Turecká Rally 2010 – Loeb a Citroëny opět dominují světu

Turecká Rally 2010 – Loeb a Citroëny opět dominují světu

 

Náročné tratě, souboje o sekundy a žádné taktizování – taková byla čtvrtá soutěž šampionátu WRC. Hned pětice jezdců se prala o příčku nejvyšší, co víc si může fanda rallysportu přát?

Po Švédsku, Mexiku a Jordánsku se kolotoč mistrovství světa WRC přesunul do nám přeci jen bližšího Turecka, kde se mistrovská soutěž jede po roční pauze. Místní soutěž, která patří v kalendáři mezi nejdrsnější, před dvěma roky ovládnulo duo Fordu v pořadí Hirvonen – Latvala a až za nimi se do cíle dostaly Citroëny pilotované Loebem a Sordem. Jak boje na rozbitých šotolinovo-kamenito-blátivých tratích dopadly letos?

Pro letošek bylo v Turecku “vypáskováno“ 358,8 soutěžních kilometrů, které se odjely na třiadvaceti rychlostních zkouškách ve třech etapách. Ještě před samotným startem se odehrál tradiční shakedown, kterému na prvních dvou místech vévodily cé-čtyřky vedené Loebem a Sordem. Teprve za nimi dojely Focusy Hirvonena (třetí) a Latvaly (sedmý), mezi než se ještě vklínili bratří Solbergové (Henning čtvrtý, Petter pátý) a také Ogier, který zajel stejný čas jako Petter. Shakedown si můžete prohlédnout z vozu Kimiho Räikkönena, který dosáhl na sedmou příčku spolu s Latvalou:

Video

První etapa – těsné boje a rychlý Ogier

V pátek na posádky čekalo devět rychlostních zkoušek, které dohromady měřily 98,4 km. Průjezd první čtveřicí měřených vložek, po které následoval první servis, byl velmi těsný. Jednotlivé místa od sebe dělily pouze desetinky sekundy a pořadí se přelévalo po každé erzetě. Po první zkoušce tak soutěži vévodil Petter Solberg před Latvalou a Loebem, ale už o zkoušku později byl v čele Hirvonen, Loeb který čistil trať spadnul na páté a Petter až na šesté místo.

Po celou dobu se ze šesté místa dral směrem nahoru Ogier, který také po prvních čtyřech zkouškách vedl. Ve čtvrtém testu měl malou krizovku, na trati totiž ležel kámen, kterému se Sebastien vyhnul jen těsně. Druhý Sordo měl manko 2,1 sekundy, třetí Hirvonen rovné tři sekundy a čtvrtý Petter 7,4 sekundy. Na to, že Loeb čistil trať ztrácel z pátého místa pouze 7,8 sekundy. Již po první erzetě ze soutěže odstupují Henning Solberg a Ken Block, oba na Focusech WRC kvůli poškozenému řízení.

Odpoledne byly na programu druhé průjezdy stejnou čtveřicí zkoušek plus divácká superspeciálka v Istanbulu. První dvě odpolední erzety vyhrál Ogier, který si tak v celkovém vedení buduje malý náskok, další dvě si rozdělili Sordo a Petter Solberg. Kromě druhého testu se tak z dílčího vítězství pokaždé radoval některý z pilotů Citroënu, Fordy tentokráte ztrácejí. Na večerním programu byla již pouze divácká speciálka, kterou ovládnul Loeb. Zaznamenali jste? Žádné zpomalování, žádné taktizování, bojování až do posledního metru.

V celkovém pořadí soutěži po pátku vládne Ogier, druhý je Španěl Sordo (+ 5,5) a pomyslný bronz vybojoval Hirvonen (+ 12,2). Na dalších místech se seřadili Petter Solberg (+ 18,5), Loeb (+ 24,9) a Latvala (+ 27,5).

„Myslím, že vedení je moc hezké a že to nebude pro zítřek znamenat nějaký problém. Je dobré být v čele. Zítra nás čekají nějaké asfaltové úseky, na kterých nebudu čistit trať. Naopak čím později pojedete, tím více kamenů může být vytahaných na trať,“ pochvaluje si svou pozici vedoucí Ogier.

Turecko je první letošní soutěží šampionátu JWRC, po první etapě mezi juniory vládne Burkart na Suzuki Swift S1600 před Neuvillem na Citroënu C2S1600 (+ 7,5) a Abbringem na Renaultu Clio R3 (+ 13,8).

Druhá etapa – Latvalova akrobacie a Loebův útok

Ve druhé etapě na posádky čekalo 145,8 ostrých kilometrů rozdělených do osmi měřených úseků – dva průjezdy čtveřicí rychlostních zkoušek s poledním servisem. Hned v úvodní sobotní zkoušce z boje o stupně vítězů vypadává Latvala, který jel se svým Focusem naplno přes jeden z horizontů, trefil břeh a následně havaroval. Tedy něco podobného jako Hirvonen v Jordánsku. Další zkoušku vyhrává Hirvonen a posunuje se tak na celkové druhé místo, které drží i po následující erzetě. Tu ovládly Citroëny v pořadí Ogier – Loeb – Sordo. Soutěžící si stěžují na pořadatele, trať údajně vypadá jinak než při seznamovacích jízdách. V soutěži pokračuje i Latvala, auto je relativně v pořádku, pouze jede bez turbodmychadla.

V posledním testu před servisem se na první čtyři místa dostali jezdci na Citroënech, celkové pořadí se neustále míchá, odstupy jsou v řádech jednotek sekund. Po třinácté rychlostní zkoušce tak stále vede Ogier, druhý Petter Solberg ztrácí 10,9 sekundy, třetí Hirvonen + 14,6, Loeb + 15,0, Sordo + 15,2, Räikkönen už + 3:19,6, Latvala je sedmnáctý + 18:52,9.

Kromě druhé odpolední zkoušky, kterou prohrál o desetinku sekundy s Hirvonenem, opanoval všechny erzety rychlý Loeb. Nazul nové pneumatiky a pořádně se do toho obul – snaha přinesla své ovoce a Seb tak dneska přenocuje jako leader celé soutěže. Druhý test znamenal propad pro Ogiera, kterému na trati explodovala pneumatika, byl nucen zastavit a ztratil přes tři minuty. V poslední sobotní zkoušce opět havaroval Block, který ráno nastoupil díky systému Superally.

Po dvou etapách (sedmnácti erzetách) je tedy celkové pořadí následující: vede Loeb, za ním je Petter Solberg (+ 16,2), Hirvonen (+ 17,3), Sordo (+ 22,4), Ogier (+ 3:21,0), Räikkönen (+ 4:37,5), …dvanáctý Latvala (+ (19:14,2). Zítřek tedy vzhledem k minimálním rozestupům slibuje napínavé souboje, uvidíme kdo zabere a kdo tlak neustojí.

„Od začátku soutěže se snažím jet opravdu naplno. Dneska se zdálo, že startovní pozice až tak nerozhoduje, uvidíme zítra. S mým umístěním jsem spokojen, nebude to snadné, ale zkusíme to udržet,“ komentuje své vedení v sobotu večer Sebastien Loeb.

„Nikdy nevíte, co vás čeká třeba v poslední zatáčce – defekt nebo něco podobného – takže jsem jel čistou stopu a žádném taktizování jsem ani nepřemýšlel,“ doplňuje jej druhý Petter Solberg.

V kategorii JWRC se u druhého Neuvillea objevily hned v první zkoušce problémy s transmisemi, které jej srazili na celkové čtvrté místo. Po sobotě vede stále Burkart, druhý je Broccoli na Cliu R3 (+ 4:05,4), na třetí místo si pohoršil Abbring na stejném voze(+ 17,8).

Třetí etapa – rušení zkoušek, Loeb kraluje všem

Pro třetí den zbývalo do cíle odjet 114,6 kilometru, což znamenalo absolvovat šest měřených testů. Ovšem hned ten úvodní byl pro noční lijáky a velmi blátivému povrchu zrušen a nejinak tomu bylo i u následující vložky. První jetá tak byla až třetí nedělní erzeta a tu ovládnul vedoucí Loeb před Petterem Solbergem a Ogierem. Až jedenácté místo se ztrátou 48,3 sekundy zaznamenal Hirvonen, důvodem byl defekt levého zadního kola po trefeném kamenu – to vše znamenalo pád na čtvrtou pozici.

Podobně špatně dopadnul v další erzetě i Španěl Sordo, jenž musel zastavit na trati kvůli poškozenému zavěšení. Namále měl i Petter Solberg, ten si důvěrněji potykal se stromem, ale naštěstí to jeho cé-čtyřka přestála bez úhony. Zkoušku opět opanoval Loeb, který si své vedení naprosto mistrovsky hlídá. A kdo podle vás vyhrál předposlední test? Opět Loeb. Zřejmě podle hesla nelepší obrana je útok neustále navyšuje své vedení i když už to nemá zapotřebí. Z posledního dílčího vítězství se raduje opět francouzský Sebastien, tentokráte však s příjmením Ogier.

Ze třetího vítězství v sezóně se tak raduje šestinásobný mistr světa Sebastien Loeb, který rázně vykročil za obhajobou titulu a bezpečně vládne celkové klasifikaci. Třetí letošní stupně vítězů zaznamenal Petter Solberg, který dojel druhý (+ 51,6) a ukazuje, že za volantem konkurenceschopného stroje rozhodně nepatří do starého železa. Bronzovou příčku obsadil Mikko Hirvonen (+ 1:35,8). Ten hodlal útočit na druhého Pettera, avšak defekt jeho úmyslům vystavil stop.

Čtvrté místo obsadil Ogier (+ 3:55,9) a je jen škoda jeho problémů s explodující pneumatikou. Největší úspěch ve své krátké kariéře zaznamenal Räikkönen pátým místem (+ 6:26,9), získal skalp Villagry, Wilsona i Latvaly.

„Rozhodli jsme se zůstat na prvním místě (po sobotě) a byla to dobrá volba. Byla to velmi dobrá soutěž, byla náročná a s Petterem a Mikkem jsme sváděli hezké souboje. Podmínky byly taktéž náročné, jsem spokojen,“ řekl v cíli vítězný Loeb.

„Vypadalo to dobře, ale pak zrušili některé rychlostní zkoušky. Zkoušel jsem útočit dnes dopoledne, ale pak jsem trefil strom. Naštěstí to bylo ok,“ doplňuje ze druhého místa Petter Solberg.

„Dnes ráno jsem doufal, že bych mohl bojovat o druhé místo nebo snad i o vítězství. Dali jsme tomu všechno, ale nepodařilo se a já ztratil svou pozici. Ale nakonec jsme třetí, takže je to ok. Sebastien nám opět poodskočil, takže na další soutěži do toho musím jít zcela naplno,“ okomentoval své třetí místo Mikko Hirvonen.

„Byl to pro nás dobrý víkend – žádné velké chyby ani problémy s autem. Dobrá, postoupili jsme o dvě místa, protože dva jezdci vypadli, ale i to je součástí rally. Myslím, že jsme se zlepšili,“ říká ke svému životnímu výkonu v rally Kimi Räikkönen.

Celkové výsledky WRC Rally Turecko 2010:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 3h01m8,7s
2. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) + 54,5s
2. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC)+ 1m43,4s
4. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) + 3m46,0s
5. Kimi Raikkonen (Citroen C4 WRC) + 6m44,3s
6. Federico Villagra (Ford Focus WRC)+ 7m56,7s
7. Matthew Wilson (Ford Focus WRC)+ 8m9,8s
8. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC)+ 19m44,2s
9. Denis Kuipers (Ford Fiesta S2000) + 23m22,2s
10. Aaron Burkart (Suzuki Swift S1600)+ 27m04,7s

Pořadí v šampionátu WRC po čtyřech soutěžích:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 93
2. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) 53
3. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 52
4. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 47
5. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 45
6. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) 24
7. Matthew Wison (Ford Focus WRC) 22
8. Federico Villagra (Ford Focus WRC 20
9. Henning Solberg (Ford Focus WRC) 18
10. Kimi Räikkönen (Citroën C4 WRC) 14

Pořadí v šampionátu týmů WRC po čtyřech soutěžích:

1. Citroën Total WRC 126
2. BP Ford Abu Dhabi WRT 111 bodů
3. Citroën Junior Team 75
4. Stobart M-Sport Ford RT 56
5. Munchis Ford WRT 26

Mezi juniory se v nedělní etapě nic závažného neodehrálo a tak se celkové pořadí shoduje se sobotním večerem. Vzhledem k tomu, že Turecká Rally byla první juniorskou soutěží, je stejné také pořadí celkové klasifikace JWRC.

Celkové výsledky JWRC Rally Turecko 2010:

1. Aaron Burkart (Suzuki Swift S1600) 3h28m43,4s
2. Alessandro Broccoli (Renault Clio R3)+ 3m53,7s
3. Kevin Abbring (Renault Clio R3)+ 9m43,7s
4. Todor Slavov (Renault Clio R3)+ 14m54,9s
5. Harry Hunt (Ford Fiesta R2)+ 18m40,9s
6. Karl Kruuda (Suzuki Swift S1600) + 56m40,1s

Spolupracujeme s TipCars.com
Vondráček je šéfem Sněmovny. Získal 135 hlasů Vondráček je šéfem Sněmovny. Získal 135 hlasů

Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého…

Škoda Auto bude vozit díly do Číny vlakem, chce šetřit přírodu Škoda Auto bude vozit díly do Číny vlakem, chce šetřit přírodu

Škoda Auto spouští pilotní projekt železniční přepravy…

ČSSD nepodpoří žádného kandidáta na prezidenta. Stejně o podporu nestojí, říká Chovanec ČSSD nepodpoří žádného kandidáta na prezidenta. Stejně o podporu nestojí, říká Chovanec

Sociální demokracie před prezidentskými volbami nepodpoří…

Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra

V pondělí vyvrcholil boj o první kořist z brexitových…

 

Štítky Citroën Focus WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu

Francouzská značka Citroën hodlá letos představit druhou…

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná,…

 



 
Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

TEST: Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

Dnes 12:51

Polo existuje téměř stejně dlouho jako golf, avšak renomé většího sourozence nikdy nedosáhlo. V každé další generaci se však golfu přibližuje stále více a to nejen vzhledem, ale i jízdní projevem.




Blesk.cz

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za unesenými dětmi a jednorožci

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za…

Peter Grant z pera britského spisovatele Bena Aaronovitche se vrací již popáté. Mladý čarodějův učeň, který je…

 

iSport.cz

Oceláři budou hrát i v černém. Žádné zmatky a přihrávky protihráčům

Oceláři budou hrát i v černém. Žádné zmatky a…

Třinečtí Oceláři představili novou sadu dresů. Po bílých a červených budou mít k dispozici nově i černé. Poprvé…

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly. Hráči pak obrali Liverpool

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly.…

Vypadalo to hrozivě. Po prvním poločase odcházeli fotbalisté Sevilly do kabin ve středečním duelu Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Po změně oslovování cestujících v newyorském metru zde máme další skutečně důležitý problém prvního světa, a tím…