Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Muzeum Ferrari: Ve znamení nejlepších vozů Sergia Pininfariny (reportáž)

David Bureš
Diskuze (9)
Ferrari vzdává hold letos zesnulému designéru Sergiu Pininfarinovi.

Spojení jmen Ferrari a Pininfarina patří mezi ta nejslavnější v automobilovém světě. V továrním muzeu italské značky v Maranellu v současnosti probíhá výstava prezentující ta nejlepší Ferrari z dílny letos zesnulého Sergia Pininfariny.

Už při příjezdu do Maranella je vidět, že se město chlubí slavnou továrnou mnohem více než Sant‘ Agata Bolognese, kde sídlí konkurenční Lamborghini. Při průjezdu je možné spatřit rudě nabarvené domy, příď Ferrari F430 u silnice nebo velké logo automobilky uprostřed kruhového objezdu.

Maranello prostě značkou s logem vzpínajícího se koně žije. Přesto se tu ale najdou býčí vetřelci. Půjčovna supersportů vedle továrny nabízí svezení nejen s několika Ferrari, ale také s vozy Lamborghini, obchod s oblečením a dalšími předměty s rozzuřeným býkem zase sídlí hned proti závodu Ferrari.

Příchod do muzea zase ukazuje, že Ferrari už nejsou jen vozy, ale i další předměty, na jejichž prodejích automobilka čile profituje. Návštěvníci muzea totiž musí projít obchodem Ferrari Store, jehož nabídka je mnohem širší než u Lamborghini. Je tu nespočet modelů aut, knih, oblečení nebo plyšových medvědů. Návštěvníci ale na logo Ferrari slyší, což dokazovala i dlouhá fronta u pokladny obchodu při naší návštěvě.

Ústředním motivem muzea je nyní zmíněná výstava nazvaná Nejlepší Ferrari Sergia Pininfariny, která zahrnuje 22 aut. Expozice je rozdělena do tří tematických částí – Pininfarina a koncepty, Pininfarina a závodní auta a Pininfarina a vozy GT.

Nepřehlédněte: 10 pozoruhodných automobilů karosárny Pininfarina

Připomeňme, že Sergio Pininfarina byl synem zakladatele slavné karosárny, Battisty “Pinin” Fariny. Spolupráce Sergia s Ferrari začala v roce 1952, mezi lety 1969 a 2011 byl Sergio dokonce členem představenstva italské automobilky. Sergio Pininfarina zemřel v noci na 3. července 2012.

Pininfarina a koncepty

Hned u vstupu do muzea návštěvníky zaujme futuristická studie Modulo z roku 1970, která se inspirovala filmem 2001: Vesmírná odysea. Velice nadčasový je také o dva roky starší prototyp P6 s bílou karoserií. Ten měl dokázat, že je možné, aby se sériová auta inspirovala experimentálními vozy.

V roce 1989 vznikl koncept Mythos. Ten už sice tolik nevypadá jako kosmická loď, v době svého vzniku ale ukázal, kam povedou kroky Ferrari v následujících letech. Podobnými proporcemi karoserie s užší přídí a mohutnější zádí se později chlubily modely F50 nebo Enzo.

Koncept Pinin v roce 1980 slavil tehdejší 50. narozeniny karosárny Pininfarina, a to opravdu netradičně. Byl totiž prvním vozem značky se čtyřmi dveřmi. Pod kapotou tohoto hranatého sedanu je umístěn vidlicový dvanáctiválec. Sériová výroba Pininu byla zvažována, Enzo Ferrari se ale bál, že by vůz pošramotil image značky.

Pininfarina a vozy GT

Chybět samozřejmě nemohou automobily, které se skutečně proháněly (a prohánějí) na běžných silnicích. Svými tvary je jistě nejznámější Testarossa z poloviny osmdesátých let se specifickými „žábrami“ na bocích karoserie.

Nechybí ani baby-Ferrari z konce šedesátých let, Dino 206 GT v modrém laku. Auto se neprodávalo se značkou Ferrari z několika důvodů. Značkou Dino chtěl Enzo Ferrari vzdát hold svému zesnulému synu Dinovi a odlišit šestiválcový vůz od dvanáctiválcových Ferrari.

Šedé kupé 330 GTC Speciale z roku 1967 patřilo mezi vůbec nejoblíbenější auta Sergia Pininfariny. Použité detaily odkazují na Dino 206 GT s tím rozdílem, že 330 GTC Speciale má motor vpředu a ne vzadu uprostřed.

