Toyota Yaris: První statické dojmy

Toyota Yaris: První statické dojmy

 
 

V říjnu přijde na český trh nová malá Toyota, aby navázala na úspěchy prvních dvou generací. Co všechno se změnilo?

Pro první půldenní setkání s novým Yarisem jsme si přijeli do jeho rodiště – výrobního závodu Toyota Motor Manufacturing France do Valenciennes na severovýchodě Francie. V tomto závodě v posledních 10 letech vzniklo přes 2 miliony Yarisů první a druhé generace, tedy většina z 2,5 milionů malých Toyot tohoto jména, které byly v Evropě prodány zákazníkům.

Výroba druhé generace skončila letos v červnu, aby mohly začít intenzivní přípravy výroby třetí generace. Třetí generace zde začala vznikat v polovině července 2011.

První setkání třetím Yarisem bylo pouze statické, a tak jsme se zaměřili na zkoumání karoserie, velikost a provedení interiéru. Jízdní seznámení plánuje Toyota na konec srpna, prodej na českém trhu by měl začít nejpozději v říjnu 2011.

Cesta k průměru, nebo přednost designu?

Zatímco první Yaris ohromoval ve třídě malých vozů nadprůměrnou šířkou a druhá generace patřila k nejkratším a nejvyšším malým hatchbackům vůbec, třetí provedení jakoby ustoupilo kritériím praktičnosti a pustilo se do bourání Toyotě tolik vytýkané sterilnosti a designové nudy.

Vnější rozměry se přiblížily průměrným hodnotám ve třídě, alespoň co se délky a šířky týká. Yaris mezigeneračně narostl o 100 mm (!) na 3885 mm, což jej ale zatím stále zanechává mezi kratšími členy segmentu B.

Rozvor náprav prodloužený o 50 mm na 2510 mm patří k nejlepším ve třídě, například česká Fabia se chlubí jen 2451 mm, Peugeot 207 pak 2540 mm a končící Clio dokonce 2575 mm.

Delší rozvor by měl jít zejména ve prospěch prostoru pro cestující, jenže se změnila také výška, která je nově o 20 mm nižší. Když k tomu přidáte možnost instalace prosklené střechy – to je mimochodem mezi malými vozy ojedinělý prvek příplatkové výbavy - zjistíte, že koncept interiéru je radikálně odlišný od toho, jak jsme jej dosud znali. O tom však až za chvíli.

Toyota Yaris - mezigenerační srovnání vnějších rozměrů
Vnější rozměryToyota Yaris IIIToyota Yaris IIRozdíl
Délka [mm]38853785100
Šířka [mm]169516950
Výška [mm]15101530-20
Rozvor [mm]2510246050

Významně jiný je totiž také vnější design. Místo vysoké a opticky úzké karoserie mírně barokních tvarů, se nyní pod jménem Yaris objevuje auto sedící stabilně na silnici, s výrazným uzemněním mohutnými nárazníky, ostře tvarovanými rysy a horizontálně uspořádanými světlomety.

Novou tvář byste si měli dobře zapamatovat, postupně ji totiž dostanou také všechny ostatní nově uváděné nebo modernizované Toyoty.       

Ovšem není to jen zatraktivnění proporcí a designu malých Toyot, co vedlo Japonce ke změně koncepce Yarise. Na trh totiž míří malé MPV Verso S, které ideálně zapadne mezi klasické auto segmentu B (Yaris) a klasický hatchback segmentu C (Auris).

Výrobce uvádí, že se nový Yaris chlubí součinitelem odporu vzduchu 0,287, což je jedna z nejnižších hodnot v segmentu. Dalším zajímavým údajem je poloměr otáčení jen 4,7 m.

Širší, nižší, hodnotnější

Interiér nového Yarisu se uspořádáním posunul od geniálně efektivního obestavění prostoru předchozí generace, směrem k běžnějším i když pořád ještě nadprůměrně prostorným malým vozům.

Místo vypěňovaných sedadel s omezeným bočním vedením jsou nyní v Yarisu dospělé sedáky s délkou 500 mm (!) a opěradla s příjemným provedením a u městského auta nadstandardním bočním vedením. Asi nejlepším novým dílem uvnitř Yarisu je volant. Pokud jej objednáte obšitý kůží (standard od druhé výbavy výše), dostanete tříramennou konstrukci věnce se seříznutím ve spodní části, výborně tvarovaný věnec se zesílením v místě úchopu a obšitím příjemně jemnou perforovanou kůží.

Přístrojová deska se ve třetí generaci vzdala centrálně umístěného přístrojového štítu, přesto ale bude patřit k prvkům, vzbuzujícím vášně. Tvarování je originální, provedení na půli cesty od asijského k evropskému stylu.

Mezigeneračně je posun k pestřejšímu a hodnotnějšímu interiérovému designu jednoznačný. Na druhý pohled asi překvapí jednoduchost plastových dveřních výplní i převážně tvrdé plasty na přístrojové desce. Měkčený povrch má pouze vložený šedý pás přecházející do dveří, hlavní díl dostal alespoň povrchovou úpravu, známou z Priusů.

