Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ústavní soud: Vysoká spotřeba je důvodem ke slevě

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Má vaše nové auto mnohem vyšší spotřebu, než udává výrobce? Můžete dát celou záležitost k soudu, s největší pravděpodobností uspějete.

Automobilky měří spotřebu v laboratorních podmínkách dle stávajících norem EU. Od skutečné provozní se mnohdy výrazně liší a někomu přijde spíše z oblasti sci-fi. Vzhledem k tomu, že majitelé běžných aut kupují auta u zástupců jednotlivých výrobců, nezbývá jim, než se s tímto problémem obrátit na ně. Pokud je ovšem zákazník neodbytný, můžou jim nastat velké trable.

Příbramskou společnost RV autoprofi, která prodává vozy značky Hyundai, jeden takový nespokojenec zažaloval. Chtěl, aby mu firma dala padesátitisícovou slevu na již koupený automobil a také mu vyplatila další peníze, které vzhledem k vyšší spotřebě do provozu investoval.

Nižší instance rozhodly ve prospěch klienta příbramské společnosti, dodatečné náklady na změření zvýšené konzumace pohonných látek vozidla činily dalších 8 tisíc korun. Verdikt soudců zněl: Vyšší spotřebu považuje soud za projev skryté vady auta a vynaložené náklady na měření představují škodu, kterou je možné uplatnit vedle nároku na slevu. O případu jako první informoval server Aktuálně.cz.

RV autoprofi se obrátila až k Ústavnímu soudu v Brně. Žádná smlouva prý neříkala, že automobil má mít reálnou spotřebu totožnou s údajem v technickém průkazu. Nárok na slevu pak neodpovídá záručním podmínkám firmy. Senát Ústavního soudu však dal za pravdu žalobci a stížnost příbramského prodejce odmítl jako nepřípustnou a neopodstatněnou.

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
22. 9. 2011 07:49
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Jo, Fabia je dobre auto.
Ale tam v te diskusi nakonec neslo apriori o Fabii...
21. 9. 2011 23:38
Udávaná vs. reálná spotřeba
Bohužel se nelze domnívat, že by Brusel byl ochoten posunout hodnoty normované spotřeby blíž realitě, protože by se musely zvýšit emise Co2, ty jsou bohužel v dnešní době mantra. Čili to vidím tak, že automobilky nebudou uvádět vyšší spotřebu, která by se realitě logicky blížila, to se bohužel nestane. Automobilky by byly nuceny platit pokuty za vyšší emise Co2, což by se projevilo na ceně aut. Jinými slovy, vidím to na větičku typu: "Fuel consumption may vary according to driving style or several other factors which cannot be predicted."
21. 9. 2011 16:40
Zábeh vozidla - manuál Kia Ceed 1,6 CVVT
Tiež som riešil s kamarátom prečo mu jeho Ceed s takým istým motorom žerie o liter viac ako mne. Rozdiel bol v zábehu. Ja som zabiehal podľa návodu, on "nemal čas" a "zabehával" na diaľnici Praha - Bratislava .... presne to čo nemal ...

A toto mal dodržať:

"Po začiatku prevádzky vozidla nie je potrebná žiadna špeciálna lehota zábehu. Stačí dodržiavať niekoľko jednoduchých pokynov na jazdu počas prvých 1 000 km, čím zvýšite výkonnosť, hospodárnosť i životnosť svojho vozidla.
- Nejazdite s vysokým zatažením motora
- Nejazdite dlho pri tom istom zaradenom prevodovom stupni, a to ani pri vysokých, ani pri nízkych rýchlostiach. Motor správne zabehnete prevádzkou s častými zmenami prevodových stupňov.
- Nebrzdite príliš prudko, aby sa správne zabehlo brzdové obloženie. Výnimkou je núdzové brzdenie.
- Nevytáčajte motor do vysokých otáčok."

O spotrebe rozhoduje primárne štýl jazdy so zohľadnením technických špecifík motora i vozidla .... napr. pri hybridoch je ten rozdiel priepastný ...

Spotreba je vec naozaj na diskusiu ... určite však nie na súde ... too je jednoducho absurdné ...

-
21. 9. 2011 16:11
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
No to tedy byla mela... ;-\
21. 9. 2011 14:00
Re: Bludný kruh
Já bych si výsledkem soudu nebyl tak jistý. Ta norma má svou funkci a soudu by se nemuselo líbit, že ji automobilky zneužívají.