Velký test celoročních pneumatik: Skutečně zvládnou obojí?
Většina pneumatikářských firem v poslední době uvedla na trh celoroční pneumatiky. Byli jsme u náročného testování Autoklubu ČR.
Jen to zakvílí, když se kolem nás prožene stříbrná octavia. Vyřítí se bokem ze zatáčky a už peláší po rovince směrem k další zákrutě. Právě jsme na okruhu Contidrom severně od německého Hannoveru, kde zrovna probíhá testování pneumatik Autoklubu České republiky. Svět motorů se na prověrku
exkluzivně jako jediný z ČR vypravil. Letos je totiž prověrka gum unikátní – zaměřila se na stále populárnější celoroční pneumatiky. Navíc v extrémně žádaném rozměru 205/55 R 16, vhodném třeba pro octavii. „Často se nás motoristé ptají, jaký názor máme na použití univerzálních plášťů. Letos jsme jich proto důkladně otestovali hned devět typů, abychom zjistili jejich letní i zimní vlastnosti,“ vysvětluje Libor Budina z Autoklubu ČR.
Jak píšeme v úvodu, celoročním pneumatikám se výrobci doposud spíše vyhýbali. Nyní ale přichází jejich vzestup. „Skupina potenciálních zákazníků je samozřejmě omezená, protože pořád platí, že nejbezpečnější je střídat sezónní obutí. Nicméně pro motoristy třeba v městských aglomeracích, kde bývá sníh uklizen, nebo ty, kteří nejsou na vozidle závislí a vyjedou jen za slušného počasí, může být i taková univerzální pneumatika alternativou,“ popisuje Aleš Langer ze společnosti Continental.
My jsme se zúčastnili testu letních vlastností. Prověrka ale bude pokračovat ještě začátkem příštího roku v zimních podmínkách.
Týden práce
Plánování podobného testu je pořádná fuška, samotná realizace pak týmu pod vedením Franka Degenera z Continentalu zabere asi týden. „Na začátku vybereme rozměr obutí, auto, na kterém bude pneumatika testována, a seznam konkrétních pneumatik. Ty nakupujeme u běžných dealerů nebo i přes internet,“ vysvětluje Degener.
Od každého druhu se pro testy kupuje deset pneumatik. Dvě jsou pro měření valivého odporu a po čtyřech na objektivní a subjektivní prověrky.
„Než s testy začneme, musíme pneumatiky zajet. Třeba u brzdění na mokru to znamená, že jedeme pět kol na malém okruhu doleva a pět doprava. Důležité je, že se pneumatiky dostanou na správnou teplotu, ale také se eliminuje vliv formy a mastných přípravků, kterými jsou před použitím ošetřeny,“ vysvětluje Frank, zatímco vedle nás na zvedáku přezouvají octavii, která kolem nás před chvílí proletěla.
Měří se vše
Testy, které probíhají na zdejším okruhu s padesátiletou historií, jdou podle jasně daného pořadí. Začíná se disciplínami, které pneumatiky nejméně
opotřebovávají. „První věc, kterou děláme, je tedy měření hluku. Při něm vůz jezdí po speciálním úseku, kam se nainstalují přesné mikrofony, ale i radar. Jezdí se padesát a osmdesát,“ popisuje další člen testovacího týmu Phillip Ohliger, když usedáme do auta a jedeme se podívat na test aquaplaningu.
Golf s podivným zařízením na přídi přijíždí ke speciální kolejnici, vedle níž je několikasetmetrový bazének s vodou, kterým jede levé kolo vozu. „Vstupní rychlost je šedesát a zrychlujeme naplno na trojku, zatímco projíždíme osmimilimetrový sloupec vody. Ve chvíli, kdy pneumatika začne prokluzovat, měření ukončujeme,“ vysvětluje nám testovací jezdec Jens Lahrs. Auto se chytá kolejnice, která je zde nejen z důvodu bezpečnosti, ale i kvůli tomu, aby jelo vždy zcela stejným místem.
Postupně zrychlujeme a počítač na místě spolujezdce hlásí rychlost. „Šedesát, šedesát pět,“ říká nahlas zařízení, zatímco se auto na plný plyn žene vpřed a voda stříká všude kolem. Otáčky najednou vystřelí k omezovači, jak kola ztratí v osmi milimetrech vody trakci. Test je u konce a počítač si ukládá data. Auto míří do zázemí pro další sadu obutí.
Další zkouškou je přilnavost na mokru v kruhu. Tady je to snadné. Auto jezdí po něčem, co připomíná zavlažovaný kruhový objezd. „Budu postupně zrychlovat a měřit, kdy kola začnou ztrácet trakci a já nezvládnu bez ubrání plynu držet stále stejnou trajektorii,“ popisuje Lahrs. Přitom přidává a zkouší hranici, kdy už příď octavie začne ztrácet grip.
Test Autoklubu ČR | |
Vozidlo | Škoda Octavia, VW Golf |
Rozměr | 205/55 R 16 94 (91) V |
Typ pneumatik | Celoroční |
Testované pláště | |
1. Continental | AllSeason Contact |
2. Michelin | CrossClimate + |
3. Goodyear | Vector 4 SeasonGen 2 |
4. Pirelli | Cinturato AllSeason |
5. Bridgestone | All Weather A001 |
6. Nokian | Weatherproof |
7. Hankook | Kinergy 4S |
8. Kleber | Quadraxer 2 |
9. Nexen | Nblue 4Season |
Test bude pokračovat zkoumáním zimních vlastností v lednu či únoru 2018 |
Brutální zatáčka
Ještě mnohem drsnější je pro vůz zkouška příčného aquaplaningu. Jsme na okraji stometrového kruhu, v jehož jednom místě je asi třímetrový bazének s vodou. Octavia pomalu projíždí a zatím zvládá vše důstojně. Jak ale jezdec přidává, auto začíná být po průjezdu stále více nervózní. „Je tam pět milimetrů vody. Pokud jedete pomalu, nic se nestane. Ve vyšší rychlosti ale pocítíte aquaplaning a pak už nezvládnete jet po okruhu, ale auto po tečně vyletí ze zatáčky,“ říká absolutně klidným hlasem vrchní testér Frank Degener.
My už tak klidní nejsme – v rychlosti kolem devadesátky totiž auto ustřelí bokem, jak vjíždíme do vody. Z nedotáčivého smyku je rázem přetáčivý. Auto s kvílením gum letí bokem a jen hbité ručkování zkušeného řidiče zabraňuje tomu, abychom skončili v hodinách. „A teď si představte, že by se vám toto stalo v reálném životě. Přitom s lepším obutím by se hranice výrazně posunula,“ říká Frank, když vystupujeme z auta.
Stačí dvě kola
Zatím jsme se zúčastnili jen takzvaných objektivních disciplín, tedy těch, kde výsledek zaznamenávaly přístroje. Třeba brzdná dráha se při testech měří v supermoderním tunelu.
Na závěr přicházejí dvě subjektivní disciplíny, na které jsme se těšili nejvíce – ovládání na suchu a mokru. Pro obojí zde mají postaveny samostatné okruhy.
„Nikdy tu nejezdíme nějak dlouho, stejně jsou většinou nejrychlejší první dvě kola. Pak se kvůli teplotě i opotřebení pneumatiky časy prodlužují. Pro zkušeného testéra proto nemá smysl jet více kol,“ popisuje Benedikt Lücke, zatímco octavia prudce zrychluje a najíždí na vysokorychlostní ovál. „Tady se testuje hluk, mechanický komfort, změny směru,“ popisuje, když na rovince začíná asi ve sto padesáti prudce měnit směr. „Slalom a reakce při něm jsou velmi důležité. Některé pneumatiky se mohou na limitu chovat až nebezpečně,“ vysvětluje Lücke, zatímco my uvnitř létáme ze strany na stranu.
To už ale odbočujeme na zakroucenější okruh, kam jezdí testovat supersporty třeba Auto Bild. Gumy vzlykají, Benedikt ale nepovolí. „Dobře zde vidím třeba to, kolik pohybů volantem je potřeba k manévru. Zajímá mě také, jestli je reakce pneumatiky přímá a spojitá,“ vysvětluje, než se vřítíme
do další pasáže.
„U některých výrobků se stane, že člověk zatočí, ale odezva je slabá. Přitom natočení volantu může být shodné. Jen pro přirovnání – vzpomeňte si, jak velký rozdíl existuje mezi jízdou na zimním a letním obutí. I když za posledních dvacet let došlo k obrovskému posunu u zimních gum, zkušený řidič stále pozná rozdíl. A podobně výrazně se mohou lišit i typově stejné pneumatiky různých výrobců,“ vysvětluje Benedikt Lücke další z mnoha sledovaných veličin.
Je to práce
Ukázka testů pomalu končí a nás už zajímá, jak dopadne celkový výsledek. Jenže k němu ještě povede dlouhá cesta. Dozvíme se ho, teprve až proběhnou testy na sněhu a ledu. Výsledky přineseme v jarní příloze Světa motorů o pneumatikách pro sezónu 2018. Po dnu stráveném na Contidromu nám přijde zdejší práce skutečně obdivuhodná. Nemůžeme se nezeptat, co je na testování nejzábavnější?
„Kdyby to člověk dělal jednou za rok, mohlo by se to zdát jako zábava, jenže testovat každý den je velmi vyčerpávající. Představte si, že od rána do večera měříte brzdné vzdálenosti. Když zábava, tak po práci,“ loučí se s námi s úsměvem Frank Degener. Nám je ale jasné, že nudou tady rozhodně netrpí.