Toyota Yaris: První statické dojmy

Toyota Yaris: První statické dojmy

 
 

V říjnu přijde na český trh nová malá Toyota, aby navázala na úspěchy prvních dvou generací. Co všechno se změnilo?

Pro první půldenní setkání s novým Yarisem jsme si přijeli do jeho rodiště – výrobního závodu Toyota Motor Manufacturing France do Valenciennes na severovýchodě Francie. V tomto závodě v posledních 10 letech vzniklo přes 2 miliony Yarisů první a druhé generace, tedy většina z 2,5 milionů malých Toyot tohoto jména, které byly v Evropě prodány zákazníkům.

Výroba druhé generace skončila letos v červnu, aby mohly začít intenzivní přípravy výroby třetí generace. Třetí generace zde začala vznikat v polovině července 2011.

První setkání třetím Yarisem bylo pouze statické, a tak jsme se zaměřili na zkoumání karoserie, velikost a provedení interiéru. Jízdní seznámení plánuje Toyota na konec srpna, prodej na českém trhu by měl začít nejpozději v říjnu 2011.

Cesta k průměru, nebo přednost designu?

Zatímco první Yaris ohromoval ve třídě malých vozů nadprůměrnou šířkou a druhá generace patřila k nejkratším a nejvyšším malým hatchbackům vůbec, třetí provedení jakoby ustoupilo kritériím praktičnosti a pustilo se do bourání Toyotě tolik vytýkané sterilnosti a designové nudy.

Vnější rozměry se přiblížily průměrným hodnotám ve třídě, alespoň co se délky a šířky týká. Yaris mezigeneračně narostl o 100 mm (!) na 3885 mm, což jej ale zatím stále zanechává mezi kratšími členy segmentu B.

Rozvor náprav prodloužený o 50 mm na 2510 mm patří k nejlepším ve třídě, například česká Fabia se chlubí jen 2451 mm, Peugeot 207 pak 2540 mm a končící Clio dokonce 2575 mm.

Delší rozvor by měl jít zejména ve prospěch prostoru pro cestující, jenže se změnila také výška, která je nově o 20 mm nižší. Když k tomu přidáte možnost instalace prosklené střechy – to je mimochodem mezi malými vozy ojedinělý prvek příplatkové výbavy - zjistíte, že koncept interiéru je radikálně odlišný od toho, jak jsme jej dosud znali. O tom však až za chvíli.

Toyota Yaris - mezigenerační srovnání vnějších rozměrů
Vnější rozměryToyota Yaris IIIToyota Yaris IIRozdíl
Délka [mm]38853785100
Šířka [mm]169516950
Výška [mm]15101530-20
Rozvor [mm]2510246050

Významně jiný je totiž také vnější design. Místo vysoké a opticky úzké karoserie mírně barokních tvarů, se nyní pod jménem Yaris objevuje auto sedící stabilně na silnici, s výrazným uzemněním mohutnými nárazníky, ostře tvarovanými rysy a horizontálně uspořádanými světlomety.

Novou tvář byste si měli dobře zapamatovat, postupně ji totiž dostanou také všechny ostatní nově uváděné nebo modernizované Toyoty.       

Ovšem není to jen zatraktivnění proporcí a designu malých Toyot, co vedlo Japonce ke změně koncepce Yarise. Na trh totiž míří malé MPV Verso S, které ideálně zapadne mezi klasické auto segmentu B (Yaris) a klasický hatchback segmentu C (Auris).

Výrobce uvádí, že se nový Yaris chlubí součinitelem odporu vzduchu 0,287, což je jedna z nejnižších hodnot v segmentu. Dalším zajímavým údajem je poloměr otáčení jen 4,7 m.

Širší, nižší, hodnotnější

Interiér nového Yarisu se uspořádáním posunul od geniálně efektivního obestavění prostoru předchozí generace, směrem k běžnějším i když pořád ještě nadprůměrně prostorným malým vozům.

Místo vypěňovaných sedadel s omezeným bočním vedením jsou nyní v Yarisu dospělé sedáky s délkou 500 mm (!) a opěradla s příjemným provedením a u městského auta nadstandardním bočním vedením. Asi nejlepším novým dílem uvnitř Yarisu je volant. Pokud jej objednáte obšitý kůží (standard od druhé výbavy výše), dostanete tříramennou konstrukci věnce se seříznutím ve spodní části, výborně tvarovaný věnec se zesílením v místě úchopu a obšitím příjemně jemnou perforovanou kůží.

Přístrojová deska se ve třetí generaci vzdala centrálně umístěného přístrojového štítu, přesto ale bude patřit k prvkům, vzbuzujícím vášně. Tvarování je originální, provedení na půli cesty od asijského k evropskému stylu.

Mezigeneračně je posun k pestřejšímu a hodnotnějšímu interiérovému designu jednoznačný. Na druhý pohled asi překvapí jednoduchost plastových dveřních výplní i převážně tvrdé plasty na přístrojové desce. Měkčený povrch má pouze vložený šedý pás přecházející do dveří, hlavní díl dostal alespoň povrchovou úpravu, známou z Priusů.

