Toyota Mirai: V Japonsku i USA za 1,26 milionu korun
Podobu produkční Toyoty Mirai už známe. Futuristický sedan připomíná v mnohém hybridní Prius poslední generace. Je však mnohem delší, na délku měří 4890 m, je 1815 mm široký, 1535 mm vysoký a rozvor náprav 2780 mm jej jasně řadí do segmentu, kterému my v Evropě říkáme střední třída. Karoserie také dostala výrazné prolisy a nejvíce zaujme příď s mohutnými chladicími otvory po stranách nárazníku a úzkými hlavními světly. Koncová mají tvar trojúhelníku a jsou propojena úzkým pásem.
Coby koncept FCV se představil před rokem na autosalonu v Tokiu a Toyota už tehdy tvrdila, že jej chce nabídnout klientům. Také produkční varianta prezentovaná v Zemi vycházejícího slunce v létě nesla ještě původní zkratku. Od hybridního sourozence se liší pochopitelně tím, že v útrobách nemá konvenční techniku: ani spalovací motor, ani baterie.
Systém umí získávat kyslík z okolního vzduchu a v kombinaci s vodíkem jej přeměňuje na energii, kterou pohání elektromotor. Celkový výkon činí 114 kW a k mání je točivý moment 335 N.m. Z nuly na 96 km/h je auto schopné zrychlit během 9 s, pružná akcelerace ze 48 na 80 km/h mu trvá pouze 3,6 s. Prototypy byly testovány i v extrémních teplotních podmínkách. Toyota slibuje, že vůz půjde bez problémů nastartovat i v -22 stupních Celsia.
Hodně důležitý je rovněž dojezd. Zapomeňte na maximálně 150 km u většiny elektromobilů. V případě Mirai je sice menší než u současných minivozů, 483 km ale vypadá velmi slibně, takže se člověk nemusí bát ani delší cesty. Jistě, vodík zatím nemůžete tankovat na každém rohu, infrastruktura je více než nedostatečná. Výhodou je však doba, kterou čerpáním strávíte. Současných pět minut se v blízké budoucnosti sníží na tři. Hrdlo našlo svoje místo v „kufru“.
Interiér si v odvážném ztvárnění nijak nezadá s exteriérem. Centrální umístění digitálních přístrojů známe i z jiných toyot, v případě Miraie jsou rozděleny na tři sekce: v horní části najdeme rychloměr, důležité a povinné kontrolky, hodiny a informace o činnosti systému, středu dominuje obří obrazovka infotainmentu a dokonce klimatizace samotná má ještě jednu vlastní. Zavazadelník v kratičké zádi disponuje objemem jen 361 litrů, technika včetně nádrží je zkrátka prostorově náročnější. Do prodeje mimo Japonsko zamíří Mirai v dubnu příštího roku, a to nejen do USA, ale i k nám na starý kontinent. Toyota sice už umí také levný hybrid, ale sedan je hlavně ukázkou toho, co je největší automobilka světa schopna vyvinout a přivést do (malo)sériové výroby. Ta by měla v prvním roce činit jen 700 kusů. Zůstane tak vyhrazen pouze „zeleně“ myslícím excentrikům. Nebo ne?
V zemi zrodu (vyrábí se v závodě Motomachi) se dá objednat od 15. prosince. Základní cena 6,.7 milionů jenů (1,26 milionu korun) je snížena vládní podporou o výrazné 2 miliony. V přepočtu 886 tisíc korun představuje už ovšem velmi konkurenceschopnou částku! Výsledná se samozřejmě bude lišit podle konkrétního trhu, předpokládáme, že i velmi výrazně. Amerických 57 tisíc dolarů bez dotací je ale prakticky shodných.