Unikátní koncept Ferrari 512 S Modulo změnil majitele

 

Studio Pininfarina prodalo jedinečný koncept Ferrari 512 S Modulo z vlastního muzea. Majitelem se stal James Glickenhaus.

Ferrari 512 S Modulo bylo představeno v Ženevě 1970. Auto označované také jako Pininfarina Modulo, případně Pininfarina Ferrari Modulo představovalo futuristický dvoumístný sporťák. Vzpínající se koník mu nechybí, určitě jde tedy o jedno z nejzvláštnějších Ferrari historie. Je naprosto zřejmé, kde tento jediný prototyp vznikl i co jej pohánělo. Vnější design navrhl Paolo Martin, později měl na svědomí třeba nádherné kupé Fiat 130, nebo aristokratický Rolls-Royce Camargue. Přelom šedesátých a sedmdesátých let minulého věku byl vůbec dobou odvážných studií, proslulé karosárny jinak už neměly co na práci, protože díky samonosným konstrukcím zájem o speciální zakázkové „obleky“ prakticky ustal. Navíc si srovnejte Modulo se Stratosem Zero nebo Carabem Marcella Gandiniho. Ty legendární stylista vytvořil pro Bertoneho s mechanikou Lancie, respektive Alfy Romeo. Mimochodem, Martin k Pininfarinovi přišel právě od turínského konkurenta!

Pětilitrový vidlicový dvanáctiválec Modula však pochází z Maranella, konkrétně ze sportovního prototypu. 512 S, který stál na konci éry těchto velkých motorů v evropských vytrvalostních závodech. Rozměry (vrtání 87 mm a zdvih 70 mm) odpovídají objemu 4993 cm3 a svědčí o podčtvercové konstrukci. Nepřeplňovaná pohonná jednotka je vyrobena z lehké slitiny, válce svírají šedesátistupňový úhel. Nechybí jí čtyřventilová technika, ani rozvod DOHC, má mazání se suchou klikovou skříní. Díky kompresnímu poměru 11,5 : 1 a vstřikování paliva Lucas dosahuje největšího výkonu 410 kW při 8000 otáčkách. Stejně jako v dárci orgánů i zde pilot sedí vpravo, řazení pětistupňové manuální převodovky má taktéž po své pravé ruce. Klínovitý a v tuto chvíli zatím bohužel nepojízdný supersport je 4480 mm dlouhý, značných 2040 mm široký a pouze 935 mm vysoký, tedy spíše extrémně nízký. Polomonokok výrobního čísla 27 má rozvor jen 2405 mm, šasi tvoří klasické závodní dvojité lichoběžníky a vinuté pružiny. Kola od sebe dělí 1518, respektive 1511 mm a jsou částečně zakryta, což však znamená minimální rejd těch předních. Zajímavý je i přístup dovnitř, kabina se posouvá směrem dopředu. Podívejte se na široké prahy a zmíněný tunel převodovky vpravo, snadné to určitě není... Ústrojí mimochodem spolupracuje s vícelamelovou spojkou. Modulo má samozřejmě poháněná zadní kola, z jednoho z pětadvaceti postavených 512 S byla převzata kompletní mechanika, takže podélně umístěný agregát typu 261C najdeme až za dvojicí sedadel. Pro lepší chlazení se v krytu nachází čtyřiadvacet kruhových otvorů, dvanáct na každé straně. U Pininfariny měli ale se stavbou vozů s motorem uprostřed již zkušenosti.

Bílé auto s červeným pruhem, které vypadá spíše jako kosmická loď, koupil známý sběratel vozů Ferrari James Glickenhaus. Martin se mimochodem při jeho návrhu nechal inspirovat filmem 2001: Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka, takže přirovnání k vesmírnému korábu není tak daleko od pravdy. Pro italské studio se v Glickenhausově případě jedná o váženého zákazníka, sám o prodej ovšem dokonce požádal. Od karosárny už koneckonců získal i ještě starší žlutý prototyp Dino Berlinetta Competizione. Ten byl mimochodem také prací Martina. Fanoušci se tak nemusejí obávat, že přechází do soukromého vlastnictví... Glickenhaus je nadšenec, nikoli spekulant a známe jej nejvíce coby majitele jediného Ferrari P4/5 a strůjce vzniku závodní verze, která se v mnohém lišila. P4/5 si nechal postavit na zakázku. Cena, kterou zaplatil za Modulo, samozřejmě zůstává v tajnosti. Kupé byste mohli v nedávné době najít i v muzeu Ferrari, kam bylo zapůjčeno. Už tam ale pochopitelně vystaveno není...

Jim, jak mu říkají přátelé, ovšem se svými vozy vždy jezdí, takže nováček v jeho kolekci bude určitě co nejdříve probuzen k životu. Jak sám sdělil magazínu Road & Track, vzkříšení proběhne v Evropě a jeho tým by to měl stihnout do příštího ročníku Concorso d'Eleganza Villa d'Este v italském Cernobbiu. Soutěž elegance se koná tradičně v květnu. Naposledy se zde vůz ukázal v roce 2005, stejně jako v Pebble Beach. Poté bude převezen do New Yorku a nalezne své místo v prestižní majitelově garáži. Zrychlení z klidu na stovku za 3,2 s by určitě jeho šťastný nový vlastník vyzkoušet mohl, ale nezapomínejme, že 44 let stará střela se uměla rozjet až na 354 km/h! Při hmotnosti jen 900 kg a výkonném dvanáctiválci není divu...

JAKE.AUTO.CZ: Ferrari P4/5 (přehled všech článků)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku

Americký veřejný dluh vzroste při platnosti současných…

Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit

Slovenský parlament schválil novelu ústavy, která otevírá…

ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let

Značka ČSAD je k vidění na silnicích už téměř 70 let.…

Policie uskutečnila rozsáhlou razii, odhalila stovky nelegálně zaměstnaných cizinců Policie uskutečnila rozsáhlou razii, odhalila stovky nelegálně zaměstnaných cizinců

Policie při třídenní kontrolní akci odhalila 262 cizinců,…

 
Zdroj: Road And Track, UCP
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Video: Ferrari P4/5 Competizione: 24h Nürburgring ve 20 minutách Video: Ferrari P4/5 Competizione: 24h Nürburgring ve 20 minutách

Letošní čtyřiadvacetihodinový závod na Nürburgringu je…

Ferrari P4/5 Competizione na Concorso d'Eleganza Villa d'Este (video) Ferrari P4/5 Competizione na Concorso d'Eleganza Villa d'Este (video)

Klasickým ikonám automobilové historie dělala minulý…

 



 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí, a většina vnitřních prostor dnes patří…

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v šoku,“ reaguje

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v…

Londýnský teroristický útok vyvolal řadu diskuzí a ohlasů, jak v médiích, tak i na sociálních sítích. Nevyhnuly…

 

iSport.cz

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s Wozniackou

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s…

Na ceněném turnaji v Miami dnes hrají dva čeští tenisté. Od 19:00 začíná semifinálové utkání ženského pavouka…

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii vydržím jen dvě třetiny

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii…

Stáří nemá šanci. Rozhodně si nepřijde na někdejšího reprezentačního útočníka Richarda Fardu, který…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…