Čím se tenhle unikátní Saab 99 liší od originálu? Jen chybějící nárazníky to nejsou...
Dnes již zesnulá švédská automobilka Saab proslula auty, které byly jiné, než ostatní. Zda také lepší je věcí názoru. V každém případě však nabízela originalitu a to až do 90. let. Pokud tedy nepočítáme řadu 9000, technicky spřízněnou s italskými vozy Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. V tomto případě technickou podobností rozumíme podlahovou plošinu a dále přední nápravu s velkým pomocným rámem.
Jenže historii saabu psali daleko více hranaté modely 900 první generace, která se vyvinula z předchozí 99. Nakonec ale žily oba modely po svém boku dlouhých šest let, neboť výroba 99 byla ukončena až v roce 1984. Bylo to možné i proto, neboť technický základ včetně koncepce s podélně uloženým motorem za přední nápravou a převodovkou vlastně pod ním vpředu měla tato auta shodný.
Saab 99, o němž je tady řeč a který vidíte na obrázcích, prodělal od roku 2014 poměrně výraznou přestavbu. Stojí za ní jeho majitel, finský elektroinženýr Mika Leppälahti. Ten v saabu nahradil původní zážehový motor elektromotorem a vytvořil tak asi první elektrický Saab 99 na světě. Cílem tohoto Fina bylo, aby mohl svůj saab využívat ke každodenním jízdám a současně produkoval nulové emise. Vzhledem k tomu, že práce na této proměněn začaly už v roce 2014, je jasné, že celá přestavba nebyla vůbec jednoduchá. Dlouhé době přestavby ale odpovídají dosažené parametry. Na jedno nabití tak vůz údajně ujede více než 195 km. Auto na elektrický pohon ujelo už 5200 mil, tedy 8320 km bez jediného problému.
Také se lze dočíst, že maximální rychlost unikátní elektrické 99 činí 245 km/h, čemuž se i vzhledem k nepříliš aerodynamicky tvarované karoserii s poměrně svislým čelním sklem nechce ani věřit.