Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

David Bureš David Bureš 21. 2. 2017 • 01:15
6
23
Zobrazit náhledy (6)
Abarth
Výrobci pneumatik pomocí kombinace čísel a písmen popisují jejich rozměry a zátěž. Co jaké označení znamená?

Pokud jste si někdy detailněji prohlíželi pneumatiky na svém automobilu, jistě vám neunikl fakt, že jsou zhusta popsány různými kombinacemi číslic a písmen. Víte však, co tato čísla a písmena znamenají? Jsou důležitá, protože při nákupu nového obutí pro svého čtyřkolového miláčka se bez nich neobejdete.

Při popisu jednotlivých informací zobrazených na obutí použijme přiložený snímek, tedy konkrétní kombinaci 205/55 R 16 91V. Tento nápis je ze všech písmen a čísel vyobrazených na bočnici pneumatik nejdůležitější, už jen proto, že je rozmezí této kombinace stanoveno ve velkém technickém průkazu daného automobilu. I z toho důvodu bývá tato kombinace vyobrazena na gumě velkým nápisem, nebývá to ale samozřejmostí. Někdy budete muset hledat drobné písmo.

První trojčíslí, tedy v tomto konkrétním případě 205, prezentuje šířku pneumatiky v milimetrech. Ta se liší vůz od vozu, přičemž šíře je spolu s dalšími informacemi o povolených pneumatikách stanovena v technickém průkazu vozidla. Třeba u malých aut typu fabie, pola či clia se šíře gum pohybuje mezi zhruba 185 a 215 mm.

Za trojčíslím následuje dvojčíslí (55), obvykle zobrazené za lomítkem. Číslo prezentuje výšku pneumatiky, a to pomocí poměru příčného profilu pneumatiky k její šířce, který je vyjádřený v procentech. V tomto konkrétním případě tedy výška pneumatiky činí 113 mm, představuje 55 % z šířky 205 mm.

Poté následuje písmeno (R), na jehož základě rozeznáte konstrukci dané pneumatiky. U většiny dnešních gum zde najdete písmo R, odkazující na radiální pneumatiku. U takové gumy kordová tkanina tvořící její kostru ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola, zatímco u diagonální pneumatiky jsou tyto kordové vrstvy položené šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru.

Většina moderních gum pro osobní auta je radiálních, případná diagonální guma bývá značena písmenem D. V takovém případě se navíc liší i předcházející čísla prezentující šířku a výšku pneumatiky. Šířka pneumatiky totiž v takovém případě nebývá uvedena v milimetrech, ale v palcích. Existují navíc i pneumatiky se smíšenou kostrou, označené písmenem B (bias belted). V případě gum pro supersportovní auta informace o konstrukci bývá doplněna o písmeno Z značící pneumatiku schopnou zvládat rychlost přes 300 km/h.

Další číslo (16), respektive dvojčíslí, informuje řidiče o průměru samotného kola, na které se pneumatika dá obout. Aby však toho zmatku nebylo málo, v tomto případě je průměr (výška) kola uváděna v palcích. Jestliže zůstaneme u malých aut, nejčastějším jsou 15palcová a 16palcová kola.

Následující číslo, v našem případě 91, je tzv. indexem zátěže (LI – load index). Informuje řidiče o maximální přípustné zátěži na jednu pneumatiku. Jedná se o index, nikoliv o číslo vyjadřující přesnou hmotnost. Její hodnota se zjišťuje pomocí přiložené tabulky. Také minimální index zátěže je stanoven ve velkém technickém průkazu vozidla, pneumatiku s nižší zátěží tudíž není možné obout, na což mnozí řidiči při výběru nové pneumatiky zapomínají. Naopak gumu s vyšší zátěží ano, taková totiž bude mít tužší bočnici, a tak nejenže zvládne větší zátěž, ale rovněž bude odolnější proti proražení.

Tabulka hmotnostních indexů pneumatik
Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg]
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Následující písmeno (V) zase vyjadřuje index rychlosti (SI – speed index), určuje tedy maximální povolenou rychlost, kterou je při nazutí dané pneumatiky možné s vozem dosáhnout bez rizika jejího poškození. Z toho vyplývá, že rychlostní index musí být vyšší než je maximální rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu. Výjimkou jsou zimní pneumatiky, u nichž rychlostní index může být nižší, než je maximální rychlost vozu. V takovém případě ale řidič musí být na tuto skutečnost dle zákona upozorněn, ať už samolepkou v jeho zorném poli, nebo třeba varováním palubního počítače.

