Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Van Hool AGG300 ve službách DPP je nejdelší autobus na českých silnicích

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Dopravní podnik hlavního města Prahy testuje na lince mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla tříčlánkový autobus Van Hool AGG300, který je nejdelší, jaký kdy vyjel na české silnice.

V rámci prověřování možností zlepšení dopravní obsluhy pražského letiště zajistil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dlouhodobý zkušební provoz o autobusu Van Hool AGG300. Ten byl v polovině listopadu letošního roku nasazen na linku číslo 119 a zkušební provoz má probíhat po dobu čtyř měsíců.

Tento tříčlánkový dvoukloubový nízkopodlažní autobus má celkovou délku 24.785 mm, šířku 2550 mm a výšku 3280 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou má 5790 mm, mezi druhou a třetí nápravou pak 7150 mm a mezi třetí a čtvrtou 6450 mm.

Van Hool AGG300 je zatím nejdelším autobusem, který kdy DPP provozoval a z jeho testovaní mají být získána provozní data a praktické zkušenosti, které mají být využity při rozhodování o dalším postupu řešení dopravní obsluhy pražského letiště, než bude vybudováno plánované železniční spojení z centra.

Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP, uvedl, že především během letní sezóny je poptávka po autobusovém spojení do centra velmi vysoká a linka číslo 119 přepraví denně i přes 15 tisíc cestujících.

Autobus svou délkou a kapacitou zatím nemá v České republice obdoby. Délkou téměř 25 metrů výrazně překonává i velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, jež DPP krátkodobě testoval v únoru tohoto roku. Provoz na určené trase je umožněn díky dočasně udělené výjimce, české předpisy totiž připouštějí maximální délku jen 18,75 metru.

Zajímavostí autobusu Van Hool AGG300 je umístění motoru s převodovkou v levé části předního článku vozu. Poháněna je tak druhá náprava, což umožňuje použití řiditelné třetí a čtvrté nápravy a tím i přes délku vozidla jeho dobrou manévrovatelnost. Celková kapacita autobusu je 181 cestujících.

Za prvních devět měsíců roku 2016 odbavilo Letiště Václava Havla Praha v meziročním srovnání o sedm procent cestujících více. Původní odhady byly kolem pěti procent meziročního nárůstu. Kapacita současných kloubových autobusů na lince číslo 119 už tak přestává dostačovat. Přidávat další autobusy na tuto linku již není provozně příliš efektivní, zejména vzhledem k zajištění návaznosti jednotlivých spojů na Veleslavíně na intervaly metra. Právě z uvedených důvodů DPP prověřuje alternativní řešení formou autobusů s vyšší kapacitou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - beibej
22. 11. 2016 21:01
nojo hlavně ...
proč vést metro na letiště že? 8-s
22. 11. 2016 15:59
Tak tak
Tak tak, nakoupíme větší autobusy, než abychom konečně nějak pohnuli se stavbou metra/povrchové dráhy, jak to má každý větší zapadákov v Evropě.
Jinak klasický kloubák na trasa 143 Strahov-Dejvice kolikrát pojal určitě víc než 181 cestujících >:D
Avatar - Barry Lyndon
22. 11. 2016 14:43
pěkný busík
takovéto velkokapacitní trolejbusíky by klidně mohly nahradit hlučné a celkově ničemné tramvaje...
22. 11. 2016 09:47
To letiště nééé
Článek dobrý, ale ten nesmysl s letištěm ochlasty z Lucerny nééé.