18.9. 2014 Ladislav Čermák

Toyota i-Road: První jízdní dojmy

 

V centru Grenoble jsme na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to je řídit dvoumístnou tříkolku Toyotu i-Road. A kolik takových strojů se vejde na běžné parkovací místo pro automobil.

Toyota přispěla k pilotnímu projektu Citélib by Ha:mo, který nabízí kompromis mezi individuální mobilitou a hromadnou dopravou. Jako jeden z mála podobných projektů vzal Citélib by Ha:mo (Harmonious mobility) v potaz i požadavky na pohodlí uživatelů. Nejde totiž zdaleka jenom o minimalistické elektromobily, ale o integrované komplexní řešení městské mobility.

K němu sdružení firem, v němž nechybí kromě výše zmíněných subjektů i francouzský energetický monopol ERF, vybralo alsaské alpské město Grenoble, velikostně srovnatelné s Plzní. V něm vznikl dvouletý pilotní projekt, do něhož se zapojily všechny prostředky hromadné dopravy včetně železnice a který kromě integrovaného tarifu a snadného placení přes chytrý telefon s využitím technologie NFC nabízí i intuitivní a snadné plánování cesty.

Pokud se míníte dostat do míst, kam nevedou linky MHD, můžete urazit poslední míli s elektromobilem. Ten si předem objednáte, do půl hodiny vyzvednete a vrátíte na kterémkoliv jiném stanovišti, podobně jako v klasickém car sharingu. V Grenoblu je takových stanovišť 27 a obsahují nabíjecí stojany pro čtyři až šest vlastních a jedno až dvě „cizí“ elektrická auta.

Toyota začíná testovat futuristickou tříkolku i-Road, zamíří s ní i do Evropy (+video)

Vůz můžete používat libovolně dlouho, počítat je ale třeba s dojezdem cca 50 km a také základní tarifikací „3-2-1“, čili za prvních 15 minut 3 eura, za druhých 2 eura a za každých dalších euro. Jednoduše přijdete s kartou či mobilním telefonem k autu, přiložíte na zvenčí umístěný snímač, čímž automobil aktivujete, odpojíte napájecí kabel a jedete.

V nabídce jsou dva typy elektromobilů, oba od Toyoty – kromě konvenčního čtyřkolového jednomístného s malou korbičkou ještě menší, futuristická dvoumístná tříkolka i-Road s půdorysem menším, než má běžný motocykl – na běžné parkovací místo pro automobil se vejdou hned čtyři. Nejvyšší rychlost elektromobilu činí 45 km/h, čili stačí řidičský průkaz skupiny AM, potažmo věk od 15 let. A ovládání je zjednodušeno na dva pedály, volant a nejnutnější spínače. Samozřejmě nechybí povinná světelná výbava ani stírače, vybavené kupodivu ostřikovačem.

V rámci novinářské prezentace projektu a jeho slavnostního spuštění jsme urazili několik kilometrů odpoledním všednodenním provozem v Grenoblu. A za volantem menšího i-roadu zažili naprosto nečekaný pocit – skvělou zábavu.

Futuristicky tvarovaná tříkolka, ideově i topologicky připomínající nejspíše kapotovaný skútr, má totiž natáčecí zadní kolo a obě přední naklápěna takzvaným Active Lean systémem. V praxi to znamená, že systém vyhodnotí rychlost a natočení volantu a podle toho vás nakloní. Přední motocyklové pneumatiky ani v divokém úhlu neztrácejí přilnavost a vy si užíváte pocity, blízké těm za řídítky dospělé motorky.

Elektrické Toyoty i-Road a COMS se budou prohánět po Grenoblu

Zatáčky lze řezat velmi svižně, když to přeženete, upozorní vás umělé zavibrování volantu. Vozík dokonce umí zachovat svislou polohu i tehdy, když každé přední kolo jede jinak vysoko. K dispozici jsou dvoje dveře a primitivní vytahovací mechanismus plastových bočních okének, chránící ale před deštěm. Chybí ovšem účinné pérování, přejezdy nerovností tělo bezpečně pozná. Na druhou stranu je pocit rychlosti uvnitř mnohem větší proti skutečnosti.

Když se za pár desítek minut osmělíte a navyknete na fakt, že po zatočení volantem uhýbá netypicky záď, můžete doslova tančit mezi auty. Pestrobarevné vozíky poutají pozornost a projevů agresivity se od francouzských řidičů nedočkáte. Zdali by to platilo i v jiných zemích, (snad) ukáže až čas.

Video

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…