Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VAZ Bora: Ruského plážového hitu měly vzniknout tisíce kusů, proč skončil v zapomnění?

Stanislav Kolman
Diskuze (21)
Kompaktní terénní vůz měl být masivně vyráběným strojem pro bohaté arabské šejky. Proč projekt nakonec skončil jen u několika prototypů?

V roce 1992 odstartovala automobilka AvtoVAZ práce na projektu kompaktního terénního automobilu. Cíl byl jasný – vytvořit technicky nenáročný a finančně dostupný vůz, který uspokojí latinskoamerický trh. Právě v této destinaci se ruskému výrobci dařilo, i proto byl design novinky navržen tak, aby tamní zákazníky oslovil.

Tak začal vznikat model VAZ Bora, který se oficiálně představil o dva roky později na londýnském investičním veletrhu. Tvůrcům se skutečně podařilo postavit nenáročný vůz. Umělohmotná karoserie byla posazena na hliníkovém rámu a řadu dílů obstaraly dřívější modely značky – namátkou Lada Samara nebo Niva, která poskytla také 1,6litrovou pohonnou jednotku s výkonem 80 koňských sil.

Video se připravuje ...

Přeorientování

Koncept terénního vozu při své premiéře oslovil nejen návštěvníky veletrhu, ale také mnoho potenciálních investorů. Mezi nimi se objevilo i několik arabských šejků, kteří se stavbu auta rozhodli finančně podpořit. I proto se VAZ z Latinské Ameriky přeorientoval na Střední východ a už se jen čekalo na oznámení sériové výroby.

Finální podobu vozu Bora výrobce odhalil v roce 1995 a měl velké plány. Ročně chtěl vyrobit 5000 kusů, přičemž nejvíce zájemců se očekávalo v asijských a afrických státech. Na Latinskou Ameriku se dávno zapomnělo a překvapivě se s autem nepočítalo ani na domácím trhu v Rusku.

Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti si vůz skvěle vedl v písečitých terénech. Při testování v arabských dunách se o tom přesvědčil také korunní princ Mahmoud Ameri, který se testování osobně zúčastnil. V náročném terénu ani jednou nezapadl a z vozu byl tak nadšený, že okamžitě začal jednat o možné výrobě v jeho domovině. To se ale původním tvůrcům kvůli náročnosti nezamlouvalo.

Konec v rukou studentů

Automobil si dobře vedl také v dalších testech, zaujal ergonomií, stabilitou i plynulým chodem. Bylo zde odhaleno několik konstrukčních nedostatků, ale nejednalo se o nic, co by výrobce nedokázal vyřešit. Jenže AvtoVAZu pomalu začaly docházet finanční prostředky a na další odlaďování prototypů už zkrátka nezbylo dost peněz.

Devadesátá léta se navíc nesla ve znamení vývoje a mnoho jiných automobilek v té době přišlo s obdobnými a vyspělejšími projekty, které vznik Bory nakonec zcela pohřbily. Ze smělého plánu mnoha tisíc vyrobených kusů zůstalo jen u několika prototypů a značka už se k oživení dostupného terénního vozítka nikdy nevrátila. Mnoho technologických řešení a komponent prototypů bylo poskytnuto vysokoškolákům technických oborů. Ti s nimi pracovali a ze zbytků na rozloučenou vytvořili experimentální armádní vůz.

Stanislav Kolman
Diskuze (21)
7. 6. 2017 16:30
Re: To video...
Ach jaj ďalší psychotik, teraz taký, ktorý nenávisť voči Rusom musí vocpať aj do debaty o autách.
7. 6. 2017 16:24
Re: Tak takto to dopadne...
Je len otázkou času, kedy sem zase dolezieš, asi pod novým nickom.
Je to silnejšie ako ty, to nutkanie kompenzovať si osobné mindráky, nadávaním vo webových diskusiách. Aj tento tvoj príspevok, to je čistá psychóza :-)
Avatar - pallas
7. 6. 2017 11:55
Re: Zajímavý stroj
ani ja som netušil, že rusi niekedy niečo podobné navrhli či vyrábali. Také ruské Méhari, naviac so 4x4.
Avatar - Cuba66
7. 6. 2017 09:02
Re: Zajímavý stroj
No tak hlavně je to hnusný, zvlášť to použití předních světel asi z Žigula...bleee..

Ale zase z jiného pohledu je to zajímavý jako sběratelskej kousek. Kolik se nakonec vyrobilo Jagů XJ220? 220? 350? A kolik tohodle? Pár prototypů!! >:D
Avatar - Barrichello
7. 6. 2017 08:51
Re: To video...
Si objevil ameriku teda. Lada, Dacia, Datsun, Nissan I Renault patří do jednoho koncernu.

To samý dělal např. Fiat, který lepil loga Lancia na Chryslery, loga Fiat na Dodge; GM loga Chevrolet na Oldsmobile atd atd

Lady se tu prodávaj na to, že je to šedý dovoz velmi dobře. Loni se tu prodalo za 5 měsíců 42 ks a letos za 5 měsíců 116 ks. Takže solidní nárůst, v Madarsku se prodalo 1500 ks za prvních 5 měsíců, ale tam je ofiko dovoz.