Stříbrný model 360 Barchetta z roku 2000 je jediný exemplář tohoto otevřeného auta na světě. Vyroben byl na zakázku bývalého šéfa Fiatu Gianni Agnelliho jakožto svatební dar pro šéfa Ferrari Lucu di Montezemola, který má vozy bez střechy ve velké oblibě.

Nejnovějším vystaveným Ferrari je SA Aperta z roku 2010, která vznikla jako pocta Sergiovi Pininfarinovi a jeho synu Andreovi. SA Aperta byla otevřenou verzí modelu 599 GTB Fiorano, který byl posledním Ferrari, na jehož vznik od začátku do konce dohlížel Sergio Pininfarina.

Pininfarina a závodní auta

Závodní historie Ferrari je dlouhá a automobilka se za to rozhodně nestydí, ba naopak. Nemá se ani za co stydět, vždyť její historické závodní speciály byly ve své době nejen rychlé, ale také krásné.

Světle modrý 500 Mondial Berlinetta z roku 1954 má ryze funkční design, pod jeho kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec (!). O pět let mladší je tmavě modrá 250 GT Berlinetta SWB, která už byla poháněna třílitrovým dvanáctiválcem.

Závodní 250 Le Mans z roku 1963 používalo uprostřed uložený 3,3litrový dvanáctiválec. Zajímavým detailem atypické karoserie s kabinou posunutou výrazně vpřed je integrovaný spoiler na zádi pomáhající s aerodynamikou auta.

Ferrari 512 BB LM vznikl díky velkému zájmu o závodní verzi sériového 512 BB. Hlavním úkolem Pininfariny při navrhování speciální karoserie bylo to, aby automobil dosahoval co nejvyšší rychlosti na rovinkách okruhu Le Mans. O pohon se staral jako u výchozího auta plochý dvanáctiválec.

Hold Gillesovi Villeneuveovi

Letos je to 30 let od chvíle, kdy kanadský závodník Gilles Villeneuve zemřel během kvalifikace na Velkou cenu Belgie v Zolderu. Většinu své kariéry Villeneuve strávil u stáje Ferrari, a tak mu značka malou expozicí vzdává hold. V Maranellu je možné si prohlédnout monopost formule 1 Ferrari 126 CK z roku 1981 nebo Villeneuveovo soukromé Ferrari 308 GTS z roku 1977.

Další koutek muzea je pak věnován úspěchům stáje Ferrari ve Formuli 1. Scuderia Ferrari do letošní sezony 16krát získala Pohár konstruktérů, 15 světových šampionů pak jezdilo v jejím monopostu. Formule 1 je s Ferrari těsně spjata, italská značka je jediným týmem, který se zúčastnil všech ročníků tohoto závodního šampionátu.

Koho prohlížení vystavaných aut přestane bavit, lze se v muzeu zabavit i jiným způsobem. Může si poslechnout, jak zní různé motory Ferrari, popřípadě si může vyzkoušet simulátor jízdy. Pokud prohlídka unaví, je pak možné si vychutnat kávu ve zdejší kavárně a přitom se třeba podívat na právě probíhající závod Formule 1.

Dočasnou expozici Nejlepší Ferrari Sergia Pininfariny je možné navštívit do 7. ledna 2013. Muzeum Ferrari v Maranellu je otevřeno každý den od 9:30 do 18:00. Dospělí za vstup zaplatí 13 eur, studenti a důchodci 11 eur. Vstupné pro rodiny s dětmi pak činí devět eur na osobu.

Redakční tip: Reportáž z muzea Lamborghini

David Bureš
Diskuze (9)
Avatar - Pekelná Micinka
5. 11. 2012 12:56
Re: Pěkný muzeum.
:yes:
Avatar - Gardelone
5. 11. 2012 11:16
Fota
Proč nejsou u fotek názvy aut?? nebo proč u jednotlivých odstavců nejsou obrázky... aspoň by čtenář mohl vidět o jakém autě se zrovna píše... Ferrari mám rád, Pininfarinu obdivuju (mám aj zubní kartáček od tohoto studia :-) ) a v autech se celkem orientuju, ale taky neznám vše... tak proč se to autor vys*al...? :-( :-(
Avatar - Stejsn
5. 11. 2012 10:19
Pěkný muzeum.
Není to nahňácaný a oddělený špagátama jako ve všech ostatních muzeích. :yes:
Avatar - idam.i
5. 11. 2012 00:29
Re: F1
A pán Massa ešte väčší.Keď mal podržať Vettela,tak sa naťahoval s Weberom a pustil oboch úplne zadara.Blb. :no:
Avatar - Hammunasakra
4. 11. 2012 15:37
Re: idealne spojenie
:-)