Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Toyota se svého hybridního snu nevzdává. Ve čtvrté generaci Priusu uvede na trh poprvé v historii i verzi s pohonem všech kol.

Hybridní auta potřebovala přes sto let vývoje, aby je konečně někdo uvedl do skutečně sériové výroby. Toto světové prvenství patří Toyotě a je naprosto nezpochybnitelné. První generace Priusu se objevila už před sedmnácti lety a prototyp je ještě o dva roky starší. Co na tom, že hybridy ve finále mnohdy nejsou úspornější než moderní turbodiesely, jde tu hlavně o ukázku vyspělé techniky a zelené nálepky „eko“. O tom, že se elektřina nevyrábí zrovna ekologicky, se napsalo mnoho, ale benzin a nafta také ne, že? Toyoty včetně Lexusu mimochodem zvládnou s lehkou nohou a při využití všech vychytávek včetně start-stopu jezdit po městě za méně než čtyři litry benzinu. Jde to, jenom se musí chtít. A automobilka už nabídla evropské klientele i levnější alternativy v řadách Yaris a Auris.

Prius ovšem nekončí ani zdaleka. Proč by se jej také Toyota Motor Corporation vzdávala, když je nejprodávanějším vozem svého duhu na světě? V loňském roce si jich lidé po celé planetě koupili dle statistik blogu Best Selling Cars celkem 351.385 kusů. Došlo k desetiprocentnímu úbytku odbytu, na řadě je tak generace s pořadovým číslem IV. Ta nabídne kupříkladu dva druhy akumulátorů. Kromě drahých lithium-iontových článků budou k mání i levnější nikl-metal-hydridové, ty používal už první Prius v roce 1997. A jak to tak vypadá, dostane vůbec poprvé k dosud běžnému pohonu přední nápravy alternativně i čtyřkolku. Tedy pro změnu pohon obou náprav, abychom byli zcela přesní. Koei Saga, šéf vývoje pohonných jednotek, řekl 7. července ve světovém ústředí Toyoty serveru Automotive News Europe: „Myslím, že jej budeme pravděpodobně dělat. Baterie jsou zcela nové a vše bude revidováno. Přijdeme se spotřebou, která každého překvapí.“ Na další podrobnosti byl ovšem Saga skoupý, takže nevíme, jak má být pohon všech kol řešen. Že by Toyota použila mechanickou cestu, se zdá být velmi nepravděpodobné. Další elektromotor (nebo dva?) jsou vzhledem k zaměření auta logičtější. Nový hybridní systém má být totiž menší a lehčí a normovaná spotřeba klesne oproti stávající generaci o 10 %.

Prius IV bude postaven na modulární platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), cílem je zvýšení kvality a snížení nákladů na výrobu. Čtvrtá řada dostala kódové označení 690A a oproti původním předpokladům se začne prodávat místo jara přespříštího roku až v prosinci 2015. Proč? Inu protože inženýři a testovací jezdci musí auta odladit, jak podvozkově, tak i co se zmíněných nároků na palivo týče. Ale samotná Toyota se k tomu nijak oficiálně nevyjádřila. Plug-in hybrid přijde na řadu v říjnu 2016. Už letos v listopadu si však budeme moci udělat obrázek, jak bude nový Prius vypadat. Toyota nám nejspíš doma v Tokiu, případně v Los Angeles naservíruje prototyp. Proč by měl mít premiéru zrovna na západě USA? Kalifornie je přece významným odbytištěm!

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Dylan McKay
18. 7. 2014 16:25
Jedno vím jistě už teď
Budu ho mít! ;-)
Avatar - Blue Sun
18. 7. 2014 11:15
Re: Nestrannost nade vše
To by Evropa musela chtít více, než jen ekologisticky plkat...
Avatar - Hammunasakra
18. 7. 2014 11:12
Re: Nestrannost nade vše
Ferrari hybrid prej taky neni špatný :-)
18. 7. 2014 10:54
Re: Nestrannost nade vše
kto chce diesel tak si kupi diesel a moze sa chvalit, ze ako dobre kupil, ako tot nedavno ti skodovkari, ze aki su oni chytri
v EU keby radsej predavali tie hybridy so silnejsimi benzinakmi, tak ako v amerike
taku hybridnu camry by som hned zobral
Avatar - Hammunasakra
18. 7. 2014 10:17
Nestrannost nade vše
Slušně tendenčně antihybridně napsanej článek :yes: >:-[]