2.3. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Toyota představuje techniku blízké budoucnosti. Co umí její motory, převodovky a čtyřkolky?

 

Japonci představují vůbec první CVT s rozjezdovým převodem, to ale není všechno. Toyota odhaluje technických novinek hned několik.

Japonsko patří mezi technologicky nejpokrokovější země a platí to i v automobilovém průmyslu. Inovativní řešení nyní představuje automobilka Toyota, která se v posledních letech stala průkopníkem hybridních technologií.

Společnost se ale soustředí i na další vývoje. Nyní světu představuje bezstupňovou samočinnou převodovku Direct Shift-CVT, což je vlastně první ústrojí typu CVT s rozjezdovým převodem. Ten má pomoci lepší účinnosti přenosu sil u nižších převodových stupňů, kde je účinnost přenosu pomocí řemenu nižší.

Hnací ústrojí při rozjezdu z místa využívá ozubený převod, což se odráží v dynamickém zrychlování a současně odpadá pocit liknavé reakce, který dříve sešlápnutí plynového pedálu doprovázel. Toyota si od nového řešení slibuje hladký a pohodlný chod při rozjezdu. Při přepínání z ozubeného převodu na řemenový pohon pak systém využívá hbitě reagující technologii kontroly řazení, odvozenou od automatických ústrojí.

Co nám Toyota ukáže v Ženevě? Sporťák Supra doplní nový Auris

Se zástavbou rozjezdového řemenu je tento prvek nově upraven pro vyšší převodové stupně. Modifikace zvyšuje účinnost přenosu sil řemenem, ale také umožnila zvětšení celkového rozpětí převodů. Mezi dvoulitry tak lze dosáhnout nejlepšího rozsahu převodových poměrů na úrovni 7,5. Tato inovativní technika zároveň přináší nižší zatížení na vstupu. Zmenšily se rozměry řemene i řemenic, zúžil úhel řemene a současně zmenšily průměry řemenic. V praxi se to odrazí na zrychlení řazení, které se podle Toyoty zlepšilo o 20 %.

Video

Toyota však nezapomíná ani na manuální převodovky. Představuje tak zcela nový šestikvalt, jenž je oproti současné verzi o 7 kilogramů lehčí a 24 mm kratší. Japonská automobilka tak postavila jednu z nejmenších převodovek na světě, což se má projevit nižší spotřebou.

Normy s předstihem

Další technickou novinkou je zážehový řadový dvoulitr se čtyřmi válci, jenž nese označení Dynamic Force Engine. Využívá technologii vysokorychlostního spalování a systém variabilního řízení. Má dosahovat vyšší termodynamické účinnosti, což prý přinese vyšší výkon, ale zároveň menší energetické ztráty (například v souvislosti s výfukovou a chladící soustavou). Dále nové jednotky vykazují vyšší točivý moment od nízkých až po vysoké otáčky. Zároveň předem splňují zpřísňující se požadavky budoucích emisních norem.

Toyotu už nebaví cestovat za testováním na Nürburgring. Postaví si vlastní!

Nebyla by to Toyota, aby se nepochlubila i nějakou hybridní novinkou. V tomto případě jde o zcela novou hybridní soustavu s dvoulitrovým agregátem, která snižuje rozměry a hmotnost po vzoru modelu Prius čtvrté generace. Při zrychlování jednotka snižuje otáčky motoru současně s intenzivnějším čerpáním elektřiny, což má přinést lineární akceleraci a pocit agilnějšího zátahu.

Chytrá čtyřkolka

Japonská společnost dále vyvinula dva nové systémy pohonu všech kol, které mají přinést nižší spotřebu paliva, ale zároveň lepší ovladatelnost, stabilitu a terénní schopnosti. Benzinové jednotky dostanou čtyřkolku s dynamickým vektorováním točivého momentu (nezávisle rozděluje točivý moment mezi levé a pravé zadní kolo v závislosti na aktuálních podmínkách). Unikátní je systém odpojování, který jako první na světě využívá rohatkové zubové spojky na hřídelích předních i zadních kol. V režimu 2WD tyto spojky zamezují v otáčení těch součástí pohonu, které přenášejí hnací sílu na zadní kola. Tím se podstatně sníží energetické ztráty ve prospěch spotřeby paliva.

I Toyota Proace se umí proměnit v útulný obytný automobil

Součástí je i systém E-Four, který se objeví v hybridních modelech. Oproti dosavadním řešením zvyšuje o 30 % celkový točivý moment přenášení na zadní kola, která jsou poháněna elektricky. Prvek využívá nový řídicí systém, který optimálně rozděluje točivý moment podle aktuálních jízdních podmínek. Novým čtyřkolkám nechybí ani integrované řízení AIM, které slaďuje zapojení motoru, převodovky, brzdění a pohonu všech kol.

Na architektuře TNGA (Toyota New Global Architecture) chce Toyota do roku 2021 představit 17 verzí devíti motorů, 10 verzí čtyř různých převodovek, resp. 10 verzí šesti různých hybridních systémů. Do konce roku 2023 plánuje automobilka hnací ústrojí na bázi TNGA uplatnit přibližně v 80 % vozů Toyota a Lexus. Značka věří, že inovativní technologie přispěji ke snížení spotřeby paliva a uhlíkových emisí vozů o více než 18 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti

Jakarta je s deseti miliony obyvatel hlavním a největším…

Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají

Bitcoin dosud charakterizovaly mimo jiné i obrovské…

Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc

Když přijely sovětské tanky, vzbudili ho brzy ráno…

 

Štítky Toyota Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Toyota představuje techniku blízké…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Dnes 18:49

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit, přináší také riziko

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit,…

Dvanáct metrů na šířku, padesát metrů na délku a hloubka maximálně dvanáct centimetrů. V Pardubicích podruhé v…

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata. Matoušek míří do reprezentace

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata.…

Trvale žije na jihu Francie, o českém fotbale má však Jan Koller stále přehled. I v neděli sledoval, jak se jeho…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…