Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Mirai: V Japonsku i USA za 1,26 milionu korun

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
Toyota se chlubí novým sériovým autem na palivové články. Uvolnila i trojici oficiálních videí, ze kterých jsou patrné přesné specifikace.

Podobu produkční Toyoty Mirai už známe. Futuristický sedan připomíná v mnohém hybridní Prius poslední generace. Je však mnohem delší, na délku měří 4890 m, je 1815 mm široký, 1535 mm vysoký a rozvor náprav 2780 mm jej jasně řadí do segmentu, kterému my v Evropě říkáme střední třída. Karoserie také dostala výrazné prolisy a nejvíce zaujme příď s mohutnými chladicími otvory po stranách nárazníku a úzkými hlavními světly. Koncová mají tvar trojúhelníku a jsou propojena úzkým pásem.

Coby koncept FCV se představil před rokem na autosalonu v Tokiu a Toyota už tehdy tvrdila, že jej chce nabídnout klientům. Také produkční varianta prezentovaná v Zemi vycházejícího slunce v létě nesla ještě původní zkratku. Od hybridního sourozence se liší pochopitelně tím, že v útrobách nemá konvenční techniku: ani spalovací motor, ani baterie.

Systém umí získávat kyslík z okolního vzduchu a v kombinaci s vodíkem jej přeměňuje na energii, kterou pohání elektromotor. Celkový výkon činí 114 kW a k mání je točivý moment 335 N.m. Z nuly na 96 km/h je auto schopné zrychlit během 9 s, pružná akcelerace ze 48 na 80 km/h mu trvá pouze 3,6 s. Prototypy byly testovány i v extrémních teplotních podmínkách. Toyota slibuje, že vůz půjde bez problémů nastartovat i v -22 stupních Celsia.

Hodně důležitý je rovněž dojezd. Zapomeňte na maximálně 150 km u většiny elektromobilů. V případě Mirai je sice menší než u současných minivozů, 483 km ale vypadá velmi slibně, takže se člověk nemusí bát ani delší cesty. Jistě, vodík zatím nemůžete tankovat na každém rohu, infrastruktura je více než nedostatečná. Výhodou je však doba, kterou čerpáním strávíte. Současných pět minut se v blízké budoucnosti sníží na tři. Hrdlo našlo svoje místo v „kufru“.

Interiér si v odvážném ztvárnění nijak nezadá s exteriérem. Centrální umístění digitálních přístrojů známe i z jiných toyot, v případě Miraie jsou rozděleny na tři sekce: v horní části najdeme rychloměr, důležité a povinné kontrolky, hodiny a informace o činnosti systému, středu dominuje obří obrazovka infotainmentu a dokonce klimatizace samotná má ještě jednu vlastní. Zavazadelník v kratičké zádi disponuje objemem jen 361 litrů, technika včetně nádrží je zkrátka prostorově náročnější. Do prodeje mimo Japonsko zamíří Mirai v dubnu příštího roku, a to nejen do USA, ale i k nám na starý kontinent. Toyota sice už umí také levný hybrid, ale sedan je hlavně ukázkou toho, co je největší automobilka světa schopna vyvinout a přivést do (malo)sériové výroby. Ta by měla v prvním roce činit jen 700 kusů. Zůstane tak vyhrazen pouze „zeleně“ myslícím excentrikům. Nebo ne?

V zemi zrodu (vyrábí se v závodě Motomachi) se dá objednat od 15. prosince. Základní cena 6,.7 milionů jenů (1,26 milionu korun) je snížena vládní podporou o výrazné 2 miliony. V přepočtu 886 tisíc korun představuje už ovšem velmi konkurenceschopnou částku! Výsledná se samozřejmě bude lišit podle konkrétního trhu, předpokládáme, že i velmi výrazně. Amerických 57 tisíc dolarů bez dotací je ale prakticky shodných.

