reklama


Toyota Prius: české ceny a jízdní dojmy

Toyota Prius: české ceny a jízdní dojmy

 
 

Toyota Prius je v prodeji na hlavních světových trzích a nyní vstupuje i na trh český. Zajímavý hybrid jsme krátce řídili už v květnu v Holandsku, proto se pojďme podívat, co hybridní automobil nabízí běžnému uživateli. Cena v ČR:809.900,- Kč.

Toyota Prius je v prodeji na hlavních evropských trzích, v USA i v Asii a nyní vstupuje i na český trh. Zajímavou Toyotu jsme krátce řídili už v květnu v Holandsku, proto se pojďme podívat, co hybridní automobil nabízí běžnému uživateli.

Prius se svou karosérií hlásí k moderním automobilům, které efektivně využívají prostor ve prospěch cestujících a zavazadel. Tvary Toyot nikdy nepatřily k automobilové klasice a vlastně i každá generace masově vyráběné Toyoty Corolla má jiný styling. Druhý Prius pokračuje v inovativním příspupu jak v oblasti techniky, tak v oblasti designu. Propracovaná aerodynamika poměrně vysoké karosérie je charakterizována koeficientem odporu vzduchu cx=0,26. Boční silueta prozradí značně skloněnou střechu, která plynule přechází v zadní okno. Výrazná odtrhová hrana na zádi je velmi vysoko, a proto je část zádě tvořena proskleným pásem, usnadňující výhled vzad (ale ani tak to není žádná sláva). Pozornost byla věnována obtékání spodku vozu, které bylo optimalizováno zakrytováním hlavních částí.

Prostorové možnosti hybridního Priusu jsou velmi blízko konvenčnímu automobilu. Prostor, který nabízí rozvor 2700 mm, je celý věnován posádce, za zadními sedadly je k dispozici zavazadlový prostor velmi pravidelného tvaru, o objemu 408 l. Výška jeho dna nad zemí je vyšší, neboť mezi zadními koly zabírá místo akumulátor. Toyota Prius uveze 425 kg užitečného zatížení.

Aerodynamický tvar kupodivu příliš neomezuje ani cestující na zadních sedadlech, kde mají problémy až dlouháni s výškou nad 1,80 m. Usedáme za volant a seznamujeme se s pracovištěm řidiče. Multifunkční volant má velkou střední část, vhodně silný věnec a možnost seřízení jen ve svislém směru. Vedle něj se nachází malý joystick, kterým se volí převody. I když tvar dráhy voliče vypadá podobně jako u automatu, všechno je jinak. Toyota říká převodovému ústrojí E-CVT, což by napovídalo, že v útrobách Priusu zeje nová varianta převodovky s plynule měnitelným převodem, která se dnes opět dostává do módy. Pravda je však jinde. Planetová převodovka spolupracující s elektromotorem jen „simuluje“ funkci převodovky CVT. Joystick umožňuje čtyři základní polohy (B-brzdění motorem, D-jízda vpřed, R-jízda vzad, N-neutrál), takže zde se splést prakticky nemůžete.

Zasunujeme elektronický klíč do tradičně umístěného otvoru pod volantem a startujeme tlačítkem umístěným výše na přístrojové desce. V první okamžik ve vás panuje nejistota, zda je vše v pořádku, protože akusticky se běh hnacího ústrojí příliš neprojevuje, vlastně je stále ticho. Před oválným volantem je prázdno, všechny palubní informace jsou v nízkém digitálním displeji daleko vpředu pod čelním sklem, případně na velkém barevném dotykovém displeji na středové konzole. Ta poutá nejvíce pozornosti, neboť se na ní může mimo jiné zobrazovat aktuální zdroj pohonu.