Vpředu i vzadu jsme naměřili vnitřní šířku ve výši loktů 1400 mm, tj. asi o 20 mm více než u předchůdce, jehož vnější šířka je shodná.

Výška nad předním sedákem se pohybuje mezi 830 a 990 mm (vůz se střešním oknem), což je méně než u druhé generace, ale jiná je i poloha sezení, takže nedostatkem prostoru netrpí ani vyšší postavy. Částečně jde tato změna na vrub nižší výšce karoserie, svůj díl však má i prosklená střecha. Bez ní se vertikální výška interiéru přiblíží více předchůdci.

Vzadu je nad sedákem stejných 930 mm jako dosud. Rozdíl je v tom, že druhý Yaris se mohl chlubit ideální polohou sedadel nad podlahou (410 mm), kdežto nyní jsou sedáky o 2 cm níže.

Prostornost v podélném směru je v nové generaci přibližně stejná, několik centimetrů z rozvoru ubírají mohutnější přední sedadla.

Zcela odpadla variabilita zadní lavice. U ní lze nyní pouze sklápět opěradlo. Sedák zůstává na svém místě i když chcete rozšířit zavazadelník. Dosud se pohyboval společně s opěradlem dolů a vpřed, celou lavici šlo posunovat v podélném směru, což zmenšilo prostor pro zadní cestující, ale zvětšilo objem zavazadelníku. Jeho objem 286 mm odpovídá třídnímu standardu, mezigeneračně nižší je práh – zavazadla je nyní třeba zvedat do výšky 670 mm nad vozovkou (dosud 720 mm).

Touch & Go jako unikátní prvek výbavy

Nový Yaris má být k dispozici ve čtyřech úrovních výbavy. Nad základní Entry bude výbava Active, která podle Toyoty bude oslovovat nejvíce zákazníků. Ke standardu bude patřit 7 airbagů (včetně kolenního pro řidiče), stabilizační systém, manuálně regulovaná klimatizace, obšití volantu a hlavice řadicí páky kůží a multimediální audiosystém Toyota Touch.

Jeho součástí je vedle rádia, CD a MP3 přehrávače také 6,1palcová dotyková obrazovka, bezdrátové hands-free přes Bluetooth a parkovací kamera vzadu. Samozřejmostí je připojení externích médií a přístrojů přes konektory Aux-in a USB.

Nástavbu nad základní audiosystém Toyota Touch představuje Touch & Go. Za příplatek odpovídající ekvivalentu 500 eur dostanete vestavěnou navigaci, propojení s Google Maps a vyhledáváním Google Local Search. Z dotykové obrazovky bude možné nejen přijímat, ale i odesílat SMS a připravuje se aplikace pro Facebook na palubách Yarisu.

Známé motory, nízká spotřeba

Motoricky se Yaris nemění. Základní litrový tříválec dává stále nadprůměrných 51 kW při 6000 min-1 a 93 Nm v 3600 min-1. S novou generací klesla o 40 kg pohotovostní hmotnost, a když k tomu přidáte obvyklou optimalizaci motoru, převodovky a aerodynamiky, dostanete kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km, místo původních 5,1 l/100 km. A to vše prozatím bez stop-start systému.

Toyota věří, že nový Yaris bude na českém trhu nejčastěji prodáván se silnějším čtyřválcem 1,33 Dual VVT-i. Motor, který se montoval do druhé generace Yarise a znají jej i majitelé základních Aurisů, má v Yarisu umět jezdit za 5,4 l/100 km. Standardem bude šestistupňová převodovka, za příplatek bude dodávána převodovka CVT, která však bude mít přednastaveno 7 převodových stupňů, aby byl omezen nepopulární jízdní projev tohoto typu převodovky.

Toyota Yaris - Technická data nové generace (červenec 2011)
Model1,0 VVT-i1,33 Dual VVT-i1,4 D-4D
Převodovka5M6M/7CVT6M
Zdvihový objem [cm3]99813291364
Válce/ventily3/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/600073/600066/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]93/3600125/4000205/1800-2800
Max. rychlost [km/h]155175/175175
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,311,7/11,710,8
Komb. spotřeba [l/100 km]4,85,4/5,13,9
Pohotovostní hmotnost [kg]95010051035

Turbodiesely sice nejsou v malých autech dvakrát populární a někteří dovozci je ani nenabízí, Toyota však malý čtyřválec 1,4 D-4D v Yarisu nabízet chce. Bude tvořit špičkovou motorizaci a to po všech stánkách – kvůli nízké spotřebě (3,9 l/100 km), nejrychlejšímu sprintu (0-100 km/h za 10,8 s) a nejvyšší ceně (dosud nestanoveno).

Toyota Yaris
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 






 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži: Zpěvačka skončila ve vězení!

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži:…

Egyptská popová zpěvačka (25), která v sexy oblečku provokativně jedla banán před skupinou mužů, skončila za…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si nezahrají

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si…

Překvapivé tažení českých házenkářek na mistrovství světa skončilo ve čtvrtfinále, kde Češky nestačily na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…