i v nejzazší zadní poloze zůstává v kufru dostatek prostoru. Situace se výrazně mění, pokud hodláte převážet sedm pasažérů a chcete tedy využít jednu z hlavních výhod Corolly Verso.

Systém sklápění a vyklápění dvojice zadních sedaček nemá chybu. Nemusíte připlácet za třetí lavici, potit se při montáži, složitě sedadlo z vozu vyjmout a poté vracet zpět. Od verze 1.8 Terra vozíte třetí řadu sedadel stále s sebou schovanou pěkně v podlaze. Stačí pouze zatáhnout za páčku, vyklopit opěradlo, poté vyklopit sedadlo a můžete vyrazit. Rázem vzniknou v zavazadlovém prostoru dvě nová, i když spíše nouzová místa.

Při nastupování posunete zadní sedadlo stejným způsobem jako u 3dveřeového hatchbacku. Místa vzadu není rozhodně nazbyt, rovná podlaha navíc vytlačila kolena až k bradě. Dospělý člověk si komfortu příliš neužije, děti si ovšem stěžovat nebudou. Pokud chcete dvojici sedadel opět schovat, stačí zatáhnou za madlo, načež se automaticky sklopí sedák a vy jen sklopíte opěradlo.

Čtyři válce, 130 kW, 400 Nm

Parametry motoru vypadají velmi zajímavě už na papíře, ale teprve praxe ukáže, jaký potenciál se pod kapotou skrývá. Síla prudce narůstá od volnoběžných otáček, v podstatě pouze lehce polechtáte plyn a motor začne okamžitě zabírat. Ono lechtání trochu znesnadňuje velmi tuhá a přitom citlivá spojka zabírající až příliš nízko. Na 2000 otáčkách, kde vrcholí maximum točivého momentu, pocítíte mohutný zátah, ale nikoliv nepříjemné, náhlé nakopnutí, které vás zatlačí do sedaček.

Exploze síly nicméně neskončí jako u některých konkurenčních dieselů dříve než začne, ale pokračuje ještě asi 600 otáček, což vám dává dostatek času na dravé předjíždění a bleskové zdolávání prudkých kopců. Velký kroutící moment podporuje vysoký výkon, jež v rozmezí 2200 – 2800 otáček společně vytvářejí takřka vraženou kombinaci. Corolla Verso zrychluje s takovou chutí, že si budete přidat více jako ve sportovním voze než rodinném MPV.

mpv toyota testy mpv toyota testy Hlučnost dokázala Toyota udržet na uzdě prakticky v celém rozmezí otáček, v nízkém a středním pásmu otáček se zvuk motoru probojuje dovnitř sporadicky, ale ani ve vyšších otáčkách se z projevu motoru nezblázníte. Jen v oblasti červeného pole si naftový čtyřválec notuje písničku, která nebude příliš libá vašim uším. Každopádně v rizikových otáčkách od volnoběhu do 2000 otáček motor neduní, a to je velmi dobře.

Silný zátah naštěstí není vyhrazen pouze prvnímu, druhém či třetímu rychlostnímu stupni, spoustu síly má Corolla Verso také na čtverku a v polovičním obsazení dokonce hravě zdolá prudký kopec i na pátý rychlostní stupeň. Šestku v běžném provozu stěží zařadíte, její čas přichází hlavně na dálnici. Vytrénované svaly potřebují hodně živin, kombinovaná spotřeba 6,8 litrů udávaná výrobcem proto není překvapivá.

V praxi, kdy budete alespoň zpočátku těžko odolávat vábení plynového pedálu, počítejte spotřebou okolo osmi litrů, při opravdu sportovní jízdě není problém překročit devítilitrovou hranici. Naopak úsporná jízda znamená spotřebu zhruba sedm litrů nafty. Nový čtyřválec však není pouze silný, ale také velmi ekologický. Jednotka totiž využívá zatím unikátní ošetření čistoty výfukových plynů, kterému Toyota říká D-CAT.

Kombinací filtru pevných částic a zachycovače NOx se podařilo dosáhnout zatím nejnižších emisí v této objemové třídě. Podrobný rozbor jízdních vlastností Corolly Verso naleznete v starších testech, v tomto směru budu tedy stručný.

Další bod pro Toyotu

Komfortně naladěný podvozek se dobře přenáší přes podélné nerovnosti, ale hůře zvládá krátké příčné překážky, například s kostkovou dlažbou se ale vypořádá ukázkově. I přes měkčí podvozek se empévéčko v zatáčkách příliš nenaklání, dlouho drží stopu a směr, a minimálně reaguje na boční vítr. Pochvalu zaslouží aerodynamické odhlučnění, a to i ve vysokých rychlostech, na rozdíl od prvního testu Versa jsem blahořečil konstruktéry za exaktní řazení s poměrně krátkými drahami.

mpv toyota testy mpv toyota testy Řízení poskytuje v rámci daného segmentu dostatečnou zpětnou vazbu, brzdy nastupují se slušnou razancí. Toyota vyšperkovala testovací kousek kamerami (standardní součást výbavy verze Lux+), jež nesnímaly obraz pouze za vozem, tedy klasická parkovací kamera, ale přinášely rovněž informace o dění po stranách předního nárazníku. Na displeji se obraz rozdělil ve dví, takže máte přehled o tom, co se děje na pravé i levé straně. Ehm, tedy přehled. Pochopit, co vám přední kamery ukazují, chvíli trvá.

Pravděpodobně největším limitujícím faktorem bude v Česku pro Corollu Verso 2.2 D-4D 180 koní (130 kW) pořizovací cena. Toyota nabízí tuto variantu versa pouze ve stupních výbavy Lux a Lux+, přičemž Lux stojí 833.900 Kč a Lux+ 933.000 Kč. Například Mazda 5 s nejvýkonnějším turbodieselem 2.0 MZR-CD (105 kW) stojí v prostřední výbavě Touring7 689.900 Kč, VW Touran přijde s motorem 2.0 TDI 103 kW a nejvyšší výbavou Highline na 862.500 Kč.

Po rozpačitém premiérovém testu (v některých ohledech) Corolla Verso podruhé zabodovala a naznačila, že představa Toyoty na pozici světového automobilového leadera je možná méně vzdálená, než si mnozí mysleli. Pokud japonská automobilka bude nadále vyrábět tak dobrá auta a uspěje v Evropě se svými naftovými motory, dočkáme se na postu světové jedničky brzy střídání stráží.

Plusy

  • prostorný interiér
  • výborná variabilita
  • silný motor
  • přesné řazení
  • účinné brzdy
  • komfortní podvozek

Minusy

  • občasné vrzání plastů palubní desky
  • vysoká pořizovací cena
Libor Zezulka
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D
Cena základní sestavy 933 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbag, ABS s EBD a BA (brzdový asistent), elektronický stabilizační systém VSC a kontrola trakce TRC, elektronický klíč a startování tlačítkem, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky vyhřívané vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, ovládání audiosoustavy na volantu, optitronová přístrojová deska, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední třetí řada sedadel, tempomat, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zrcátko, DVD navigace s dotykovým displejem, pomocný manévrovací monitor a parkovací kamera, litá kola s pneumatikami 215/50 R17. Kč
Cena testované sestavy 933 900 Kč
Výbava testované sestavy základní výbava Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 91 / 1563
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 560
Rozměr pneu: 215/50 R17
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4455
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano