30.8. 2013 Michal Fokt

Toyota FCV-R: Palivové články na IAA jako prototyp, 2015 do výroby

 

Podoba vozu značky Toyota, vybaveného palivovými články, je známa už skoro dva roky, teprve letos nám ale Japonci představí svůj vodíkový pohonný systém. A celé se to bude kompletovat ještě další téměř dvě léta.

Toyota je už zvyklá na roli technického leadera v oblasti moderních hybridních systémů pohonu, v nichž spolehlivě válcuje zbytek světa a to včetně Hondy, která byla pevně rozhodnuta nadvládu svého rivala alespoň výrazně oslabit. Ale pokud jde o vodík a palivové články, situace je přesně opačná - tam Honda dokázala už svůj vodíkový projekt FCX Clarity dovést (svým způsobem) do výroby a (svým způsobem) nabízet běžným uživatelům. Z pohledu zákazníků na tom sice vůbec nezáleží, protože pořídit FCX je prakticky nemožné, z pohledu technického vývoje a image má ovšem v této oblasti více než jednu generaci náskok a v době, kdy poprvé vyjede vodíková Toyota už bude na světě druhá generace Hondy FCX, vyvinutá patrně už za asistence inženýrů GM, s nímž Honda uzavřela dohodu o společném vývoji.

Toyota si je své ztráty vědoma, vždyť vizi vodíkového sedanu formátu FCX představila v podobě studie FCV-R už koncem roku 2011! A aby to alespoň vypadalo, že má v tomto ohledu zcela jasno, vzhled vozu se příliš nezmění až do roku 2015, kdy by měly vyjet v rámci experimentálního provozu první exempláře. Naznačuje to alespoň aktuální prezentace vodíkové techniky Toyoty, kterou mám Japonci ukáží za dva týdny na IAA ve Frankfurtu. Palivové články jsou totiž umístěny v tom samém FCV-R, které už dobře známe.

Systém, využívající k pohonu elektřinu, získávanou prostřednictvím palivových článků z vodíku, bude debutovat v sedanu, delším než aktuální Toyota Avensis. FCV-R je dlouhé 4745 mm (+35 mm), ale široké jen 1790 mm a vysoké 1510 mm (Honda FCX Clarity 4835 x 1845 x 1470 mm a rozvor 2799 mm, ale druhá generace na bázi AC-X se také patrně zmenší) a je poznat, že Toyota do vývoje pěkně šlape.

Její cenově dostupný vodíkový sedan by měl mít na jedno natankování dojezd až 675 km, což znamená, že už byste v pohodě zvládli dojet z momentálně jediné české vodíkové čerpačky v Neratovicích do Frankfurtu, kde je další tankovací stanice. A za celou tu dobu budou vaše jediné emise vodní pára. To je ovšem docíleno použitím dvou nádrží na vodík. Honda má jednu, i tak se ale Toyota drží zpátky - FCV-R mělo mít původně dokonce čtyři! Toyota se také chlubí "downsizovanou" jednotkou palivových článků a její dosud nejvyšší výkonností 3 kW/litr.

Jak ukazuje průhled, palivové články a 21kW akumulátory, určené pro rekuperaci kinetické energie, jsou umístěny pod podlahou v přední části kabiny, obě nádrže pak vzadu, pod sedadlem, respektive pod podlahou kufru. Samotný elektromotor pak najdete klasicky pod kapotou a poháněna jsou klasicky přední kola. Vodíková technika tak nemá žádný negativní dopad na prostornost kabiny nebo velikosti zavazadlového prostoru.

Období 2015-2020 považuje Toyota, stejně jako všechny ostatní automobilky, chystající svou vlastní vodíkovou techniku, za přechodné, kdy se budou systémy ještě dolaďovat a dojde k budování infrastruktury, v roce 2020 se pak očekává, že vodík už bude v autech naprosto běžná, masově prodávaná věc. S FCX Clarity se jezdilo moc příjemně. Těšíte se tedy na vodík v autech?

Toyota FCV-R
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Peru zlegalizovalo marihuanu pro lékařské účely Peru zlegalizovalo marihuanu pro lékařské účely

Peruánský parlament ve čtvrtek schválil zákon, který…

KLDR je blízko zdokonalení jaderného arzenálu. Už brzy může zasáhnout KLDR je blízko zdokonalení jaderného arzenálu. Už brzy může zasáhnout

Severní Koreu dělí jen měsíce o dalšího zdokonalení…

Trumpův tým zahájil přípravu k příštím prezidentským volbám Trumpův tým zahájil přípravu k příštím prezidentským volbám

Do volebního zápasu o druhý prezidentský mandát Donalda…

Povede Sebastian Kurz Rakousko? Mladíka dnes pověří sestavením vlády Povede Sebastian Kurz Rakousko? Mladíka dnes pověří sestavením vlády

Rakouský prezident dnes pověří šéfa vítězných lidovců…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Ženy a děti v Africe chodí pro vodu i pět kilometrů. Výstava upozorňuje na její nedostatek

Ženy a děti v Africe chodí pro vodu i pět kilometrů.…

Jsme zvyklí otočit kohoutkem a napustit si pitnou vodu. Jsme zvyklí se umýt, jíst z čistého nádobí. Neumíme si…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.