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
19. 12. 2014 09:58
Re: Když jeden známý
Ja bych se rozhovoru s majitelem asi radeji vyhnul >:D
18. 12. 2014 11:04
Re: Bravo Toyota
prave automobilky sami zjistuji ze zajem mladych o vlastnictvi aut upada velice rychle, a psalo se otom dokonce tusim i zde na auto.cz

Prius se zacal prodavat pred 17 lety a nepotreboval budovani zadne infrastruktury, naprosto zadne infrastruktury, a teprve ted po tech 17 letech lidi jaks taks zacinaji hybridy kupovat, mam dojem ze stale nejsme ani na 10%, tak co myslis jak to bude vypadat s autem na vodik ktere dnes nema vpodstate zadnou infrastrukturu a vlastne jeste ani neni poradne doresene po strance parametru jak by ta infrastruktura mela vypadat? a jak to s takovim autem bude vypadat v dobe kdy nektere dalnice a mesta budou disponovat infrastrukturou pro OLEV a bude tedy pro nektere lidi zbytecne vubec k necemu jako je tankovaci stojan jezdit?

vodik je jen alternativa pro pripad "co kdyby nahodou", a poctem 700 kusu to davaji jasne najevo, oni totiz asi necekaji o moc vetsi poptavku nez prave tech 700 kusu rocne :-)
Avatar - JDM
18. 12. 2014 10:18
Re: Bravo Toyota
Nemyslim si ze velka cast mladych na auta a design seje. Spousty mladych maji nejakou predstavu o autu jake by chteli , zeptat se par lidi jake auto se jim libi tak spousta lidi ti odpovi a nereknou ze jim je to fuk :-) Mas pravdu ze tech 15-25 let je malo na takove auta a jejich velke rozsireni ale jednou to bude muset prijit a nemuze to byt ze dne na den . 700 auty rocne to zacina a kolik jich bude za 20 let ? Za 20 let se v automobilovem prumyslu poskoci o velkej kus staci se podivat 20let zpatky .
18. 12. 2014 10:00
Re: Bravo Toyota
soucasna mlada generace na auta a jejich design z velke casti se*re >:D a tento trend ukazuje nekolik studii a anket z celeho sveta

Toyota jasne dava najevo jaky potencial tohle auto ma poctem kusu ktere hodla vyrabet, s Priusem se jim to povedlo velice dobre a dnes vedi, ze samotnej Prius proste nestaci a musi tak davat hybridni pohon uplne do vseho co vyrabej (prvni generace Priusu se vyrabelo cca 9500 kusu rocne po tusim 4 roky + facelift po dalsi 2 roky v poctech prez 15k kusu rocne a uspesnou by se dala nazvat as 2 generace) Mirai se ma vyrabet 700 kusu rocne

tomuhle autu proste pro celej svet silene schazi infrastruktura, ktera bude neskutecne financne narocna, dnes by kuprikladu jen pokryt smesne malou Ceskou Republiku polovicni siti jako na benzin a naftu stalo v pripade vodiku cca 200 miliard korun, a to se bavime jen o siti cerpacich stanic pro polovicni tlaky nez jake Mirai vyzaduje (v EU je v soucasnosti jedna jedina cerpacka, ktera je schopna Mirai natankovat plne nadrze), ale ona je tu jeste dalsi infrastruktura jako vyroba vodiku, uskladneni vodiku a preprava vodiku, a tam se bavime jeste o radove vyssich castkach :-) tohle nebude na 15-25 let :-)

mimochodem, do 10-20 let jsou v planu komercni silnice pro OLEV vozidla v EU minimalne na hlavnich tazich v dnes vyspelejsich zemich, opravdu ma vodik sanci pokud mu bude konkurovat bezne elektricke auto ktere nebude potrebovat vetsi baterie nez to na vodik?
Avatar - DaewooMaster
18. 12. 2014 09:57
Re: Designová tragedie
Podle názvu auta jsem si vzpomněl na jiné Daewoo skoro stejného jména:

[odkaz]

Jinak souhlas, něco tak nevzhledného (řečeno mírně) zvenčí i zevnitř, to je vlastně taky "umění" vytvořit. :no: