Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

U. S. Army vybírá nástupce Hummeru

David Bureš
Diskuze (18)
Nové armádní vozidlo pro americkou armádu má být lehčí a úspornější než Humvee, také má lépe ochránit svoji posádku.

Humvee, původní armádní verze Hummeru H1, se vyrábí už skoro 30 let, i proto americká armáda vybírá jeho nástupce. Za ta desetiletí se u Humvee našlo několik chyb, kterých by se následovník měl vyvarovat. Nové, lehké taktické vozidlo tak musí splnit několik podmínek, aby mohlo vstoupit do služby.

US Army požaduje, aby nové armádní vozidlo bylo silněji pancéřováno než Humvee, zároveň ale i nadále musí být jednoduché jej přepravit, a to pomocí vlaků, lodí, letadel i vrtulníků. Nový vůz po americkou armádu tak nesmí být moc těžký, může vážit maximálně 5,7 tuny. Posádku má rovněž chránit automatické hasicí zařízení.

Další podmínkou je, aby auto mohlo být používáno po celém světě. Musí tak vydržet teploty od -40 °C do +50 °C a zvládnout jezdit v nadmořské výšce až 3.650 m. n. m. Změna tlaku v pneumatikách by podle aktuálních podmínek měla trvat dvě minuty.

Na jednu nádrž by nástupce Humvee měl při rychlosti 55 km/h ujet 560 kilometrů, v náročném terénu musí při stejné rychlosti překonat 480 km. Auto také musí zrychlit z 0-50 km/h do 7 sekund.

Pentagon požaduje celkem tři varianty armádního vozidla. První provedení bude nákladní vozem, druhé velitelským vozem a třetí bojovým vozem vybaveným lehkou i těžkou výzbrojí. Dodavatel musí poskytnout všechny tři verze.

Americká armáda v první fázi nakoupí 50 tisíc automobilů, které nahradí třetinu současných Humvee.

Kdo může v tendru uspět?

Největší šance na kontrakt s US Army mají čtyři společnosti – BAE Systems, General Tactical Vehicles (GTV), Oshkosh a Lockheed Martin.

Americká společnost Lockheed Martin se proslavila především svými armádními letouny nebo raketami, svoje zkušenosti z tohoto odvětví využila i při vývoji terénního vozu. Automobil má kombinovat mobilitu s nejlepší možnou ochranou. Interiér pak má být v maximální míře uživatelsky příjemný. Firma rovněž tvrdí, že auto bylo vyvíjeno ve spolupráci se samotnými vojáky.

Výhodou modelu od Lockheed Martin má být i nízká spotřeba paliva. Společnost slibuje, že její automobil spotřebuje o 60 % méně paliva než srovnatelní konkurenti.

Největší hrozbou pro automobil budou miny a další výbušniny na cestách, proto má auto z dílny Lockheed Martin plášť ve tvaru písmena V, který má posádku lépe chránit před výbuchy.

Společnost Oshkosh postavila prototyp s hybridním pohonem. Během pomalé jízdy může vůz jet na elektřinu, jinak je poháněn turbodieselem. Hybridní pohon nemá automobil nijak omezovat v terénu.

Výhodou může být i to, že Oshkosh již s americkou armádou spolupracuje, dodává jí totiž těžká obrněná vozidla.

GTV je společným podnikem firem General Dynamics Land Systems a AM General. Druhá jmenovaná mimochodem vyvíjela už Humvee.

Podnik slibuje skvělé opancéřování, díky variabilnímu zavěšení má být automobil stabilní za všech podmínek.

Britský BAE Systems svůj prototyp nazývá Valanx, název odkazuje na falangu (anglicky phalanx), sevřenou formaci vojáků, známou především z antického Řecka, písmo V pak má připomínat trup auta ve tvaru tohoto písmena.

O pohon Valanxu se stará vznětový vidlicový osmiválec o objemu 6,7 litru z dílny Fordu. Stejný motor používá obří pick-up Ford Super Duty. Náklady na stavbu Valanxu mají obecně snížit díly ze silničních aut.

Humvee je přezdívka vozu HMMWV neboli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, tedy vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo. Automobil se ve výzbroji U.S. Army poprvé objevil v polovině osmdesátých let minulého století, dodnes slouží v mnoha armádách. Od Humvee byl odvozen Hummer H1, který byl mezi lety 1992 a 2006 nabízen i civilistům.

David Bureš
Diskuze (18)
Avatar - Pekelná Micinka
31. 3. 2012 14:45
Re: Co řeší?
:-)
Avatar - Pekelná Micinka
31. 3. 2012 01:03
Re: Lockheed
Zas to tak neprožívej... ;-)
30. 3. 2012 20:41
Re: Co řeší?
Marauder je síla, ale vypadá to, že nemá centrální dohušťování pneu ani redukce v kolech, které by mohly pomoct trochu zvýšit světlost. Má taky moc vysokou stavbu. Do těžkého terénu nevhodné vozidlo, s tak vysoko posazenou budkou bude mít hodně omezený příčný náklon.
Armádní Hummer má skvělou koncepci, nebude lehký ho nahradit.
30. 3. 2012 17:53
Re: jo
ja myslim ze nemusime pancerovat ono ty HUMVEE taky nemaj kdovijaky pancerovani >:D ani airbagy v tom by Yeti zatracene nahnal body >:D s benzinovym 1,2 TSI dokonala volba pro US army >:D

Jen mu misto panoramy pridelat kulomet a smele do toho >:D

Tatru uprimne taky nechapu, na podvozky a pruchodnost terenem a tunely >:D je machr. Treba to nekomu ve vedeni jeste doje :-)
Avatar - ManInBlack
30. 3. 2012 17:35
Re: Co řeší?
Akorát do Maraudera je problém dostat okýnkem BigMaca, takže ten u Amíků neprojde 8-s