30.8. 2013 Michal Fokt

Toyota FCV-R: Palivové články na IAA jako prototyp, 2015 do výroby

 

Podoba vozu značky Toyota, vybaveného palivovými články, je známa už skoro dva roky, teprve letos nám ale Japonci představí svůj vodíkový pohonný systém. A celé se to bude kompletovat ještě další téměř dvě léta.

Toyota je už zvyklá na roli technického leadera v oblasti moderních hybridních systémů pohonu, v nichž spolehlivě válcuje zbytek světa a to včetně Hondy, která byla pevně rozhodnuta nadvládu svého rivala alespoň výrazně oslabit. Ale pokud jde o vodík a palivové články, situace je přesně opačná - tam Honda dokázala už svůj vodíkový projekt FCX Clarity dovést (svým způsobem) do výroby a (svým způsobem) nabízet běžným uživatelům. Z pohledu zákazníků na tom sice vůbec nezáleží, protože pořídit FCX je prakticky nemožné, z pohledu technického vývoje a image má ovšem v této oblasti více než jednu generaci náskok a v době, kdy poprvé vyjede vodíková Toyota už bude na světě druhá generace Hondy FCX, vyvinutá patrně už za asistence inženýrů GM, s nímž Honda uzavřela dohodu o společném vývoji.

Toyota si je své ztráty vědoma, vždyť vizi vodíkového sedanu formátu FCX představila v podobě studie FCV-R už koncem roku 2011! A aby to alespoň vypadalo, že má v tomto ohledu zcela jasno, vzhled vozu se příliš nezmění až do roku 2015, kdy by měly vyjet v rámci experimentálního provozu první exempláře. Naznačuje to alespoň aktuální prezentace vodíkové techniky Toyoty, kterou mám Japonci ukáží za dva týdny na IAA ve Frankfurtu. Palivové články jsou totiž umístěny v tom samém FCV-R, které už dobře známe.

Systém, využívající k pohonu elektřinu, získávanou prostřednictvím palivových článků z vodíku, bude debutovat v sedanu, delším než aktuální Toyota Avensis. FCV-R je dlouhé 4745 mm (+35 mm), ale široké jen 1790 mm a vysoké 1510 mm (Honda FCX Clarity 4835 x 1845 x 1470 mm a rozvor 2799 mm, ale druhá generace na bázi AC-X se také patrně zmenší) a je poznat, že Toyota do vývoje pěkně šlape.

Její cenově dostupný vodíkový sedan by měl mít na jedno natankování dojezd až 675 km, což znamená, že už byste v pohodě zvládli dojet z momentálně jediné české vodíkové čerpačky v Neratovicích do Frankfurtu, kde je další tankovací stanice. A za celou tu dobu budou vaše jediné emise vodní pára. To je ovšem docíleno použitím dvou nádrží na vodík. Honda má jednu, i tak se ale Toyota drží zpátky - FCV-R mělo mít původně dokonce čtyři! Toyota se také chlubí "downsizovanou" jednotkou palivových článků a její dosud nejvyšší výkonností 3 kW/litr.

Jak ukazuje průhled, palivové články a 21kW akumulátory, určené pro rekuperaci kinetické energie, jsou umístěny pod podlahou v přední části kabiny, obě nádrže pak vzadu, pod sedadlem, respektive pod podlahou kufru. Samotný elektromotor pak najdete klasicky pod kapotou a poháněna jsou klasicky přední kola. Vodíková technika tak nemá žádný negativní dopad na prostornost kabiny nebo velikosti zavazadlového prostoru.

Období 2015-2020 považuje Toyota, stejně jako všechny ostatní automobilky, chystající svou vlastní vodíkovou techniku, za přechodné, kdy se budou systémy ještě dolaďovat a dojde k budování infrastruktury, v roce 2020 se pak očekává, že vodík už bude v autech naprosto běžná, masově prodávaná věc. S FCX Clarity se jezdilo moc příjemně. Těšíte se tedy na vodík v autech?

Toyota FCV-R
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana

V Janově na severu Itálie pokračovalo pátrání po…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Dnes 18:50

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu hostovat do Neapole

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu…

Arsenal poslal na hostování do Neapole fotbalového brankáře Davida Ospinu, jenž byl v uplynulých třech sezonách…

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem na Slovensko

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem…

Po vyřazení ve druhém předkole Evropské ligy bylo zřejmé, že Sparta přistoupí k redukci početného kádru. Tak se…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…