30.8. 2013 Michal Fokt

Toyota FCV-R: Palivové články na IAA jako prototyp, 2015 do výroby

 

Podoba vozu značky Toyota, vybaveného palivovými články, je známa už skoro dva roky, teprve letos nám ale Japonci představí svůj vodíkový pohonný systém. A celé se to bude kompletovat ještě další téměř dvě léta.

Toyota je už zvyklá na roli technického leadera v oblasti moderních hybridních systémů pohonu, v nichž spolehlivě válcuje zbytek světa a to včetně Hondy, která byla pevně rozhodnuta nadvládu svého rivala alespoň výrazně oslabit. Ale pokud jde o vodík a palivové články, situace je přesně opačná - tam Honda dokázala už svůj vodíkový projekt FCX Clarity dovést (svým způsobem) do výroby a (svým způsobem) nabízet běžným uživatelům. Z pohledu zákazníků na tom sice vůbec nezáleží, protože pořídit FCX je prakticky nemožné, z pohledu technického vývoje a image má ovšem v této oblasti více než jednu generaci náskok a v době, kdy poprvé vyjede vodíková Toyota už bude na světě druhá generace Hondy FCX, vyvinutá patrně už za asistence inženýrů GM, s nímž Honda uzavřela dohodu o společném vývoji.

Toyota si je své ztráty vědoma, vždyť vizi vodíkového sedanu formátu FCX představila v podobě studie FCV-R už koncem roku 2011! A aby to alespoň vypadalo, že má v tomto ohledu zcela jasno, vzhled vozu se příliš nezmění až do roku 2015, kdy by měly vyjet v rámci experimentálního provozu první exempláře. Naznačuje to alespoň aktuální prezentace vodíkové techniky Toyoty, kterou mám Japonci ukáží za dva týdny na IAA ve Frankfurtu. Palivové články jsou totiž umístěny v tom samém FCV-R, které už dobře známe.

Systém, využívající k pohonu elektřinu, získávanou prostřednictvím palivových článků z vodíku, bude debutovat v sedanu, delším než aktuální Toyota Avensis. FCV-R je dlouhé 4745 mm (+35 mm), ale široké jen 1790 mm a vysoké 1510 mm (Honda FCX Clarity 4835 x 1845 x 1470 mm a rozvor 2799 mm, ale druhá generace na bázi AC-X se také patrně zmenší) a je poznat, že Toyota do vývoje pěkně šlape.

Její cenově dostupný vodíkový sedan by měl mít na jedno natankování dojezd až 675 km, což znamená, že už byste v pohodě zvládli dojet z momentálně jediné české vodíkové čerpačky v Neratovicích do Frankfurtu, kde je další tankovací stanice. A za celou tu dobu budou vaše jediné emise vodní pára. To je ovšem docíleno použitím dvou nádrží na vodík. Honda má jednu, i tak se ale Toyota drží zpátky - FCV-R mělo mít původně dokonce čtyři! Toyota se také chlubí "downsizovanou" jednotkou palivových článků a její dosud nejvyšší výkonností 3 kW/litr.

Jak ukazuje průhled, palivové články a 21kW akumulátory, určené pro rekuperaci kinetické energie, jsou umístěny pod podlahou v přední části kabiny, obě nádrže pak vzadu, pod sedadlem, respektive pod podlahou kufru. Samotný elektromotor pak najdete klasicky pod kapotou a poháněna jsou klasicky přední kola. Vodíková technika tak nemá žádný negativní dopad na prostornost kabiny nebo velikosti zavazadlového prostoru.

Období 2015-2020 považuje Toyota, stejně jako všechny ostatní automobilky, chystající svou vlastní vodíkovou techniku, za přechodné, kdy se budou systémy ještě dolaďovat a dojde k budování infrastruktury, v roce 2020 se pak očekává, že vodík už bude v autech naprosto běžná, masově prodávaná věc. S FCX Clarity se jezdilo moc příjemně. Těšíte se tedy na vodík v autech?

Toyota FCV-R
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Gerloch ústavním soudcem nebude, Senát nevyhověl prezidentovi Gerloch ústavním soudcem nebude, Senát nevyhověl prezidentovi

Velkou většinou odmítli senátoři v tajném hlasování…

Náš člověk v Odense: O robotech a lidech Náš člověk v Odense: O robotech a lidech

Je to více než padesát let, co se v britské BBC objevil…

Vyrůstá generace startupových pozérů, říká investor Martin Rozhoň Vyrůstá generace startupových pozérů, říká investor Martin Rozhoň

Bezmála před dvaceti lety začínal jako startupista, nyní…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v…

 





 
Toyota a Suzuki oznamují spolupráci. Jedním směrem poputují motory, druhým hybridní systém

Toyota a Suzuki oznamují spolupráci. Jedním směrem poputují motory, druhým hybridní systém

Dnes 15:53

Spolupráce s Volkswagenem Suzuki před lety nevyšla. Navazuje tak partnerství s jiným automobilovým gigantem.




Blesk.cz

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby přiznali reálné ceny za data

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby…

Předseda vlády Andrej Babiš se sešel se zástupci všech tří velkých síťových operátorů v Česku. Téma bylo jasné –…

Zemřela herečka Žofie Trnková. Bylo jí 103 let

Zemřela herečka Žofie Trnková. Bylo jí 103 let

Ve věku nedožitých 104 let zemřela herečka Žofie Trnková. Na sociální síti to oznámila Herecké asociace s tím,…

 

iSport.cz

HurriKane: posedlý fotbalem! Příběh anglické hvězdy i jak ho vychytat

HurriKane: posedlý fotbalem! Příběh anglické hvězdy…

V pátek s ním budou mít Češi zatraceně těžkou práci. Národní tým bude čelit umění nejlepšího střelce z loňského…

Bek Komety Němec se směje: Co to Smoleňák mele o starých pánech?

Bek Komety Němec se směje: Co to Smoleňák mele o…

Brněnské defenzivě je v průměru okolo 32 let, což značí hlavně zkušenost a znalost, co a jak. Spíš než poukázka…

 

Reflex.cz

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby měly novomanželům usnadnit svatební noc

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby…

Název japonského uměleckého směru Šunga lze češtiny přeložit jako „jarní obrázky“. Toto japonské umění přelomu…

Karadžič dostal doživotí ze genocidu. Odvolací soud zpřísnil bývalému vůdci bosenských Srbů trest

Karadžič dostal doživotí ze genocidu. Odvolací soud…

Soud OSN v Haagu dnes v odvolacím řízení uložil bývalému vůdci bosenských Srbů Radovanu Karadžičovi doživotní…