Vpředu i vzadu jsme naměřili vnitřní šířku ve výši loktů 1400 mm, tj. asi o 20 mm více než u předchůdce, jehož vnější šířka je shodná.

Výška nad předním sedákem se pohybuje mezi 830 a 990 mm (vůz se střešním oknem), což je méně než u druhé generace, ale jiná je i poloha sezení, takže nedostatkem prostoru netrpí ani vyšší postavy. Částečně jde tato změna na vrub nižší výšce karoserie, svůj díl však má i prosklená střecha. Bez ní se vertikální výška interiéru přiblíží více předchůdci.

Vzadu je nad sedákem stejných 930 mm jako dosud. Rozdíl je v tom, že druhý Yaris se mohl chlubit ideální polohou sedadel nad podlahou (410 mm), kdežto nyní jsou sedáky o 2 cm níže.

Prostornost v podélném směru je v nové generaci přibližně stejná, několik centimetrů z rozvoru ubírají mohutnější přední sedadla.

Zcela odpadla variabilita zadní lavice. U ní lze nyní pouze sklápět opěradlo. Sedák zůstává na svém místě i když chcete rozšířit zavazadelník. Dosud se pohyboval společně s opěradlem dolů a vpřed, celou lavici šlo posunovat v podélném směru, což zmenšilo prostor pro zadní cestující, ale zvětšilo objem zavazadelníku. Jeho objem 286 mm odpovídá třídnímu standardu, mezigeneračně nižší je práh – zavazadla je nyní třeba zvedat do výšky 670 mm nad vozovkou (dosud 720 mm).

Touch & Go jako unikátní prvek výbavy

Nový Yaris má být k dispozici ve čtyřech úrovních výbavy. Nad základní Entry bude výbava Active, která podle Toyoty bude oslovovat nejvíce zákazníků. Ke standardu bude patřit 7 airbagů (včetně kolenního pro řidiče), stabilizační systém, manuálně regulovaná klimatizace, obšití volantu a hlavice řadicí páky kůží a multimediální audiosystém Toyota Touch.

Jeho součástí je vedle rádia, CD a MP3 přehrávače také 6,1palcová dotyková obrazovka, bezdrátové hands-free přes Bluetooth a parkovací kamera vzadu. Samozřejmostí je připojení externích médií a přístrojů přes konektory Aux-in a USB.

Nástavbu nad základní audiosystém Toyota Touch představuje Touch & Go. Za příplatek odpovídající ekvivalentu 500 eur dostanete vestavěnou navigaci, propojení s Google Maps a vyhledáváním Google Local Search. Z dotykové obrazovky bude možné nejen přijímat, ale i odesílat SMS a připravuje se aplikace pro Facebook na palubách Yarisu.

Známé motory, nízká spotřeba

Motoricky se Yaris nemění. Základní litrový tříválec dává stále nadprůměrných 51 kW při 6000 min-1 a 93 Nm v 3600 min-1. S novou generací klesla o 40 kg pohotovostní hmotnost, a když k tomu přidáte obvyklou optimalizaci motoru, převodovky a aerodynamiky, dostanete kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km, místo původních 5,1 l/100 km. A to vše prozatím bez stop-start systému.

Toyota věří, že nový Yaris bude na českém trhu nejčastěji prodáván se silnějším čtyřválcem 1,33 Dual VVT-i. Motor, který se montoval do druhé generace Yarise a znají jej i majitelé základních Aurisů, má v Yarisu umět jezdit za 5,4 l/100 km. Standardem bude šestistupňová převodovka, za příplatek bude dodávána převodovka CVT, která však bude mít přednastaveno 7 převodových stupňů, aby byl omezen nepopulární jízdní projev tohoto typu převodovky.

Toyota Yaris - Technická data nové generace (červenec 2011)
Model1,0 VVT-i1,33 Dual VVT-i1,4 D-4D
Převodovka5M6M/7CVT6M
Zdvihový objem [cm3]99813291364
Válce/ventily3/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/600073/600066/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]93/3600125/4000205/1800-2800
Max. rychlost [km/h]155175/175175
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,311,7/11,710,8
Komb. spotřeba [l/100 km]4,85,4/5,13,9
Pohotovostní hmotnost [kg]95010051035

Turbodiesely sice nejsou v malých autech dvakrát populární a někteří dovozci je ani nenabízí, Toyota však malý čtyřválec 1,4 D-4D v Yarisu nabízet chce. Bude tvořit špičkovou motorizaci a to po všech stánkách – kvůli nízké spotřebě (3,9 l/100 km), nejrychlejšímu sprintu (0-100 km/h za 10,8 s) a nejvyšší ceně (dosud nestanoveno).

Toyota Yaris
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě! Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!

Modernizovaná Toyota Yaris naznačuje konec downsizingu, a…

Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor

Jaké jste tipovali označení hot-hatche Yaris? A jestli si…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…