Rychlostní index se liší na základě abecedního pořadí s tím, že pneumatiky „Q“ jsou určeny pro maximální rychlost 160 km/h, R pro 170 km/h a tak dále. Výjimkou je písmeno H, které značí maximální povolenou rychlost 210 km/h, zatímco pneumatiky s označením VR pak označují maximální rychlost nad 210 km/h.

Tabulka rychlostních indexů pneumatik
Index Q R S T U H V W Y
Rychlost [km/h] 160 170 180 190 200 210 nad 240 270 300

To ale nejsou jediné informace, které na bočnicích pneumatik najdeme. Ponechme stranou teď název výrobce nebo typ konkrétní pneumatiky a zaměřme se i na další značení, která by vás měla zajímat.

Zimní pneumatiky jsou označeny symbolem sněhové vločky uvnitř hory se třemi vrcholy, zatímco tzv. celoroční pneumatiky obvykle i nápisy AW (all weather) či All Season. Nápis M+S, znamenající Mud and Snow (Bláto a Sníh) odkazuje na pneumatiky vhodné i mimo zpevněné cesty, přičemž jsou též celoroční.

Stále častější jsou i tzv. runflatové pneumatiky, tedy dojezdové gumy, na nichž je možné dojet do servisu i při defektu nebo náhlé ztrátě tlaku. Ustálené značení takových gum ale zatím neexistuje, a tak pro ně různí výrobci používají různé zkratky, např. RFT (Bridgestone), SSR či CSR (Continental) nebo ZP (Michelin). Podobně jsou zase některé gumy označeny jako speciálně navržené pro konkrétní automobilovou značku např. MO pro mercedesy nebo symbol hvězdičky pro vozy BMW.

Označení pneumatik typu runflat dle výrobce
Výrobce Značení
Bridgestone MOE, RFT
Continental SSR, CSR
Dunlop DSST,RoF
Goodyear EMT, ROF
Michelin ZP
Nokian RunFLAT
Pirelli RunFlat, RFT
Yokohama Run Flat

Zapomínat bychom neměli ani na kombinaci za zkratkou DOT (dle amerického ministerstva dopravy – Department of Transportation). První čísla a písmena vás tolik zajímat nemusí, jedná se kódy výrobce, poslední čtyřčíslí ale už zajímavé je. Označuje totiž datum výroby dané gumy, první dvojčíslí kalendářní týden a druhé rok. Zákazník na jeho základě tak snadno zjistí, zda nekupuje starou gumu. Odborníci obvykle doporučují nekupovat pneumatiky starší než pět let.

Zkratka TWI pak ukazuje, kde se na pneumatice nachází ukazatel opotřebení běhounu pneumatiky. Ten byste měli pravidelně sledovat, zda už nemáte sjeté pneumatiky. Krátce připomeňme, že letní pneumatiky u osobních vozů musí vzorek hluboký alespoň 1,6 milimetru, zatímco u zimních pneumatik musí mít alespoň čtyři milimetry.

Témata
31. 1. 2020 23:52
pneu
Taky jsem se na pneumatiky díval a divil jsem se, k čemu všechny ty značení vlastně jsou. Trošku jsem pátral a dobře vysvětlené je to na https://kralmotoru.cz/…-na-pneumatikach V podstatě jsou to zkratky ke konstrukci pneumatik.
23. 2. 2017 08:37
Re: To vazne?
r zvykol v skole na matematike byt polomer (radius), d bol priemer (diameter)
Avatar - Floyd
22. 2. 2017 22:19
Re: Článek ale má dobrý název.
Peníze? >:D >:D >:D
22. 2. 2017 14:53
Re: To vazne?
Pokud si vzpomínám ze školy, tak R byl vždycky průměr ;-)
Avatar - O5kar
22. 2. 2017 11:55
Článek ale má dobrý název.
Dáte do vyhledávače polopatický odkaz a kam vás odkáže? No přece na AUTO.CZ. Klik znamená čtenost, no a čtenost jsou?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku