
Tunel Blanka: žádná voda, kabely zřejmě rozežrala tekutina podobná louhu!
Situace ohledně tunelového komplexu Blanka už notnou dobu připomíná spíše grotesku. Pozdější datum otevření se nejprve přičítalo stavebním firmám, které by si neplánovanými vícepracemi přišly na pořádný balík peněz, pak se do všeho zapojila povodeň v roce 2013, specialisté hovořili o špatně použitých postupech, a podobně.
V poslední době se nejvíce hovoří o podzimním otevření tunelu, stále se ale hledá příčina poškození kabelů. Je jasné, že záplavy v roce 2013 sehrály v celé věci svou roli, podle informací serveru iDnes.cz ale „zafungovala“ také neoblomná chemie. Z dopisu, který na konci května poslala firma ČKD Praha DIZ společnosti IDS (Inženýring dopravních staveb), totiž vyplývá, že kabely ležely v zásaditém prostředí podobném louhu, což potvrdilo i zkoumání odebraných vzorků vody z šachet.
Podle náměstka primátorky Krnáčové Petra Dolínka v současnosti magistrát informace prověřuje, zásadité prostředí ale potvrdil také test znalce Miloše Schlittera – v certifikované laboratoři nechal prověřit jeden vzorek, u kterého bylo naměřeno pH 12 (vysoká zásaditost). Kabely se s takovým prostředím nedokážou vyrovnat, dochází k narušování izolace, korozi, a následnému snížení vodivosti nebo úplnému zničení.
Podle Schlittera se do betonu přidávají zásady, aby se zlepšily jeho finální vlastnosti. Jenže záplavy v roce 2013 tyto látky pravděpodobně vyplavily a kabely v chodníkových chráničkách neměly šanci. Plášť kabelů byl prý v některých případech až o polovinu tenčí už z výroby. Navzdory předchozím zprávám o použití špatných kabelů to tedy vypadá, že typy jako takové byly správné, ovšem nekvalitně vyrobené.
Současné zjištění nicméně neřeší, co bude dál. Zatím to vypadá, že se bude hledat hlavně viník toho, proč tubusem tunelu prosakuje voda, když byl navržen jako suchý. Všechno by se tím pádem vrátilo na začátek a v budoucnu se už se najde způsob, jak otevření zase o něco oddálit. Podle Metrostavu je nutné, aby se co nejdříve zmírnila kondenzační vlhkost. To ale nebude možné, dokud bude tunel z každé strany zabarikádovaný a nevyhřejí jej projíždějící automobily.