Ani po prvním sešlápnutí pedálu akcelerátoru se motory pod kapotou Priusu zvukově výrazně neprojevují. Až ve chvíli kdy sešlápnete pedál plynu více a důrazněji, nastartuje jedenapůllitrový čtyřválec, ale i tento okamžik je pro nezkušeného uživatele hybridní Toyoty obtížné identifikovat. Už při pomalé jízdě po městě nacházíme první zásadnější nedostatek. Řízení je příliš lehké a nepřímé (3,61 otáčky volantu mezi úvratěmi), takže na sportovně projížděné vlásenky s odpovídajícími pocity za volantem zapomeňte. Při vyšších rychlostech se posilový účinek zmenší, ale zkrátka to není ono. Zrychlení hybridní Toyoty z nízkých do středních rychlostí je velmi slušné a ve městě tedy rozhodně nebudete brzdou provozu. Mimo město je to už horší a limitují vás možnosti zážehového čtyřválce.

Jízda s Priusem ve městě má specifika. Emise nepoznáte, nižší spotřebu objevíte až později o pumpy, ale ticho vás dostane hned. Tichý provoz je příjemný pro posádku, ale zrádný pro okolí. Nejednou se nám stalo, že kolemjdoucí chodci nebo předjíždění cyklisté byli velmi překvapeni, když kolem nich neslyšně projel náš stříbrný automobil. Zažité bezpečnostní reflexy, reagují na hluk blížícího se vozidla. Tento varovný signál ale u Toyoty schází, takže je třeba stále myslet více dopředu, abyste jako řidič tiché Toyoty nikoho nepřekvapili.

Od elektromomobilu s těžkými bateriemi by se dala očekávat vysoká pohotovostní hmotnost a s ní související extrémní naladění podvozku. Prius ale není elektromobil, ale hybrid, který používá elektromotor jen občas a tak i akumulátory mají odpovídající nižší kapacitu, rozměry a hmotnost (39 kg). Prius váží 1350 kg, tedy asi o 100 kg více než nová Octavia s motorem 1.4 (55 kW). Naladění podvozku je až překvapivě komfortní, což ocení cestující v městském provozu, ve kterém nejvíce vyniknou výhody hybridního pohonu. Při dálničních rychlostech působí Toyota Prius jistým dojmem, i když přímější kontakt s vozovkou prostřednictvím volantu bychom v evropské verzi velmi ocenili. Další nevýhodou Toyoty, která vynikne teprve v praktickém provozu, jsou vlastnosti hnacího ústrojí při vyšších rychlostech. Deklarovaný vysoký kroutící moment elektromotoru, který by měl pomoci automobilu k výborným pružným zrychlením je závislý na kapacitě akumulátoru, takže na svižnou jízdu stylem brzda-plyn také zapomeňte. Akumulátor se při první velkém zrychlení vybije a pak se musíte spoléhat již jen na omezené možnosti zážehové patnáctistovky (57 kW, 115 Nm).

Silnou stránkou hybridní Toyoty jsou hodnoty spotřeby paliva a emisí škodlivin. V kombinovaném cyklu potřebuje Toyota Prius na 100 km jen 4,3 l benzínu, ve městě pak rovných 5 litrů. Klíčem k těmto hodnotám je využití elektromotoru v městském provozu, jeho dobíjení při zpomalování a důsledné vypínání spalovacího motoru vždy když není jeho výkon využit. Tyto vlastnosti ve spojení s normalizovaným průběhem měření spotřeby (psali jsme o něm v samostatném článku), staví Prius na špičku současné automobilové produkce. Podobný primát patří Toyotě i v oblasti normalizované produkce škodlivin, jejíž výsledky ukazuje tabulka.

Emise [g/km]Prius IIPrius IEuro IV (zážehové)Euro IV (vznětové)
NOx0,01 0,050,080,25
HC0,020,050,1-
CO0,180,631,00,5
Pevné částice---0,025

Švýcarský časopis RevueAutomobile v čísle 14/2004 zveřejnil pravidelný test Toyoty Prius. V jeho výsledcích nás zaujaly v praxi naměřené hodnoty spotřeby paliva. Na pravidelném městském okruhu redakce RevueAutomobile naměřila Toyotě spotřebu rovné 4 litry benzínu na 100 km, na okruhu mimo město pak paradoxně vyšší spotřebu 4,6 l/100 km. Za celý test dosáhl Prius spotřeby 5,7 l/100 km. Neobvykle nízká spotřeba ve městě je dána principem hybridního pohonu, který snižuje spotřebu paliva vypínáním spalovacího motoru. Ten je právě ve městě nejméně potřeba. Naopak čím vyšší je podíl dálničního provozu tím klesá výhoda nízké spotřeby, protože využítí benzínového čtyřválce je při vyšších rychlostech nezbytné a ani rekuperace energie z brzdění příliš úspor při jízdě na dálnici nepřinese.

Třetí nevýhodou Toyoty Prius, která zabrání jejímu většímu rozšíření, je cena. V Německu se prodává velmi dobře vybavený Prius Sol za 23900 Euro, ve Spojených státech je, jako vždy, cena nižší – necelých 21000 USD. V České Republice je Prius v prodeji za 809.900,-Kč, lépe vybavená verze Plus stojí 939.900,-Kč.

Na deseti evropských trzích jsou zákazníci motivováni vládami ke koupi Toyoty Prius nezanedbatelnými finančními zvýhodněními. Asi nejmarkantnější je zvýhodnění ve Velké Británii, kde vláda dotuje nákup Toyoty Prius v přepočtu částkou 1500 Euro, automobil je zařazen do nižších daňových sazeb a třeba v centru Londýna může Prius jezdit zdarma bez nutnosti úhrady mýtného.

Základní technická data
Spalovací motor1.5 VVT-i
typ motoruzážehový
válce/ventily4/4
zdvihový objem [cm3]1497
Kompresní poměr13:1
nejvyšší výkon [kW/ot/min.]57/6000
nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min.]115/4000
Elektromotor
typ motorusynchronní s permanentními magnety
Napětí (V)500
nejvyšší výkon [kW/ot/min.]50/1200-1540
nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min.]4000/0-1200
Hmotnost [kg]104
Hybridní pohon
Přenos sílyplanetová převodovka
Komb.nejvyšší výkon [kW/km/h]82/při více než 85 km/h
Komb.nejvyšší toč. mom.[Nm/km/h]478/0-35 km/h
Provozní vlastnosti
Nejvyšší rychlost[km/h]170
Zrychlení 0-80 km/h [s]7,4
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,9
Zrychlení 0-120 km/h [s]15,1
Zrychlení 0-140 km/h [s]22,6
Zrychlení 0-160 km/h [s]34
Zrychlení 60-100 km/h [s]7,2
Zrychlení 80-120 km/h [s]8,4
Spotřeba paliva (dle 1999/100/EC)
Kombinovaná [l/100 km]4,3
Mimo Město [l/100 km]4,2
Město [l/100 km] 5
Emise CO2 (dle 1999/100/EC)
Kombinovaný cyklus [g/km]103
Mimo Město [g/km]99
Město [g/km]115

Sériová výbava:

ABS, EBD, BA, Uphill Assist, stabilizační sytém VSC+, E-TRC, 8 airbagů, automatická klimatizace, keyless entry, elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek (elektricky vyhřívaných), audio systém Panasonic (CC + CD, 6 reproduktorů, DSP), tempomat.

Výbava verze Plus:
navigační systém (DVD), Bluetoth hands-free, audio systém JBL (zahrnuje navíc měnič na 6 CD, 9 reproduktorů, 7kanálový zesilovač, DSP).

O hybridním hnacím ústrojí Hybrid Synergy Drive jsme podrobněji psali v prvním článku o Toyotě Prius. Druhý článek popisuje jednotlivé elektrické systémy na palubě nekonvenční Toyoty.





komerční sdělení:
Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech
E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové" ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun. V Česku jich je nedostatek

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun.…

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) odhalil novou nelegální praktiku, díky které nám V Česku zřejmě chybí…

Opuštěný pohřební ústav nahání hrůzu: Zůstaly tu rakve i zpopelněné ostatky!

Opuštěný pohřební ústav nahání hrůzu: Zůstaly tu…

Pohřební ústav ve floridském městě Jacksonville byl otevřen v roce 1856 a fungoval dlouhých 151 let, až do roku…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama